[w2k3] Termserver licensing probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lizardking77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 19:45

lizardking77

----------------

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem.
Ik heb op een DC die op windows server 2003 draait terminal services licensing actief gemaakt en de gekochte licenties toegevoegd op de server.(dit zijn w2k3 terminals server user licenties). Dit alles lijkt goed gegaan. Maar als ik nu bijvoorbeeld een verbinding maak met mijn w2k3 terminal server (dit is een andere server dan de licensing server) via een wyse client komt er temporarely license (terminal license per device) bij de license server bij. Deze kan ik dus maar 120 dagen gebruiken.

Nu dacht ik dat dit probleem veroorzaakt werdt doordat de licence mode staat ingestelde bij de "Terminal Services Configuration" op "per device". Als ik deze wil veranderen naar " per user" en ik probeer aan te loggen via bv de Wyse client dan krijg ik deze foutmelding: "you do not have acces to logon to this session"

Ik heb al met google en via microsoft aardig wat sites bekeken maar ik kom dit probleem nergens tegen, kan iemand mij mischien hiermee helpen?

i am the lizardking, I can do anything

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Heb je het account wel logon locally rechten gegeven?

Vraag: kun je hier gelijk een howto: setup Terminal Server van maken met printscreens enzo erin? heb je vragen hoe dat moet kijk dan even in de wos faq > howto's

[ Voor 62% gewijzigd door mutsje op 04-11-2003 13:06 ]

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
mutsje schreef op 04 november 2003 @ 13:05:

Vraag: kun je hier gelijk een howto: setup Terminal Server van maken met printscreens enzo erin? heb je vragen hoe dat moet kijk dan even in de wos faq > howto's
De accounts werken perfect dus aan de rechten ligt het niet het probleem is dat alleen de verkeerde licentie type gebruikt worden.

ff over die howto, daar begin ik aan als alles perfect draait. mijn eerste prioriteit is dat deze server perfect loopt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Staat er in je eventviewer een opmerking (meestal vlak na het booten) dat hij geen license server kan vinden?

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
elevator schreef op 04 november 2003 @ 13:33:
Staat er in je eventviewer een opmerking (meestal vlak na het booten) dat hij geen license server kan vinden?
Nee, er staat helemaal geen events die maar iets te maken hebben met licensing.
De Licensing server wordt ook wel gevonden maar die server geeft alleen een terminal server licenses per DEVICE uit, terwijl wij in het bezit zijn van terminal server licenses per USER.

Als ik deze licensing mode verander in "Terminal Services Configuration" naar licensing "per user" krijg ik de melding als ik probeer aan te loggen op de terminals server " you do not have acces to logon to this session" verander ik deze instelling weer terug dan verloopt de logon weer perfect.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

"you do not have acces to logon to this session" bij die melding moet je wel een EventID op je server krijgen. Heb je audit wel op security aanstaan? dat vereenvoudigt het zoeken namelijk aanzienlijk.

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
mutsje schreef op 04 november 2003 @ 15:29:
"you do not have acces to logon to this session" bij die melding moet je wel een EventID op je server krijgen. Heb je audit wel op security aanstaan? dat vereenvoudigt het zoeken namelijk aanzienlijk.
Ik krijg alleen deze eventmelding onder system te zien.

Event Type: Warning
Event Source: TermService
Event Category: None
Event ID: 1010
Date: 4-11-2003
Time: 16:17:38
User: N/A
Computer: servername
Description:
The terminal server could not locate a license server. Confirm that all license servers on the network are registered in WINS/DNS, accepting network requests, and the Terminal Server Licensing Service is running.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Ik zien wel op de license server het betreffende device als temp license per device staan dus de server kan wel communiceren.

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
lizardking77 schreef op 04 november 2003 @ 16:20:
[...]

Ik krijg alleen deze eventmelding onder system te zien.

Date: 4-11-2003
Time: 16:17:38
Computer: servername
Description:
The terminal server could not locate a license server. Confirm that all license servers on the network are registered in WINS/DNS, accepting network requests, and the Terminal Server Licensing Service is running.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Ik zien wel op de license server het betreffende device als temp license per device staan dus de server kan wel communiceren.
Ik ben de volgende dingen ook nog gecontroleerd:
De license server is geregistreerd in Wins en dns.
De license service draait.
De license server is ook nog een file server die zonder problemen functioneerd en accepteerd dus netwerk requests .

• elevator
  • Niet online

elevator

Dus je hebt toch een opmerking dat ie geen license server kan vinden - je zou eventueel de informatie in dit artikel eens kunnen proberen.

Let ook op dat de license server aan de eisen voldoet, deze kan je hier lezen.

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
elevator schreef op 04 november 2003 @ 17:06:
Dus je hebt toch een opmerking dat ie geen license server kan vinden - je zou eventueel de informatie in dit artikel eens kunnen proberen.

Let ook op dat de license server aan de eisen voldoet, deze kan je hier lezen.
Ik heb het bovenstaande artikel al geprobeerd en de registrykey waar ze het in dat artikel over hebben staat op mijn server goed ingesteld (w2k3 server ipv 2000)

Het tweede artikel heeft ook betrekking op een windows 2000 server licencing server.

Ik heb ook het idee dat de melding in de eventviewer niet het juiste probleem weer geeft want als ik het soort licensing verander van per user naar per device loopt de licensing perfect, alleen heb ik geen device CALs alleen maar user cals....

maar in toch bedankt voor de tips...................

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

329896

Error 1010

The configuration registry key is invalid.
zie 186550

[ Voor 49% gewijzigd door mutsje op 04-11-2003 20:14 ]

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
mutsje schreef op 04 november 2003 @ 20:13:
329896

Error 1010

The configuration registry key is invalid.
zie 186550
Ik wil dit best wel eens proberen maar in dit artikel hebben ze het over windows server 2000 terwijl ik gebruik maak van windows server 2003 std.
Het wordt alleen helaas vanavond waneer ik dit kan test ivm de server die nu gewoon in bedrijf is...

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:15

momania

iPhone 30! Bam!

lizardking77,

Zou je, als de laatste post nog van je zelf is, die gewoon willen editen via de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop als je nog wat toe hebt te voegen?
Jezelf quoten staat nog al raar en is eigenlijk het zelfde als het 'kicken' van een topic.
Dat mag je doen na 24u om je topic weer onder de aandacht te brengen.
Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) ;)
die laatste quote van net, die zonder toevoeging, heb ik dus getrashed

[ Voor 9% gewijzigd door momania op 05-11-2003 10:56 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
momania schreef op 05 november 2003 @ 10:56:
lizardking77,

Zou je, als de laatste post nog van je zelf is, die gewoon willen editen via de [afbeelding] knop als je nog wat toe hebt te voegen?
Jezelf quoten staat nog al raar en is eigenlijk het zelfde als het 'kicken' van een topic.
Dat mag je doen na 24u om je topic weer onder de aandacht te brengen.
Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) ;)
die laatste quote van net, die zonder toevoeging, heb ik dus getrashed
Sorry, was een foutje. ik heb in plaats van de edit knop op de quote knop gedrukt.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

lizardking77 schreef op 05 november 2003 @ 09:56:
[...]

Ik wil dit best wel eens proberen maar in dit artikel hebben ze het over windows server 2000 terwijl ik gebruik maak van windows server 2003 std.
Het wordt alleen helaas vanavond waneer ik dit kan test ivm de server die nu gewoon in bedrijf is...
probeer het nou gewoon schaad het niet baat het niet. dit was het enige wat ik nog op technet kon vinden maar ja daar staat vast nog wel meer.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50
Ik heb hetzelfde probleem. W2K3 met Terminal license server. De clients krijgen alleen tijdelijke licenties toegewezen terwijl License server beheer duidelijk aangeeft dat er X user licenses klaarstaan voor uitgifte. Dit is dus iets dat regelmatig voorkomt en een FAQ waard is zoals Mutsje al aangeeft. Ik ben nog aan het experimenteren. Zodra ik een oplossing heb dan laat ik het weten.

Bij MS kun je een bestand downloaden waarin het licentieproces voor Terminal services wordt beschreven. http://www.microsoft.com/...ocs/termservlicensing.doc

Als je jouw clients waarvoor de tijdelijke licentie verlopen is toch snel weer online wilt helpen dan kun je de registry op de client aanpassen. Hernoem de key HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftMSlicensing. Vervolgens zal de license server een nieuwe tijdelijke licentie toewijzen aan de betreffende client. Dit is levensgevaarlijk als je ook met andere producten werkt waarvoor MS licenties worden uitgegeven dus doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent 8) verder is dit volledig illegaal, maar als tijdelijke oplossing ideaal O-). Van de andere kant, ik heb de licenties officieel aangeschaft....

[ Voor 9% gewijzigd door jwpmzijl op 06-11-2003 10:54 ]

Hans van Zijl

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
jwpmzijl schreef op 06 november 2003 @ 10:33:
Ik heb hetzelfde probleem. W2K3 met Terminal license server. De clients krijgen alleen tijdelijke licenties toegewezen terwijl License server beheer duidelijk aangeeft dat er X user licenses klaarstaan voor uitgifte. Dit is dus iets dat regelmatig voorkomt en een FAQ waard is zoals Mutsje al aangeeft. Ik ben nog aan het experimenteren. Zodra ik een oplossing heb dan laat ik het weten.

Bij MS kun je een bestand downloaden waarin het licentieproces voor Terminal services wordt beschreven. http://www.microsoft.com/...ocs/termservlicensing.doc

Als je jouw clients waarvoor de tijdelijke licentie verlopen is toch snel weer online wilt helpen dan kun je de registry op de client aanpassen. Hernoem de key HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftMSlicensing. Vervolgens zal de license server een nieuwe tijdelijke licentie toewijzen aan de betreffende client. Dit is levensgevaarlijk als je ook met andere producten werkt waarvoor MS licenties worden uitgegeven dus doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent 8) verder is dit volledig illegaal, maar als tijdelijke oplossing ideaal O-). Van de andere kant, ik heb de licenties officieel aangeschaft....
Ik ben blij dat ik niet de enigste ben met dit vreemde probleem.
Heb jij deze mogelijke oplossing al geprobeerd 329896

Ik wil deze vanmiddag anders ff testen als jij hier nog niks mee hebt gedaan.

Verwijderd

jwpmzijl schreef op 06 november 2003 @ 10:33:
Hernoem de key HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftMSlicensing. Vervolgens zal de license server een nieuwe tijdelijke licentie toewijzen aan de betreffende client. Dit is levensgevaarlijk als je ook met andere producten werkt waarvoor MS licenties worden uitgegeven dus doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent 8)
De specifieke TS cal key is: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\MSLicensing\Store\LICENSE00x

Check de x keys voor de volgende entry, welke je ts cal is:

ProductID:REG_BINARY: 41 00 30 00 32 00 00 00

Andere entries zijn je gewone cal, en eventueel nog andere MS producten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 11:14 ]

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 11:14:
[...]

De specifieke TS cal key is: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\MSLicensing\Store\LICENSE00x

Check de x keys voor de volgende entry, welke je ts cal is:

ProductID:REG_BINARY: 41 00 30 00 32 00 00 00

Andere entries zijn je gewone cal, en eventueel nog andere MS producten
Deze regkey staat helemaal niet in mijn registry.

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\MSLicensing\Store\LICENSE00x

Hij gaat alleen niet verder tot: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\MSLicensing\Store\

Zal dit het probleem kunnen zijn ?

• elevator
  • Niet online

elevator

Geef op die MSLicensing key eens "Full control" aan "Everyone" ?

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
elevator schreef op 10 november 2003 @ 11:38:
Geef op die MSLicensing key eens "Full control" aan "Everyone" ?
dit heb ik gedaan maar helaas zonder resultaat.

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Heeft iemand nog een mogelijke oplossing voor dit probleem?

Verwijderd

lizardking77 schreef op 24 november 2003 @ 09:22:
Heeft iemand nog een mogelijke oplossing voor dit probleem?
Geen oplossing. Ik heb het eerder gehoord van iemand die ook last er van had, dat een nieuw XP pro OEM systeem uit de doos, die key niet aanmaakte.
Door de volledige store key van een goed werkstation eroverheen te gooien werkte het weer wel (tenminste het overschrijven daarna door een geldige TS key doro de TS license server werkte weer), maar blij was hij er niet mee. Is ook geen oplossing, maar een workaround

• Abom
  • Laatst online: 23-02 18:57
Lizardking, je hebt het over een WYSE thinclient, aangezien ik er nog niets over heb gezin in de thread: Heb jij ook TS CAL's of alleen CAL's?

Het License systeem voor terminal services is een beetje tricky. Wanneer je bijvoorbeeld een Windows 2000 pro workstation hebt, heb je geen TS CAL nodig voor een RCP connectie met een Windows 2000 server.
Heb je een thinclient of een Windows 2000 pro workstation en wil je hiermee een RCP connectie maken met een Windows 2003 server, heb je niet alleen een CAL maar ook een TS CAL nodig.
Heb je WIndows XP workstations, heb je alleen een CAL nodig om een RDP connectie op te zetten naar een Windows 2000/2003 server.

Hmm, lees nu dat je het over 'user licenses' hebt, ik weet niet of je daar TS CAL mee bedoelt.

Wanneer je alle correcte licenties hebt, heb ik maar 1 tip om even te proberen: configureer een andere windows 2003 server als license server.

[ Voor 19% gewijzigd door Abom op 25-11-2003 08:33 ]

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Abom schreef op 25 november 2003 @ 08:30:
Lizardking, je hebt het over een WYSE thinclient, aangezien ik er nog niets over heb gezin in de thread: Heb jij ook TS CAL's of alleen CAL's?

Het License systeem voor terminal services is een beetje tricky. Wanneer je bijvoorbeeld een Windows 2000 pro workstation hebt, heb je geen TS CAL nodig voor een RCP connectie met een Windows 2000 server.
Heb je een thinclient of een Windows 2000 pro workstation en wil je hiermee een RCP connectie maken met een Windows 2003 server, heb je niet alleen een CAL maar ook een TS CAL nodig.
Heb je WIndows XP workstations, heb je alleen een CAL nodig om een RDP connectie op te zetten naar een Windows 2000/2003 server.

Hmm, lees nu dat je het over 'user licenses' hebt, ik weet niet of je daar TS CAL mee bedoelt.

Wanneer je alle correcte licenties hebt, heb ik maar 1 tip om even te proberen: configureer een andere windows 2003 server als license server.
Sorry als ik onduidelijk ben geweest over de soort licenses die wij hier hebben ingekocht. Wij hebben 20 TS user licenses gekocht en aan de terminal server toegevoegd

screengrab

Sinds windows server 2003 is voor iedere client die connect met een terminal server een CAL nodig. ook voor windows 2000, xp etc.

Mijn probleem is nog steeds dat nieuwe clients niet bij de "terminal server per user CAL" worden gegistreerd worden maar bij de "temporary licenses for windows 2003 per device CAL"

[ Voor 31% gewijzigd door lizardking77 op 25-11-2003 09:54 . Reden: typo ]

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
'schopt'

[ Voor 126% gewijzigd door lizardking77 op 05-12-2003 11:34 ]

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Ik heb inmiddels de licenses opnieuw ingevoerd via het microsoftwarehouse maar helaas zonder het gewenste resultaat. Microsoft kan mij wel helpen mits ik 250 euro ga betalen. Ik heb nog een maand de tijd dus daar wacht ik nog een paar weken mee. Heeft iemand misschien nog tips of een mogelijke oplossing voor mijn probleem.

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik move je topic eventjes naar Professional Networking & Servers - misschien dat er daar nog iemand tegenaanloopt die als lotgenoot te bestempelen is :)

Windows Operated Systems >> Professional Networking & Servers

• seq_uence
  • Laatst online: 01-08-2024
mutsje schreef op 04 november 2003 @ 13:05:

In Windows 2003 (2000?) is het niet meer de "logon locally" permissie die je moet toestaan, maar de "allow logon through terminal services" permissie. Logon locally is er natuurlijk nog wel maar hoeft niet aan de gebruiker te worden gegeven.

Niet het probleem van de TS lijkt me, maar wel even het vermelden waard dacht ik.

[ Voor 8% gewijzigd door seq_uence op 08-12-2003 12:35 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:15
Ik kan me voorstellen dat de per-user licensing pas vanaf een specifieke versie van RDP werkt. Heb je al geprobeerd je thin client te updaten naar de laatste RDP versie ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
StevenK schreef op 08 december 2003 @ 12:33:
Ik kan me voorstellen dat de per-user licensing pas vanaf een specifieke versie van RDP werkt. Heb je al geprobeerd je thin client te updaten naar de laatste RDP versie ?
Het maakt niet uit hoe ik een connectie maak naar de TS. Of ik nou een TC van Wyse gebruik of de 'Remote Desktop Connection' van microsoft gebruik ik krijg steeds dezelfde melding

• seq_uence
  • Laatst online: 01-08-2024
lizardking77 schreef op 08 december 2003 @ 13:15:
[...]

Het maakt niet uit hoe ik een connectie maak naar de TS. Of ik nou een TC van Wyse gebruik of de 'Remote Desktop Connection' van microsoft gebruik ik krijg steeds dezelfde melding
Heb je zowel de terminal server CAL's als de gewone licenties ingevoerd ? Voor elke (thin) client heb je immers 2 licenties nodig. (toch?)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
seq_uence schreef op 08 december 2003 @ 13:22:
[...]

Heb je zowel de terminal server CAL's als de gewone licenties ingevoerd ? Voor elke (thin) client heb je immers 2 licenties nodig. (toch?)
Ik dacht dat ik maar 1 TS CAL nodig heb per client, alleen als je xp of w2k gebruik moet je nog een cal daarvoor aanschaffen. Die worden dan geregistreerd in de licenseserver en niet in de TS license server.

• Abom
Je hebt soieso per connectie naar een server een CAL nodig, ongeacht je client. Heb je nu een client gebaseerd op Windows CE of NT (of 2000 met 2003 server), dan heb je ook nog een TS Cal nodig.

Ik weet alleen niet of het niet hebben van een CAL, jou toegang tot de server verbied, ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Abom op 08-12-2003 13:38 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Abom schreef op 08 december 2003 @ 13:37:
Ik weet alleen niet of het niet hebben van een CAL, jou toegang tot de server verbied, ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt.
Jawel, dit wordt geforceerd!
Het is heel makkelijk het aantal CAL's op te hogen in Licensing op je domain controller, hier zit geen controle/serial achter. Dit aantal moet natuurlijk kloppen met je aangeschafte CAL's.

[ Voor 9% gewijzigd door paulhekje op 08-12-2003 13:43 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• StevenK
lizardking77 schreef op 08 december 2003 @ 13:35:
[...]

Ik dacht dat ik maar 1 TS CAL nodig heb per client, alleen als je xp of w2k gebruik moet je nog een cal daarvoor aanschaffen. Die worden dan geregistreerd in de licenseserver en niet in de TS license server.
Je moet voor elke client een TSCAL en een Win2K3 CAL hebben.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
paulhekje schreef op 08 december 2003 @ 13:43:
[...]

Jawel, dit wordt geforceerd!
Het is heel makkelijk het aantal CAL's op te hogen in Licensing op je domain controller, hier zit geen controle/serial achter. Dit aantal moet natuurlijk kloppen met je aangeschafte CAL's.
Die staat niet ingesteld op een absoluut getal maar op 'per device/user' Hier kan ik dus niets instellen. Maar de TS licensing werkt normaal gesproken goed. alleen als ik de licensing mode verander van 'per device' naar 'per user' dan krijg ik deze melding "You do not have Access to logon to this session" en in de event viewer staat dan het volgende event :

Date: 8-12-2003
Time: 13:45:25
Computer: servernaam
Description:

Het vreemde is dus dat wanneer ik de licensing op 'per device' laat staan dan gaat de communicatie met de TS licensingserver goed (ze worden dan tijdelijke licences)alleen heb ik geen 'per device' licensing maar 'per user'.

Ik heb ook al deze registrykey toegevoegd om naar de ts licensing server to pointen:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\TermService\Parameters]"DefaultLicenseServer"="Servernaam"

Als ik de resourcekit tool lsview draai (deze moet de TS licensing servers laten zien) krijg ik ook de juiste server te zien.

• Abom
Probeer eens een nslookup van de license server.

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Abom schreef op 08 december 2003 @ 14:24:
Probeer eens een nslookup van de license server.
Daar krijg ik dus de volgende foutmelding, wat kan ik hiermee doen ?
> nsloopup
Server: servernaam.domain.com
Address: 10.10.10.10

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to servernaam.domain.com timed-out

• Abom
Daar ligt je probleem. Er klopt iets niet met je DNS.

Allereerst kijken of de DNS server van beide machines (terminal server en de machine waar terminal servce licensing op draait) goed staat.

Voor de rest weten we niet veel van je DNS af.

- EDIT -

Ow, volgens mij kijk ik niet goed. Voer nslookup <servername> eens uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Abom op 08-12-2003 14:40 ]

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Abom schreef op 08 december 2003 @ 14:38:
Daar ligt je probleem. Er klopt iets niet met je DNS.

Allereerst kijken of de DNS server van beide machines (terminal server en de machine waar terminal servce licensing op draait) goed staat.

Voor de rest weten we niet veel van je DNS af.

- EDIT -

Ow, volgens mij kijk ik niet goed. Voer nslookup <servername> eens uit.
Gedaan , resultaat

name: servernaam.domain.com

EDIT: klopt het tweede moet name zijn,

[ Voor 6% gewijzigd door lizardking77 op 08-12-2003 14:54 ]

• Abom
lizardking77 schreef op 08 december 2003 @ 14:42:
[...]

Gedaan , resultaat

Ik verwacht eigenlijk iets in de vorm van:

Name: <IP>
Address: <hostname>

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Abom schreef op 08 december 2003 @ 14:49:
[...]

Ik verwacht eigenlijk iets in de vorm van:

Name: <IP>
Address: <hostname>
Klopt dit moet het zijn :

Name: servernaam.domain.com

• Abom
lizardking77 schreef op 08 december 2003 @ 14:55:
[...]

Klopt dit moet het zijn :

Name: servernaam.domain.com
Ack, dan ziet het er toch normaal uit.

Verwijderd

Misschien niet de oplossing, maar persoonlijk ben ik tegen het probleem aangelopen, dat zowel de TS servers als de license server in hetzelfde subnet thuishoren. Hoewel DNS prima werkt, heb je specifiek een Enterprise license nodig als je in verschillende subnetten werkt.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

W2K3 werkt met twee soorten Cals.
Per user of per device.
Dat geef je op twee punten aan.
tijdens de installatie en in terminal services configuration bij de server settings.

Per device is interessant als je veel gebruikers hebt met een beperkt aantal clients.
Per user is interessant als je veel willekeurige werkplekken hebt met een beperkt aantal users. ( bijvoorbeeld internationaal via het web op willekeurige computers)

Controleer dit eerst.

Aanvullend: de definitieve licentie wordt pas uitgegeven na het verlopen van de tijdelijke licentie.
Op zich hoef je dus nergens ongerust over te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door SED op 11-12-2003 00:02 ]

Copyright and left by SED...

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
SED schreef op 10 december 2003 @ 23:58:
W2K3 werkt met twee soorten Cals.
Per user of per device.
Dat geef je op twee punten aan.
tijdens de installatie en in terminal services configuration bij de server settings.

Per device is interessant als je veel gebruikers hebt met een beperkt aantal clients.
Per user is interessant als je veel willekeurige werkplekken hebt met een beperkt aantal users. ( bijvoorbeeld internationaal via het web op willekeurige computers)

Controleer dit eerst.

Aanvullend: de definitieve licentie wordt pas uitgegeven na het verlopen van de tijdelijke licentie.
Op zich hoef je dus nergens ongerust over te zijn.
Ik heb dit ingesteld op beide manieren, maar nu wil ik dus wisselen tussen de 'per device' licensing naar de 'Per user' licensing maar als ik deze instelling dus veranderer op de terminals server dan krijg ik de foutmelding "you do not have access to login to this session" Hij geeft dus zelfs geen tijdelijke licensie uit. En aangezien de tijdelijke device licences bijna verlopen zijn wil ik de aangekochten user licensenses graag gaan gebruiken.

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Nog steeds niemand een oplossing voor dit probleem??

Verwijderd

Hoi,
Dit zul je vast al gedaan hebben, maar just in case:

Herstart de terminal service en de Licsense-logging service en bij ons is het probleem verholpen.
Wij hebben namelijk hetzelfde probleem met een aantal oudere modellen van Wyse en enkele "schildpadjes"...

Hoop dat je er iets aan hebt ;)

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 14:24:
Hoi,
Dit zul je vast al gedaan hebben, maar just in case:

Herstart de terminal service en de Licsense-logging service en bij ons is het probleem verholpen.
Wij hebben namelijk hetzelfde probleem met een aantal oudere modellen van Wyse en enkele "schildpadjes"...

Hoop dat je er iets aan hebt ;)
Ik heb het geprobeerd maar helaas weer geen succes, maar toch bedankt voor de tip...........

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Mogelijk vind je hier een antwoord wat boven nog niet gegeven is of werkte.

http://a248.e.akamai.net/.../Windows2003ServerFAQ.pdf

Copyright and left by SED...

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
SED schreef op 26 december 2003 @ 17:19:
Mogelijk vind je hier een antwoord wat boven nog niet gegeven is of werkte.

http://a248.e.akamai.net/.../Windows2003ServerFAQ.pdf
Thx voor de info maar helaas staat hier niets in wat mij kan helpen om het probleem op te lossen.

Verwijderd

Na 2 maanden geen oplossing zou ik eens serieus overwegen om een SBC specialist voor een half dagje te huren.
Niet om te spammen, maar deze jongens zijn wel goed: http://www.loginconsultants.nl/index.php?lang=nl

• StevenK
lizardking77 schreef op 05 januari 2004 @ 14:27:
[...]

Thx voor de info maar helaas staat hier niets in wat mij kan helpen om het probleem op te lossen.
Waar zit je ? Want ik zou dit probleem wel eens real-live willen zien...

• lizardking77

lizardking77

----------------

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 14:32:
Na 2 maanden geen oplossing zou ik eens serieus overwegen om een SBC specialist voor een half dagje te huren.
Niet om te spammen, maar deze jongens zijn wel goed: http://www.loginconsultants.nl/index.php?lang=nl
Ik weet het, ik wacht het nog een weekje af en dan moet het toch maar wat geld gaan kosten. Mijn clients kunnen nog vooruit tot 26 jan '04 dan is de temp. licensing afgelopen.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50
Eerder gaf ik aan dat ik op een van de servers die ik in beheer had ook met het probleem van dit topic te maken had (welliswaar niet in combinatie met Wyse terminals)

Het heeft vanwege andere werkzaamheden even geduurd maar inmidels is e.e.a opgelost. Zoals meestal was de oplossing achteraf simpel. Ik moest 2 instellingen aanpassen:
- Configuratie van Terminal services: onder serverinstellingen de optie Licentieverlening instellen op "Per gebruikers"
- Configuratiescherm: applet licentieverlening instellen op Per apparaat of per gebruiker

Vervolgens heb ik de server herstart (waarschijnlijk niet echt nodig maar goed) waarna de cliënts zonder problemen konden inloggen. Het is overigens niet zo dat de "per user" licenties worden toegewezen aan bepaalde gebruikers. Het lijkt erop dat de Terminal server gewoon telt hoeveel gebruikers er op dit moment ingelogd zijn. Zolang dat minder is dan het aantal gekochte licentie is alles OK.

Hans van Zijl

Pagina: 1