[Commodore 64]: wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 720 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik heb voor mn verjaardag een complete commodore 64 set gekregen. cassette deck, diskette drive, printer, joysticks, etc. Ik heb hier vroeger veel mee gespeeld maar nu na zoveel jaar krijg ik hm niet aan de praat, op geen enkele tv in mijn huis. Met moeite kreeg ik op een tv een blauw beeld, maar geen cursor of zoiets. Ik kan dus niks. :(

Kan dit aan tv's liggen(allemaal sony) of denken jullie dat mn c64 kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 15:59

Devion

Space for rent ;-)

Hoogstwaarschijnlijk je Commodore als je wel een blauw scherm krijgt. Zie je wel iets op het scherm gebeuren als je 'm reset?

(en geen Modules ingeplugt?, anders even zonder proberen oa. diskdrive enzo)

misschien dat hij clean wel opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik ben bang dat deze C64 dood is, ik neem aan dat je geprobeerd hebt het geheel aan te zetten zonder randapparaten en "Power cartridges". Als hij niet werken wil kan het ook nog zijn dat de voeding niet stabiel meer is, dat is dan denk ik je laatste hoop.

[ Voor 3% gewijzigd door MaNdM op 04-11-2003 14:21 . Reden: Oops, vergeer wat lettertjes ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Ligt aan de commodore, je kunt ff proberen het ding open te maken en alle IC's aan drukken. Wanneer hij op blauw beeld blijft staan kan hij de rom met basic niet laden. Het kan overigens ook liggen aan de rand apparatuur die de RS232 bus vast houden waardoor hij niet kan booten. Probeer hem eens zonder rand apparatuur en cartridge te booten. Doet hij het dan wel controlleer dan of er geen dubbele device nummers zijn uitgedeeld: 1e floppy drive = 8 2e floppy drive = 9 en printer is (weet ik niet zeker meer) device 4 of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja zoals je weet een computer heeft binnen een bedrijf niet meer dan 2 jaar te doen vanwegen nieuwe ontwikeklingen.Afschrijvingstijd ligt dus rond twee jaar, af en toe zelfs 1 jaar en voor particulieren zou ik zeggen drie vier jaar.Maar ik denk niet dat je zoiezo al veel aan een 286 of een 386 zou hebben dus een Commodore64........ik heb daar me twijfels over.Je ziet ze enkel nog in musea of bij fanatiekelingen zoals jou dus ik zou gewoon het internet afspeuren met het serienummer en dergelijke.Je vind vast wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 14:22:
Nou ja zoals je weet een computer heeft binnen een bedrijf niet meer dan 2 jaar te doen vanwegen nieuwe ontwikeklingen.Afschrijvingstijd ligt dus rond twee jaar, af en toe zelfs 1 jaar en voor particulieren zou ik zeggen drie vier jaar.Maar ik denk niet dat je zoiezo al veel aan een 286 of een 386 zou hebben dus een Commodore64........ik heb daar me twijfels over.Je ziet ze enkel nog in musea of bij fanatiekelingen zoals jou dus ik zou gewoon het internet afspeuren met het serienummer en dergelijke.Je vind vast wel iets.
Volgens mij heb je niet helemaal gesnapt waar het om gaat, deze TS'er heeft uit nostalgie een C64 gekregen en wil daar weer mee aan de slag, dit heeft dus niets te maken met afschrijven van apparaten ;)

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN
MaNdM schreef op 04 november 2003 @ 14:20:
Ik ben bang dat deze C64 dood is, ik neem aan dat je geprobeerd hebt het geheel aan te zetten zonder randapparaten en "Power cartridges". Als hij niet werken wil kan het ook nog zijn dat de voeding niet stabiel meer is, dat is dan denk ik je laatste hoop.
Ik heb alle randapparaten los gekoppeld en nog deed hij niks. Ik dnek idd dat mn voeding niet helemaal stabiel meer is, ofdat mn voeding is doorgebrand. Het rode lampje werkt wel. dus dat vindt ik ook zo gek.

Weet iemand als je de c64 openmaakt of er zekeringen in zitten die je kan vervangen. Met namen bij de voeding. Ik moet eigenlijk ff een goede layout van de binnenkant hebben zodat ik ff kan kijken wat er eventueel mis is. Had al gegoogled naar lay-outs maar kon alleen maar erg brakke versies vinden.

iig geval bedankt voor jullie snelle reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ja er zitten zekeringen in, weet zo niet meer hoeveel, maar die zijn puur om ervoor te zorgen dat het geheel niet doorfikt. Is deze kapot dan gaat je C64 totaal niet aan, net zoals een kapotte stop in je stoppenkast dus eigenlijk. Ik zal ook eens zoeken naar lay-outs voor je, daar kom ik zo op terug...

* MaNdM was ook een fanatiek C64 gebruiker

[edit:]

Welke uitvoering heb je trouwens? De bruine of witte?

[ Voor 11% gewijzigd door MaNdM op 04-11-2003 14:42 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN
ik heb de bruine met de zwarte toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Na wat zoeken op het WWW heb ik het volgende voor je gevonden, misschien dat je er wat meer mee kan.

Foto van binnenwerk

Dit boek heb ik evt nog wel voor je

Wat meer informatie over de verschillende commodores
Blank screen on power up:
Check External Power Supply,
U4 (KERNAL ROM), U17 (PLA)
U7 (6510 MPU), U3 (ROM)
U8 (7406 IC), U19 (VIC II)
U9-U12 (4164 RAM)
U21-U24 (4164 RAM)
BT2, CR4, VR1
bron: http://www.devili.iki.fi/...rvice_Manual/Page_14.html

Hiermee kan je eventueele problemen uitsluiten

Dit is voorlopig even wat ik vond en wat misschien interessant is.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Openschroeven en de chips, voor zover ze niet zijn vastgesoldeerd, ff stevig aandrukken wil nog wel es helpen. Check, terwijl de computer open en aan(!) staat ook ff of de temperatuur van één van de chips (met name de geheugenchips) erg hoog is tov de rest. Die zou dan wel eens de geest kunnen hebben gegeven.

Voor de rest: probeer een andere 64 op te duiken, grote kans dat je 'm niet meer aan de praat krijgt...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Jiffy schreef op 04 november 2003 @ 15:05:
Openschroeven en de chips, voor zover ze niet zijn vastgesoldeerd, ff stevig aandrukken wil nog wel es helpen. Check, terwijl de computer open en aan(!) staat ook ff of de temperatuur van één van de chips (met name de geheugenchips) erg hoog is tov de rest. Die zou dan wel eens de geest kunnen hebben gegeven.

Voor de rest: probeer een andere 64 op te duiken, grote kans dat je 'm niet meer aan de praat krijgt...
Ook wanneer ze in voetjes zitten kan het een soldeer probleem zijn, het voetje kan een slecht soldeerpunt hebben bijvoorbeeld ;)

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN
MaNdM schreef op 04 november 2003 @ 15:02:
Na wat zoeken op het WWW heb ik het volgende voor je gevonden, misschien dat je er wat meer mee kan.

Foto van binnenwerk

Dit boek heb ik evt nog wel voor je

Wat meer informatie over de verschillende commodores

[...]

bron: http://www.devili.iki.fi/...rvice_Manual/Page_14.html

Hiermee kan je eventueele problemen uitsluiten

Dit is voorlopig even wat ik vond en wat misschien interessant is.
wow bedankt voor je researche!!!!!!!!
En ook de rest bedankt voor jullie antwoorden. Als ik zo thuis ben van mn werk ga ik meteen ff wat dingen proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door STN op 04-11-2003 15:19 . Reden: type foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Heerlijk hoe iedereen toch altijd weer enthousiast is over die goeie oude C64 :) Voor mij was het de eerste computer die ik had en ik heb er veel op geleerd, met name over programmeren met "loops" :D daar heb ik wat tijd in zitten zeg :D

@ STN: No prob hoor, daar zijn we liefhebbers voor natuurlijk :) Zet alleen je eigen reactie niet in de quote zelf maar eronder laat maar :P

[ Voor 29% gewijzigd door MaNdM op 04-11-2003 15:19 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39
Mocht het echt niet meer lukken kun je er altijd nog dit mee doen....

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

ikmattie schreef op 04 november 2003 @ 15:20:
Mocht het echt niet meer lukken kun je er altijd nog dit mee doen....
Ja die had ik ook gezien, maar dat is niet wat de bedoeling was natuurlijk. Wel mooi gedaan, dat moet ik meteen toegeven, maar doe mij maar liever die originele C64 hoor :) Voor gewoon naast mn lappie dan natuurlijk ;)

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39
MaNdM schreef op 04 november 2003 @ 15:21:
[...]

Ja die had ik ook gezien, maar dat is niet wat de bedoeling was natuurlijk. Wel mooi gedaan, dat moet ik meteen toegeven, maar doe mij maar liever die originele C64 hoor :) Voor gewoon naast mn lappie dan natuurlijk ;)
offtopic:
Een collega van me heeft dat gedaan, gewoon op marktplaats een evt niet meer werkende C64 kopen en er een pc inbouwen

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN
ikmattie schreef op 04 november 2003 @ 15:24:
[...]

offtopic:
Een collega van me heeft dat gedaan, gewoon op marktplaats een evt niet meer werkende C64 kopen en er een pc inbouwen
mocht ie nou echt niet meer te maken zijn, is dit wel erg cool!!!!!!!!!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbaud
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 11:33
ik zag net op marktplaats een c64 die je gratis kon afhalen,misschien een tip als hij het echt niet doet,en op rommelmarkten kun je ze ook voor een grijpstuiver kopen :*)
Pagina: 1