Scannen dia's met niet dia scanner

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18356

Topicstarter
Ik heb hier, bij mijn ouders, een paar honderd dia's die ze graag digitaal willen hebben. Het probleem is dat ik niet beschik over een dia-scanner. Zijn er losse "gadgets" ofzo op de markt die ik bij mijn eigen scanner kan aansluiten om zo alsnog dia's te kunnen scannen? Heb al op google gezocht en bij internetshops maar kan helemaal niks vinden :/ .

Op een andere site kwam ik het volgende tegen:

hey all....
heb de manier gevonden om dia's te scanne zonder diascanner...
Je legt je dia op je scanner, laat de scannerkap open staan.
Zoekt een schminkspiegeltje van je moeder. Opgelet, het best is een dubbel uitklapbaar spiegeltje, dat je in een hoek van +/- 60° kan openzetten boven je dia. De twee spiegeltjes zorgen ervoor dat er langs beide kanten verlicht wordt...
scan nu op 1500dpi en resize nadien je foto naar de gewenste grootte..

Zou dit inderdaad kunnen of heeft iemand dat wel eens geprobeerd. Ik heb (nog) geen dubbel uitklapspiegeltje gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88030

Werkt het niet als je gewoon de (aan de binnenkant witte) kap dicht doet? Op die mannier kan je namelijk wel gewone transparanten scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18356

Topicstarter
Ik heb ze op die manier proberen te scannen maar het resultaat is dan veels te slecht om uberhaupt te kunnen gebruiken. Ook heb ik geprobeerd te scannen met de kap open en een lichtbron boven de dia maar ook dit resultaat is nog niet voldoende :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 08:57

OgWok

U.N.C.L.E.

Het kan zijn dat je met een spiegeltje net iets te zien krijgt, maar de lichtopbrengst van een flatbed is nogal laag, dus de scan wordt gauw donker.

De optische resolutie van de scanner moet wel hoog zijn 600/1200 anders blijft er niet veel van de details over.

Heb eens een diascan gezien van een Canon met een deksel met lichtbron erin en dat was aardig. Wil je beter resultaat, dan kan je beter uitkijken naar een echte diascanner.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn diverse gadgets voor. Afhankelijk van je scanner. HP heeft diverse hulpstukken ervoor. Waaronder iets wat jij beschrijft, maar ook specifieke opties per scanner. Kijk dus bij de fabrikant van je scanner, of die opties ervoor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

Inderdaad, er moet licht door de dia schijnen voor een goed resultaat.
Wat je misschien zou kunnen doen is je eigen lichtbak maken.
Bij Xenos/Ikea oid verkochten ze van die houten bakken met een glazen deksel. Daar kan je een lampje in monteren en vervolgens papier aan de binnenkant van het glas plakken. Dan krijg je een mooi diffuus licht. Als je zo'n constructie op je dia's legt en ze dan scant is het misschien haalbaar.
Maar een diascanner is volgens mij wel het makkelijkst (heb zelf ook alleen een flatbedscanner met lichtbak in het deksel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 14:54
teigetjuh schreef op 04 november 2003 @ 09:38:
Er zijn diverse gadgets voor. Afhankelijk van je scanner. HP heeft diverse hulpstukken ervoor. Waaronder iets wat jij beschrijft, maar ook specifieke opties per scanner. Kijk dus bij de fabrikant van je scanner, of die opties ervoor heeft.
Klopt, HP heeft zo'n driehoekje met twee spiegeltjes er in. Het resultaat is echter om te huilen.

En daarnaast: al zou het werken, met dat makeupspiegeltje, ga je zo een paar honderd dia's digitaliseren?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsbfx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 21:27
Een andere optie is als je toevallig een digitale camera hebt gewoon de dia's te projecteren en hiervan een foto te maken. Hebben wij hier thuis van het weekend gedaan en het werkt opzich best goed.

Scanner op zijn kant leggen en in een donkere kamer direct met de dia projector erin schijnen werkt ook wel maar resultaat is belapperd.
Pagina: 1