Bedenk dan wel dat je het dan over een EUR 300+ hardware RAID kaart hebt met aparte I/O processor.
Saillant is dat de datatroughput bij RAID 0 en 1 vaak
lager is dan bij software RAID (de CPU wordt ontlast, maar de I/O proc is bij lange na zo snel niet als een moderne CPU).
Dergelijke oplossingen zijn alleen zinnig voor servers waarbij zoveel I/O gedaan wordt (RAID-3, RAID-5 met tig schijven) dat de CPU het niet meer trekt, dat is op een gewone workstation, laat staan een desktop systeem al absoluut niet het geval.
Die lankaart kun je bij de reserverotzooi smijten (zie ook het hk topic

)
Daar weet je veel te weinig van om iets zinnigs te kunnen zeggen. Als het een RTL-8139-based kaart is, is hij idd goed voor grofvuil, maar een goede 3Com, Intel, AMD of Digital based kaart is nog altijd te preferen (betere drivers, toch echt lagere CPU usage)
en over geluid van de KT600 kan ik niet zoveel zeggen, maar aangezien een het nieuwe, high-end chipset is zal dat ook minstens even goed zijn als je SBlive.
Ahum.... de nF2 MCP-T is vooralsnog de enige integrated geluid dat mee kan met een goede SBLive of Terratec geval. De meeste andere gevallen met losse codecjes hebben een beroerde signal/noise ratio die vooral van zich laat horen als je de output over een versterker gooit.
Sowieso lees ik hier veel misverstanden over onboard en integrated:
- onboard is GEEN integrated; onboard is een losse chip (die net zo goed op een PCI kaart zou kunnen zitten) op het moederbord. Voor deze dingen geldt
exact hetzelfde als voor een PCI kaart met dezelfde chip. Nadeel van onboard is dat je vast zit aan het moederbord, je kunt hem niet zomaar op een ander systeem prikken.
Let op dat dit dus NIETS zegt over bijv. CPU usage. Een losse RTL-8139 is net zo CPU-intensive als een onboard, een onboard 3Com of Intel is net zo goed als een losse.
- integrated is GEEN onboard; integrated betekent dat de functie in een van de delen van het chipset is meegebakken. Dat betekent dat er geen losse PCI equivalent voor is. Meestal zijn integrated apparaten CPU-afhankelijk, maar in hoeverre verschilt enorm (een MCP-T gebruikt minder CPU dan een losse SBLive, integrated VGA is natuurlijk notoir vanwege de bandbreedtemisbruik).
In alle gevallen is het dus zo dat je NIET zomaar kunt zeggen dat onboard of slechter is dan losse PCI, laat staan dat je dat met integrated apparaten kunt vergelijken. Je moet dus
per geval reviews lezen en kijken naar je behoeften. Generalisaties heb je niets aan
Specifiek in dit geval zou ik de SBLive houden omdat de meeste integrated audio oplossingen gewoonweg een slechte signal/noise ratio hebben. Evenzeer zou ik de ATA-RAID kaart houden- dan kun je een goedkopere versie van het nieuwe moederbord kopen zonder performance verlies. Je zou er iig niets op vooruit gaan met een andere onboard controller. Mbt de NIC hangt alles af van welke je hebt en wat er exact op dat mobo zit. Zoals ik al zei moet je het per geval bekijken