Toon posts:

Monitor calibratie en kleurprofielen

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil weer es wat meer gaan designen etc. en ik heb net een nieuwe monitor (Eizo T566). Nu vraag ik me af hoe je je monitor en photoshop het beste kunt instellen, zoals het eigenlijk hoort.

Mijn monitor en mijn digitale camera hebben een sRGB instelling en als ik photoshop nou ook dat kleurprofiel geef is alles dan zoals het hoort?

Ik wil graag wat reacties met nuttige links over calibratie, kleurprofielen etc.
Of jullie mening over deze shizzl :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Ligt eraan waar je mee aan de gang wilt gaan... :)

Moet je met drukwerk aan de slag is het slim om zoiets met je drukker kort te sluiten. Hier m'n iiyama vmp 450 op AdobeRGB staan; Wil je het bij foto's houden is het slimmer die een label mee te geven (in Photoshop: Image > Mode > Assign Profile (of Convert to profile)) en verder gewoon sRGB houden.

Wat heb je zelf al gevonden door te zoeken? Zijn al veel topics over geweest nl.

[ Voor 15% gewijzigd door Willem op 04-11-2003 16:11 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet van plan om wat af te gaan drukken.
Het is meer voor webdesign dus voor internet.

Ik wil gewoon dat een bepaalde kleur (en ook brightness en contrast ect), juist wordt weergegeven op mijn beeldscherm en niet anders :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 16:13 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
sRGB is prima. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 20:29

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

eigenlijk maakt het kleurprofiel dat je gebruikt niet zo gek veel uit! maar ik zou voor sRGB gaan aangezien dat een gemiddelde is.

ik werk zelf met adobeRGB 1998, omdat veel drukkers daar gebruik van maken.

voor webdesign is de gammaloader van adobe goed genoeg om ook je monitor juist te callibreren en dus eventueel je eigen kleurprofiel aan te maken.

Verder is het ontzettend lastig om zonder de juiste apparatuur je beeldscherm 100% te configureren, maar daar zou ik me in dit geval niet zo druk over maken aangezien je met webdesign aan de slag wil

zoek even op je systeem naar "adobe gamma.cpl" en voer die uit, bij een bepaalde instelling staat een vinkvakje "view single gamma only" die moet je ff uitvinken zodat je per kleur je gamma in kan stellen.

Ook wordt er om een kleur temperatuur gevraagd (hardware white point), bij drukwerk is dit officieel 6500 graden, maar je kan gerust voor 9300 gaan (en anders de measure functie gebruiken)

[ Voor 53% gewijzigd door floriske.nl op 04-11-2003 16:29 ]

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Zoals willem169 al aangeeft is sRGB de beste keuze, dat profiel is gebaseers op het bereik van de gemiddelde huis-tuin-en keuken monitor en de kleuren zullen dus 9 v/d 10 keer erg dicht bij de kleur liggen zoals die bij jou op je monitor te zien zijn.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Topicstarter
ok dan houd ik het lekker zo :)
Ik wil altijd alles perfect hebben, maar dat lukt toch bijna niet.
Tnx voor jullie reacties

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 22:27
AdobeRGB is een wijdere (meer kleuren) kleurenruimte dan sRGB. sRGB is de internet standaard. Als jouw camera werkt met een sRGB kleurenruimte, dan zul je nooit naar AdobeRGB kunnen converteren. Je kunt geen kleuren maken.

Hoe je Photoshop instelt is afhankelijk van je werkstijl. In het algemeen is het verstandig dat je werkt met AdobeRGB (meeste informatie), mits je afbeeldingen ook in AdobeRGB zijn. Voor jou geld dat niet. Stel PS dus gewoon in op sRGB. AdobeRGB heeft voor jouw geen voordelen, alleen maar nadelen.

Het is belangrijk dat je monitor goed is ingesteld. Dat is op 6500K en een gamma van 2.2. (ja, ook op een MAC). Contrast op 100% en de helderheid een fractie meer dan geen signaal, kijk op http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/index.htm voor een beschrijving hoe je dat instelt. Helaas zijn je ogen niet zo goed om monitoren in te stellen. Behalve als je een erg slechte monitor hebt, wordt het sterk geadviseerd om hardwarematig je monitor te callibreren. Goede producten zijn: : ColorVision Spyder+PhotoCAL/OptiCAL en GretagMacbeth Eye-One Match Het lijkt veel geld, maar het is niet meer geld dan wat je voor een gemiddelde monitor betaald en het verschil is zeker de moeite waard. Ik zou niet zonder kunnen.
Pagina: 1