Tsja, hier kunnen wel lang of kort over discussieren, maar het is onderhand wel een uitgekauwd onderwerp. Zodanig zelfs dat de guide voor het aanpassen van ventilatiegaten in
de CME Faq staat.
Er spelen een aantal factoren bij het verschil tussen perforatie gaatjes en een fanguard:
- perforatie = lagere luchtverplaating / minder herrie
- perforatie = kleinere doorsnede / hogere luchtsnelheid / meer herrie
- perforatie = scherpere randen = meer turbulentie / meer herrie
- fanguard = hogere luchtverplaatsing en daardoor meer herrie
- fanguard = grotere doorsnede / lagere luchtsnelheid / minder herrie
- fanguard = afgeronde randen = meer gelamineerde luchtstroom / minder herrie
Nu kunnen we daar hele aerodynamica formules op los laten om het bovenstaande te bewijzen/ontkrachten of uit te vogelen wélke van de bovenstaande het beste is, maar het lijkt mij wel overduidelijk dat als je luchtweerstand het laagst is (geen perforatie, maar een open gat of afgeronde fanguard) je ventilator het beste zijn werk doet. Desnoods kun je zelfs volstaan om de ventilator wat langzamer te laten lopen dmv hem op 7V te zetten, of een weerstand in serie met de fan te nemen.
Wat betreft afstandshouders: zorg er wel voor dat deze niet zorgen voor luchtlekken en drukverlies. Het beste gebruik je een rubber of vilten ring die aansluit op de kast. Hiermee voorkom je vibraties en je hebt niet dat je lucht weer terug lekt de kast in. Zorg er ook voor dat een fan voldoende ruimte heeft om lucht aan te zuigen. Ik meen mij te herinneren dat in de Papst specificaties staat dat er een ruimte van tenminste de dikte van de fan vrijgehouden moet worden bij de aanzuigopening.
Kortom: een beetje logica gebruiken of via de search de verschillende mogelijkheden en ervaringen nalopen. Zie
Welkom in Casemodding & Electronica (Policy) van wat wij in CME verwachten.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 05-11-2003 11:06
]