Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Maken standaard gaten lawaai?

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik had een vraagje die ik niet in de search of google kon vinden.

Ik heb van die gaten voor fans die er al in zaten toen ik mijn case kocht.
Maar als ik er een fan in zet maakt die dan meer lawaai dan een blowhole zonder die gaatjes er in?
Dit dacht ik zo omdat de fan meer lucht aanzuigt dan dat er door die gaatjes heen kan.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Ja

Alle weerstand die lucht krijgt produceert geluid.

Meh ...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het heeft er meer mee te maken dat de lucht die langs de randen van de gaatjes trekt gaat wervelen (en dat maakt herrie ja). Een fanguard is meer aerodynamisch verantwoord, de lucht gaat er soepeler langs (minder wervelingen).

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Twarp schreef op 04 november 2003 @ 16:23:
Ja

Alle weerstand die lucht krijgt produceert geluid.
maar of het ook hoorbaar is? In mijnchieftec zitten ook gaten, maar die maken naar mijn idee geen hoorbaargeluid.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Ook dat hangt af van hoeveel lucht er door loopt en hoeveel weerstand (wervelingen) lucht krijgt dan.

Meh ...

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 23:41
bij mijn kast iig wel.
nadat ik de gaten eruit had gedremeld en normale fanguards voor had gezet was mn pc redelijk wat stiller en nog belangrijker.. 10 graden koeler

Bier, Whiskey en Metal!!

Verwijderd

Topicstarter
als ik die gaatjes er uit zaag wordt t dan beter denk je?, want ik houdt niet egt van die herrie.

Edit:

10 graden!!!
Wow das lekker.
Als ik achter die fan voel dan komt er ook weinig lucht weg.
Ga morgen denk ik ff bezig :)
wel een fanguard er voor?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 17:04 ]

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 23:41
Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 17:02:
als ik die gaatjes er uit zaag wordt t dan beter denk je?, want ik houdt niet egt van die herrie.

Edit:

10 graden!!!
Wow das lekker.
Ga morgen denk ik ff bezig :)
wel een fanguard er voor?
mja maar het aantal graden ligt ook gewoon aan hoe de rest van je case in elkaar zit he.. bij mij was er verdere geen ene afzuiging dus mn hale case was een broeikas.

en een fanguard? mwa, hoeft niet als je het niet wilt.. maar vond het wel mooi.
met katten in huis ofzo zou ik t iig wel doen :P
oh 1 tip als je gaat zagen, haal de rest van je hardware (inclusief voeding en drives) eruit ;) , word niet leuk als er metaal splinters kortsluiting maken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door LordMithril op 04-11-2003 17:06 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

Verwijderd

Topicstarter
Lord_Mithril schreef op 04 november 2003 @ 17:06:
[...]

mja maar het aantal graden ligt ook gewoon aan hoe de rest van je case in elkaar zit he.. bij mij was er verdere geen ene afzuiging dus mn hale case was een broeikas.

en een fanguard? mwa, hoeft niet als je het niet wilt.. maar vond het wel mooi.
met katten in huis ofzo zou ik t iig wel doen :P
oh 1 tip als je gaat zagen, haal de rest van je hardware (inclusief voeding en drives) eruit ;) , word niet leuk als er metaal splinters kortsluiting maken ;)
Ok ik ben een beginner op GoT, maar zo dom ben ik ook weer niet hoor :)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb uit m'n Chieftec Dragon de fanguards geknipt, en het maakt waarachtig méér herrie :'(

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Hydraulik-Phunk schreef op 04 november 2003 @ 18:16:
Ik heb uit m'n Chieftec Dragon de fanguards geknipt, en het maakt waarachtig méér herrie :'(
ah, dan laat ik ze dus cker weten zitten :7

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

je moet de randen dan wel goed afvijlen, anders heb je inderdaad meer herrie in de keet, euh kast

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

wat ook herrie maakt.. is 2 fans die vlakbij, haaks op elkaar staan... zorgt ook voor wervelingen...

[ Voor 9% gewijzigd door henkleerssen op 04-11-2003 19:08 ]

• Chiron
  • Laatst online: 28-11 21:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Hydraulik-Phunk schreef op 04 november 2003 @ 18:16:
dat kan niet..

bovendien is er een verschil tussen luchtgeruis en het 'zoemen' van de fan

een druppeltje smeerolie wil nog weleens helpen 8)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• white_panther

white_panther

wat trouwens ook wel wel helpen is twee fans achter elkaar te plaatsen, en dan met een tussen ruimte van ongerveer 7 cm. in een serverkast (duel PII 300, jaja :) ) van mij werkt dat supper, er is bijna nix te horen, en dan bedoel ik ook echt bijna nix.

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb ook 2 van die fans achter elkaar zitten in mijn PC, ik zelf hoor ook bijna geen geluid. Wel als ik met mijn oor ernaar toen ga ;)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 19:52

Mad_Demon

de dokter

Een andere bron van lawaai zijn de vibraties van de fan. Ik heb een 120mm Enermax ajustable fan in m'n kast zitten en die bromt gewoon :{

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• white_panther

white_panther

zet er eens een paar rubbere ringentje aan, dat wil wel helpen.

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 18:27
mdj84nl schreef op 04 november 2003 @ 16:24:
[...]

maar of het ook hoorbaar is? In mijnchieftec zitten ook gaten, maar die maken naar mijn idee geen hoorbaargeluid.
hangt er van af hoe ver jouw fans van de gaten verwijderd zijn

if it is not broken, don't fix it!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11 07:19

t!mP

is inflatie gevoelig

jes het maakt verschil, haal het eruit en zet er een fanguard op van 1of2 pleuro.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

white modder schreef op 04 november 2003 @ 23:27:
[...]

hangt er van af hoe ver jouw fans van de gaten verwijderd zijn
een chieftec heeft van die dikke dingen als grills die toch al minder turbulentie veroorzaken dan een "normaal" geboord ding. en het staat iets naar voren zodat er bijna een centimeter tussen de fan en grill zit :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Tsja, hier kunnen wel lang of kort over discussieren, maar het is onderhand wel een uitgekauwd onderwerp. Zodanig zelfs dat de guide voor het aanpassen van ventilatiegaten in de CME Faq staat.

Er spelen een aantal factoren bij het verschil tussen perforatie gaatjes en een fanguard:
  • perforatie = lagere luchtverplaating / minder herrie
  • perforatie = kleinere doorsnede / hogere luchtsnelheid / meer herrie
  • perforatie = scherpere randen = meer turbulentie / meer herrie
  • fanguard = hogere luchtverplaatsing en daardoor meer herrie
  • fanguard = grotere doorsnede / lagere luchtsnelheid / minder herrie
  • fanguard = afgeronde randen = meer gelamineerde luchtstroom / minder herrie
Nu kunnen we daar hele aerodynamica formules op los laten om het bovenstaande te bewijzen/ontkrachten of uit te vogelen wélke van de bovenstaande het beste is, maar het lijkt mij wel overduidelijk dat als je luchtweerstand het laagst is (geen perforatie, maar een open gat of afgeronde fanguard) je ventilator het beste zijn werk doet. Desnoods kun je zelfs volstaan om de ventilator wat langzamer te laten lopen dmv hem op 7V te zetten, of een weerstand in serie met de fan te nemen.

Wat betreft afstandshouders: zorg er wel voor dat deze niet zorgen voor luchtlekken en drukverlies. Het beste gebruik je een rubber of vilten ring die aansluit op de kast. Hiermee voorkom je vibraties en je hebt niet dat je lucht weer terug lekt de kast in. Zorg er ook voor dat een fan voldoende ruimte heeft om lucht aan te zuigen. Ik meen mij te herinneren dat in de Papst specificaties staat dat er een ruimte van tenminste de dikte van de fan vrijgehouden moet worden bij de aanzuigopening.

Kortom: een beetje logica gebruiken of via de search de verschillende mogelijkheden en ervaringen nalopen. Zie Welkom in Casemodding & Electronica (Policy) van wat wij in CME verwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 11:06 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.