[linux/openbsd] Mounten van ufs partitie onder linux

Pagina: 1
Acties:

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 20:40
Ik ben vandaag bezig geweest om van OpenBSD (3.3) te switchen naar Gentoo Linux op mijn router/server.

Er zitten 2 harde schijven in de server:
/dev/hda (8gb voor het OS)
/dev/hdb (80gb voor opslag)

Nu heb ik dus de OpenBSD partities van /dev/hda gegooid en d'r gentoo opgezet.
Maar nu wil ik /dev/hdb mounten, dit gaat wel maar het probleem is het volgende.

Het UFS filesystem werkt anders als linux en windows partities. Je hebt namelijk 1 grote partitie waar de andere partities inzitten, na wat gegoogle kan ik de eerste 2 (van de 3) partities benaderen.

Dat gaat als volgt:
code:
1
mount -t ufs -o ufstype=44bsd,ro /dev/hdb4 /mnt/public

Ik kan hdb4, hdb5 en hdb6 kiezen maar bij 4 en 5 krijg ik dezelfde partitie, dus ik zie maar 2 van de 3 partities. Er zit dus nog een partitie achter (de grootste van +/- 65GB) en die kan ik niet benaderen want mount zegt dat hdb7 niet bestaat.

hierbij het relevante stukje van dmesg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
blk: queue c0173ec4, I/O limit 4095Mb (mask 0xffffffff)
hda: 16514064 sectors (8455 MB) w/512KiB Cache, CHS=1027/255/63, (U)DMA
blk: queue c0174004, I/O limit 4095Mb (mask 0xffffffff)
hdb: 156301488 sectors (80026 MB) w/2048KiB Cache, CHS=9729/255/63, UDMA(66)
hdc: ATAPI 32X CD-ROM drive, 128kB Cache, UDMA(33)
Uniform CD-ROM driver Revision: 3.12
Partition check:
 /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0: p1 p2 p3
 /dev/ide/host0/bus0/target1/lun0: p4
 p4: <openbsd: p5 p6??? >

Verwijderd

Hmm. Ik weet het niet zeker. Ik denk dat dit komt doordat je geen BSD Slices support hebt in je Linux kernel. Ziet-ie 'm niet. CONFIG_BSD_DISKLABEL is eigenlijk voor FreeBSD maar dit geldt volgens mij ook voor OpenBSD.

Linux 2.4 Menuconfig -> File Systems -> Partition Types -> BSD Slice support aan.

• SiErRa
Tnx voor de reactie, maar die staat al aan (anders kon ik de 2e ook niet benaderen)

Verwijderd

Damn. Mja de kernel zegt:

p4: <openbsd: p5 p6??? >

Dat vind ik opmerkelijk.

Ken je niet iemand die ff een HDDtje vrij heeft om het tijdelijk over te kopieren? Dat zou dan via netwerk kunnen; maakt het partitie type of ondersteuning hiervoor niet uit. Dan formateer je de HDD terug naar Ext{2|3}FS en zet je alles terug.

(let ook ff op of de HDD in kwestie in goede staat verkeerd ik ben dankzij een Deathstar bij bovenstaande methode NTFS -> Ext3FS nogal wat data verloren. Geen leuk grapje...)

Verwijderd

Dit blijft tricky, al helemaal omdat obsd ook weer een variant op ufs gebruikt (ffs uit m'n hoofd). Eventueel zou je nog van obsd cdrom kunnen booten, en op zo'n manier je data backuppen.

• SiErRa
Heb het nu via de aangegeven omweg opgelost, data van de eerste 2 partities gecopieerd, daarna daarop openbsd geinstalleerd en ben nu over 100mbit via ftp de rest aan het backuppen. De reden dat ik er denk ik niet bij kon is dat deze laatste partitie een soort van logische partitie was die in een extended partitie stond in de openbsd slice (kunnen we het nog volgen ;) )

Goede leer dus voor de volgende keer, ga er niet zomaar vanuit dat je een "vreemde" partitie altijd in linux kan mounten.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 08:00

TGEN

Hmmmx_

OpenBSD gebruikt idd FFS, maar volgens mij is die wel compatible met de driver die linux ervoor gebruikt.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Pagina: 1