[ALG] Interface keuze

Pagina: 1
Acties:

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoewel dit om een rich-client interface gaat (geen webinterface) plaats ik dit toch in /13 omdat hier vast wel intellect zit over interface gebruik.

Ik ben op dit moment bezig met een applicatie om foto's te bewerken en te publiceren. De doelgroep is de vader/moeder/opa/oma, dus mensen van 40 tot 70 jaar, die een digitale camera heeft en de foto's graag wil delen met anderen.

Nou is iemand in deze groep niet een gemiddelde GoTer en zijn ze op computer gebied minder begaafd. Ik zit nu te twijfelen over de interface die ik zal gebruiken:
• Een standaard windows layout, menu bovenaan, tabs met instellingen en toolbar voor de acties
• Een fancy interface specifieker voor deze applicatie met mooie kleurtjes, achtergronden, evt visuele effecten, non-rectangular window, etc. Een voorbeeld die ik kon vinden was van Goo

De voordelen van een standaard windows interface zijn uiteraard dat gebruikers hiermee bekend zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat sommigen (oudere) computergebruikers al de weg kwijt zijn wanneer een icoontje verplaatst is dus kan een 'gebruikelijke' layout in hun voordeel kunnen werken.

De voordelen van een eigen layout is dat het specifieker toegepast wordt op de gebruikte applicatie en ik daarmee denk ik meer de gebruiker kan 'sturen' door de applicatie heen. Daarnaast ziet het er, vind ik, mooier uit maar dit kan heel subjectief zijn natuurlijk. Een nadeel is wel dat het meer tijd kost om te maken en de gebruikers er misschien juist langer over doet om de interface 'door te hebben'

Waar zouden jullie voor kiezen? En hebben jullie ervaring met deze doelgroep en wat als prettig wordt ervaren of misschien tips hoe het ook kan?

Verwijderd

Ik zou kiezen voor een standaard windows interface, met zo min mogelijk knopjes, menutjes, enz.
Zorg dat je zoveel mogelijk functies voor de gebruiker afhandelt .. zoals 1 knop die foto's kleiner kan maken bijv.

Zoek een soort evenwicht tussen functionaliteit en complexiteit .. vergeet ook niet dat je doelgroep door teveel functionaliteit misschien in de war zou raken.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Als het echt alleen bedoelt is voor deze doelgroep zou ik denk ik zelf een interface ontwikkelen (eventueel wel gebruik maken van standaard icoontjes als een diskette voor opslaan). Je kan dan inderdaad grotere knoppen maken die duidelijker te herkennen zijn.

Maar let hierbij wel op dat de icoontjes enzo wel duidelijk zijn voor die doelgroep! 2 rechte haakjes kunnen jou logisch lijken voor het 'croppen', terwijl gebruikers van boven de 40 echt het verband niet zien.

Echter, zouden ook andere gebruikers er mogelijk mee moeten werken (zeg nerds of systeem beheerders) zou ik het wel wat zakelijker / meer windows houden.
Maar kijk bijvoorbeeld naar Windows XP, niet dat ik zo'n fan ben van die kleurtjes en leuke icoontjes... maar ik hoor van mensen uit mijn omgeving (40+) dat die het wel prachtig vinden. Veel mooier/leuker/handiger als de standaard Windows interface.

Wat je eventueel ook zou kunnen doen, maar wel _nog meer_ tijd kost, is het inbouwen van beide interfaces en de vraag 1x aan het begin stellen... dit is echter voor veel gebruikers misschien ook alleen weer extra irritant. :{ Blijft lastig.

Toch denk ik dat - als het niet te veel extra werk is - het beter is voor zo'n doelgroep een speciale interface te maken, maar dan moet je dit wel goed doen. Want er is iets zo vervelend als een onlogische, onbegrijpelijke interface. Dan kan je wel beter de standaard Windows interface gebruiken.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Beetje moeilijk zeggen zo :P Wij moeten tips gaan geven wat voor de doelgroep goed is? Dat maakt helemaal niet uit, zolang de interface maar goed ontworpen is. Jij haalt interface en look&feel door elkaar. Je noemt Windows een interface, maar het is een look&feel. De look&feel maakt niet zoveel uit, zolang de interface maar logisch in elkaar zit. Of een knop dan groen en rond is of grijs en vierkant zoals in windows maakt dan niet zoveel uit :)

Een ding kan ik je wel vertellen: die Goo interface is drama, die snap ik nog niet eens ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Bosmonster op 04-11-2003 15:51 ]

Verwijderd

Post anders eens wat screenshots, dan zeggen wij wel wat er mis mee is ;)

Ik zou in ieder geval niet teveel afwijken van de standaard-elementen van Windows apps. Gebruik veel en duidelijke icoontjes voor standaardfuncties. Installeer anders eens wat demo's vergelijkbare apps en kijk wat daar goed en fout aan is.

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00

sjaakaq

It might get loud

(jarig!)
Ik zou kiezen voor een standaard windows interface, met zo min mogelijk knopjes, menutjes, enz.
Zorg dat je zoveel mogelijk functies voor de gebruiker afhandelt .. zoals 1 knop die foto's kleiner kan maken bijv.
of nog beter: een wizard.

Vraag 1: hoe groot moet de foto zijn?
-internet versturen
-plakboek
-enz.

Vraag 2: welke kwaliteit wilt u?
-Goed (maar groot bestand)
-Minder (Maar klein bestand)

En af en toe een schermpje voor bijv. rode ogen weghalen (klik op de rode ogen om ze weg te halen), een x auto-contrast enz.

Niks eenvoudiger dan door het programma heen geleidt te worden!

leoaq.fm // Jeune Loop

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Beetje lastig alleen als je in een keer tientallen foto's toe wilt voegen :)

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00

sjaakaq

It might get loud

(jarig!)
nou ja vaak zal het gaan om een serie ingescande pics of een flash kaartje vol foto's , die over het algemeen hetzelfde formaat zijn, dus resizen enz. kan dan toch best op allemaal tegelijk??

leoaq.fm // Jeune Loop

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Dan kom je al snel bij de (stand-alone) Photoshop actions.. :{

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Hoop overkill voor iets simpels dan.. Ik zou eerder iets doen in de trant van het aanmaken van albums en daar afbeeldingen in kunnen slepen/selecteren. Als je ze daar dan visueel hebt staan kun je per afbeelding bewerkingen uitvoeren dmv een simpele doch duidelijke toolbar. Het probleem met het uitvoeren van bewerkingen op afbeeldingen die je nog niet hebt zien staan is dat je niet weet welke afbeelding welke bewerking nodig heeft :) Als je ze in je album ziet staan kunnen die mensjes lekker gaan prutsen met de mogelijke bewerkingen als rode ogen, bijknippen, resizen, etc. En dat per foto doen (al is een resize/compressie wizard natuurlijk geen slecht idee, maar dan wederom nadat ze zichtbaar in je album staan).

Als je klaar bent kun je dan publiceren bijvoorbeeld naar internet. Dat is de meest eenvoudige manier die ik me kan bedenken.

Nou ja.. ik draaf weer veel te ver door :P Interfaces ontwerpen is leuk! :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 20:37
hmmm, interfaces :9~

Als ik jou was zou ik GROTE pictogrammen gebruiken, met duidelijk de tool die je IRL ook zou pakken. En ook het gebruik van die tool realistisch laten lijken.
Ip van croppen het je dus een schaar, waarmee je een horizontale of vertikale lijn eraf kan snijden.

[ Voor 80% gewijzigd door bredend op 04-11-2003 17:27 ]

Verwijderd

bredend schreef op 04 november 2003 @ 17:21:
Ip van croppen het je dus een schaar, waarmee je een horizontale of vertikale lijn eraf kan snijden.
Maar da's vrij weer vrij bagger als je de hoogte/breedte-verhoudingen in ogenschouw neemt.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Een afrader: smalle tabjes.
Gebruik of géén tabs, of loeigrote tabs. Kleine tabs zijn handig want dan houd je veel beeldruimte over en toch kun je veel items op één vlak rangschikken, maar mensen kijken vaak over een tabblad heen tenzij ze er expliciet op gewezen worden. Wat je wel zou kunnen doen is met kleur werken, een tabblad met een bepaalde kleur wordt vele malen sneller gevonden dan een tabblad met een bepaald woordje.

Op leeftijd van de mensen waar je op doelt kunnen de ogen ook achteruit gaan. Dus een hoge leesbaarheidsgraad die weer niet met de indeling van het vlak in de knel komt zo een goede oplossing zijn.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Orphix
  • Niet online
Naar aanleiding van de replies hier heb ik besloten om toch voor een eigen look&feel en layout te gaan. De voordelen hiervan in mijn optiek zijn:
• ik kan de gebruiker beter sturen. In de applicatie zit een duidelijk stappenplan namelijk (importeren, bewerken, exporteren)
• Door een grafische schil lijkt het programma professioneler en geintegreerderd. Misschien concurrentievoordeel ;)
• Met een eigen look kan ik beter het doel van het programma weergeven (simpel, geen complexe structuur, als een 'tool' zien)

Wel zal ik vasthouden aan gebruikelijke interface elementen om het duidelijk te houden. Zo extreem als Goo wordt het dus niet (yuck die ging full-screen besef ik me nu opeens).
Dus wel een menu en systeembuttons bovenaan, systeembuttons, een statusbalk onderaan.
Wizards zijn inderdaad een goed idee en was al opgenomen in het ontwerp.

Dat idee met kleuren vind ik erg goed dat ga ik zeker toepassen (verschillende stappen hebben (licht) verschillende kleuren).

Ik denk dat de grootste uitdaging eigenlijk zal zijn mooie duidelijke iconen te ontwerpen :)

• Falcon
  • Laatst online: 20-08 13:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Gebruik van woorden Importeren en Exporteren zou ik meteen weg laten :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Orphix
  • Niet online
The Real Falcon schreef op 05 november 2003 @ 18:49:
Gebruik van woorden Importeren en Exporteren zou ik meteen weg laten :)
I know :)
Zo noem ik het 'intern' omdat dat gemakkelijker te vertalen is tussen engels-nederlands. Uiteindelijk wordt het iets als Afbeeldingen en Publiceren.
Pagina: 1