Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ASUS P4P800 Deluxe opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 15:10

xces

To got or not to got..

offtopic:
mod break: Dat is niet de bedoeling, een probleemtopic moet geen opsomming worden van tientallen problemen van verschillende users .. dat maakt het voor de anderen juist zo lastig om het specifieke probleem met de search terug te vinden. Zie ook de laatste posting van PMG Beleid
Ik heb deze post maar naar een nieuw topic gemoved.

Om hier maar meteen op door te gaan (en niet mijn eigen topic te openen);
Gisteren mijn systeem gebouwd nadat het 4 weken op mijn kamer had gestaan.

Hij blijft soms in de bios hangen, dus soms bij het opstarten en anders bij setup, ik zie die gradient (bij setup) nog wel bewegen, maar voor de rest doet niets het meer.

Intel Pentium 4HT, 2800 MHz (def clock speed) + Zalman CNPS7000A-AlCU
Asus P4P800 Deluxe (BIOS 1009)
2 x 512 Twinmos PC3200
120GB, 7200 RPM Ultra-ATA/133 Maxtor DiamondMax Plus 9 (SATA)
Ati Radeon 9700 Pro
Soundblaster Audigy 2 ZS
WinTV PVR 350 TV kaart

Hij piept ook 1x kort als hij mijn geheugen op het scherm laat zien, een heel kort piepje. Dit is NIET de post beep, die komt erna en ook NIET een USB insteek beep, die is ook anders. Als ik performance op Turbo zet, maar AI overclocking nog uit, dan zegt ie in de bios "Unable to overclock". Dit terwijl ik hetzelfde systeem (met de exact zelfde combi) bij mijn beste vriend heb gebouwd en daar al op 3,6 Ghz heb draaien en turbo mode dmv AI overclock. Met andere woorden, weet iemand waardoor mijn systeem kan gaan hangen, ik heb nu die AC97 uitstaan en sindsdien is hij niet meer blijven hangen maar ik heb ook nog niet geprobeerd om te overclocken omdat ik eerst ff zeker wil zijn dat mijn hardware goed is. Vanavond ga ik memtest86 uitvoeren. Nog andere tips?

-----------------------------------------------------------------------------------
K*t, net ff in de bios beepjes pagina gekeken.. Ik heb een AMI bios; 1 short beep: DRAMS refresh failure. Is dit geheugen gerelateerd of moederbord gerelateerd?

[ Voor 50% gewijzigd door xces op 06-11-2003 10:43 ]

• TheSlider
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die piep bij het weergeven van het geheugen is normaal. Je hebt waarschijnlijk 1 usb apparaat aan je pc hangen, vandaar die ene piep. Hang er maar eens een usb apparaat bij, dan krijg je twee piepjes. Leuke feature van Asus...

• xces

xces

To got or not to got..

Dat meen je niet? Ik heb inderdaad 1 usb apparaat eraan hangen :) Die kl*te piep word alleen nergens vermeld... Als memtest nu vanavond niets fouts meld, waaran kan dat dan liggen dat hij soms blijft hangen? Is het een algemeen bekend probleem dat een soundblaster en een AC97 chip niet samengaan?

[ Voor 3% gewijzigd door xces op 04-11-2003 13:25 ]

• TheSlider
  • Niet online
Ik had eerst twee piepjes en wist eerst ook niet wat het was, totdat ik het hier op GoT een keer tegenkwam. Echt belachelijk dat Asus dit soort dingen niet documenteert.

Als ik het goed begrijp hangt hij nu dus alleen als je de onboard audio inschakelt in combinatie met de soundblaster? Ik heb geen idee of dit een bekend probleem is, maar het lijkt me zowiezo geen goed idee om twee geluidskaarten tegelijk te gebruiken.

Turbo mode gebruiken is trouwens in veel gevallen (zo ook in mijn geval :() niet stabiel. Het komt que timing schijnbaar aardig precies en met veel geheugen modules schijnt dit niet stabiel te werken.

• xces

xces

To got or not to got..

heb jij je systeem toevallig wel op AI overclock staan, of hoe heb je hem dan getimed?

Verwijderd

ik heb ook p4p800 ik heb kingston valueram 512 3200 CAS3 en geen problemen met SB live maar heb ik wel de AC97 uitgezet. ( wat moet je in godsnaam met 2 geluidsbronnen op 1 puter :?)

je vermeld niet in je post of je om en om hebt geprobeerd, dus alleen de AC97 en daarna alleen de SB live met de AC uitgeschakeld....

op turbo zetten is toch al niet iets waar je performancevoordeel aan hebt, er iets wel iets waar je WEL voordeel aan hebt. memory accerelation mode op enabled zetten, je merkt gelijk de snelheid is hoger zonder timings te veranderen of wat dan ook. de turbo heb ik niet aangezet omdat ik gelijk instabiliteit merkte....

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 14:45 ]

• xces

xces

To got or not to got..

same here, ik heb ac97 uitgezet nadat ik de lockups begon te merken. Ik zit nu op mijn werk en heb nog geen memtest of wat dan ook kunnen draaien

• TheSlider
  • Niet online
Xces schreef op 04 november 2003 @ 14:15:
heb jij je systeem toevallig wel op AI overclock staan, of hoe heb je hem dan getimed?
Ik draai nu gewoon op de standaard spd timings. In Turbo mode wordt het meteen instabiel en memory acceralation mode levert bij mij niks extra op. Vandaar dat ik gewoon in standard mode draai. Als ik mijn 2.8c te traag vind worden ga ik maar eens een fsb overclock doen :).

Ik heb ook in een test gelezen dat MAM alleen effect heeft als je Turbo mode draait. MAM alleen levert daardoor geen performance verbetering. In tegenstelling tot wat Mr Dude beweert heb ik altijd begrepen dat Turbo mode een echte performance verbetering oplevert, maar MAM in mindere mate.

[ Voor 12% gewijzigd door TheSlider op 04-11-2003 15:23 ]

• xces

xces

To got or not to got..

hmz trial en error dus maar weer ... :(

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:27

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Er is trouwens ook al een nieuwere bios versie voor de P4P800 (Deluxe) beschikbaar (1010)
Je kunt ééns proberen of het met die bios beter gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door JoeCool op 04-11-2003 17:21 ]

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:34

Rick2001

9950X delidded en direct die

Nou, TURBO mode levert niets meer op als je memorytimings al op 2-2-2-5 staan.
Ik draai dus met 4x256MB INFINEON PC2700 met Performance Mode op TURBO en Memory Accelleration Mode enabled. Dit alles met de 5:4 divider. Momenteel met een 2.8GHz processor waardoor ik in vergelijking met een langzamere processor natuurlijk een lagere memoryspeed haal. (Lagere FSB is dus ook een lagere memoryspeed.) Wel haalt deze processor 3.7GHz waardoor ik qwa processor performance er meer uithaal en dit de langzamere memoryspeed weer goedmaakt.
PAT volledig ingeschakelt krijg je in ieder geval niet op dit mainboard. Hiervoor moet je een flashtruc uithalen en dan werkt het nog alleen met de 1:1 divider.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• xces

xces

To got or not to got..

Nau, memtest86 leverde niets op, dus ik denk dat het mijn moederbord is.. Mooi balen dus. Ik heb het bij Eynstein besteld en hoop maar dat die gozer nogal snel een nieuw mobo voor me heeft.

Verwijderd

wat is de xternal clockspeed bij jou? ik heb namelijk een pc voor een vriend van mij inelkaar gezet en daar is de external clockspeed 200mhz

hij heeft bijna dezelfde config als jou! een asus p4c800 met dezelfde processor
het geheugen is 2keer 512mb ddr kingston pc3200
ati radeon 9600 pro
maxtor 120 gb 7200 rpm sata 150 8mb cahce

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TS: Je bent onduidelijk over wat er gebeurt als je zonder Audigy werkt of als je AC97 uitzet.

Verder ben ik zelf niet onder de indruk van de stabiliteit van de turbo settings. Het interressanter om met je FSB en alle RAM latencies te spelen.
Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 14:34:
...wat moet je in godsnaam met 2 geluidsbronnen op 1 puter :?)...
Is best leuk icm met programma's als MixVibes (Dan kan je met een echt mengpaneel mp3's mixen.)
Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 14:17:
wat is de xternal clockspeed bij jou? ik heb namelijk een pc voor een vriend van mij inelkaar gezet en daar is de external clockspeed 200mhz
TS, zei dat alles op default draait, en dat is bij de PIV C idd met 4x200 FSB.

En dat van die aantal piepjes == aantal USB devices staat in _heel_ veel topics.

{signature}

• xces

xces

To got or not to got..

Hier zie je dus het grote probleem als je bij webshops besteld, het kan stuk zijn :)

Het konden een aantal dingen zijn:
a) mijn memmory
b) mijn bios
c) mijn cpu koeler
d) mijn mobo
e) voeding

a) Memtest86 op gedraait, er zitten geen fouten in
b) Bios update gedaan, geen verschil, nog steeds beepej
c) }:O gedurende 2 uur gedraait, proc temp zat op 28 graden
d) Dit beepje is toch een ander beepje als je een usb apparaat hebt, dus ik denk toch nog steeds dat mijn mobo naar de haaien is.
e) Dit heb ik nog niet getest volgens mij zit er een goed genoege voeding in, dwz alle connectors zitten erop voor een P4 en ook alles aangesloten.. ik zal nog ff het wattage checken voordat ik hem evenueel opstuur.

Morgen eerst nog ff naar eynstein brengen die pc, ik krijg het adres van 1 van die gasten maar dat behandel ik natuurlijk met respect en houd ik voor mezelf. Ze zijn niet voor niets een webshop :D Anywayz, dit kan nog een intressant topic worden al zeg ik het zelf... Ik houd jullie op de hoogte.

(en als het mijn voeding is dan ligt er al een zalman 300a op me te wachten :D)

[ Voor 6% gewijzigd door xces op 05-11-2003 20:12 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Xces schreef op 05 november 2003 @ 20:10:
Hier zie je dus het grote probleem als je bij webshops besteld, het kan stuk zijn :)
abcde.
F) Waarom heb je het nu opeens niet meer over je geluidskaart? Begin er dan ook niet over in je startpost.

{signature}

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 12:54

star-saber

Ryzen

welke flashttruuk bedoel je rick2001 ?

• xces

xces

To got or not to got..

xces: ik heb nu die AC97 uitstaan en sindsdien is hij niet meer blijven hangen
Voutloos, het hele probleem is nu terug geschroefd naar dat ene beepje (dus niet de post beep). Als alles goed is krijg ik vandaag bericht van Eynstein.. Eens kijken wat voor shop survey ik voor ze ga invullen :D

Contact met eynstein gehad; vanavond langsbrengen morgen post ik hier het probleem wat het was.

[ Voor 72% gewijzigd door xces op 06-11-2003 14:08 . Reden: info toegevoegd ]

• xces

xces

To got or not to got..

Daar bedoel ik mee... Als het probleem opgelost zou zijn; Vandaag meerdere malen met Eynstein (noud, de eigenaar) aan de lijn gezeten, maar hij hoorde de "beep" echt niet, sterker nog, hij hoorde geen enkele beep meer. Ook geen post beep. Kut dacht ik, het zal wel... Anywayz vandaag mijn systeem vol goede moed opgehaald en thuis aangesloten.. Wat dacht je... "blip". ja dus.. nog steeds die blip als hij bij mijn memory is. En geen post beep meer.. Ik heb noud al een mailtje gestuurd dat ik gewoon mijn mobo omgerolen wil hebben, al is het alleen maar voor mijn gevoel. Ik laat het jullie weten.

• Rick2001

Rick2001

star-saber schreef op 05 november 2003 @ 22:49:
welke flashttruuk bedoel je rick2001 ?
Met flashtruc bedoel ik dat je eerst een bios van het P4G8X (granite-bay) moet flashen onder bepaalde condities, waarna je de bios van het P4P800 weer moet flashen zonder het bootblock van de bios te overschrijven. (Je hebt dan als het ware dat de processor wordt herkent als een 533MHz FSB terwijl je een 800MHz FSB cpu erin hebt. Hierna kun je met de 1:1 divider op een hogere FSB dan 200(800) draaien zonder dat FULL PAT uitgeschakeld wordt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 12:54

star-saber

Ryzen

klinkt intressant
vind het echter wel link om een andere bios erin te flashen.

niets voor mij

• Rick2001

Rick2001

star-saber schreef op 07 november 2003 @ 22:36:
klinkt intressant
vind het echter wel link om een andere bios erin te flashen.

niets voor mij
Nee, is niet link. Dat hebben al heel wat mensen gedaan. Natuurlijk is dit uitdrukkelijk getest vantevoren door iemand waarna er erg veel mensen gevolt zijn en zeer goede resultaten geboekt hebben.
Zelf heb ik er niet zoveel aan aangezien ik mijn geheugen met de 5:4 divider het beste benutten kan. Zoals gezegt werkt het dus alleen met de 1:1 divider.

[ Voor 47% gewijzigd door Rick2001 op 08-11-2003 01:47 ]

• xces

xces

To got or not to got..

Xces schreef op 05 november 2003 @ 20:10:

Het konden een aantal dingen zijn:
a) mijn memmory
b) mijn bios
c) mijn cpu koeler
d) mijn mobo
e) voeding

(en als het mijn voeding is dan ligt er al een zalman 300a op me te wachten :D)
Gisteren mijn mobo vervangen door een nieuw exemplaar, gekocht bij de MyCom (153 eurotjes hehe) en ook dat bleek het probleem niet te zijn. Er is een nieuw probleem bijgekomen, als ik mijn voeding van mijn SATA HD loshaal krijg ik wel een postbeep, als ik mijn SATA HD gewoon aan heb staan, krijg ik geen post beep.

Gedaan:
- Bios update; geen uplossing
- Ander mobo; geen oplossing
- Memtest en mem stress test gedraaid; geen oplossing
- Voeding lijnen zijn stabiel
- CPU en koeler zijn goed gemonteerd na draaien van }:O bleek dit wel

Dit kan ik nog doen:
- een paar uur 3DMark draaien, om een probleem met mijn video kaart uit te sluiten.
- ander geheugen erin om een probleem met geheugen uit te sluiten
- een andere voeding erin om te kijken of het een voeding probleem is.
- SATA schijf eruit, en IDE schijf erin om te kijken of het daaraan ligt...

Nog andere tips?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SATA kabel al vervangen?

BIOS opties al gecontroleerd? mijn bak bootte ook niet door toen ik Enhanced mode ( volgens mij heet deze zo, ik zit nu op mijn werk en kan dit niet controleren ) op SATA + PATA zette..

Die staat bij mij nu alleen op SATA en mijn machine werkt perfect. (Ik heb overigens geen SATA schijven in mijn machine)..

Probeer anders ook eens een andere SATA schijf :?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• xces

xces

To got or not to got..

Ik ga ff naar Paradigit hier in eindhoven toe, die hebben meer hardware liggen dan ik :D

• Erwin_F
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-03 15:06

Erwin_F

hoi

Ik heb een P4C800 Deluxe maar wat is dat AI overclocking nou en waar zet je dat aan ?
en scheelt een bios update veel ? heb ik nog niet gedaan bij mn P4C800 deluxe
Pagina: 1