[Apple] Ibook snelheden en mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47
Hi iedereen : )

Eigenlijks kom ik nooit in NOS alleen ik zit er nu eens sterk aan te denken om ook een Apple aan te schaffen... nou ben ik druk op zoek naar informatie, heeel wat topics af gelezen alleen zie ik eigenlijks door de bomen het bos niet meer ;(

Ik heb op www.tweedehandsmac.nl gekeken en zie daar allemaal heel mooi spul tussen zitten. Eigenlijks zou ik een Ibook willen (het oog wil ook wat) alleen weet ik nog steeds niet echt hoe dat zit met snelheden. Ik zie van alles staan, dual 500/600/700/G3 ??

Ik zou eigenlijks gewoon dus een leuke laptop wensen, waarmee ik gewoon wat typ werk, internet, mail wil doen. Daarnaast wil ik ook grafisch wel eens wat kleine dingen doen! (zoals vakantie filmpjes bewerken, dvd`tjes of divx`jes zien) Ik heb nu eigenlijks nog geen idee wat dan een juiste snelheid is voor een Apple Ibook voor de dingen die ik wil doen.

Daarnaast is het hele OS verhaal voor mij nog een drama! Wat staat er standaard op en wat kan er op?

Een apple ibook bezitter met mischien wat meer informatie?

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Van de iBooks kan je het beste de modellen nemen met 2 USB poorten (2001 en later), deze zijn als G3 er in de snelheden 500, 600, 700, 800, en 900 MHz. Als G4 (nieuw) in de snelheden 800, 933 en 1GHz. Grafische kaarten zijn o.a. in eerdere modellen een Radeon Mobility met 8 MB (geen ondersteuning voor Quartz Extreme) en latere modellen met 16 en 32 MB (verschillende ATI chips).

Het beste kan je dus een model nemen met ongeveer 700 MHz, een videokaart met 16MB of meer en een CD-RW / DVD drive. Geheugen is (tot de modellen van dit jaar) standaard 144 pins SDRAM SO-DIMM 100/133 MHz. Hoe meer geheugen, hoe beter bij Mac OS X.

Harddisk is te vervangen (maximaal 9,5 mm hoog) maar wel veel gepuzzel (lees: veel schroeven).

[ Voor 8% gewijzigd door zakalwe op 04-11-2003 16:07 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Ik zou een iBook G3 800+ nemen, dual USB model.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

chem schreef op 04 november 2003 @ 16:15:
Ik zou een iBook G3 800+ nemen, dual USB model.
Die heb ik ook, en die zal inderdaad doen wat je wilt, verwacht echter geen toptijden als je films gaat bewerken. En zoals Zakalwe al zegt: veel geheugen!! Ik heb er 256 inzitten, maar dat zit al behoorlijk snel vol. Als je films gaat bewerken zou ik zeker 512 erin stoppen.
Verder is binnen 1 seconde in en uit de slaapstand (heerlijk!), ruim 4 uur werken op batterij (geweldig!), ook nog eens heel mooi, met ingebouwde antenne (fijn als je wireless gaat). [/reclame mode]

Zakalwe: wist ik helemaal niet, dat er normaal geheugen in kon, dacht dat dat speciaal (duurduurduur) Mac spul was. Zenks voor de tip, ga ik er meteen ff wat bijprikken! :)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Zorg
bedankt voor de info :) hier heb ik echt wat aan!

denk zelf dat het toch niet de 800+ wordt maar mischien de 700 of 600. Het is voor mij echt voor de bij dus wil niet al te duur ;)

Hebben die 700 dual usb ook een wireless ding in gebouwd want ik wil wel wireless (ivm met me home netwerkje) en als dat het niet zo is kan er dan "gewoon" een PCMCIA kaartje in?

Verwijderd

Ik zou toch de nieuwste G4 iBooks adviseren. Meer waar voor je geld dan de tweedehands macs die meestal ook al veel kosten.

iBook heeft geen PCcard slot, wel kan er in de iBook een airport kaart worden geplaatst.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 21:51:
Ik zou toch de nieuwste G4 iBooks adviseren. Meer waar voor je geld dan de tweedehands macs die meestal ook al veel kosten.

iBook heeft geen PCcard slot, wel kan er in de iBook een airport kaart worden geplaatst.
Yep, een nieuwe iBook is meestal een betere keuze...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Zorg schreef op 04 november 2003 @ 13:09:
Daarnaast is het hele OS verhaal voor mij nog een drama! Wat staat er standaard op en wat kan er op?
Had deze vraag ff over het hoofd gezien :)

Standaard is OS X met Browser/Mail/iApps (iTunes/iPhoto/iMovie/iChat/iCal), kortom: alles wat je nodig hebt voor de alledaagse klussen.
Browser zou ik snel vervangen voor Firebird, en voor noodgevallen (slechte sites) is het altijd wel handig om IE erbij te hebben (staat er standaard op, is gelukkig bijna nooit nodig).

Ik ben was zelf alleen Linux en Windows gewend, maar OS X werkt lekker en makkelijk. Onder de motorkap de kracht van Unix, maar het gemak van Apple.
Met X11 voor OSX en Fink kun je ook makkelijk een hele berg unix/linux software installeren, en dat is vaak wel handig, omdat niet elk tooltje wat je toevallig nodig hebt gratis voor OSX beschikbaar is.

OS X is in alles vrij inuitief, ik sjouw dat ding regelmatig op en neer tussen m'n thuis netwerk (linux) en m'n werk (windows), maar hij doet overal lekker mee.

Verder kun je ook nog overwegen om linux op je iBook te zetten, maar aangezien dit je eerste bezoek in NOS is zal dat wel niet zo'n goed plan zijn :-)
Ik heb dat wel gedaan. Werkte lekker, maar ik gebruik het eigenlijk nooit meer omdat voor mijn doeleinden (beetje surfen/mailen/IM) OS X prima voldoet en 'soepeler' aanvoelt.

edit:

screenie met apps, heb je een indruk
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/14286/thumb.png

[ Voor 7% gewijzigd door pinball op 04-11-2003 22:47 ]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Zorg
Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 21:51:

Daar heb je helemaal gelijk in maar die kosten vind ik toch te hoog voor een leuke "fun" laptop voor ernaast :)

PinBall: Thnx voor de screenshot! (en de uitleg natuurlijk!) dat geeft indd even een prettige indicatie. Linux zou ik er zoiezo niet opzetten, heb wel wat linux projecten gedaan maar wil echt wat nieuws.

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:03

RVW

Nog een argument om voor een wat nieuwere iBook te gaan:

oudere iBooks ondersteunen geen Quartz Extreme (QE) dankzij het feit ze een ATI Rage 128 Mobility hebben, en QE heeft minimaal een 16 MB ATI Radeon nodig.

De eerste serie witte iBooks (alleen 500 mhz) en de tweede serie iBooks (500 + 600 Mhz) hebben een 8 MB ATI Rage 128 en zijn dus wat minder geschikt voor OS X (alhoewel OS X wel gewoon werkt op die iBooks natuurlijk).

Vanaf de derde serie iBooks (600 + 700 Mhz, geintroduceerd in Mei 2002) hebben alle iBooks een 16 MB Radeon Mobility of beter (32 MB Radeon 7500/9200 in nieuwste modellen).

Als je wilt weten of een bepaalde Mac Quartz Extreme ondersteunt kun je dit tooltje downloaden: http://www.entropy.ch/software/macosx/#quartzextremecheck (site is op dit moment helaas down)

Geloof me, OS X loopt aanzienlijk soepeler wanneer je Mac gebruik kan maken van QE. (voor de mensen die niet weten wat QE is, zie: http://www.apple.com/macosx/features/quartzextreme/ )

Update: oeps, ik zie net dat dit al kort ter sprake is gekomen! :D Ben het in ieder geval zeker eens met de suggestie hierboven om minimaal een 700/800 mhz iBook te kopen, daar heb je waarschijnlijk wat langer plezier van. Succes! :)

[ Voor 12% gewijzigd door RVW op 05-11-2003 13:12 ]

Pagina: 1