mails in mbox opnieuw verzenden?

Pagina: 1
Acties:

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op een server is iets mis gegaan waardoor heel veel mail niet is doorgestuurd. De provider heeft het probleem opgelost, mail wordt voorataan wel doorgestuurd, maar nou zit ik nog met een 25MB mbox file vol met mail.
de geweldige (on-)behulpzame aanwijzing van de provider is "nu moet er wel iemand de email die al op de server staat binnen trekken en doorsturen".
Degene waar het om gaat had totaal geen idee waar dat op slaat, en vroeg mij dit 'even' op te lossen.

Ik heb root-acces op een aantal machines, maar ik doe eigenlijk nooit serverbeheer, alleen applicatieontwikkeling.

Heeft iemand een idee hoe ik handig alle mail in die file kan doorsturen?

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:55
Zeg dan niks... :/
RolandWitvoet schreef op 04 november 2003 @ 18:30:
Heeft iemand een idee hoe ik handig alle mail in die file kan doorsturen?
Zoiets zou moeten lukken:

code:
1
cat mbox | formail -s /usr/sbin/sendmail -oi -t

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

RolandWitvoet schreef op 04 november 2003 @ 18:30:
de geweldige (on-)behulpzame aanwijzing van de provider is "nu moet er wel iemand de email die al op de server staat binnen trekken en doorsturen".

Ik heb root-acces op een aantal machines, maar ik doe eigenlijk nooit serverbeheer, alleen applicatieontwikkeling.
Welke mail ? Mail die niet verstuurd kan worden komt niet in de mbox file van de gebruikers. Het enige wat ik me kan bedenken is dat die mail in /var/spool/mqueue of /var/spool/clientmqueue blijft zitten (even van sendmail uitgaande), en die moet je dan inderdaad met de hand de queue uit zetten.

Indien anders : Gaarne meer info.

Verwijderd

Er inderdaad van uitgaande dat dit sendmail is kan je kijken wat er nog bezorgd moet worden door het commando mailq in te tikken.

Deze email kan je dan alsnog laten versturen door sendmail -q te gebruiken!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ik denk dat het de bedoeling was dat de mail werd doorgestuurd met een procmail recept, en dat dat niet is gebeurd.
Nu staat de mail daar dus in mbox formaat, en heeft de eigenaar er blijkbaar geen toegang toe.

Volgens man formail:
-s
The input will be split up into separate mail messages, and piped into a program one by one (a new program is started for every part). -s has to be the last option specified, the first argument following it is expected to be the name of a program, any other arguments will be passed along to it. If you omit the program, then formail will simply concatenate the split mails on stdout again. See FILENO.
volgens man sendmail:
-ox value
Set option x to the specified value. This form uses single character names only. The short names are not described in this manual page; see the Sendmail Installation and Operation Guide for details. (-oi specifies that Sendmail should not use the period as the end-of-message terminator)
-t
Read message for recipients. To:, Cc:, and Bcc: lines will be scanned for recipient addresses. The Bcc: line will be deleted before transmission.
Ik hoop dat dit de posting van Mark wat verduidelijkt.
Formail hakt dus de mbox weer in mails, en sendmail stuurt ze nogmaals.
Bij mij met een mailbox van xs4all werkt het prima, dus hopelijk ook voor jou.

[ Voor 3% gewijzigd door jvhaarst op 04-11-2003 20:31 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Ik was even the Matrix kijken :) sorry voor de late reply

Het is inderdaad de mailbox van root. Daar staat vet veel in, spul wat je zou verwachten dat naar root gaat, maar ook spul dat gewoon aan klanten was geaddresseerd, geen idee waarom dat er in terecht is gekomen. misschien is het gewoon verkeerd geadresseerde mail aan domeinen op die server, dus dat het via een catch-all bij de root account is gedumpt.

Intussen ben ik wat aan het spelen gegaan met mozilla mail, die slaat zijn mail (blijkbaar) op dezelfde manier op. gewoon een nieuwe mailfolder aanmaken en daar de file overheen kopieren (en even laten rekenen) was voldoende.
Ik heb nu iig de mail voor mijn neus. Ik hoop dat ik niet alle mail één voor één hoef te gaan zitten forwarden, exact 500 mails (ook toeval dat root net op dat moment over zijn disc-quota heen is gegaan.. root met een disc-quota???)

8 maanden aan server-meldingen, hmmm dat wordt komende tijd veel helpdesken :'(

-edit-
één voor één forwarden :(
toch maar eens even kijken of ik dat met jullie aanwijzingen handiger kan aanpakken

-edit 2-
Ondanks dat formail precies is wat ik zoek, krijg ik hem er niet van overtuigd dat er meerdere berichten in de file zitten.
Hij blijft het geheel als 1 bericht zien :(

[ Voor 16% gewijzigd door RolandWitvoet op 05-11-2003 02:27 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Weet je dan wel zeker dat het in mbox formaat is ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• RolandWitvoet
  • Niet online
jvhaarst schreef op 05 november 2003 @ 12:25:
Weet je dan wel zeker dat het in mbox formaat is ?
Sterker nog, het was gewoon de mailbox... beetje wazig, maar de provider heeft niets opgelost, mail komt nog steeds in die file terecht.
En die kon gewoon met pop nog uitgelezen worden...

Pagina: 1