Access Point in Draytek router> welke settings?

Pagina: 1
Acties:

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 18:23
zo sinds vandaag in bezit gekomen van een Access Point van 3COM (54MBIT :))

nu wil ik volgende doen:

pc 1> ehternet kaart
Pc 2> ethernet kaart
Laptop> Wifi kaart

cable router> Draytek Vigor 2200E

volgende moet gebeuren:

PC1> moet via DHCP IP verkrijgen
PC2> moet via DHCP IP verkrijgen
laptop> moet via DHCP IP verkrijgen

Ik wil (mits mogelijk) het DHCP gebeuren laten regelen door de Draytek ipv de Access Point.

op welke poort sluit ik nu mn access point aan en met welke config
ik kan de volgende opties bedenken hiervoor, welke is correct?

optie 1: DHCP van Draytek + AP op de Switchport van de draytek+ vast IP zonder DHCP ingeschakeld op de AP

optie 2: DHCP ingeschakeld + AP op de switch port van de draytek + automatisch IP adres laten krijgen (en neem aan dat DHCP dan ook aan staat)

optie 3: DHCP ingeschakeld + AP op de uplink port van de draytek + automatisch IP adres laten krijgen (en neem aan dat DHCP dan ook aan staat)

optie 4: DHCP ingeschakeld + AP op de uplink port van de draytek + vast IP en DHCP ingeschakeld op de AP

optie 5: DHCP ingeschakeld + AP op de uplink port van de draytek + vast IP en DHCP ingeschakeld op de AP

hoe dan ook het lijkt me gezien het feit dat zowel PC1 als PC2 nog gebruik maken van UTP bekabeling de draytek de IP moet regelen dus DHCP aan moet staan op de draytek :?

alleen hoe zorg ik ervoor dat de laptop automatisch IP instellingen krijgt van de draytek terwijl deze op de Accespoint connect neem ik aan (Wifi kaart)
maar ik weet ook dat je geen 2 DHCP servers in je netwerk moet draaien, dit ivm verkeerde IP uitgaven

als ik nl de AP DHCP laat doen dan krijgen volgens mij de PC1 en PC2 geen IP adres maar wel de laptop :?

denk ik nu zo moeilijk of zie ik iets (simpels?) over het hoofd?

bedankt :)

I don't drive fast, I only fly low!

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 09:11
Ik heb een (waarschijnlijk hetzelfde) 54Mbit accesspoint van 3Com, gecombineerd met een Alcatel 510 ADSL modem/router en een simpel switchje. Ik heb de DHCP van mijn router aanstaan, en de 3Com een vast IP-adres gegeven. DHCP op de 3Com staat uit. Zowel mijn vaste PC's als mijn laptop via het AP krijgen netjes een IP-adres toegewezen door de router. Je hoeft de DHCP server van het AP dus zeker niet te gebruiken voor de laptop.

M.a.w. het maakt geen bal uit WELKE DHCP server aanstaat. Volgens mij kan de 3Com net zo goed DHCP server spelen en zowel de UTP als de Wireless PC's van een IP voorzien. Ik zal het eens testen.. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ziekloon op 04-11-2003 19:53 . Reden: Aanvulling.. ]

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 18:23
ziekloon schreef op 04 november 2003 @ 19:49:
Ik heb een (waarschijnlijk hetzelfde) 54Mbit accesspoint van 3Com, gecombineerd met een Alcatel 510 ADSL modem/router en een simpel switchje. Ik heb de DHCP van mijn router aanstaan, en de 3Com een vast IP-adres gegeven. DHCP op de 3Com staat uit. Zowel mijn vaste PC's als mijn laptop via het AP krijgen netjes een IP-adres toegewezen door de router. Je hoeft de DHCP server van het AP dus zeker niet te gebruiken voor de laptop.
aha dus kan gewoon de DHCP blijven gebruiken van de router :)
ik heb geen losse switch maar in de router van draytek zit een 4ports switch :) (en waar dus de PC1, PC2, laptop EN dus de AP op komen)

:)

I don't drive fast, I only fly low!