[IE 6.0] Spyware probleem

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Telkens als een bepaalde (minder legale) site bezoek,
dan wordt automatisch een dialer geinstalleerd en opgestart
op mijn computer: videogirls_nl.
Het is geen groot probleem om deze dialer te verwijderen,
en ook al de andere rotzooi die onmiddellijk door dit progje geïnstalleerd wordt
krijg ik wel weg (lang leve ad-aware!).
Wat ik echter HELEMAAL NIET LEUK vind is dat het mogelijk is voor een website om zomaar code uit te voeren op mijn computer zonder mijn toestemming...

Ik heb al meerdere malen geprobeerd om mijn IE instellingen zo te tweaken dat dat niet meer gebeurt, maar ik slaag er maar niet in om de installatie van die dialer te voorkomen. Ik heb die site nu bij de 'Restricted Sites' gezet in IE (waar de security dus op 'High' staat). Als ik dan naar deze site ga, dan wordt ik gevraagd of ik scripts op deze pagina wil uitvoeren, waarna ik 'Nee' klik.
Toch wordt de dialer nog steeds geïnstalleerd!!!
Je zou toch verwachten dat dit zeker niet mogelijk is als de security settings op 'High' staan?

Ik moet er wel bij vertellen dat ik in een vaag verleden waarschijnlijk eens per ongelijk op 'Ja' hebt geklikt bij zo'n 'Wilt u software van *blah* in de toekomst vertrouwen?'-schermpje op de site waarover het gaat.
Blijkbaar beschouwt IE die software nu als betrouwbaar... (Wat ie dus zeker niet is :( )
Ik heb in IE bij Internet Options -> Content -> Certificates... en Publishers... al eens alles verwijderd, maar dit heeft niet geholpen.

Kan er mij iemand vertellen wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat die rotzooi niet meer automatisch op mijn computer wordt gezet als ik op die site (of soortgelijke sites) kom?
(Als één site het kan, kan iedereen het, en dat idee vind ik dus helemaal niet leuk...)
Mijn eeuwige dankbaarheid zal de uwe zijn...

PS: Replies in de trend van 'Komt ervan als je M$ zooi gebruikt.' en 'Switch naar Opera/Mozilla/Lynx (schrap wat niet past)' zijn niet gewenst...

[ Voor 5% gewijzigd door DieterVDW op 04-11-2003 05:39 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Een goede firewall die inkomende en uitgaande verbinding kan blokken lijkt mij een mogelijke oplossing. Ik gebruik zelf Norton Internet Security, en dan kan je per applicatie de rachten bepalen. Misschien is dit een optie?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• DieterVDW
Ik zie niet in hoe een firewall kan helpen bij mijn probleem.
(Ik zit trouwens al achter een firewall.)
Het is tenslotte geen virus of zo dat probeert een verbinding te maken met mijn computer, ik maak zelf een verbinding met de http-server en het probleem zit in de code van de pagina die ik probeer te bekijken.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

DieterVDW schreef op 04 november 2003 @ 05:53:
Het is tenslotte geen virus of zo dat probeert een verbinding te maken met mijn computer, ik maak zelf een verbinding met de http-server en het probleem zit in de code van de pagina die ik probeer te bekijken.
Een goede firewall kan pop-ups en andere ongewenste verbindingen met je computer blokken. Grote kans dat een goede firewall met die mogelijk je probleem zal verhelpen.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

DieterVDW schreef op 04 november 2003 @ 05:53:
als ik met kerio op zo'n site kom vraagt hij toch echt wel of de aplicatie "x" een ander proggie mag opstarten daar geef ik nee en maak er een regel van

maar ik moet wel toegeven dat dat een van de redenen was om linux te gaan draaien
maar ja als jij liever windows doet zul je dat soort dingen voor lief moeten nemen
ik denk dat de eigenaar van je site bij ms zo'n certificate gekocht heeft
wellicht alles weer default zetten?

• DieterVDW
@Silentsnow: Je bedoelt dus eigenlijk een security suite?
Tja het is een oplossing, maar zonder moet het toch ook kunnen.

@henk_j: Tja migreren naar linux is geen optie... (Zie ook PS bij topic start)
Ik denk ook wel dat het iets met certificates of zo te maken heeft,
maar kan iemand mij dan vertellen waar ik die certificates verwijder/reset?

Hmm het wordt misschien tijd om IE er eens van te flikkeren en opnieuw te installeren... Ga ik NU eens proberen!

UPDATE: Tja, IE uninstallen is makkelijker gezegd dan gedaan :( ... No go dus...

[ Voor 34% gewijzigd door DieterVDW op 04-11-2003 06:42 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als Ad Aware hem kent, zal SpyBot Search & Destroy hem wellicht ook kennen. Probeer dan eens te Immunizen.

Wat je ook kan doen is de site in de Restricted Sites stoppen. Deze sites zijn beperkter in bijv. het uitvoeren van ActiveX controls.
Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 06:10:
maar ik moet wel toegeven dat dat een van de redenen was om linux te gaan draaien
:? Alsof Linux draaien de enige oplossing is. Je kan heus een andere browser gebruiken hoor, daar gaat Windows echt niet dood van.
Dat jij dan misschien niet verder kijkt dan je neus lang is en bijvoorbeeld in plaats van IE Mozilla gaat draaien is tot daar aan toe (dat lost je spywareprobleem namelijk op), maar het argument wat je hierna noemt:
maar ja als jij liever windows doet zul je dat soort dingen voor lief moeten nemen
raakt natuurlijk kant noch wal. Omdat ik Windows draai, moet ik spyware voor lief nemen. Oke, het is een aanwezig risico, maar om het dan zo maar z'n gang te laten gaan.. Nee. Er is heus wat aan te doen. Spybot S&D en veel vergelijkbare programma's kunnen achteraf de spyware detecteren en immunizen. Ook kan je je security zones aanpassen en evt ActiveX controls uitzetten in Internet Explorer. Of een andere browser gebruiken die geen last heeft van die ActiveX controls zooi, zoals Firebird. Of je gaat onder een normaal user account werken ipv Administrator, dan mag je niet eens bepaalde zooi installeren. Maar ik laat echt geen spyware toe op mijn systeem 'omdat ik Windows draai'...

[ Voor 77% gewijzigd door blackd op 04-11-2003 12:27 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Heb je, bij het tweaken van je IE-instellingen al gekeken naar de opties bij "installatie op afroep"? Sinds ik die vinkjes verwijderd heb, heb ik geen dailer meer gezien.
En anders is het misschien ene optie om Spybot te installeren en daar te kiezen voor "Immunize"... hmmm... lezen...

[ Voor 10% gewijzigd door Jester-NL op 04-11-2003 09:24 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
Ik zou als ik jou was gewoon mozilla proberen, hij is tenminste gratis te downloaden. Als je echt IE wil houden zul je echt een firewall moeten nemen. Vrijwel elke degelijke firewall blocked scripts en pop-ups. Wat voor Firewall heb je eigenlijk???

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op 04 november 2003 @ 09:32:
Vrijwel elke degelijke firewall blocked scripts en pop-ups. Wat voor Firewall heb je eigenlijk???
Een firewall blokkeert strikt genomen niet eens popups of scripts.
De benaming security suite zoals [rml]DieterVDW in "[ IE 6.0] Spyware probleem"[/rml] zei is beter.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-09 01:00
Ook is het handig om spywareblaster te installeren... Naast Spybot Search & Destroy zorgt deze ook ervoor dat veel dialers niet meer installed worden.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 09:14

chromeeh

the Gnome

Spybot Search & Destroy installeren en updaten, vervolgens naar de functie 'Imuniseer' gaan en deze functies installeren....
Dit blocked een hele legio aan spy & malware :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
blackd schreef op 04 november 2003 @ 09:50:
[...]

Een firewall blokkeert strikt genomen niet eens popups of scripts.
De benaming security suite zoals [rml]DieterVDW in "[ IE 6.0] Spyware probleem"[/rml] zei is beter.
sorry my bad. Ik heb er even eentje gedraaid en die deed dat dus wel met dat soort scriptjes...

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• BoGhi
  • Laatst online: 03-09 17:26
Wat ook zeker van belang is bij dit soort zaken is dat je je spullen up-to-date hebt. Dus je browser (maar ook je OS) voorzien van beschikbare security-fixes.

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

Pagina: 1