Toon posts:

Water cooling theorie

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers

Mijn docent electro techniek zegt dat watercooling in een computer alleen maar een verkoop stunt is :o .
Ik als modder weet gewoon dat het niet zo is, maar kan iemand hier mischien goed uitleggen hoe watercooling werkt.
Want me docent komt altijd met theorieen aan en dist me altijd :)
Ik hoop dat iemand me ff kan helpen alvast bedankt.

En gelieve geen opmerkingen van: omg wat een eikel is je docent ofzo want hijs wel tof alleen foute indruk op watercooling :)

Ik heb trouwens al gegoogeld maar die uitleg is altijd in het engels en begrijp ik meestal voor de helft niet. :>

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 10:10 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2025

kazz1980

Goh... Ik hier?

ben geen expert, maar zal toch een poging doen het in Mickey-mouse-taal uit te leggen.

Koeling door middel van lucht betekend dat je lucht langs het hete oppervlak blaast.
Gevolg is dat het hete materiaal een deel van de warmte afgeeft aan de luchtmoleculen die langs komen. Omdat lucht een gas is zijn dit niet al te veel moleculen, en tevens is de lucht zelf niet al te koel! (namelijk de omgevingstemperatuur) natuurlijk zal lucht nooit (veel) verder koelen dan zijn eigen temperatuur. De natuur is altijd op zoek naar een evenwicht. Dus eigenlijk wordt geprobeerd het hete object af te koelen door de lucht op te warmen, net zo lang tot beiden even warm zijn. In de praktijk zal dit echter nooit lukken omdat er tevens steeds nieuwe warmte aangevoerd wordt (totdat je je computer uitzet natuurlijk).

Bij waterkoeling heb je allereerst het grote voordeel dat in water (vloeistof) meer moleculen zitten (de moleculen zitten dichter bij elkaar), dus er komen meer moleculen langs aan welke de warmte doorgegeven kan worden.

Gevolg: de boel is koeler!

En als de docent het dan nog niet geloofd: ga het dan testen!
Maak een voorwerp heet en zet er een ventilator op. kijk wanneer het koud is.
Maak een voorwerp heet en gooi er water op (op kamertemperatuur, niet uit de koude kraan, dan is het natuurlijk niet eerlijk).
Wedden dat het met water veel sneller koel is?

Of hou je hand in lucht van een bepaalde temperatuur en vervolgens in water van diezelfde temperatuur: het water voelt veel kouder aan! (omdat er meer warmte van je hand geabsorbeerd wordt dan lucht dat doet)

Andere leuke test die ik NIET zou uitproberen: peltier element met lucht koelen....
Gaat niet lang werken... :P
Peltier met waterkoeling wordt daarentegen veel gebruikt!

[ Voor 24% gewijzigd door kazz1980 op 04-11-2003 10:31 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Verwijderd

(overigens weet ik weer niet precies waarom water koeler wordt dan zijn omgeving)
Voorwerpen voelen kouder aan (voelwarmte) bij dezelfde temperatuur doordat hun vermogen om energie te absoberen groter is als je hand of de omgevingslucht. Hierdoor wordt er bij aanraking snel energie ontrokken wat aanvoelt als "kouder".
Wat betreft water + ventilator: dat komt omdat door de verdamping van het water energie ontrokken wordt. Hierdoor koelt het oppervlak van het water heel snel af (chillfactor). Op dezelfde manier werken je zweetklieren om jou koel te houden.

Overigens is wat wij "waterkoeling" noemen bij computers vaak strikt genomen "water-energietransport". De koeling vind nl. niet door het water plaats, maar door het grote oppervlak + luchtstroom langs de radiator. Het water is dan in die functie alleen energie-transporteur.

Zeg maar tegen die docent dat hij het water uit zijn radiator van zijn zuur verdiende auto moet doen als hij er zo van overtuigd is dat het geen nut heeft ;)

move CME > DOC

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 10:35 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

Water wordt niet koeler dan zijn omgeving, dat is fysiek onmogelijk zonder peltier. Het kan hoogstens net koel worden.
Echter waarom waterkoeling zo goed werkt is de combinatie van het totale oppervlak van het koelblok en de weg die het water daar door aflegt. Water kan enorm veel energie opnemen zonder zelf veel warmer te worden (kijk maar hoeveel energie er nodig is om water aan de kook te brengen), aangezien het water daarna weer teruggebracht wordt tot bijna kamertemp dan zal bij de volgende passage het koelende vermogen ongeveer weer hetzelfde zijn. Zoiets dacht ik.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb op mijn site wat oppervlakkige metingen staan, misschien moet je 'm die 's ff laten zien ;). Tenzij je een straaljager naast je kast wilt lijkt het me er moeilijk hetzelfde met lucht te behalen. Ik had voor de watersetup een Alpha PAL 8942, geen misselijke cooling, was er erg tevreden over, behalve het geluid van de fan's. Met water heb ik een veel cooler systeem dat ook nog 's veel stiller is. Ik ga niet meer retour air.
Volgens mij heeft je docent gewoon watervrees ;).

[ Voor 13% gewijzigd door _XipHiaS_ op 04-11-2003 10:40 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Het grootste voordeel ten opzichte van luchtkoeling is het vergrote koeloppervlak. Wat je in principe doet met waterkoeling is de warmte van de processor weghalen en naar een ander oppervlak brengen om het dan nog door middel van luchtkoeling te koelen (radiator). echter het oppervlak van de radiator is vele malen groter als van het kleine heatsinkje wat je hebt op de processor!

Het gaat dus niet zozeer om dat het water de warmte kan opnemen, dat kan lucht ook wel.. Alleen met water kan je de warmte langs een gecontroleerde weg wegvloeien naar de radiator. En bij luchtkoeling moet je dat doen met allemaal ventilatoren enzo.

Denk dat dit toch wel een beetje het meest makkelijke is hoe je het kan uitleggen..

Maar inderdaad.. Wat euss schrijft mag hij van mij een keer uitproberen.. Wij staan niet in voor de gevolgen!!

Maar als je een keer die mooie theoriën van je leerkracht hier neerplemt dan kunnen we er met z'n allen nog een keer een mooie evaluatie van maken en ze dan weerleggen..

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

apen-nootjes schreef op 04 november 2003 @ 10:39:
Het grootste voordeel ten opzichte van luchtkoeling is het vergrote koeloppervlak. Wat je in principe doet met waterkoeling is de warmte van de processor weghalen en naar een ander oppervlak brengen om het dan nog door middel van luchtkoeling te koelen (radiator). echter het oppervlak van de radiator is vele malen groter als van het kleine heatsinkje wat je hebt op de processor!

Het gaat dus niet zozeer om dat het water de warmte kan opnemen, dat kan lucht ook wel.. Alleen met water kan je de warmte langs een gecontroleerde weg wegvloeien naar de radiator. En bij luchtkoeling moet je dat doen met allemaal ventilatoren enzo.

Denk dat dit toch wel een beetje het meest makkelijke is hoe je het kan uitleggen..

Maar inderdaad.. Wat euss schrijft mag hij van mij een keer uitproberen.. Wij staan niet in voor de gevolgen!!

Maar als je een keer die mooie theoriën van je leerkracht hier neerplemt dan kunnen we er met z'n allen nog een keer een mooie evaluatie van maken en ze dan weerleggen..
Dit is niet de belangrijkste oorzaak van betere koeling door water...
Komt enkel doordat water zelf een beter vermogen tot koelen heeft (meer moleculen per vierkante cm).

Water koelt wel degelijk meer dan lucht (dus jou bewering dat dat niet zo is klopt niet). En de controle van lucht cq water heeft niet veel te maken met de koeling.

Het maakt voor de koeling niks uit of je lucht wegblaast of water wegpompt. Idee is hetzelfde.
alleen het water kan gewoon veel meer warmte absorberen!
Dus als je het koeloppervlak van een water-radiator net zo groot maakt als het koeloppervlak van een heatsink die je met lucht koelt, dan nog zal de waterkoeling beter koelen. Alleen minder lang:

Het gebruik van een grote radiator is nl. omdat het water in een gelsoten omgeving zit. Er is dus minder water dat opgewarmd kan worden, dus moet dit water goed gekoeld worden dmv luchtkoeling
Lucht zit dat niet, dus er kan steeds nieuwe lucht ingevoerd worden (totdat de hele kamer verwarmd is, maar dat krijgt je PC niet snel voor mekaar!

(mag hopen dat die docent geen natuurkunde of scheikunde geeft, want dan heeft hij toch iets niet begrepen bij zijn opleiding;) )

[ Voor 28% gewijzigd door kazz1980 op 04-11-2003 10:52 ]

Verwijderd

kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 10:46:
[...]

Dit is niet de belangrijkste oorzaak van betere koeling door water...
Komt enkel doordat water zelf een beter vermogen tot koelen heeft (meer moleculen per vierkante cm).

Water koelt wel degelijk meer dan lucht (dus jou bewering dat dat niet zo is klopt niet). En de controle van lucht cq water heeft niet veel te maken met de koeling.
Sterker nog: de meeste luchtkoelers bieden meer opppervlakte om te koelen dan waterkoelers (zie bv. de zalman-waaiers). Waterkoelers hebben dat oppervlak namelijk niet nodig!

Het maakt voor de koeling niks uit of je lucht wegblaast of water wegpompt. Idee is hetzelfde.
alleen het water kan gewoon veel meer warmte absorberen!
(mag hopen dat die docent geen natuurkunde of scheikunde geeft, want dan heeft hij toch iets niet begrepen bij zijn opleiding;) )
Nou..je hebt het toch echt verkeerd hoor..

Het water transporteerd slechts de warmte. De radiator voert het af..en is dus eigenlijk de heatsink.

Dus wat apen-nootjes zegt klopt als een bus :)

Edit:

Je kan het zo zien:

IN --- TRANSPORT -- UIT
Blok --- Water --- Rad

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 10:52 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 10:50:
[...]

Nou..je hebt het toch echt verkeerd hoor..

Het water transporteerd slechts de warmte. De radiator voert het af..en is dus eigenlijk de heatsink.

Edit:

Je kan het zo zien:

IN --- TRANSPORT -- UIT
Blok --- Water --- Rad
Wat apennootjes zegt klopt niet als een bus, maar zit wel wat waarheid in ;)
Water kan meer warmte afvoeren dan lucht.
Alleen een waterkoelsysteem gebruikt veel minder water dan een luchtsysteem lucht gebruikt.
In een waterkoeling zit hooguit een paar liter water (vaak nog minder).
Een computer in een gesloten kamer heeft duizenden liters lucht te verwarmen.
Daarom heeft waterkoeling een grotere radiator nodig dan een heatsink zoals die bij luchtkoeling gebruikt wordt.
De kracht van waterkoelen zit enkel in het gebruik van een vloeistof ipv een gas.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 10:50:
Absoluut..

Bij de door ons gebruikte vorm van waterkoeling is water echt slechts het transportmiddel.. Je gebruikt nog steeds gewoon luchtkoeling..

Sterker nog: Als je puur luchtkoeling zou gebruiken waarbij je hetzelfde oppervlak aan koeling kon maken als dat je gebruikt bij waterkoeling, dan zou deze vorm van luchtkoeling effectiever zijn :)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Twynn schreef op 04 november 2003 @ 10:54:
[...]

Absoluut..

Bij de door ons gebruikte vorm van waterkoeling is water echt slechts het transportmiddel.. Je gebruikt nog steeds gewoon luchtkoeling..

Sterker nog: Als je puur luchtkoeling zou gebruiken waarbij je hetzelfde oppervlak aan koeling kon maken als dat je gebruikt bij waterkoeling, dan zou deze vorm van luchtkoeling effectiever zijn :)
de luchtkoeling van het water is enkel nodig omdat het water anders opwarmt en het effect van de koeling dan weg is...

stel je hebt een computer met luchtkoeling en je vervangt het lucht door water (dus je zet heel je kamer vol met water) dit water is gewoon op kamertemperatuur.
Dan wordt de boel echt heel veel koeler dan wanneer je lucht gebruikt (even kortsluiting e.d. vergeten he ;) is enkel hypothetisch...

Waterkoelen is heel efficient door het gebruik van een vloeistof ipv gas, maar minder efficient omdat je maar een kleine hoeveelheid vloeistof gebruikt t.o.v. de grote hoeveelheid gas die luchtkoeling kan gebruiken.

Door het koelopppervlak van de radiator groot genoeg te maken kun je die inefficientie weghalen.

Iedereen die dit niet snapt: hou je hand maar in water met dezelfde temperatuur als de lucht om je heen. het water voelt kouder aan dan de lucht, maar is het niet daadwerkelijk. Het kan enkel meer warmte van je hand afvoeren!

[ Voor 25% gewijzigd door kazz1980 op 04-11-2003 11:01 ]

Verwijderd

kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 10:54:
[...]

Wat apennootjes zegt klopt niet als een bus, maar zit wel wat waarheid in ;)
Water kan meer warmte afvoeren dan lucht.
Alleen een waterkoelsysteem gebruikt veel minder water dan een luchtsysteem lucht gebruikt.
In een waterkoeling zit hooguit een paar liter water (vaak nog minder).
Een computer in een gesloten kamer heeft duizenden liters lucht te verwarmen.
Daarom heeft waterkoeling een grotere radiator nodig dan een heatsink zoals die bij luchtkoeling gebruikt wordt.
De kracht van waterkoelen zit enkel in het gebruik van een vloeistof ipv een gas.
Mja..je spreekt jezelf nog tegen ook.

Water kan idd meer warmte opnemen dan lucht ja..dat klopt. Alleen de hoeveelheid is hier niet van belang. Je moet de warmte van A naar B krijgen. De hoeveelheid is daarbij niet van belang, wel de snelheid (de snelheid van opname dan he).

Het systeem heeft een in en uitgang.. Als er meer warmte in gaat dan dat er uit gaat warmt het zaakje op en vice versa. De sleutel tot goede koeling is dus een snel transport van de warmte. Hoe meer doorvoer hoe beter. Dat verklaard dus ook meteen waarom de hoeveelheid water niet van belang is. Het transporteerd slechts..

Het feit dat water het beter doet dan lucht komt gewoon omdat er meer contact is met de moleculen en er dus meer overdracht is in de tijd. In de radiator moet het nog steeds afgegeven worden aan de lucht en dus valt jouw hele theorie uit elkaar helaas..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 11:04 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 11:02:
[...]

Het feit dat water het beter doet dan lucht komt gewoon omdat er meer contact is met de moleculen en er dus meer overdracht is in de tijd.
Ja! jij snapt het! dit is precies wat ik de hele tijd zeg... (leg ik het dan zo onduidelijk uit :? )

maar blijkbaar snap je zelf weer niet wat je snapt...

stel ik maak waterkoeling ZONDER radiator en gebruik als reservoir een bak ter grote van een kamer.
Dan zal de processor koeler zijn dan wanneer ik luchtkoeling gebruik.

Een reservoir ter grootte van een kamer is alleen niet handig, dus gebruiken we een klein reservoir en een radiator om het water koel te houden.
Het enige doel van de radiator is om ervoor te zorgen dat het water in het systeem niet opwarmt! dus ter vervanging van de natuurlijke afkoeling wanneer je een grotere hoeveelheid water zou gebruiken

[ Voor 50% gewijzigd door kazz1980 op 04-11-2003 11:07 ]

Verwijderd

kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 11:04:
[...]

Ja! jij snapt het! dit is precies wat ik de hele tijd zeg... (leg ik het dan zo onduidelijk uit :? )
Ik zeg dat het eigenlijk gewoon luchtkoeling is... jij spreekt het tegen. Jij zegt dat de warmte capaciteit van water een bepalende rol speelt..dat is niet zo.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 11:06:
[...]

Ik zeg dat het eigenlijk gewoon luchtkoeling is... jij spreekt het tegen. Jij zegt dat de warmte capaciteit van water een bepalende rol speelt..dat is niet zo.
wel dus...
Luchtkoeling van het water is enkel een middel dat gebruikt wordt om te voorkomen dat je een imens reservoir nodig hebt.

De eerste waterkoeling (van servers) maakte wel gebruik van grote reservoirs en geen (efficiente) radiatoren. Wekte ook vele malen beter dan luchtkoeling.

Bij luchtkoeling voeren we lucht aan, warmen dit op (daarmee iets anders afkoelend) en blazen het weer de ruimte in waar het weer kan afkoelen. Heel veel later zal het uiteindelijk weer de PC ingezogen worden, het heeft dan ruim de tijd gehad om weer af te koelen.

Bij water werkt dit net zo, het water warmt op en koelt daarmee iets anders af. Het kost alleen meer warmte om water op te warmen dan nodig is voor het opwarmen van lucht. Daarom koelt het beter.
Probleem bij waterkoeling is alleen dat dit opgewarmde water meteen weer teug het systeem ingaat, dus als je het niet koelt (via luchtkoeling) wordt het steeds warmer.

[ Voor 37% gewijzigd door kazz1980 op 04-11-2003 11:12 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 10:57:
de luchtkoeling van het water is enkel nodig omdat het water anders opwarmt en het effect van de koeling dan weg is...
En dus moet je nog steeds je warmte afgeven aan de lucht, en dus gebruik je nog steeds gewoon luchtkoeling met water als transport-middel..

Je hebt gelijk dat water een beter transport-middel is als lucht.
Maar het vermogen wat je uiteindelijk aan de lucht afstaat is net zo groot als wat je er bij de processor instopt minus het verlies :)

Verwijderd

kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 11:09:
[...]

wel dus...
Luchtkoeling van het water is enkel een middel dat gebruikt wordt om te voorkomen dat je een imens reservoir nodig hebt.

De eerste waterkoeling (van servers) maakte wel gebruik van grote reservoirs en geen (efficiente) radiatoren. Wekte ook vele malen beter dan luchtkoeling.
Mja..je snapt het dus duidelijk niet :D Ik heb het uitgelegd..meer kan ik niet doen.. Lees het nog eens zou ik zeggen.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Twynn schreef op 04 november 2003 @ 11:09:
[...]

En dus moet je nog steeds je warmte afgeven aan de lucht, en dus gebruik je nog steeds gewoon luchtkoeling met water als transport-middel..

Je hebt gelijk dat water een beter transport-middel is als lucht.
Maar het vermogen wat je uiteindelijk aan de lucht afstaat is net zo groot als wat je er bij de processor instopt minus het verlies :)
Als je een waterkoeling systeem maakt en het water vervangt door lucht (even ervan uitgaand dat de pomp net zo snel lucht rond kan blazen als dat het water kan rondpompen), dan zal de koeling met lucht toch minder worden.
Waterkoeling is efficient omdat er veel meer watermoleculen gelijktijdig langskomen dan je ooit met lucht voor elkaar zou kunnen krijgen.

Dat is het voordeel van het gebruik van water. En dat is wat de topicstarter wou weten...

Je uiteindelijke vermogen is weliswaar afhankelijk van luchtkoeling (via de radiator), maar de hoeveelheid warmte die afgevoerd kan worden wordt bepaald door het transportmiddel van de warmte (water of lucht dus).

Via waterkoeling gaan er gelijktijdig een X aantal watermoleculen door het koelblok. Bij lucht zouden dit er veel minder zijn. Dus lucht zou veel harder moeten stromen om evenveel warmte af te kunnen voeren als water dat doet.

[ Voor 24% gewijzigd door kazz1980 op 04-11-2003 11:19 ]

Verwijderd

kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 11:15:
[...]

Als je een waterkoeling systeem maakt en het water vervangt door lucht (even ervan uitgaand dat de pomp net zo snel lucht rond kan blazen als dat het water kan rondpompen), dan zal de koeling met lucht toch minder worden.
Waterkoeling is efficient omdat er veel meer watermoleculen gelijktijdig langskomen dan je ooit met lucht voor elkaar zou kunnen krijgen.

Dat is het voordeel van het gebruik van water. En dat is wat de topicstarter wou weten...
Wat je vergeet is dat de warmte die erin gaat ook weer weg moet. Als je dus alleen een reservoir gebruikt dan zal dat opwarmen. Natuurlijk koelt water ook uit zichzelf af..dus als je het reservoir groot genoeg maakt (100 liter ofzo) dan raak je die warmte wel kwijt ja omdat het water gewoon afkoelt.

Koel maar es met een emmer water.. Word makkelijk 60 graden dat water.

Wat je zegt over de watermoleculen klopt (meer contact = meer overdracht), maar dat is niet de essentie van waterkoeling!!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

De basics:

Koeling = niks anders dan afvoer van warmte
Warmte = Energie in een bepaalde vorm, in dit geval komt het van electronica ;)

Lucht, water, P/C, LN2, het zijn allemaal transporteurs van warmte. Net zoals aluminium, koper, zilver, pindakaas en de menselijke huid warmtegeleiders zijn. Waar het om gaat is de hoeveelheid energie in de vorm van warmte, die door een bepaald soort transporteur kan worden opgenomen. Bij lucht is dat nou eenmaal minder dan water.

Maar waterkoeling is slechts de transporteur, het is niet de uiteindelijke locatie waar de energie terecht komt. Dat is namelijk gewoon lucht :P. Kijk maar es naar een rad, met z'n vinnen. De warmte/energie die in het water van het rad zit, wordt uiteindelijk afgegeven aan, jawel, lucht :).

Waterkoeling is dus gewoon verlengde luchtkoeling, met meer 'transportcapaciteit', niet opslag.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 11:15:
[...]

Je uiteindelijke vermogen is weliswaar afhankelijk van luchtkoeling (via de radiator), maar de hoeveelheid warmte die afgevoerd kan worden wordt bepaald door het transportmiddel van de warmte (water of lucht dus).
Ja..fout dus.. :Z :Z

De warmte moet ook weer UIT het water!!! Anders IS er dus helemaal geen transport!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 11:19:
[...]

Wat je vergeet is dat de warmte die erin gaat ook weer weg moet. Als je dus alleen een reservoir gebruikt dan zal dat opwarmen. Natuurlijk koelt water ook uit zichzelf af..dus als je het reservoir groot genoeg maakt (100 liter ofzo) dan raak je die warmte wel kwijt ja omdat het water gewoon afkoelt.

Koel maar es met een emmer water.. Word makkelijk 60 graden dat water.

Wat je zegt over de watermoleculen klopt (meer contact = meer overdracht), maar dat is niet de essentie van waterkoeling!!
Als we het hebben over het voordeel van water binnen een koelsysteem dan is dat enkel door de hoeveelheid moleculen.
Koelen met lucht is minder efficient, als je een luchtkoelsysteem zou maken dat exact werkt als een waterkoelsysteem (dus aan- en afvoer via slangen, langs een radiator, gesloten systeem, etcetera) dan verwacht ik dat je CPU direct doorbrandt...
Bij water gebeurd dit niet....
klopt toch?
Dus zit het voordeel van waterkoeling enkel in het gebruik van een efficienter warmtetransport

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

ReemF schreef op 04 november 2003 @ 11:20:

Waterkoeling is dus gewoon verlengde luchtkoeling, met meer 'transportcapaciteit', niet opslag.
Precies. dat probeer ik ook te zggen.
Er is meer capaciteit om de warmte af te voeren dan met lucht ooit mogelijk is (of je moet een complete storm door je PC laten waaien).
deze capaciteit komt door het gebruik van vloeistof ipv gas. ergo: het grote voordeel van waterkoeling zit in het gebruik van water.

Lucht zou die hoeveelheid warmte nooit zo snel af kunnen voeren.
daarom zou een gesloten systeem met radiator en alles nooit werken als je er lucht doorheen zou blazen ipv water er doorheen te pompen.

[ Voor 22% gewijzigd door kazz1980 op 04-11-2003 11:27 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 11:04:
[...]

....dus ter vervanging van de natuurlijke afkoeling wanneer je een grotere hoeveelheid water zou gebruiken
Nattulijke afkoeling van water... houdt nog steeds in dat de warmt wordt afgegeven aan bijvoorbeeld lucht. Zou je dus een waterkoeling hebben met een reservoir ter grootte van een kamer, en je zou willen dat ie geen warmte afgeeft aan de lucht, zou je dus als reservoir een enorme thermosfles moeten gebruiken. Het opwarmen van het water duurt dan wel heel lang (veel langer als dat je lucht in/uit een gesloten geisoleerde ruimte zou gebruiken, maar uiteindelijk zou je je processor wel mollen doordat ie te warm wordt.

Verwijderd

kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 11:24:
[...]

Precies. dat probeer ik ook te zggen.
Er is meer capaciteit om de warmte af te voeren dan met lucht ooit mogelijk is (of je moet een complete storm door je PC laten waaien).
deze capaciteit komt door het gebruik van vloeistof ipv gas. ergo: het grote voordeel van waterkoeling zit in het gebruik van water.

Lucht zou die hoeveelheid warmte nooit zo snel af kunnen voeren.
daarom zou een gesloten systeem met radiator en alles nooit werken als je er lucht doorheen zou blazen ipv water er doorheen te pompen.
En waar koel je die radiator mee dan? :P Juist..

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

bigfoot1942 schreef op 04 november 2003 @ 11:27:
[...]

Nattulijke afkoeling van water... houdt nog steeds in dat de warmt wordt afgegeven aan bijvoorbeeld lucht. Zou je dus een waterkoeling hebben met een reservoir ter grootte van een kamer, en je zou willen dat ie geen warmte afgeeft aan de lucht, zou je dus als reservoir een enorme thermosfles moeten gebruiken. Het opwarmen van het water duurt dan wel heel lang (veel langer als dat je lucht in/uit een gesloten geisoleerde ruimte zou gebruiken, maar uiteindelijk zou je je processor wel mollen doordat ie te warm wordt.
Klopt.
(daarom zul je het ook niet in een gigantische termosfles stoppen.)
Als jij een kamer maakt met honder procent isolatie en je vult deze met lucht, en gebruikt die lucht om te koelen, dan zal de boel eerder heet worden dan wanneer je de kamer vult met water en dit gebruikt om iets te koelen. Water kan veel meer warmte absorberen dan lucht. (dit zeg jij ook in je post)

Dus: water is een efficienter koelmiddel dan lucht.

Verwijderd

kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 11:30:
[...]

Klopt.
(daarom zul je het ook niet in een gigantische termosfles stoppen.)
Als jij een kamer maakt met honder procent isolatie en je vult deze met lucht, en gebruikt die lucht om te koelen, dan zal de boel eerder heet worden dan wanneer je de kamer vult met water en dit gebruikt om iets te koelen. Water kan veel meer warmte absorberen dan lucht. (dit zeg jij ook in je post)

Dus: water is een efficienter koelmiddel dan lucht.
Ja, maar ik heb je dus geprobeerd uit te leggen dat die theorie niet op waterkoeling van toepassing is.. Wat je zegt klopt wel, maar heeft geen reet met waterkoeling in een pc te maken.

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Waterkoeling is feitelijk alleen een manier om je koelend oppervlakte te vergroten(als de temperatuur van het water eenmaal constant is, daarvoor helpt het water ook mee aan de koeling. Het zou dus een idee zijn om je setup aan te sluiten op de kraan en daar mee te koelen).

Dat het belangrijk is dat water een grote warmte capaciteit heeft moet je als volgt zien. Doordat water dus relatief veel warmte(dus energie) kan opnemen(om een liter water 1 graad warmer te maken heb je ongeveer 4 keer meer energie nodig dan bvb lucht) Een bijkomend voordeel is dat de warmte bron word geschieden van de plaats waar de warmte weer word afgegeven aan de lucht. Dit bied je het voordeel dat je de luchtaf en aanvoer effecienter kan maken.

Als je in plaats van water bijvoorbeeld alcohol neemt, heb je meer volume per tijd(flux) nodig om de zelfde energie af te voeren. Maar het zou zeker kunnen, wil niet zeggen dat het slim is of zo..

Als de lucht de energie van het water niet meer zou afnemen(bij de rad dus) zou de temperatuur van het water alleen maar blijven stijgen. Het moet dus zo zijn dat de energie ERGENS weer uit het water gaat, en bij een rad gebeurd dat door afgifte aan de lucht. Het kan ook door bijvoorbeeld water of alcohol oid te laten verdampen.

[ Voor 16% gewijzigd door Viva Vince op 04-11-2003 11:35 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 11:28:
[...]

En waar koel je die radiator mee dan? :P Juist..
Nogmaals: probeer maar een koelsysteem te maken dat precies zo werkt als waterkoeling maar dan met lucht ipv water.
Wordt alles een stuk heter hoor!

waterkoelen heeft 2 voordelen:
1. het gebruik van een transportmiddel dat meer capacitiet heeft dan lucht
2. het gebruik van een radiator die het transportmiddel weer afkoelt.

en 1 nadeel:
1. het is een gesloten systeem waardoor het minder efficient is

De 2 voordelen zijn groter dan het ene nadeel en daarom is waterkoeling efficient.
Zonder het gebruik van een vloeistof als warmteafvoer zou 1 voordeel wegvallen en werkt het niet meer.

het gebruik van een radiator is een groot voordeel, maar niet groot genoeg om een koelblok koel te houden wanneer het systeem met lucht zou werken. het gebruik van water ipv lucht is daarom essentieel binnen een gesloten koelsysteem

Als het water zou vervangen door een andere vloeistof met meer moleculen per vierkante cm, dan zou alles nog weer koeler worden.
Op een gegeven moment zal alleen de radiator het niet meer bijhouden om de gebruikte vloeistof weer af te koelen.
Dus het gebruik van luchtkoeling via de radiator maakt wel dat er een maximum aan het systeem zit.

[ Voor 34% gewijzigd door kazz1980 op 04-11-2003 11:44 ]

Verwijderd

kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 11:34:
[...]

Nogmaals: probeer maar een koelsysteem te maken dat precies zo werkt als waterkoeling maar dan met lucht ipv water.
Wordt alles een stuk heter hoor!

waterkoelen heeft 2 voordelen:
1. het gebruik van een transportmiddel dat meer capacitiet heeft dan lucht
2. het gebruik van een radiator die het transportmiddel weer afkoelt.

en 1 nadeel:
1. het is een gesloten systeem waardoor het minder efficient is

De 2 voordelen zijn groter dan het ene nadeel en daarom is waterkoeling efficient.
Zonder het gebruik van een vloeistof als warmteafvoer zou 1 voordeel wegvallen en werkt het niet meer.

het gebruik van een radiator is een groot voordeel, maar niet groot genoeg om een koelblok koel te houden wanneer het systeem met lucht zou werken. het gebruik van water ipv lucht is daarom essentieel binnen een gesloten koelsysteem
Wat je zegt over het water klopt..maar je snapt gewoon de werking van een waterkoelsysteem niet. Het enige wat je doet is oppervlak vergroten..als je lucht in de leidingen heb dan doe je dat niet. Dan verklein je het juist tov water. En dus werkt je systeem niet. Jij probeerd jouw theorie ermee te bewijzen..maar dat gaat niet werken. Jij ziet het systeem als losse dingen..je moet het als 1 geheel zien.

Kijk..ik heb de werking van waterkoeling niet verzonnen hoor. Ik kan er ook niks aan doen dat het werkt zoals het werkt. Maar zoals meerdere tweakers het hier beschreven hebben..zo werkt het en niet anders.

I give up.. :O

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Lijkt me dat de topicstarter Sl3T0RI4N genoeg info heeft zo, bovendien kan hij in Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) ook een flink aantal dingen over waterkoeling lezen, en de search gebruiken :).

Verder snap ik niet waarom kazz1980 zichzelf 6 keer herhaalt, of lucht door een waterkoelsysteem wil pompen, maar ok :). De basics zijn erg makkelijk te begrijpen, of op te zoeken, daarom gaat deze dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.