[Altec Lansing 621] ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Ik heb nu een week een nieuw (2.1-weg) Altec Lansing 621 setje staan, aangesloten op mijn pc. Mijn bevindingen zijn als volgt.

De bouwkwaliteit van zowel de sub als de speakers is prima. Het geheel is solide en ziet er verzorgd uit. De speakers staan op kleine pootjes en hebben een kunststof behuizing.
Ik ben voor mijn aanschaf gaan luisteren bij een zaak die verschillende merken pc-luidsprekersetjes aanbood, in dit geval MediaMarkt Amsterdam. Zij hadden naast Altec setjes onder andere creative en logitech speakersets staan. Alles was aangesloten op dezelfde cd-speler en je kon speakersetjes aan en uit zetten door op een knop te drukken. Dat maakte het vergelijken gemakkelijker. Er stond trance op, veel bas dus. Wat dat betreft deden de setjes van Creative, Altec en Logitech uit dezelfde prijsklasse niet veel aan elkaar onder: alle sets produceren een flinke hoeveelheid bas-tonen. Hoewel de ene set de bassen anders intoneerde dan de andere resoneerde geen van de speakersets. Wat dat betreft dus weinig verschil.

Omdat ik zelf niet van trance houdt heb ik gevraagd of er ook een wat accoustischere muziek op zou kunnen. Dat kon, hoewel de gevolgde muziek ook niet veel soeps waren. Het gaf echter wel een beeld van de verschillen tussen de sets. De creative 2.1 set viel me heel erg tegen: hier kwamen nauwelijks hoge frequenties uit. Wat dat betreft waren de Logitechs een stuk beter, hoewel de klank me nog steeds niet echt uitgebalanceerd over kwam (voor zover je daar over kunt spreken bij setjes van 80 - 150 euro). Ik was in eerste instantie van plan om de Altec 2100 serie te kopen vanwege de goedkopere prijsklasse, en dit setje lag dicht bij de kwaliteit van de Logitechs. Mijn aandacht werd echter getrokken door de 621 serie doordat dit 2.1 setje als enige van de opgestelde 2.1 speakersets behoorlijke mid-frequeties liet horen. Bij alle andere setjes waren deze zwaar ondergewaardeerd. Niet erg bij hardcore, maar wel bij accoustischere muziek en zeker bij klassiek.

Onhandig aan de 621 is dat je de bas niet kunt regelen via de 'afstandsbediening'. Achter de subwoofer zit daar een klein draaiknopje voor. Slecht bereikbaar dus, in tegenstelling tot de creative interface waarbij je de bas wel kunt regelen met de afstandsbediening.
De sub van de 621 kan zeer veel aan maar moet wel bij een muur geplaatst worden om niet te bonkerig te worden. De speakertjes zijn prima en kunnen een hoop volume aan. Zeker rockmuziek wordt heel natuurgetrouw 'afgebeeld'. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Minos111 op 08-10-2004 08:42 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Leuk dat je dit even plaatst :) Ik heb de 621 niet gehoord, maar wel de 641 met dezelfde satellieten alleen heeft die een grotere sub met 2 ipv 1 woofer. En OMFG, wat een machtige bas ! Hij gaat hard, maar niet het hardst. Wat het meeste indruk op mij maakte was hoe strak en gecontroleerd de bas klonk. Ongekend voor op een PC sub !

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Ik heb zelf een AL 641 staan en bij deze set wordt een afstandsbediening geleverd waarmee je de hoge en lage tonen wel kunt regelen. Volgens de informatie op de website van Altec lansing is de 641 niet meer leverbaar. Ik kan mij dat voorstellen want in combinatie met een 5.1 6.1 óf 7.1 geluidskaart gaat er altijd enige informatie verloren. Naar ik aanneem komt Altec binnenkort met een 5.1 set gebaseerd op de woofer en satellieten van de 621 en 641.
Qua geluidskwaliteit scoren de 621 en 641 hoog (HiFi freaks zullen nog hogere eisen stellen maar die zullen met geen enkele PC speakerset gelukkig zijn). Ik ben zelf tevreden met de geluidskwaliteit. Maar zou ik op dit moment opnieuw moeten kiezen dan zou ik waarschijnlijk voor het topmodel van Logitech gaan.
Wat ik verder een klein nadeel vind is dat de bekabeling in satellieten is vast gesoldeerd. Ik had liever dat er aansluitpunten op de satellieten aanwezig waren zodat je zelf voor andere bekabeling kon kiezen. Daarbij is de lengte van de kabel zéker voor de achterspeakers met 5 meter aan de korte kant.

Hans van Zijl