[sn41g2]hoe stiller te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:51
Ik heb dus een SN41G2 met een XP 2800 erin. Deze draait in de bios op 58 graden. Gevolg hiervan is dat ie continue full speed staat te draaien, met de bijbehorende herrie. Zijn deze temps normaal, of heb ik misschien te weinig pasta gebruikt? Is het slim om die heatsink eraf te gooien en er een losse cpu koeler op te zetten, of maakt het dat alleen maar erger?
Hoe hebben anderen dit systeempje zo stil mogelijk gemaakt???
Niet echt veel ervaring btw. dus niet teveel moeilijke termen aub... n00b gehalte best hoog op het gebied van koelen...

[ Voor 13% gewijzigd door Paultje3181 op 04-11-2003 14:16 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

past een gewone koeler dan wel in dat kleine kastje dan? neem aan dat ze niet voor niets dat heatpipe principe er in hebben gedaan...

als ik jou was zou ik ff passen en meten met een socket 462 (socket A) koeler en als het past het monteren.. misschien past er geen fan op.. dan moet je deze aan de zijkant monteren om zo wat airflow te genereren.

te weinig pasta? voel eens aan de heatsink, is deze koud kan er idd iets mis zijn met het contact tussen heatsink en cpu, als deze warm is, ligt het niet aan dit contact.

verder kan je misschien een stillere fan monteren ipv de herriemaker die er nu inzit.

[ Voor 29% gewijzigd door MisteRMeesteR op 04-11-2003 14:25 . Reden: typo ]

www.google.nl

Verwijderd

das vreemd je xp2800 is waarschijnlijk Barton ? (de kern) dan zou 58 toch wel lager moeten kunnen... lijkt mij

welke heatsink heb je ? en wat voor c00lpasta?

• Paultje3181
de coolpasta is die zilveren. Bij mycom gehaald, gewoon goede dus... Inderdaad Barton core.
De heatsink is de standaard die in de SN41G2 zit.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
heb je er niet teveel koelpasta tussen zitten?

• Paultje3181
volgens mij niet... Ik heb hem net opengeschroefd en de heatsink gevoeld. Die was goed warm. Dus de verspreiding van de warmte is gewoon goed.
Zou het kunnen dat de fan verkeerd om zit in de heatsink? zo ja, hoe kun je controleren wat de goede kant is?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Paultje3181 schreef op 04 november 2003 @ 15:30:
Zou het kunnen dat de fan verkeerd om zit in de heatsink? zo ja, hoe kun je controleren wat de goede kant is?
De fan kan niet echt verkeerd om zitten.. Bij sommige koelers werkt het beter als de fan de lucht door de heatsink heen blaast, soms werkt het beter als de lucht door de heatsink aanzuigt.. Maar dat verschil is maar minimaal en gewoon een kwestie van even proberen (fan andersom monteren).

Maar zit dit probleem niet veel meer in je airflow? Als het binnen in dat kleine kastje al veel te warm wordt, dan is het niet meer dan logisch dat je cpu ook warm wordt..

Oh, en er zijn best veel oplossingen om je pc stil te krijgen.. Denk daarbij aan een stille koeler (via de search te vinden), meerdere casefans @ 7V etc.. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Twynn op 04-11-2003 16:07 ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan ook het voltage van je cpu wat lager zetten. Scheelt ook een paar graden.

• Paultje3181
voltage kan ik volgens mij niet regelen in de bios. Extra casefans plaatsen is ook geen optie,ik zou nl. niet weten waar... De airflow is volgens mij wel oke, alle kabels zitten zoveel mogelijk aan de kant en redelijk strak gevouwen.
Maar misschien dat er anderen zijn met een soortgelijk systeempje: wat zijn jullie temps?

[ Voor 17% gewijzigd door Paultje3181 op 04-11-2003 16:20 ]

• PietProem
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-02 11:00

PietProem

n/a

Het koperen vul plaatje wel gemonteerd?
Je moet wel het plastic folie van het plaatje halen!

Anders stel je vraag eens in www.viahardware.com daar lopen nog een heleboel Shutlle fans rond.

Mijn temp met een 2500 Barton liggen volgens mij rond de 42 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door PietProem op 04-11-2003 16:24 ]

• Paultje3181
ik had iig geen onderdelen over :+ als je dat bedoeld... en ja het plasticje ook eraf gehaald. Ben nu aan het kijken op viahardware

Verwijderd

Ik heb vorige week ook eentje in elkaar geschroefd, om als htpc te gebruiken, en had hetzelfde probleem.

Ga nooit een andere heatsink er op gooien, of er gaat hardware stuk*! Het heatpipe principe van shuttles werkt goed. Mits:

1. Zorg er voor dat je de kabels netjes wegwerkt zoals in het boekje staat, zodat je bij de intake van de fan een zo'n groot mogelijk lege ruimte hebt zitten, om de obstructie van lucht door kabels te minimaliseren.

2. Gebruik goede pasta: 'die zilveren' is waarschijnlijk die in dat grijze tubetje, met dat rode logo. Dat is IMHO crap aka 'wannabe artic silver'. Gebruik de echte arctic silver, liefst ceramic.

3. Breng de past aan zoals het hoort: egaal op de cpu (abn-amro passen doen wonderen). Smeer een heel dun filmpje op de heatsink. Zie website van arctic silver.

4. Heb je dat bijgeleverde alu plaatje gebruikt?

5. Kijk in de bios bij de fancontrols. Rotzooi hier mee totdat het stil is.

edit:

* Zonder het heatpipe principe gaat het te warm worden in de kast voor je voeding, video etc. Hij kan gewoon stil zonder hardware mods.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 16:35 ]

• Paultje3181
de pasta is cooler master premium. Dacht dat dat wel goede was...

Wat bedoel je precies met de intake van de fan??? Gewoon de achterkant?
Daar komt koude lucht uit. Als je in de kast voelt zuigt ie warme lucht aan. Das toch goed of niet?

[ Voor 65% gewijzigd door Paultje3181 op 04-11-2003 16:56 ]

Verwijderd

Met de intake van de fan bedoel ik waar hij lucht aanzuigt. (aan de binnenkant van de kast dus). Die koelpasta is wat mij betreft meuk, alleen al om het feit dat ze arctic silver proberen te clonen.
Nog een algemene tip: als je pasta aanbrengt dan ga je te werk als een dokter, niet als een stukadoor; netjes werken zorgt voor betere spreiding, zorgt voor beter koeling. een halve milimeter pasta is meer dan genoeg. Het is alleen bedoeld om miniscule gaatjes/oneffenheden op te vullen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 17:14 . Reden: typo ]

• Paultje3181
een halve millimeter? Dan gok ik dat ik gewoon net te weinig erop heb....
Dan gaat ie nu uit en ga ik kijken of ik het kan fixen... Thnx iig

Verwijderd

In de bios kun je met de hand instellen hoe hard die fan draait. Kijk dan even wat er met je temp. gebeurd.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Paultje3181 schreef op 04 november 2003 @ 17:18:
een halve millimeter? Dan gok ik dat ik gewoon net te weinig erop heb....
Dan gaat ie nu uit en ga ik kijken of ik het kan fixen... Thnx iig
Neheee :X niet zoveel! :P Precies zoveel dat je de core _net_ niet meer kan zien.

Verwijderd

Halve milimeter?
Tja... voordat je het eraf schraapt met een 'scheermesje' zeker?
Des te minder... des te beter!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
PietProem schreef op 04 november 2003 @ 16:23:
Het koperen vul plaatje wel gemonteerd?
Je moet wel het plastic folie van het plaatje halen!
dat ding is niet gemaakt om te coolen maar ter beveiliging tegen core crushen, en maakt ook geen contact met de core.

• Paultje3181
Snik...
Net opnieuw koelpasta erop gedaan (er blijkt links naar de core een zwart, bruin puntje te zitten) Op de heatsink ook, kon ik er gewoon afvegen. Dus volgens mij niet echt doorgebrand. Lijkt soort olie achtig.
Daarna opnieuw geinstalleerd en ff bios in om fsb weer opnieuw in te stellen en ineens klapt de stroom eraf terwijl ik in het bios zit.
Resultaat: hij doet helemaal niks meer...
Er kunnen volgens mij drie dingen zijn:
De proc is dood, doorgebrand. Maar het was al een puntje, en is niet erger geworden.
Moederbord opgeblazen. Schijnen nog lampjes op, dus is het volgens mij ook niet.
BIOS verkloot. Kan helemaal niks vinden, dus doet ie niks meer...

Help iemand!!!!

Hoeveel kwaad kan het als je teveel koelpasta erop hebt??? Toch niet zoveel dat alles doodgaat he?

[ Voor 7% gewijzigd door Paultje3181 op 04-11-2003 19:47 ]

• kutkip
Paultje3181 schreef op 04 november 2003 @ 19:46:
Snik...
Net opnieuw koelpasta erop gedaan (er blijkt links naar de core een zwart, bruin puntje te zitten) Op de heatsink ook, kon ik er gewoon afvegen. Dus volgens mij niet echt doorgebrand. Lijkt soort olie achtig.
Daarna opnieuw geinstalleerd en ff bios in om fsb weer opnieuw in te stellen en ineens klapt de stroom eraf terwijl ik in het bios zit.
Resultaat: hij doet helemaal niks meer...
Er kunnen volgens mij drie dingen zijn:
De proc is dood, doorgebrand. Maar het was al een puntje, en is niet erger geworden.
Moederbord opgeblazen. Schijnen nog lampjes op, dus is het volgens mij ook niet.
BIOS verkloot. Kan helemaal niks vinden, dus doet ie niks meer...

Help iemand!!!!

Hoeveel kwaad kan het als je teveel koelpasta erop hebt??? Toch niet zoveel dat alles doodgaat he?
Ik denk (en hoop voor je) dat het de temp beveiliging is die is ingesprongen. Alle moderne mobo's hebben zo'n beveiliging. Blijkbaar is ie erg warm geworden doordat je er teveel koelpasta op hebt gedaan (lijkt me niet aannemelijk omdat een cpu cooler vrij grote kracht op je cpu uitoefend waardoor de koelpasta naar buiten gedrukt wordt) of doordat de cpu koeler er niet helemaal (recht) op zat.
Haal iig de stroom er af en kijk eens goed naar de cpu en mobo en zeg of je iets ziet aan vlekken oid, en of de cpu cooler wel contact gemaakt heeft.
Als je geen temp beveiliging zou hebben en hij zou zijn doorgebrandt, dan gaat ie nog een tijdje door maar dan komt er zeker rook vanaf.

[ Voor 5% gewijzigd door kutkip op 04-11-2003 19:56 ]

• Paultje3181
nee, is niks te zien dat er niet al was... En ook geen rook. Maar zou het kunnen dat de bios ervoor zorgt dat ie niks doet? CMOS clearen helpt niet.

• kutkip
Paultje3181 schreef op 04 november 2003 @ 20:07:
nee, is niks te zien dat er niet al was... En ook geen rook. Maar zou het kunnen dat de bios ervoor zorgt dat ie niks doet? CMOS clearen helpt niet.
Nou ik zie geen reden waardoor het bios er zomaar mee ophoudt :? Volgens mij is dat nog nooit gebeurt. Of was je net je instellingen aan het wegschrijven ofzo? Dan zou het wel kunnen. In dat geval kun je je mobo fabrikant e-mailen die je dan een nieuwe bios chip stuurt (mits ie natuurlijk socketed is).

En had je cpu cooler contact gemaakt met de cpu? Dat is te zien aan een afdruk in de koelpasta.

[ Voor 9% gewijzigd door kutkip op 04-11-2003 20:12 ]

• Paultje3181
geen probleem. Goede afdruk...
Maar hoe kun je dan je bios flashen als ie dood is?

• kutkip
Paultje3181 schreef op 04 november 2003 @ 20:20:
geen probleem. Goede afdruk...
Maar hoe kun je dan je bios flashen als ie dood is?
Nou... niet :) Daarom zei ik ook dat je in dat geval je mobo leverancier moet contacten om een nieuwe bios chip te ontvangen :Y)

Maareh.. als het de temp beveiliging was dan kun je je pc na een tijdje weer aanzetten, als je eerst ff de I/O schakelaar op je voeding 2x switcht.

• Paultje3181
hoe lang is een tijdje??? Please laat het dat zijn...
En hoeveel gaat me dat kosten om een nieuwe chip te krijgen?

• kutkip
Paultje3181 schreef op 04 november 2003 @ 20:48:
hoe lang is een tijdje??? Please laat het dat zijn...
En hoeveel gaat me dat kosten om een nieuwe chip te krijgen?
-30 sec. soms 10. niet langer dan een minuut.

-Als het goed is niks :) Maar ik denk persoonlijk niet dat het aan je bios ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door kutkip op 04-11-2003 20:58 ]

• Paultje3181
Doet ie ook niet... Snif snif.
Ik gok dat mijn procje echt dood is...
Maar het gaat nu vooral om een dode proc, en niet zozeer meer over koelen of stiller krijgen (hijs nu wel hééél stil en koel) dus ga ik maar ff in PMG verder zoeken...

Verwijderd

Ik moet zeggen dat enige spijt heb van mijn 'halve milimeter' opmerking. Ik gebruik zelf altijd een hoeveelheid die net zo dik is als een a4-tje, misschien wel iets minder nog.
Het zou kunnen dat je pc niet meer wil opstarten omdat je onzorgvuldig bent geweest met de pasta. Maak de processor goed schoon met wc-papier en wattenstaafjes. De pasta die je nu gebruikt is misschien wel electrisch geleidend.
Suc6.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik ben wel benieuwd welke bios je erop hebt zitten.

Vanaf de laatste 2 bios updates zit er gewoon fanspeed control in de bios.

Mijn SN41G2 is met een XP2000 en 2 keer een 40Gb maxtor die heel wat hitte produceren standaard 35 graden met de laatste bios. En dan staat ie niet eens op full fanspeed, maar mid. geloof ik.

En met een beetje searchwerk weet je gewoon dat een halve millimeter pasta gewoon al kansloos teveel is. Dan gaat het alleen maar averechts werken.

• Paultje3181
Die halve millimeter ben ik ondertussen ook achter. Heb het uiteindelijk ook niet gedaan hoor.
Bios= Fn41S022 De nieuwste dus...
Maar hij zit bij mij standaard op 58 graden ofzo... Das dus full speed
Pagina: 1