Meerdere HDs en CD/DVD spelers op IDE

Pagina: 1
Acties:

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Beste Tweakers,

Misschien een onwijze noob vraag. Maar ik kon het antwoord echt niet vinden (misschien omdat de vraag wel te NOOB is... :p )

Op mijn moederbord zitten Twee IDE-bussen: een primary en een secundary.

Op de primary zitten een HD (master) en een CD-speler (slave)
Op de secundary zitten een HD (master) en een CD-writer (slave).

Tussen vraagje: Is deze config zo goed gekozen???

Nu wil ik er nog een apparaat bij zetten DVD-speler of writer weet nog niet... Maar hoe sluit ik die dan aan op mijn moederbord. Al mijn IDE-kabels zijn immers al bezet!!!

Wie weet hier een oplossing voor (anders dan kick die CD-speler eruit...)

Alvast bedankt!!!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Er is geen oplossingen voor je probleem met je bestaande ide controller.

Je zou eventueel een losse IDE (of raid) controller kunnen toevoegen aan je systeem.

Vroeger konden cdromspelers worden aan gesloten op geluidskaarten. Dat is tegenwoordig niet meer mogelijk..

Je pc zit dus nu aan zijn max.

Ik zou je cdspeler een duwtje geven!

Verwijderd

AJ1815 schreef op 04 november 2003 @ 17:16:
Beste Tweakers,

Misschien een onwijze noob vraag. Maar ik kon het antwoord echt niet vinden (misschien omdat de vraag wel te NOOB is... :p )

Op mijn moederbord zitten Twee IDE-bussen: een primary en een secundary.

Op de primary zitten een HD (master) en een CD-speler (slave)
Op de secundary zitten een HD (master) en een CD-writer (slave).

Tussen vraagje: Is deze config zo goed gekozen???

Nu wil ik er nog een apparaat bij zetten DVD-speler of writer weet nog niet... Maar hoe sluit ik die dan aan op mijn moederbord. Al mijn IDE-kabels zijn immers al bezet!!!

Wie weet hier een oplossing voor (anders dan kick die CD-speler eruit...)

Alvast bedankt!!!
Groeten hoort hier niet, lees de gedragscode maar. :+

Wat je nodig hebt om een extra ide apparaat aan te sluiten als beide IDE poorten vol zitten, is een controller. Deze heb je in alle maten en soorten.
Qua prijs beginnen ze vanaf ongeveer 50 Euro. Dan heb je een PCI kaartje waar je gewoon weer 4 IDE apparaten aan kunt hangen. Wil je meer mogelijkheden (RAID levels) dan gaat de prijs iets omhoog, maar niet echt veel (behalve als je RAID-5 wilt).

De plaatsing van je HD's en CD's is op zich goed, vooral als je veel copieerd.
Dit is precies volgens het boekje, cq zoals de brand programma's het willen.

In de praktijk is het echter vaak beter om de HD's bij elkaar te zetten zodat je zeker weet dat deze op ata100 cq ata133 draaien. CD-spelers (-branders) draaien namelijk op ata33 en kunnen dus de snelheid van je harde schijf die aan dezelfde kabel hangt naar beneden halen tot die ata33.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zowel een writer, speler en DVD is een beetje overbodig, de writer en de DVD kunnen lezen.

Zorg er voor dat de apparaten een beetje 'geordend' zijn op snelheid, dus de schijven samen op 1 kabel, en de drives op de andere.

Ander moet de harde schijf steeds wachten op de speler.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sluit iig de hardeschijven op 1 kabel en de cd-rom en writer op de andere kabel met de cd-rom als master en writer als slave.

Ik heb zelf 6 ide apparaten in mijn computer en dat heb ik opgelost door een extra ide kaart te nemen die 2 ide poorten heeft -> 4 extra aansluitingen. Maar als je een DVD speler er bij doet zal ik de cd-rom speler een kleine kick geven, omdat hij dan overbodig is.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 17:24:
In de praktijk is het echter vaak beter om de HD's bij elkaar te zetten zodat je zeker weet dat deze op ata100 cq ata133 draaien. CD-spelers (-branders) draaien namelijk op ata33 en kunnen dus de snelheid van je harde schijf die aan dezelfde kabel hangt naar beneden halen tot die ata33.
Dit gaat, gelukkig, sinds de komst van Ultra-ATA niet meer op. Een CD speler zal een Harddisk niet vertragen door alleen maar op de kabel aanwezig te zijn.....

Wat wel gebeurt, is dat er slechts één IDE device per kabel tegelijk aan het werk kan zijn. Als je dus 2 harddisks op 1 kabel zet, zal het kopieren van de ene naar de andere langzamer gaan. Als je 2 CD spelers op dezelfde kabel zet, zal on-the-fly kopieren langzamer gaan.... Tegenwoordig wordt dus geadviseerd om de CD-drives en Harddisk drives zo veel mogelijk te spreiden over de kabels. Ergo: TS; zo houden joh!

Verwijderd

kiddyl schreef op 04 november 2003 @ 18:47:
Sluit iig de hardeschijven op 1 kabel en de cd-rom en writer op de andere kabel met de cd-rom als master en writer als slave.
Dit ligt natuurlijk geheel aan wat je ermee gaat doen.
Wanneer je bijvoorbeeld veel data van de ene hd naar de andere hd moet zetten zou ik deze juist op een apparte ide controller hangen en dan beide als master.
Zo heb je een hogere bandbreedte en gaat de data transfer sneller dan dat je dat over de zelfde controller laat gaan.

Correct me if I'm wrong.
Pagina: 1