Videokaart-geheugen brak ?

Pagina: 1
Acties:

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Sinds de laatste XP installatie doet de pc vaag, bij elk spel dat ik start krijg ik artifacts, wat de eerste minuten heel erg is (10+) en daarna bijna weg is cq. minder wordt. Daarvoor heb ik daar nog nooit last van gehad, hier heb ik dus de laatste paar weken last van.

Wat ik eerst vermoedde was een brakke voeding. De volt-lijnen waren nml. iets lager als ervoor, maar nu (gisteren) heb ik een beetje met de kabels lopen stoeien en de waardes zijn weer op het ouwe niveau. Dat de voeding het dus is zou nog steeds mogelijk zijn maar nu minder waarschijnlijk. Weet eerlijk gezegd niet meer waar ik het moet zoeken vandaar mijn vraag hier. Voeding vervangen doe ik liever niet, de middelen zijn "helaas" krap ;(

Wat heb ik gedaan :?
2 weken terug een mislukte overklok poging om de FSB op te schroeven op 166 en hoger (174 FSB was uiterste, onstabiel). Helaas vind het mobo dat niet zo lekker, en na de derde opstart was de FAT corrupt. Vandaar de schone installatie. Op default settings natuurlijk. Alles draait weer, niets crasht maar wel die vervelende artifacts dus. Het systeem:

Aopen 300watt (uit de oude HX08 serie/+/- 5jr oud)
Gigabyte GA-7VRXP (rev2.0)
512 MB PC3200 Corsair Valueram
Radeon 8500 Pro 64mb
WDc 80 GB
SB Live!
Samsung DVD
Aopen CDRW

temps idle 34/32 stressed 42/36

Getest met 4in1 4.47/4.48 , Catalist 3.4/3.7 directX 9.0b redist.
voltlijnen
+3.3 =3.26
+5 =4.910
+12 =11.640
+5Vsb =4.81
VcoreA =1.68

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
My guess:
Met het overklokken van je FSB heb je (denk ik) je AGP bussnelheid niet vast gezet, waardoor deze ook overgeclocked is geweest. En dat heeft je kaart niet zo leuk gevonden denk ik...

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
zou die daardoor beschadigd zijn :? Lijkt me onwaarschijnlijk, heb ook de video-core/mem weles opgeklokt. Boven de 290mhz is het niet stabiel meer maar na het terugzetten heb ik ook toen nooit van die rare artifacts gekregen.

Idd. is de AGP-bus en PCI-bus ook opgeklokt, 't is een kt333 chipset en die kan geen AGP/PCI locken. Wel vaag dat het na een paar minuten bijna helemaal weg is, 't zijn echt van triangle-achtige langwerpigge vlakken; zwart en grijs. Loopt soms over het hele scherm, als ik beweeg veranderen/verdwijnen ze ook.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Misschien helpt het als je windows of de vga driver weer installeerd.
Of als je de kast openzet: mischien dat ie toch te warm word.
Had ik ook na een upgrade ati 7500 / 9600 pro .
gewoon niewe drivers downloaden en xp opnieuw installen.

[ Voor 18% gewijzigd door Timo op 04-11-2003 14:57 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
te warm worden doet ie zeker niet, hoe anders kan het spelen beter worden na een paar minuten :? Nee, de temp is oke. Er hangen 6 x 8cm casefans in , 1x 12cm en de cpu-fan draait 5000rpm. Case open of dicht maakt dan ook geen verschil, het probleem blijft. Alles blijft ook gewoon draaien, niks crasht. Het is puur die artifacts, en dan vooral de eerste minuten heel erg. Daarna zie ik ze nog af en toe.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Zit de cooler werl gewoon goed op de kaart zelf, kijk die eens even aan, je kan ook even proberen de temp. van het geheugen even te voelen. Probeer anders ook te kaart omlaag te klokken en hoe het dan gaat.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
Denk niet dat het de agp bus is want een kaartje zou toch minimaal met 200 mhz fsb moeten kunnen werken? als je dr een amd 3200+ ingooit zou het dus betekenen dat de videokaart kapot gaat... lekker is dat :)

offtopic:
Weet iemand wat voor FSB snelheden voor een 9700 kunnen? heb 'm nu op 180...

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

het ligt aan de AGP bus snelheid heh, die is standaard 66 MHz en als je je PC opklokt gaat die mee hoger, maar meestal kiest je mobo bij hogere FSB's een andere divider (133, 166 en 200 Mhz FSB, loopt de AGP snelheid tog echt op 66 MHz. Als je gaat overclocken en je krijgt waardes tussen bijv. de 133 en 166 MHz, krijg je idd een andere AGP snelheid.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Ik zou idd ook het eerste aan het memory van de kaart denken. Vooral omdat je zegt dat het na verloop van tijd beter wordt.

Ik zou eff de kaart in een andere pc testen en kijken wat deze daar doet. Dan weet je het zeker of deze defect is of als je alsnog aan andere componenten moet denken zoals bv de voeding.

Suc6

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: het probleem gebeurt op default fabriekssettings;
alles draait default, geheugen zelfs zeer conservatief.
PCI = 33mhz, AGP=66mhz, VGA= 275/275 , CPU = @2400+ alles stock settings dus.
Draai ik de artifact-test (die bijv. bij omega-drivers zit) krijg ik 0,0 artifacts.
Ga ik bijv. N.o.l.f. 2 spelen, krijg ik in het menu al artifacts, lijkt wel alsof ze uit het poppetje (de hoofdpersoon die in beeld verschijnt) komen heel vaag....
Alles is bewerkt met artic-silver3, lijkt me dat die er ook recht opzitten want het zaakje zit al ruim een 1/2 jaar zo en ik heb er pas de laatste weken last van..
De GPU word gekoeld door een robuuste 8cm casefan, medunkt dat dat voldoende moet zijn.

Iig bedankt voor de hulp, ben er helaas nog geen steek mee opgeschoten. De garantie van de Radeon 8500 is btw. afgelopen september verlopen :|

Verwijderd

Ik zou eff de kaart in een andere pc testen en kijken wat deze daar doet. Dan weet je het zeker of deze defect is of als je alsnog aan andere componenten moet denken zoals bv de voeding.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 10:16

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik had vorig jaar exact ditzelfde probleem met mijn toenmalige geforce 2 GTS. Een te lage 3.3V spanning was de boosdoener. Probeer eens een andere voeding oid

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Vaag, speel ik Serious Sam heb ik nergens last van :? Zou het misschien met Dx9 support te maken hebben of die Dx 9.0b redist drivers ?

edit: Il2 sturmmovik doet het ook gewoon, toch niks mis met de hardware zou je denken :)

edit: YES _/-\o_

Alles lijkt weer goed te werken. Wat heb ik gedaan ?
Bios geflashed naar een 9100(had al eerder met 1009 zitten spelen en toen weer de org teruggeflashed; wat nu waarschijnlijk het hele probleem is geweest). Verder de 3.9 Omega-drivers geinstalleerd en nu zie ik geen artifacts meer....

phew, Madrox haalt opgelucht adem :z

[ Voor 70% gewijzigd door Madrox op 11-11-2003 07:23 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
*kickje*

Alles draait weer als een tiet :+
Soms is het dus toch NIET de voeding !

Pagina: 1