[EL]Epox 8K7A+ repareren hoe condensatoren los maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59
Hi, ik heb hier een Epox 8K7A+ liggen die een tijd in een hete kast gedraaid heeft. Nu zijn alle kleine condensatoren bol en/of lek en deze wil ik dus gaan vervangen, zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.bart.nl/~jdbruine/condensator.jpg

Alleen ben ik nog geen soldeer wonder dus ik zou graag wat tips over hoe ik het beste de condensatoren kan verwijderen
Ik heb al even geprobeerd met een desoldeer apparaat maar dat werkte niet echt.

Dus graag wat tips over, hoe te desolderen, welke temperatuur, waar voor op te passen.
Ik heb de search al gebruikt maar daar staan zoveel verschillende dingen in dat ik toch maar even zelf een topic maak.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 17:04 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zijn wel kapot ja ;)

Neem een soldeerbout van <30 Watt + 60/40 soldeerdraad van 1mm en een desoldeerpomp / desoldeerlint. Verwarm de pootjes niet langer als 3 seconden.
De smelttemperatuur van 60/40 soldeerdraad ligt op ongeveer 183 - 190 'C

Het beste kun je bij dit soort problemen alle condensators (alle zelfde C' die in dat voedingscircuit zitten, bij deze zo te zien 7) vervangen. De capaciteitwaarde hetzelfde houden (waarschijnlijk 1000uF), de spanningswaarde mag iets hoger (dus als er nu een 10V inzit, mag je vervangen voor een 16V uitvoering).

Bij componentplaatsing dien je eerst goed schoon te maken (lekprut weg), en bij plaatsing op te letten op polariteit (wat is plus/min). Waar op de huidige de gouden band zit, is de min-pen.
Zorg ervoor dat de soldeer goed in het gat kan vloeien. Het is de bedoeling dat het aan beiden kanten van het mobo en ín het gat hecht (een mobo bestaat uit meerdere printlagen).

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Aha, het vreemde is alle kleine condensatoren zijn stuk (12) en de grote zijn nog goed. Wat gebeurt er als ik de pootjes te lang verwarm? Ik heb geprobeerd met een soldeer bout de soldeer vloeibaar te maken maar er gebeurde toen niks??

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Probeer je soldeerbout eens in het stopcontact te steken :*) . j/k
Verwarm elk punt om de 3 seconden, tot je ziet dat de solduur vloeibaar wordt. Daarna met desoldeerpompje solduur wegnemen en je kan de condensatoren er zo uitnemen. Vermijdt langer dan 3 seconden de punt op hetzelfde contactje te houden, anders heb je kans dat je je pcb beschadigt. Omdat moederborden meestal 4-layer (soms zelfs 6-layer) pcb's zijn kan dit wel ernstige gevolgen hebben.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je te lang verwarmd warmen de gevoelige componenten ook op, en daar kunnen ze slecht tegen. Bovendien heb je het risico om de print te beschadigen, en dan ben je verder van huis.

Oh, en voordat ik het vergeet: altijd je CPU eruit halen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Ik krijg die dingen niet echt los, de soldeer bij de pinnen wil niet vloeibaar worden :( Ik heb geprobeerd met een soldeerbout van 55w op 190 graden. Wat doe ik fout?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

langer erop houden?
Soms zit er een coating over het bord heen die de warmte tegenhoud.
Als je de mogelijkheid hebt, zet dan de soldeerbout flink heet.
Zelfs met m'n 120 watt Weller soleerpistool krijg ik sommige componenten nauwelijks van printplaten af (nu is de punt wel aan vervanging toe maar goed...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

urk_forever schreef op 04 november 2003 @ 13:12:
Ik krijg die dingen niet echt los, de soldeer bij de pinnen wil niet vloeibaar worden :( Ik heb geprobeerd met een soldeerbout van 55w op 190 graden. Wat doe ik fout?
Heb je al geprobeerd er een beetje soldeer aan toe te voegen ?

Verder heb je bij C's vaak het probleem dat ze aan de ene kant aan ground hangen, en dat ze in het bord een ground-plane hebben gelegd (laag koper in de print die als ground-vlak dient). Je bent dan met je bout de hele print aan het verwarmen. Enige wat je daaraan kunt doen is je soldeerbout wat warmer zetten, en er iets langer ertegenaan houden, en dan hopen dat er niets anders kapot gaat (valt meestal wel mee, al wordt het risico wel iets groter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 15:53

JaltaH

meh

Je kan ook proberen de condensatoren eraf te 'trekken' zodat de pootjes blijven zitten. Dan de nieuwe op die pootjes weer vast solderen.

Careful. We don't want to learn from this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
misschien kan je wat informatie vinden bij de fabrikant van ht moederbord.
Misschien hebben ze wel een guide ofzo waar je van alles kan vinden over het vervangen van.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je kan ook proberen de condensatoren eraf te 'trekken' zodat de pootjes blijven
zitten. Dan de nieuwe op die pootjes weer vast solderen.
Als je pech hebt, dan neem je ook een stuk moederbord mee.

Je kan ze ook kapot knippen en daarna de resterende pootjes eraf halen. Maar dat geeft nogal wat rotzooi.

Soms wil het ook werken als je een druppel tin op je bout warm laat worden en dat met die druppel+bout op het contact komt. Dan heeft die druppel zoveel warmte dat het wel allemaal smelt.

Dat ze kapot zijn gegaan heeft trouwens niet met de warmte van je kast te maken. Er is naar verluid een enorme berg slechte condensatoren op de markt gekomen en veel moederbordfabrikanten hebben deze gebruikt. M'n dual-P3 bordje kwam zo ook aan z'n eind.

[ Voor 21% gewijzigd door -=bas=- op 04-11-2003 14:56 ]

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Kan het bord misschien met zilvertin gesoldeerd zijn? er heeft iemand naar gekeken die elke dag soldeert maar die krijgt het ook niet voor elkaar!

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Het is toch gelukt. Zie hier een mobo zonder condensatoren ;) en eronder de lijdende voorwerpen van deze operatie

Afbeeldingslocatie: http://www.bart.nl/~jdbruine/mobo.jpg

Nu alleen nog nieuwe condesatoren kopen. Welke kan ik het beste nemen? De originele zijn 1500 uF 6.3v. Ik heb al wel gelezen dat is ESR modellen nodig heb.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 17:04 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1500uF 10V of 16V maximaal (al krijg je wel problemen met monteren als ze groter zijn dan je huidige)

Die bij je CPU socket zitten zijn nog wel goed (rond die VRM koelblokjes) ?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Ja, dat zijn grotere van 2200uF 10V en die zijn allemaal nog goed.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij denkt dat die grotere tonnetjes van 10V ook passen (op de plek waar je nu die condensators verwijderd hebt) zou ik die nemen (1500uF / 10V / low-ESR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Nee, je vroeg of die condensatoren die rond de socket enzo zaten nog goed waren en die zijn nog allemaal goed. Dat zijn ook andere zoals ik boven al schreef.
Ik kijk gewoon of ik 1500uF / 6,3V / Low-ESR kan krijgen ergens. Dan zit ik altijd goed lijkt mij.
Ik moet alleen nog even kijken waar ik die vandaan tover.

Op motherboard repair staan deze condensatoren, zijn dat goeie??

http://international1.far...?PRODID=92149&SKUID=90088

[ Voor 21% gewijzigd door urk_forever op 04-11-2003 18:28 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat het goedkoper en verstandiger is om gewoon een componentenwinkel (Dil, Display...) binnen te stappen, die verkopers weten (tenminste, dat behoren ze te weten) welke je moet hebben ter vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Ga ik ook wel doen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Ik ga straks even naar een electronica zaakje. Waar moet ik precies om vragen? Om condensatoren van 1500uF en 6,3 V en Low-ESR? Of is daar ook normaal nederlands voor dat zij het beter snappen?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

staat voor Low Equivalent Series Resistance, ze hebben dus een zeer lage weerstand voor wisselspanning, ik denk niet dat de electroboer die dingen heeft, maar vragen kan geen kwaad natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en als je het goed wilt doen pak je meteen de 105 graden versies en een hogere spanningsgrens.hoe hoger des te beter(moeten wel nog op het board passen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en als je het goed wilt doen pak je meteen de 105 graden versies en een hogere spanningsgrens.hoe hoger des te beter(moeten wel nog op het board passen).
Vandaar dat ik ook begon over [1500uF / 10V / low-ESR] - alleen was er een beetje verwarring ontstaan dat urk_forever dacht dat ik die bij het CPU socket bedoelde.

Voor alle duidelijkheid: Ik bedoelde dus dat je ipv [1500uF / 6,3V / low-ESR] de uitvoering neemt: [1500uF / 10V / low-ESR] indien die passen, omdat 10V uitvoeringen meestal een stukje groter zijn als de 6,3V uitvoeringen ;)
1500uF-10V / 10x30mm / RM5 BC/RUBYCON / -40+105´C / € 1,30 p.st.
bron: http://cgi.segor.de/user-cgi-bin/sidestep.pl?Q=low+esr#
U.S.A. Part Information:
Nichicon "low E.S.R." caps are available from Mouser : http://www.mouser.com/
The part # is : 647-UPW1A152MPH6
As an alternative, a suitable Panasonic part is available from :
Digikey at www.digi-key.com
Here's Digikey's part # P10228-ND
Panasonic's part # EEU-FC1A152
Description : CAP 1500UF 10V ELECT FC RADIAL
Capacitance 1500uF
Rated Voltage 10V
Tolerance 20%
Series FC
Package / Case Radial
Packaging Bulk
Features Aluminum
Maximum Temperature 105°C

U.K. Part Information:

UK, Worldwide Sources / Farnell: www.farnell.com

Farnell part # 769-071 (search on 769071)
Manuf part # Rubycon 10ZL1500M10X23

Description:
CAPACITOR 1500UF
Specs:
Length/Height 23 mm
Capacitance 1500 ?F
Impedance 0.022 R
Voltage rating DC 10 V
Tolerance + 20 % Tolerance - -20 %
Temperature operating max 105 ?C
Current ripple AC 2150 mA
Temperature impedance 20 ?C

Bron: http://www.motherboardrepair.com/index.php?sec=partinfo
Bij veel moederborden is het juist belangrijk als je gaat overklokken om sommige condensators te vervangen voor zwaardere modellen. Meestal wordt dit bij volgende PCB revisies van moederborden ook gedaan, zoals bijvoorbeeld op deze pagina is te lezen over de BP6: http://www.badcaps.net/forum/viewtopic.php?t=31

Trouwens een handig forum, waarin ook enkel links naar Tweakers.net staan ;)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
hmmm, net even gebeld, hij had 1500 uF 16 V zou dat goedgaan als ik die bestel? Kan je die dingen, behalve bij Conrad, niet ergens op internet bestellen??

[ Voor 33% gewijzigd door urk_forever op 06-11-2003 11:56 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon naar je plaatselijke electronicaboer gaan?

of kijken bij nedis of stuut en bruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
De lokale electronicaboer had dus 1500uF 16V, in principe passen die, ze zijn alleen wat hoger. Maar gaat dat goed als ik die erop zet? Er zit nl wel veel verschil in.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat grootte betreft ligt het aan je kast,maar eigenlijk zal het wel goed moeten kunnen.als de waarde,temp en spanning goed is (of spanning hoger)dan maakt de rest niks uit.als die maar past..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
wat een zooitje zeg. net bij die electronica boer geweest maar die had er nog maar 2 en de volgenden kreeg ie pas week 2 2004! Bel ik een andere winkel op die had alleen 2200 uF 16v en die zei dat ik niet de enigste was die die dingen nodig had. Ik hoorde ook ergens dat de consumenten bond iets uitgebracht had over ontploffende elco's op moederborden?? Weten jullie daar wat van?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: Miljoenen computers vormen risico door gestolen formule
nieuws: Plaatjesparadijs lekkende condensatoren
nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord

De Consumentenbond haalt meestal nieuws aan van andere sites als sidevermelding in hun blad. Daarnaast doen hun ook een inschatting bij veel apparaten welke componenten er aan reparatie onderhevig zijn.

• urk_forever
Ok, ik heb mijn elco's binnen, ze zijn wel wat hoger als de originele maar ik hoop dat dit geen probleem is.

Even twee vraagjes:
1. alle gaatjes waar de elco's inmoeten zitten nog vol met soldeer, kan ik het beste dat weer verwarmen en ze daar in drukken of moet ik eerst de gaatjes leegmaken en dan opnieuw solderen?

2. De nieuwe elco's hebben lange poten, kan ik die het beste van te voren afknippen of later pas??

Hail to the king baby!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-07 16:03

Demo

Probleemschietende Tovenaar

urk_forever schreef op 27 november 2003 @ 13:38:
Ok, ik heb mijn elco's binnen, ze zijn wel wat hoger als de originele maar ik hoop dat dit geen probleem is.

Even twee vraagjes:
1. alle gaatjes waar de elco's inmoeten zitten nog vol met soldeer, kan ik het beste dat weer verwarmen en ze daar in drukken of moet ik eerst de gaatjes leegmaken en dan opnieuw solderen?

2. De nieuwe elco's hebben lange poten, kan ik die het beste van te voren afknippen of later pas??
1. Leegzuigen en later opnieuw vertinnen lijkt mij het makkelijkst, maar voor de werking maakt het niet uit.

2. Maakt ook niet uit, kijk maar wat het makkelijkst is.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Nou, ik zal nog even de resultaten laten zien van deze reparatie. Allereerst, het is gelukt, de machine draait weer en ik kan gewoon Windows XP installeren en draaien. Heb nu net ongeveer een uurtje BurnK7 gedraait, de cpu werd 48 graden maar verder draaide alles ok! En PiFast gaat ook goed, ik haal 167,70 seconden op een athlon 1 Ghz.

Alleen een vraagje, er komt nu een beetje een hoge piep toon vanaf, zou dat van de nieuwe elco's kunnen komen? Dat ze eerst een tijdje in moet branden oid :? :?

Hier wat pics van de reparatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/urk_forever-1.jpg

dit is het mobo, alle zwarte hoge elco zijn nieuw!

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/urk_forever-2.jpg

dit zijn de elco, het zijn rubycon's die hier ook in het topic staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/urk_forever-3.jpg

Ze zijn wat groter dan de oude, maar dit past precies zoals jullie hier zien ;)

Iedereen bedankt voor zijn hulp aan de succesvolle reparatie!!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 06:02 . Reden: modedit: 599px thumbs ipv 640/800px plaatjes ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 22:01
Echt phat zeg!! _/-\o_ _/-\o_

Dat je gewoon ff een paar nieuwe elco's op je mobo soldeert! :7 Vrij Die-Hard als je het mij vraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]
  • Laatst online: 11:51

[NUT]

Heppiedepeppie

Netjes gedaan d:)b

Wel wazig trouwens dat een warme omgeving dit voor gevolgen kan hebben :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Mwa, ben niet de eerste die zoiets doet hoor. Is al wel vaker gebeurt.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen een vraagje, er komt nu een beetje een hoge piep toon vanaf, zou dat van de nieuwe elco's kunnen komen? Dat ze eerst een tijdje in moet branden oid
Het gepiep komt waarschijnlijk van de spoelen af die tesamen met de condensators het filtercircuit vormen.

Zie: Search: piepende spoelen voor enkele oplossingen en vergelijkbare problemen.

Controleer even of je condensators wel goed contact maken, en of het geluid van 1 of alle spoelen afkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
ik kan het niet echt lokaliseren, is het erg als ie een beetje piept? Is dit schadelijk oid?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schadelijk is het niet, hoogstens irritant als je er naast zit (aangenomen dat je condensatoren allemaal goed contact maken).

Het komt bij die shuttle barebones nogal eens voor:
shuttle (sb51g) voeding stil krijgen
shuttleX - Piepende spoelen.
[rml]AtlonXP1800 in "[ cm] shuttle modding (SN41G2)"[/rml]
misschien dat je aldaar ook een oplossing kunt vinden, want zeker bij een barebone is dat érg irritant.

Je zou er een krimpkousje omheen kunnen doen: http://www.hardware-tweaker.de/v8ultra-15.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

'Low E.S.R.', is dat hetzelfde als 'Low impedance'? Volgens mij wel, maar ik wil het even zeker weten :).

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier nog een gigabit moederbordje liggen, maar er staan 4 van die elco's bol. Is dit moederbord d00d ? HELP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Low E.S.R.', is dat hetzelfde als 'Low impedance'? Volgens mij wel, maar ik wil het even zeker weten
Nee, een low impedance capacitor is een condensator met een lage impedantie (Z) waarde. Low ESR betekend Low Equivalent Series Resistance, oftwel een lage ESR waarde. > http://www.illcap.com/pdf/EC12ss.pdf / http://octopus.freeyellow.com/esr.html / http://www.12vhifi.nl/condensator2.html / http://users.pandora.be/ehelp/co/8279.pdf / http://www.low-esr.com/ECNWebExclusiveLowESR0202.pdf
Ik heb hier nog een gigabit moederbordje liggen, maar er staan 4 van die elco's bol. Is dit moederbord d00d ? HELP
Lees het topic

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op 04 december 2003 @ 14:20:
Echt phat zeg!! _/-\o_ _/-\o_

Dat je gewoon ff een paar nieuwe elco's op je mobo soldeert! :7 Vrij Die-Hard als je het mij vraagt :)
Zou ik ook doen hoor, het moederbord doet toch niks meer, je hebt niks te verliezen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bijvoorbeeld aan garantie gedacht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 12:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb vorige week m'n broertjes bord gedaan. Het ging wat lastig met m'n eigen soldeerbout, dus ik heb een oud megading gepakt. Daarmee was het in 2 seconden gepiept, en uiteindelijk veel minder schade dan met een klein boutje en lang verhitten. Zijn bord doet nu weer normaal. Overigens was zijn voeding bijzonder brak, misschien dat dat wel de oorzaak is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 22:01
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 21:24:
[...]

Zou ik ook doen hoor, het moederbord doet toch niks meer, je hebt niks te verliezen... :)
Ja natuurlijk doe je dat als 'echte' tweaker!
Zou ik ook doen, maar dat veranderd de definitie van Die-hard niet, want de meeste mensen hadden dit mobotje toch al lang dood verklaart! :P
Pagina: 1