Toon posts:

Samba 3.0 geinstalleerd kan geen user trust account

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben lang aan het stoeien geweest met smb.conf file om mijn printer aan de praat te krijgen op mijn Debian 3.0 server.

Het inloggen en sharen lukte prima!
Toen heb ik op GoT gelezen dat je van je printer probleem af zou kunnen komen als je Samba 3.0 zou installeren. Appeltje eitje dacht ik ik dus uit de testing dan Debian Samba 3.0 geinstalleerd.

Krijg ik een schem te zien wel bekend van de installatie van debian waarin wordt gevraagd wilje je password file omzetten in een nieuwer systeem. :? Uit mijn beschijving misschien wel op te maken dacht ik hee wellicht een betere oplossing?
Maar nee dus!! Ik zat nog wat te rommelen met mijn smb.conf zo dat hij er precies zo uit zag als een werkende (ook van GoT) smb.conf file. Maar toen kon ik in eens helemaal niet meer inloggen... |:( niet zo snugger van me want ik had geen backup van dat file gemaakt 8)7

Maar goed ik heb nog een test pc waar debian opstaat, tja stom dat ik het daar niet eerst heb geprobeerd, en daar het zelfde geintje uit gehaald ik deze smb.conf gebruikt voor mijn server. EN kan ik nog niet inloggen ik kijken naar de users met webmin hebben ze geen Workstation trust account ik denk even aan vinken. Krijg ik de volgende melding:
code:
1
Failed to save user : The 'Workstation trust account' option cannot be enabled for existing users

:?
hier de inhoud van de smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
[global]

# Do something sensible when Samba crashes: mail the admin a backtrace
   panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
    passwd program = /usr/bin/passwd %u
    dns proxy = no
    encrypt passwords = true
   passdb backend = tdbsam guest
    socket options = TCP_NODELAY
    valid users = rouwhorst
    invalid users = root
    max log size = 1000
    obey pam restrictions = yes
    passwd chat = *EntersnewsUNIXspassword:* %nn *RetypesnewsUNIXspassword:* %nn .
    writeable = yes
    workgroup = OVERGANG
    server string = %h server (Samba %v)
    syslog = 0
    netbios name = Meanmachine
    log file = /var/log/samba/log.%m
    os level = 20

[homes]
    comment = Home Directories
    create mask = 0700
    directory mask = 0700

[printers]
   comment = All Printers
   browseable = no
   path = /tmp
   printable = yes
   public = no
   writable = no
   create mode = 0700

Hoe kan ik dit nu weer oplossen!?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 11:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
^^ schopje ^^

Verwijderd

Topicstarter
^^ Niemand met een oplossing voor dit probleem? ^^

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog zitten te stoeien met WEBMIN om users weer te kunnen laten inloggen maar het lijkt wel of ik helemaal niets meer mag veranderen aan de Samba users. ;(
Kan ik deze lijkst niet helemaal opnieuw maken.... vast wel maar kan iemmand mij wellicht uitleggen hoe ik dat kan doen. Of Hoe ik de voor gaande situatie weer kan terug krijgen zo dat ik weer samba users mag maken en wijzigen.

Oja,
apt-get remove samba
en daarna
apt-get install samba (3.0)

helpt mij niet .... ik wordt nu ook niet meer gevraagt of ik mijn user passwords-systeem wil omzetten.

Het vervelende is ook nog eens dat ik net voor dat het mis liep even 20Gb aan shares op de server had gezet!!! EN die kan ik er nu niet meer afhalen!
En het liefst wil ik Debian niet opnieuw installeren.

Het vreet echt aan je als je zo'n probleem niet kunt oplossen...
De meede tweaker wellicht bekend ... ??? Niet goed slapen en dan de aandrang om dan maar achter je pc verder te stoeien!.... ;(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19
Om Samba helemaal te lozen moet je "--purge" gebruiken bij het removen van samba, anders zal het niet helpen.

Verder raad ik je af om webmin te gebruiken voor Samba. Ten eerste is er SWAT, wat veel beter werkt dan dat gare webmin, en ten tweede zal webmin wel niet ontworpen zijn voor Samba 3.0 maar voor de oudere 2.2.x versies.

Ik raad je ook aan om de samba howto collection van versie 3.0 door te lezen op de Samba site, hier instaat echt _VEEL_ informatie, het is gewoon een compleet naslagwerk waarmee je altijd uit de voeten moet kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
IK heb samba verwijderd met apt-get remove samba --purge
en daarna alles weer geinstalleerd maar nog steeds het zelfde probleem.
Ik kan nog steeds geen users veranderen met webmin.

Ik heb ook nog met SWAT zitte stoeien maar in denk dat hij nog niet goed geinstalleerd is want ik kan hem niet benaderen via de browser.
http://192.168.1.2:901 en dan geeft de browser aan dat hij de pagina niet kan openen. Maar ik betwijvel eigenlijk ook of SWAT een einde gaat maken aan al mijn Samba problemen.

Uuh de handleiding ... tja .. daar zal mijn probleem wellicht instaan maar dan praatje over meer dan 400 pagina's aan tekst..... maar ik had ook die er al bij gehaald maar ik zal hem nog eens grondig onder de loep nemen.

Maar als er verder nog iemmand is met een oplossing voor mijn probleem hou ik mij warm aanbevolen.

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-04 23:01

erwinb

Probeert iets secure te doen

Ik kan je niet echt helpen, maar gister kwam ik een manual voor Samba 3 tegen die mij wel goed leek.

http://info.ccone.at/INFO/Samba/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende gevonden in de online handleiding van Samba 3.0
http://info.ccone.at/INFO...ml#machine-trust-accounts

Manual Creation of Machine Trust Accounts
The first step in manually creating a Machine Trust Account is to manually create the corresponding UNIX account in /etc/passwd. This can be done using vipw or another “add user” command that is normally used to create new UNIX accounts. The following is an example for a Linux-based Samba server:
code:
1
2
3
4
root# /usr/sbin/useradd -g machines -d /dev/null -c "machine nickname" \
   -s /bin/false machine_name$ 

root# passwd -l machine_name$

Ik denk dat ik dat vanavond maar eens ga proberen.
Want ik denkt dat dit wel eens een oplossing zou kunnen bieden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19
SWAT moet je nog wel ff aanzetten in inetd dacht ik ;)

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

Ik heb SWAT aan de praat en ik heb middels geprobeerd met SWAT mijn Samba 3.0 aan de praat te krijgen. Maar op een of andere manier krijgen de users geen toegang. Ik heb begrepen dat in de nieuwe versie van Samba (3.0) het verplicht is om een trust account aan te maken voor elke PC. Ik lees alleen nergens of het mogelijk is om dit uit te zetten. Heeft iemmand al geprobeerd om de user trust uit te zetten??

Het makkelijkst voor mij zou denk ik zijn om de oude versie van samba er weer op te zetten maar dit werkt ook niet want door dat er meerdere pakketten zijn geupdate krijg ik een versie conflict!! KORTOM balen.... moet ik straks mijn hele server weer opnieuw installeren... :(
Ik dacht dat ik daar van afzou zijn met Linux.

Iemmand nog tips.... :?

Verwijderd

Met samba 3 zou het ook mogelijk moeten zijn om een commando aan te roepen via smb.conf waardoor een computer aan het domein wordt toegevoegd.

Dit moet met de volgdende optie:
[global]
.......
add machine script = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g 100 \
-s /bin/false -M %u
........

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 17:22 . Reden: juiste commando opgezocht ]

Pagina: 1