[MX2004]Werken met AS2 Classes en MovieClips - Discussie

Pagina: 1
Acties:

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016
Persoonlijk vind ik het werken met MovieClip objecten in Flash zeer vreemd geimplemeteerd maar mss dat iemand me kan overtuigen dat het nog niet zo raar is.

Ik heb zo af en toe een (persoonlijk) flash projectje waar ik puur met ActionScript wil werken, geen items in de library. Het probleem waar ik dan direct tegen aanloop is wanneer ik met visuele objecten wil werken. Deze objecten kan ik alleen maken met de methode createEmptyMovieClip() (ik beperk me even tot MC's, TextFields e.a. negeer ik even). Vreemd, als ik een class maak die MovieClip extends (een button, scrollbar, of een ander visueel object) kan ik hem op geen enkele manier aan die _root MovieClip krijgen. Het enige wat ik kan doen is een class maken die als het ware een MovieClip op de _root "beheert", zoals deze class:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
class Frame
{
    function Frame(level:MovieClip, instanceName, depth)
    {

level.createEmptyMovieClip(instanceName, depth);

}
}

Vervolgens kan ik binnen deze class methodes los laten op deze MC.

Nu vraag ik me af, waarom werkt flash zo met MC's. In talen als java is het mogelijk om een instantie van zeg een button te maken en deze vervolgens met add() op een Pane te zetten, waarna deze zich kan weergeven. (Mss stel ik dit wat te simpel, ik weet niet wat er achter de schermen bij Java nog bij komt kijken).

Waarom heeft flash dit niet? wordt er van uitgegaan dat iedereen netjes items maakt in de library? (waar attachMovie() op gericht is).

Waarom heeft flash überhaupt het MovieClip object, aan new MovieClip() heb ik helemaal nix, ofwel?

Meningen?

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Dat komt omdat Flash workflow uitgaat van de Flash IDE, MM verdient het geld met de verkoop hiervan. Dat is dezelfde reden waarom er geen aparte compiler voor Flash is, en zo kan ik er nog tig opnoemen. Daarnaast is een MovieClip een aparte datatype binnen Flash, zie ASDG2 Chapter 13 en hier.

Wat jij wilt ( traditional programmer workflow ) wordt mogelijk door oa Macromedia Royale en is al deels mogelijk door Kinetic Fusion en Laszlo Systems

HTH :)

"You're only as good, as what you did last week."

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016
Interessant artikel, de implementatie van MovieClips is ieg wat duidelijker. Maar toch lijkt deze implementatie mij geen noodzaak maar alleen een voorbeeld van flashs' georienteerdheid op de IDE en het daarbij behorende idee van de tijdlijn. (sowieso gedraagd AS zich als een aanvulling op de IDE).

Ik denk dat met een betere implementatie van de tijdlijn in AS deze ongein met MovieClips helemaal niet nodig zou zijn geweest, er een aparte compiler mogelijk was geweest, en we lekker in ons textpadje flash filmpjes in konden elkaar zetten :P

Nu ik daar weer bij uitkom, Royale klinkt veelbelovend, het lijkt me wel wat om daar tezijnertijd es mee te spelen.

De 2 XML oplossingen zien er leuk uit maar het lijkt mij dat lekker met objecten werken er nog niet bij zit, maar mss kijk ik verkeerd. Ik ga denk ik nog wel even verder spelen met Kinetic Fusion.
[edit]
Hoewel... er zitten toch wel leuke elementen in dat RVML van Kinetic Fusion. Ik kan idd in <Definitions> een MovieClip maken, deze later een exportsymbol geven en dan willekurig gebruiken.. vet :*)
[/edit]

Iets anders waar ik in eerste instantie ook veel in zag was Ming, swfjes maken met PHP, maar dat gedroeg zich ook te vreemd vond ik. Daarbij kreeg ik toen mx2004 in handen en wilde es spelen met AS2

[ Voor 10% gewijzigd door mpegernie op 04-11-2003 18:05 ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:41

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Als ik zoiets als Kinetic Fusion zie, vraag ik mij altijd af of zoiets productief is. Niet voor niets is Flash (de IDE) zo'n veelgebruikt product. Nu moet ik toegeven dat ik ook wel projecten heb gedaan waar meer Kilobytes aan AS in zaten dan aan symbolen. Maar in zo'n geval is er meestal wel een designer die het tekenwerk (in Flash) doet.

Als ik dan kijk naar Kinetic Fusion, dan is het eerste wat in mij opkomt "respect" :) maar vervolgens denk ik: kan ik niet hetzelfde met AS en de Flash IDE? Maar nog belangrijker: is dat ook niet productiever? Misschien is het antwoord op die laatste vraag wel "nee", als je Kinetic Fusion helemaal onder de knie hebt (zoals een Owen AS onder de knie heeft ;) ) En ik kan me voorstellen dat bij het genereren van dynamische content het pakket ook wel handig is, maar grafisch gelikte content ontwikkelen zonder enige vorm van wysiwyg GUI lijkt me toch wel een tijdrovende bezigheid. Tenminste: ik stel me dan voor dat het met de Flash IDE altijd een stukje sneller kan.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

GrimaceODespair schreef op 05 november 2003 @ 06:32:
Als ik zoiets als Kinetic Fusion zie, vraag ik mij altijd af of zoiets productief is.
Ik heb zelf veel verwachtingen van Royale, ik heb daar gisterenavond nog een stukje over geschreven op mijn blog. De kennis die ik nu heb van AS en de Flash IDE in general, heb ik opgedaan door fulltime te werken met het pakket sinds versie 1 ( Futuresplash ), en Royale is daar alleen maar alleen een aanvulling op. We shall see. :)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Kleine schop omhoog. De volgende slide geeft duidelijk aan welke richting MM opwil met de komst van Royale (klik voor uitleg op plaatje):

Afbeeldingslocatie: http://ohwhen.typepad.com/mx_traveller/mx_experience_2-thumb.jpg

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:41

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

offtopic:
Volledig onverantwoorde ot: Lekker sluikreclame maken voor je eigen blog he, Owen --> 'Klik voor uitleg' :P

en nog ot-er: btw, niet dat je er iets aan zou hebben, maar had je m'n mail nog gehad?

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

offtopic:
ja beetje sluikreclame, maar vond het nogal stom om het verhaal wat ik daar heb geschreven 1 op 1 over te nemen hier. :)

en ja heb je mail volgens mij wel gehad....ff kijken thnx.

Pagina: 1