Nieuw mobo; weg PCI-kaarten?

Pagina: 1
Acties:

• SnoW
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 09:15
Misschien een beginnersvraag, maar ik kan het antwoord (ondanks veel zoeken) niet zelf achterhalen.

Ik wil binnenkort een nieuw moederbord gaan aanschaffen. Deze zal dan voorzien zijn van onboard LAN, 6-kanaals-sound en RAID. Nu maak ik op dit moment nog gebruik van een ethernet-kaartje, Soundblaster Live 5.1 en een FastTrack RAID-kaart (allen PCI).

Als ik straks dat nieuwe mobo heb, is er dan een reden om geen gebruik te gaan maken van die onboard-functies? Oftewel, is het beter om gewoon mijn vertrouwde PCI-kaartjes in het nieuwe bord te prikken?

Dat de Soundblaster beter van kwaliteit is dan het onboard-geluid, kan ik me goed voorstellen. Maar hoe zit het met RAID en LAN?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De raid op zo'n kaart is vaak stukken beter en minder CPU belastend.

LAN hangt er van af. Als jij een mooie 3com of Intel netwerkkaart hebt, dan zou ik die blijven gebruiken. Anders kun je gerust overstappen.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

LAN zal niet veel uitmaken, ik zou lekker die onboard gaan gebruiken, tenzij het echt een vage chip is.

RAID zou zelfs beter kunnen gaan presteren, aangezien je PCI-bus niet belast wordt.

Wat voor bord wil je gaan kopen dan? Dat maakt namelijk ook nog wel uit...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

LAN kan makkelijk onboard...processorkarcht ongeveer 0,1 procent.

Sound...tja..hangt van de chipset af he, maar de nForce borden schijnen zeer goede onboard sound te hebben.

...losse kaarten zijn vaak wel beter...maar...het scheelt weinig tegenwoordig. Ik denk als je zeker wilt weten dat je pci-kaart beter is als je onboard dat je redelijk duur uitbent ( denk Creative Audigy 2 ofzo... )

Je SB Live 5.1 is niets vergeleken modernere geluid chipsets..... zoals al gezegd de nForce chipset bijvoorbeeld heeft extreem goed onboard geluid.

Alleen bij budget moederborden kom je nog eens een wel erg slechte chipset tegen.

RAID, ...ja...hangt eraf. Zelf heb ik het onboard en..het werkt naar behoren. Of ik echt SNELLER ben geworden nu ik raid gebruik, dat weet ik niet,maar heb nu wel een ide-poortje vrij voor een extra harde schijf ( en heb er al drie )

There is no place like ::1

• SnoW
Wat voor bord wil je gaan kopen dan? Dat maakt namelijk ook nog wel uit...
Ik had de ASUS A7V600 op het oog.

Het ethernet-kaartje dat ik heb, is gewoon zo'n goedkoop Realtek-geval. Dat ASUS-board heeft trouwens Gigabit-lan, maar aangezien ik een 100mbit-switch heb, zal ik die extra snelheid niet kunnen benutten.
De raid op zo'n kaart is vaak stukken beter en minder CPU belastend.
RAID zou zelfs beter kunnen gaan presteren, aangezien je PCI-bus niet belast wordt.
Hmmmmm....Iemand een idee welk advies het beste is?

• jotheman
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

SnoW schreef op 04 november 2003 @ 16:57:
[...]

Het ethernet-kaartje dat ik heb, is gewoon zo'n goedkoop Realtek-geval. Dat ASUS-board heeft trouwens Gigabit-lan, maar aangezien ik een 100mbit-switch heb, zal ik die extra snelheid niet kunnen benutten.

[...]

[...]
Een aparte kaart gebruiken. De belasting van de PCI maakt niet uit, die heeft bandbreedte zat en daar is 't gebruik van 'n moederbord echt wel op berekend. Het gaat erom dat het een aparte kaart is met een eigen processor waardoor de processor niet wordt belast. De chips op RAID kaarten zijn hierop gemaakt en zijn speciaal voor dat doel gemaakt. Een aparte kaart is dus sneller, ervan uitgaande uiteraard dat 't dezelfde ATA snelheden bedragen (dus ATA66 kaartje en ATA66 moederbord connector, bijvoorbeeld).
Als je naar SATA gaat kun je die op 't moederbord uiteraard wel beter gebruiken aangezien SATA gelijk staat aan ATA150.

I see dead pixels...

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Er staat twee keer hetzelfde: PCI-kaart exit en vertrouwen op On-Board Controller!

Verwijderd

De normale externe Raid-kaartjes zijn evengoed software-based, en vreten dus evenveel CPU-power als onboard-raid. Alles onboard gebruiken dus...

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 10:14
Een goede raid kaart is beter dan onboard raid. Deze vertrouwt namelijk volledig op je processor, terwijl een goede insteekkaart daar veel meer zelf van regelt.

Die lankaart kun je bij de reserverotzooi smijten (zie ook het hk topic :D) en over geluid van de KT600 kan ik niet zoveel zeggen, maar aangezien een het nieuwe, high-end chipset is zal dat ook minstens even goed zijn als je SBlive.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

AJ1815 schreef op 04 november 2003 @ 17:07:
Er staat twee keer hetzelfde: PCI-kaart exit en vertrouwen op On-Board Controller!
Daar staat er niet 2x hetzelfde...

Mogelijkheid 1: PCI-kaart
Mogelijkheid 2: On-board (en dus niet op een kaartje)

Ik zou voor het kaartje gaan, reden waarom is al gegeven, en die kaartjes, zijn meestal nog sneller ook (met aantal MBs/min). En je hebt (als het goed is, minder CPU belasting)

Voor geluid... Ja, als je de KT600 chipset ga gebruiken, dan zou ik denk ik, de kaart erin houden... Omdat je dan minder CPU usage hebt... Mocht je voor een nForce 2 bordje gaan, dan zou ik hem eruit laten, omdat je dan een onboard geluid hebt, dat echt goed is, en (naar mijn mening) beter is, dan de Audigy 2... Maar ja, over smaak, valt niet te twisten...

Op de FP:
6 KT600 mobo's roundup

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 04-11-2003 17:51 ]

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Een goede PCI-kaart is zeker beter dan een onboard ding, maar laat FastTrak kaartje nou geen goede PCI-kaart zijn :P

Hij belast de CPU net zo erg (of weinig) als een onboard ding, en de PCI-bus heeft zeker geen bandbreedte genoeg. Als er iets krap is in een PC is het wel de PCI-bus.

Mijn advies: onboard lan (onboard ding is zeker beter dan realtek), onboard raid, en je live blijven gebruiken.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Ja dat is waarom ik ook weifel om een nieuwe mobo aan te schaffen. Mijn Fortissimo III 7.1 en netwerkkaart vind ik zonde om niet te gebruiken.... :P Maar idd nforce heeft goede chipset qua geluid e.d

dikzak

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
als je je pci raid kaartje gebruikt,kun je iig je raid config blijven gebruiken.
met die onboard chip moet je het waarschijnlijk weer opnieuw instellen.
dat lankaartje kun je wegflikkeren(of verkopen :) ).
die geluidschips onboard zijn vrij goed tegenwoordig.
dat kun je makkelijk uitproberen,in de bios kun je hem uitschakelen,en dan je sb er ff inzz ;)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• dion_b
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cryforhelp schreef op 04 november 2003 @ 17:28:
Een goede raid kaart is beter dan onboard raid. Deze vertrouwt namelijk volledig op je processor, terwijl een goede insteekkaart daar veel meer zelf van regelt.
Bedenk dan wel dat je het dan over een EUR 300+ hardware RAID kaart hebt met aparte I/O processor.

Saillant is dat de datatroughput bij RAID 0 en 1 vaak lager is dan bij software RAID (de CPU wordt ontlast, maar de I/O proc is bij lange na zo snel niet als een moderne CPU).

Dergelijke oplossingen zijn alleen zinnig voor servers waarbij zoveel I/O gedaan wordt (RAID-3, RAID-5 met tig schijven) dat de CPU het niet meer trekt, dat is op een gewone workstation, laat staan een desktop systeem al absoluut niet het geval.
Die lankaart kun je bij de reserverotzooi smijten (zie ook het hk topic :D)
Daar weet je veel te weinig van om iets zinnigs te kunnen zeggen. Als het een RTL-8139-based kaart is, is hij idd goed voor grofvuil, maar een goede 3Com, Intel, AMD of Digital based kaart is nog altijd te preferen (betere drivers, toch echt lagere CPU usage)
en over geluid van de KT600 kan ik niet zoveel zeggen, maar aangezien een het nieuwe, high-end chipset is zal dat ook minstens even goed zijn als je SBlive.
Ahum.... de nF2 MCP-T is vooralsnog de enige integrated geluid dat mee kan met een goede SBLive of Terratec geval. De meeste andere gevallen met losse codecjes hebben een beroerde signal/noise ratio die vooral van zich laat horen als je de output over een versterker gooit.

Sowieso lees ik hier veel misverstanden over onboard en integrated:

- onboard is GEEN integrated; onboard is een losse chip (die net zo goed op een PCI kaart zou kunnen zitten) op het moederbord. Voor deze dingen geldt exact hetzelfde als voor een PCI kaart met dezelfde chip. Nadeel van onboard is dat je vast zit aan het moederbord, je kunt hem niet zomaar op een ander systeem prikken.

Let op dat dit dus NIETS zegt over bijv. CPU usage. Een losse RTL-8139 is net zo CPU-intensive als een onboard, een onboard 3Com of Intel is net zo goed als een losse.

- integrated is GEEN onboard; integrated betekent dat de functie in een van de delen van het chipset is meegebakken. Dat betekent dat er geen losse PCI equivalent voor is. Meestal zijn integrated apparaten CPU-afhankelijk, maar in hoeverre verschilt enorm (een MCP-T gebruikt minder CPU dan een losse SBLive, integrated VGA is natuurlijk notoir vanwege de bandbreedtemisbruik).

In alle gevallen is het dus zo dat je NIET zomaar kunt zeggen dat onboard of slechter is dan losse PCI, laat staan dat je dat met integrated apparaten kunt vergelijken. Je moet dus per geval reviews lezen en kijken naar je behoeften. Generalisaties heb je niets aan :o

Specifiek in dit geval zou ik de SBLive houden omdat de meeste integrated audio oplossingen gewoonweg een slechte signal/noise ratio hebben. Evenzeer zou ik de ATA-RAID kaart houden- dan kun je een goedkopere versie van het nieuwe moederbord kopen zonder performance verlies. Je zou er iig niets op vooruit gaan met een andere onboard controller. Mbt de NIC hangt alles af van welke je hebt en wat er exact op dat mobo zit. Zoals ik al zei moet je het per geval bekijken :z

Oslik blyat! Oslik!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Inderdaad denk ik dat het per mobo verschilt.

Zelf heb ik laatst me SB Live! 1024 er uitgehaald, dit om me onboard geluid eens te proberen.

Ik heb de Asus A7V8X (Via KT400 chipset).

En tot op vandaag mis ik me SB niet eens :? :+ >:)

En aangezien ik amper spellen speel is dit natuurlijk te begrijpen.

Ook de aanwezige Broadcom 4401 NIC bevalt goed (er zijn linux drivers voor :D )

Concluderend kan ik zeggen dat het allemaal niet zo veel meer uit maakt. Behalve als je audiofiel bent, niet genoeg hebt aan 10/100Mbit of je primaire OS de onboard meuk niet ondersteund.

Wat betreft RAID kan ik niet mee praten, maar daar zie ik zelf het voordeel niet van tegenover de kosten, doe mij maar SATA :+

• SnoW
Wat betreft RAID kan ik niet mee praten, maar daar zie ik zelf het voordeel niet van tegenover de kosten, doe mij maar SATA :+
Nog niet aan gedacht om een SATA-hd'tje erbij te kopen. Vervolgvraagje: is SATA een snellere oplossing dan IDE-PCI-FastTrack-RAID? (of hangt dat helemaal af van de hd-specificaties?)

[ Voor 13% gewijzigd door SnoW op 04-11-2003 18:50 ]

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Trouwens, ik zie in de specs van de Asus A7V600 dat er een goeie 3Com op zit en een soundMAX geluids chip.

Dus ja, hou lekker je SB zou ik zeggen maar gebruik gewoon de onboard 3Com.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
SnoW schreef op 04 november 2003 @ 18:49:
[...]

Nog niet aan gedacht om een SATA-hd'tje erbij te kopen. Vervolgvraagje: is SATA een snellere oplossing dan IDE-PCI-FastTrack-RAID? (of hangt dat helemaal af van de hd-specificaties?)
Wat wil je nu vergelijken? IDE vs SATA > of SATA vs raid 8)7

Lees anders FAQ Opslagmedia & I/O Controllers - RAID FAQ ef door, ik denk dat je dan een stuk wijzer word, wat betreft raid.

Verwijderd

ik zou zoveel mogelijk on-board gebruiken, vaak maakt de kwaliteit weinig uit, tenzij het on-board spul echt troep is. Ik heb zelf een A7V333 en heb alleen een el-cheapo netwerkkaartje erbij moeten kopen, dat zat niet on-board. Ik heb zelf ook de C-Media on-board soundchip en die bevalt me eigenlijk (tegen m'n verwachtingen in) uitstekend. Uit benchmarks blijkt dat hij vrij veel cpu usage veroorzaakt, in de praktijk merk je daar echt niets van.
M'n broertje heeft de A7N8x-x en daar zit geen enkel PCI kaartje in. Alles on-board (hoewel de geluidschip op dat ding nogal triest is, een Realtec geval ofzo).

• Mister_X
  • Laatst online: 07-04 08:41
zijn sommige mensen vergeten dat onboard-raid ook gewoon op de pci bus zit? ik lees namelijk dat sommige zeggen dat een pci raid kaartje alleen maar extra pci bandbreedte vreet, mwa die onboard zijn ook gewoon pci hoor, alleen geen insteek slot maar enkel een chip op het mobo die onderaan de pci-bus hangt :)

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 19:19:M'n broertje heeft de A7N8x-x en daar zit geen enkel PCI kaartje in. Alles on-board (hoewel de geluidschip op dat ding nogal triest is, een Realtec geval ofzo).
Een Realtek soundchip op een Nforce bord :?. Are u sure?

Ontopic: ik zou gewoon de onboard chips gebruiken, lan zowiezo, raid ook wel, sound zou je moeten proberen. Wat dat betreft kan ik je van harte een Nforce 2 bordje aanraden :).

[ Voor 23% gewijzigd door Timmert op 04-11-2003 20:59 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als ik mijn Asus P4C800-E Deluxe heb, ga ik *zeker* alleen de on-board spullen gebruiken. De geluidskwaliteit is voor het incidentele mp3'tje dat ik draai meer dan genoeg, netwerken zal ook wel loslopen, prima toch?

--edit: ehm, dem. Vergeet ik dus helemaal m'n SCSI kaart. Nouja.

[ Voor 15% gewijzigd door Servor op 04-11-2003 21:19 ]

• cryforhelp

Daarom kan die nic dus bij de reserve onderdelen. Verder ben ik nogal gewend aan m'n superieure nforce2, dus ik roep misschien wat snel dat onboard tegenwoordig goed is :).

En over dat raid, je moet natuurlijk de afweging maken, het is best prettig als je cpu 100% met z'n hoofdtaak bezig kan zijn en zich dan niet bezig hoeft te houden met de raid als ie druk bezig is. Ik denk dat je dan minder last hebt van lagere doorvoersnelheden van je schijven.

@ SnoW Het verschil tussen Sata en ide-raid: Dat is redelijk afhankelijk van de schijf. WD Raptor (10k rpm) is in z'n eentje sneller dan veel pata raid setups geloof ik, maar dan moet je even op http://www.storagereview.com kijken.

edit:
hmmm, op storagereview geen raid benchmarks, kzou t toch zweren :?

[ Voor 5% gewijzigd door cryforhelp op 04-11-2003 21:59 ]

Verwijderd

Timmert schreef op 04 november 2003 @ 20:58:
[...]

Een Realtek soundchip op een Nforce bord :?. Are u sure?
http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-x/overview.htm
6-Channel Audio
The A7N8X uses an onboard Realtek® ALC650 audio CODEC that lets you enjoy high-quality 6-channel audio without having to buy advanced sound cards.
Wat een marketing BS dat verhaaltje daar :r

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 22:16 ]

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hmm apart. Gister 2 pc's gebouwd op basis van Asus Nforce 2 bordjes: http://www.asus.com/produ...eta/a7n8x-vm/overview.htm

Wel typisch dat ze dan weer verschillende soundchips gebruiken imho :?.

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Ik heb hier een Asus P4C800 Deluxe en die soundmax daarvan klinkt zo brak als een hond, heb er zelf een Audigy2 _/-\o_ inliggen en dat is het verschil als dag en nacht. In mijn andere PC zit nog een live 5.1 en ook die klinkt 100x beter zelfs als ik de creative kaarten analoog aansluit en de onboard via de SP/DIF. Maar jah, je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar ik zou zeggen hou die creative kaart erin.

Wat die promise betreft, lood om oud ijzer, en NIC idem. Echter is de onboard 3com beter dan een relatek qua drivers en software utilities, zoals de 3com utility die je kabel test e.d.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou zeker die netwerkkaarten erin gooien, zeker handig als je ook een netwerk wilt gaan aanleggen en je pc als server/gateway gaat dienen.

Ikzelf heb 2x onboard 3Com 3C980C-TXM 10/100 plus een 3Com 3C900B-TX (van Chello gekregen). Zitten alledrie op moederbord. Denk nog aan een RAID-kaart om die toe te voegen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Zo te merken zijn er nogal wat misverstanden over het onboard geluid van nForce2 powered moederborden...
De nForce2 MPC-T chip heeft namelijk alleen een Audio Digital Sound Processor aan boord wat inhoud dat hier alleen het rekenwerk mee wordt verricht. Als je echter analoge speakers gaat gebruiken moet het geluid nog van digitaal naar analoog worden omgezet en dit gebeurt niet door de nForce2 MCP-T!! Dit gebeurt op 9 van de 10 moederborden namelijk gewoon door een Realtek ALC650 chippie die nu niet bekend staat om zulke geweldige kwaliteit.
Dat de processor door een nForce2 MCP-T aangestuurd bord toch ontlast wordt is dus puur door de goede DSP die in deze chipset zit ingebakken. Het Digital Sound Processing hoeft dus niet door de CPU-intesieve ALC chip gedaan te worden en dat scheelt.
Als je een digitaal (optisch/coaxiaal) speakersysteem gebruikt heb je met alleen je nForce2 echter een heel goed bord omdat het signaal daarvan direct van de nForce APU komt :)

Daarnaast zijn er ook nog moederborden met een gewone MCP (non -T) chipset en die hebben helemaal geen nForce APU waardoor de geluidskwaliteit om te huilen is, omdat deze helemaal op dat ALC chippie steunen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 04-11-2003 22:51 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

Wl over het geluid van mn Aus A7N8X-X ben ik dus NIET te spreken. Vage blikken en kraken. Bij spellen geen hardware acceleration etc. Zit toch n chip in?

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

• cryforhelp
L3TUC3 schreef op 04 november 2003 @ 23:35:
Wl over het geluid van mn Aus A7N8X-X ben ik dus NIET te spreken. Vage blikken en kraken. Bij spellen geen hardware acceleration etc. Zit toch n chip in?
Leg je redenering ff uit zodat de rest van de wereld jouw hersenkronkels ook kan begrijpen :9 :+

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 14:56
[...]

[...]

[...]
een goedkoop realtek geval
kan wel goedkoop zijn maar realtek heeft heel degelijke netwerkkaarten
soms zelf beter dan 3com
alleen intel is op alle vlakke beter

if it is not broken, don't fix it!

Verwijderd

cryforhelp schreef op 05 november 2003 @ 00:09:
[...]

Leg je redenering ff uit zodat de rest van de wereld jouw hersenkronkels ook kan begrijpen :9 :+
't is gewoon pokkeherrie wat eruit komt >:)

Verwijderd

ik heb zelf de abit ic7max 3, en de onboard geluid is best goed voor spellen maar hij tipt niet aan mijn terratec ewx24/96. Ik heb ze daarom ook beide gewoon geinstalleerd onder XP, onder spellen gebruik ik de onboard, en voor muziek, platen op pc opnemen e.d. dingen gebruik ik de terratec. de onboard belast niet de processor heeft een eigen chip daarvoor, en er zit 1x digital in, 1 digital out, en dant voor 5.1 geluid alle kanalen analoog uit.

en over de onboard raid controllers (zitten er 2 op, totaal 6 of 8 extra, gebruik dr maar 3 ;) ) ben ik ook zeer te spreken, beter dan mijn pci kaart die in mijn vorige systeem zat, het is dan ook s-ata wat er nu op zit, misschien toch wat prettiger. vooral die kabels lekker dun geen gezeik meer in je kast. Mooi bordje ook om extreem over te clocken, nog niet gedaan want ik heb mijn waterkoeling nog niet af.

en dan over de intel 1gbit netwerk onboard ben ik ook zeer te spreken, zoveel functies via de software zoals de kabel testen e.d. dingen. Nu nog een 1gig switch thuis kopen :)

Maar ja over die Asus kan ik niet mee praten, maar is ook eentje van de huidige generatie zal wel dezelfde sound en intel netwerk onboard zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 09:45 ]

Pagina: 1