[xp] gedeelde mappen benaderen/verwijderen recht op ntfs hd

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe kan ik op een Windows XP Home NL computer de shares benaderen van verschillende profielen op andere computers? Ik heb de wachtwoorden gelijk gesteld van de profielen dwz dus gebruiker1 met wachtwoord1 staat ook op de andere machine dus gebruiker1 met wachtwoord1 en ga zo maar door voor 4 personen. Maar waarom kan het wel bij gebruiker1 dat het werkt maar gebruiker 2 t/m 4 kunnen hun eigen documenten niet benaderen terwijl het dezelfde instellingen zijn als gebruiker1.

Of hoe kan ik die rechten verwijderen van die profielen?

Ik heb gezocht via Google/tweakers maar ik wil gewoon een goeie oplossing en niet met allerlei programma. Of moet ik maar de illegale Windows XP Pro gaan gebruiken.

De andere pc is wel Windows XP Pro die dus de share moet benaderen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Lukt het je wel om op de C$ te komen (om maar iets te noemen), en wordt je gestopt bij het benaderen van de profielen (C:\Documents and Settings\itsalex) of gaat het eerder mis ?

• itsalex
  • Niet online
Ik word bij de shares tegen gehouden van de mappen van Documents and settings\[username] terwijl de gebruikersnaam en wachtwoord gelijk zijn.

Verwijderd

Heb je zeker alles geinstalleerd bij windows update.

Dit probleem heb ik nu ook kan niet in de Documents and Settings map en in de program files mag ik nu ook niet meer in :(

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik denk dat het ongetwijfeld aan mij ligt, want bijster intelligent ben ik niet. Maar vind je het heel erg dat ik van de zin:
Ik word bij de shares tegen gehouden van de mappen van Documents and settings\[username] terwijl de gebruikersnaam en wachtwoord gelijk zijn.
Niets snap, als dat een antwoord is op mijn vraag?

Oftewel - wordt je nu bij de C$ al tegengehouden - of kom je daar wel op, en kan je niet in de "Documents and Settings" folder ?

Wat Tisjes aangeeft is waarschijnlijk gemakkelijk op te lossen met de FAQ: Access denied bij mappen

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

FF een sleur en pleur uit #wos _o_
[17:20] <riemer> ele takeownership :?
[17:21] <riemer> verhaal is wazig , had hem al gelezen
[17:21] <ele> mjah.
[17:21] <riemer> mijn inziens een rechtenprobleem
[17:22] <riemer> users of passwords out of sync :?
Lopen de passwords / user-id's synchroon op beide PC's :?

Die WIN XP Pro PC zit wel /niet in een domain :? Zijn er policie's :?

[ Voor 39% gewijzigd door aReaRe op 04-11-2003 17:21 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• itsalex
  • Niet online
Als ik dus \[naam computer]\ en dan de shares kan zien ziet ik toch goed? Dan kan ik de computer benaderen en shares maar nu heb ik het probleem:

De gebruikersnaam bijvoorbeeld Alex heeft een share op PC2 met \\pc2\docalex. Ik log bijvoorbeeld in met alex en xela als wachtwoord. Dat is ook op PC2 ingesteld. Ik wil dan naar \\pc2\docalex gaan en dat is een probleem. Kan geen toegang krijgen tot de share. Als ik andere shares wil benaderen lukt dat wel. Ik heb even verder gezocht en krijg wel dat het probleem ligt bij Windows XP Pro en Windows XP Pro dat dat niet goed gaat maar met Windows XP Home vind ik het vreemd op PC1 en XP Pro op PC2.

Kijk dat Windows XP Home primitief is ok niets mee aan de hand maar hoe kan je dan alles instellen qua rechten en zo?

Ok nu heb ik dus ook dit probleem met Windows XP Pro en W98 met shares. Daar kom ik tot de Root en that's it. Guest enabled en nog problemen. Maar ik kan dat ook niet met Windows XP Pro die er naast staat die kan ook niet PC2 benaderen.

Ik haaaaaat dit zo erg als jullie mogen weten heel eerlijk. Ik vind niets erger dan met policies en rechten te werken. W2000 Serv/NT4 Serv had je alles keurig ingesteld bleek dat je Administrator helemaal weg was qua policies en dat een gebruiker alle rechten had. In Linux is het wel beter gesteld.

• elevator
  • Niet online

elevator

itsalex schreef op 05 november 2003 @ 23:40:
Als ik dus \[naam computer]\ en dan de shares kan zien ziet ik toch goed? Dan kan ik de computer benaderen en shares maar nu heb ik het probleem:
Je hebt dan browse toegang op je PC. Dat is niet (per se) voldoende omdat je dan eigenlijk nog geen data hebt (en jouw shares.. tja die mogen de meeste mensen wel zien).

Windows heeft standaard zogenaamde administrative shares - deze dragen de letter van je schijf met daarachter het $ teken wat ze hidden maakt. Dus jouw C is geshared als C$ voor administrators. Als je hieraan kan, herkent de PC jouw als administrator.

Als je geen administrator rechten toegekend hebt onderling, zou je een willekeurige directory (eg: je C:\ ) eens kunnen delen als normale directory waarin je 'Everyone' rechten geeft.
Waarom niet de shares gebruiken die je nu gebruikt? Omdat de folders in "C:\Documents and Settings\\" de profiel informatie van de verschillende gebruikers bevatten. Hier mag eigenlijk niemand aan, behalve de gebruiker zelf.
In Linux is het wel beter gesteld.
:+

Verwijderd

Ik woon in een groot complex in utrecht waar ik via een netwerk met het internet ben verbonden. Nu wil ik een deel van mijn harde schijf delen met een huisgenoot die ook aan dit netwerk zit.
Ik draai windows XP Pro en de andere computer draait windows 98.
Ik heb het geprobeerd met extern bureaublad, kabelverbindingen enz. Het probleem is alleen dat ik de windows xp computer wel open kan zetten (ik heb alleen niet helemaal door hoe veilig dit is), maar dat ik met de windows 98 computer niet een extern bureaublad kan gebruiken? Ik ben een behoorlijke netwerk n00b. Maar ik kom er echt niet meer uit.

Jord

• itsalex
  • Niet online
He Jord misschien is een FTP server de veiligste manier omdat je direct op Internet zit.

Ok maar even over de shares. Ik denk dat ik het gevonden heb met Guest dat ik dat moet proberen. Maar een ding wat ik zo raar vind. Ik heb nu weer een prob:

2 machine allebei XP Pro. De ene zonder SP1 en dan andere met. Ok niets aan de hand. PC1 is zonder SP1 en PC2 met. Ik kan met PC2 zonder instellingen even in PC1 komen maar andersom stop maar. Ik kan helemaal niets benaderen en zelfs niet met guest enabled en iedereen alle toegang te geven.

• itsalex
  • Niet online
Ik heb de oplossing gevonden voor Home edition de rechten in te stellen!!!

Veilige modus en je kan de bestands rechten instellen in Windows XP Home. Dus dat is wel mogelijk. Moooiee fout van Microsoft.

Met Windows XP Pro was het ook opgelost. Even een wachtwoord bij de Gast zetten en dan weer uitzetten. Even de Gast disablen en weer enablen en dan zou deze het weer moeten doen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

itsalex schreef op 06 november 2003 @ 21:41:
Ik heb de oplossing gevonden voor Home edition de rechten in te stellen!!!
De FAQ lezen? :+

Stond het ook al in, en ook in de MSKB.
geen fout, "this behaviour is by design" omdat dat voor Home edition minder belangrijk werd geacht.
Tis tenslotte een replacement voor 9x Windows varianten....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• itsalex
  • Niet online
Ik heb het vaak genoeg opgezocht en heb verschillende problemen gehad maar dat kwam omdat ik home vaak in FAT oplossing deed en Pro in NTFS oplossing dus vandaar dat ik de beveiliging niet zag. Maar ik mag toch echt zeggen dat het achterlijk is want wie gaat het nou daar verstoppen. Moet je eerst de boel in Safe mode gaan zetten om te testen en dan restarten en dan werkt het niet en kan je weer in Safe mode en ga maar zo door. Maar er bleek ook nog een bug te zitten in Windows XP Home waardoor de shares het ook niet meer deed.

Pagina: 1