Ik heb de volgende query(1). Hiermee krijg ik de laatste 5 reacties die gegeven zijn op een nieuws bericht.
Nu zijn er ook andere onderdelen waarbij reacties kunnen worden gepost bijv in de tabel film. Het probleem is dan dat de titel uit de nieuws tabel moet worden gehaald, of uit de filmtabel en in de toekomst komen daar nog meer tabellen bij. Probleem is dat je aan de hand van reactie.onderdeel moet bepalen welke tabel moet worden gebruikt om de titel uit te halen.
Ik heb al ruim een uur allerlei mogelijke IF variaties geprobeerd, maar zonder succes
Query 1:
Reactie Tabel
De n staat voor nieuws en de f voor film. Parent id geeft het id van het bericht aan waar de reactie op is gepost.
Nieuws Tabel
Film Tabel
Ik werk met PHP 4.2.1, MySql en Apache op Slackware.
Nu zijn er ook andere onderdelen waarbij reacties kunnen worden gepost bijv in de tabel film. Het probleem is dan dat de titel uit de nieuws tabel moet worden gehaald, of uit de filmtabel en in de toekomst komen daar nog meer tabellen bij. Probleem is dat je aan de hand van reactie.onderdeel moet bepalen welke tabel moet worden gebruikt om de titel uit te halen.
Ik heb al ruim een uur allerlei mogelijke IF variaties geprobeerd, maar zonder succes
Query 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| SELECT
reactie.id,
reactie.datum,
reactie.onderdeel,
reactie.parentid,
nieuws.titel,
nieuws.id
FROM
nieuws,
reactie
WHERE
nieuws.id = reactie.parentid
ORDER BY
reactie.datum
DESC
LIMIT
5 |
Reactie Tabel
code:
1
2
3
4
5
| id onderdeel parentid gebruikerid datum inhoud ------------------------------------------------------------- 1 n 2 3 1023435 Blaat1 op nieuws 2 n 1 1 1685775 Blaat2 op nieuws 3 f 3 2 1248598 Blaat3 op film |
De n staat voor nieuws en de f voor film. Parent id geeft het id van het bericht aan waar de reactie op is gepost.
Nieuws Tabel
code:
1
2
3
4
5
| id titel ------------------------------------------------------------- 1 Blaat 2 Foo 3 Farm |
Film Tabel
code:
1
2
3
4
5
| id titel ------------------------------------------------------------- 1 Sesamstraat 2 PietjePuk 3 RoadHouse |
Ik werk met PHP 4.2.1, MySql en Apache op Slackware.
edit:
Even een duidelijker voorbeeld genomen, want met de gebruikerstabel veroorzaakte wat verwarring
Even een duidelijker voorbeeld genomen, want met de gebruikerstabel veroorzaakte wat verwarring
[ Voor 15% gewijzigd door commeric op 04-11-2003 22:29 ]