Toon posts:

Demon 8mbit met Zyxel op 5mbit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een kleine week mijn Demon 8mbit ADSL. Op zich dik tevreden, daar niet van, maar toch vind ik de download wat magertjes dus ik ben eens op onderzoek gegaan om te kijken of ik er wat meer uit kan halen. In de praktijk haal ik vrij consequent iets van 550KB/s en niet hoger maar ook niet lager. Upload is wel netjes op 80KB/s.
Maar nu was ik wat aan het zoeken en ik kwam het volgende tegen in de settings van het Zyxel modem :

System up Time: 0:10:04
CPU Load: 0.89%

WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 864 kbps
Downstream Speed: 5152 kbps

Deze waardes zijn continu hetzelfde en lijken me dus geen meting maar gewoon ingegeven waardes. Dit zou beteken dat ik ipv 8mbit download en 1 mbit upload "maar" 5mbit download en 864kbit upload krijg. Klopt dit of lees ik dit helemaal verkeerd. Ik hoor namelijk van mensen die een dikke 850KB/s halen met Demon maar wat ik ook probeer aan de pc kant (TCP Optimizer en heel speedguide.net doorgespit), het haalt niks uit en de prestaties blijven exact hetzelfde. Dus ik heb bijvoorbeeld al verschillende MTU waardes geprobeerd, maakt allemaal niks uit.

Iemand enig idee wat ik kan doen om mijn snelheid op te krikken?

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoever zit je van de centrale? Demon geeft aan dat ze die hoge snelheden niet kunnen garanderen aangezien die erg afhankelijk zijn van de koperkwaliteit en de afstand tot de centrale. Wellicht is dat het probleem?
Heb zelf 1024/512 van Demon en m'n ZyXEL geeft dat ook zonder problemen aan. Zit ongeveer 300m van de centrale.

[ Voor 21% gewijzigd door Hoppie op 03-11-2003 21:00 ]

• Lautie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 15:55
Wat is de afstand tot je nummercentrale (KPN), want dat bepaalt je max speed. Abbo is 2 tot 8 mbit.

Vader van Tobias en Ylana \o/

Verwijderd

Topicstarter
vergeten erbij te zetten: 1730 meter, maar dan moet je nog steeds makkelijk de 8mbit kunnen halen.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
firmwire update al gedaan ?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 21:06:
vergeten erbij te zetten: 1730 meter, maar dan moet je nog steeds makkelijk de 8mbit kunnen halen.
dat is de hemelsbrede afstand, 8mbit haal je als je perfecte kabel hebt die in een rechte lijn naar je centrale ligt. 5mbit is helemaal niet een rare hoeveelheid, het is niet te zeggen of het aan je modem ligt of aan iets anders. Probeer eens een ander modem, maar waarschijnlijk is het gewoon de lijn-rate die dat bepaalt... Het valt netjes binnen de 2-8mbit in elk geval

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Andere firmwares geven zelfs een setting van 4mbit. Doet me toch vermoeden dat het een soort begrenzing is.

Volgens mij is het zo dat je vanaf 2,5KM een merkbaar verschil in snelheid krijgt. Wat ik heb gelezen zou je met 1730 meter nog gewoon de volle 8mbit moeten halen, 5 mbit is toch al 37,5% minder dan de max natuurlijk.

Zijn er anders mensen die wel meer dan 5mbit halen die ook op iets van 1,5KM+ van de centrale zitten?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

zoals je kan lezen, zegt die afstand die zo'n postcodechecker jou geeft he-le-maal niets over de lengte en de kwaliteit van de lijn. Ik kan je vertellen dat er zat mensen zijn die meer dan 5mbit halen op meer dan anderhalve kilometer.

Probeer een ander modem en kijk wat er gebeurt

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
grappig, met splitter er tussen detecteert hij 5mbit, haal ik de splitter er tussenuit dan ziet hij 4mbit. Nou ja, het zal inderdaad wel aan de apparatuur liggen, misschien eens kijken of ik ergens een ander modem kan regelen, misschien dat het scheelt.

Zyxel is toch niet slecht? Wat zou een beter modem kunnen zijn?

Verwijderd

ik zit op 2 KM van de colo en haal idd 850 KBytes/s dus ik zal nog maar eens je kabels nachecken en zo ie zo de router. btw je telefoonkabel 'KAN' slecht zijn ook met 1 KM!

Verwijderd

Topicstarter
Ook een Zyxel R650 modem?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn DSL diagnostic, misschien dat iemand dit iets zegt?

Upstream noise margin:
relative capacity occupation: 107%
noise margin upstream: 7.0 db
output power downstream: 16.0 dbm
attenuation upstream: 11.0 db

Downstream noise margin:
relative capacity occupation: 97%
noise margin downstream: 7.5 db
output power upstream: 0.0 dbm
attenuation downstream: 24.5 db

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Sorry dat ik er even tussendoor kom zeilen Xanadu01 maar ik heb ook een vraag die hier, zij het indirect, iets mee te maken heeft (en ik vind dat het geen eigen draadje waard is).
Ik heb mijn Alcatel 510i in bridge-modus staan.
Kan ik nu ook de waardes van dat modem uitlezen... ALS die al van enige toepassing zijn (het ding geeft tenslotte alleen pakketjes door).
Ben namelijk ook wel benieuwd wat de waardes (up/down) van mijn verbinding zijn... heb er nml geen flauw idee van 8)7
Wie heeft 'ervaring' met dergelijke opstelling als die van mij?
(heb zelf gewoon het boekje gevolgd (rtfm :P) en ingeklopt wat gebeuren moest en er vervolgens niet naar omgekeken... `k heb verbinding... that's what counts :Z )

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mm heb je de nieuwste firmware erop?

En anders bel je eens de zyxel helpdesk heb ik goeie ervaringen mee. Zitten wel mensen die wat weten dus kun je altijd nog proberen.

Tweakers Discord

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Gewoon lijnkwaliteit of lengte (of combie) die hoger niet toelaat. En je valt netjes tussen de 2 tot 8 van wat je abonnement is. Mensen lezen altijd .. '8Mbit adsl' maar dat is het gewoon niet.

Je kan zelf alles zo goed mogelijk maken intern .. misschien dat je nog een half mbit winst boekt.

Kabels vanaf isra zo kort mogelijk. Verbindingen toppie maken. En geen loze vertakkingen.

[ Voor 36% gewijzigd door bjck op 04-11-2003 00:49 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34
Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 22:53:
ik zit op 2 KM van de colo en haal idd 850 KBytes/s dus ik zal nog maar eens je kabels nachecken en zo ie zo de router. btw je telefoonkabel 'KAN' slecht zijn ook met 1 KM!
Wat zijn jouw downstream noise (SNR) en attenuation waarden ?

Ondertussen heb ik geleerd dat voor optimale verbindingen, de SNR zo hoog mogelijk moet zijn en de attenuation zo laag mogelijk. Beide moeten wel beneden de 60dB blijven.

Zelf zit ik hemelsbreed op 1km en met kabellengte op 1750m (marge +/- 100m) van de centrale en heb een downstream snr van 2.5-3.5dB en een attenuation van 18.5dB. Ik haal daarop 5,76Mbit.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Ik heb ditzelfde probleem ook, maar dan bij Fast-xs.

Heb al veel geprobeerd, maar als ik de originele splitter gebruik haal ik 580k, gebruik m'n oude KPN splitter, dan haal ik 680k.

Heb ook nog een ISDN spliiter gebprobeerd, maar toen haalde ik 140K.

Zit nu dus lekker op m'n KPN Splittertje te draaien.

Ik denk dat mijn lijn gewoon een beetje brak is, aangezien ik maar 992 meter van de centrale woon.

Hier ff uit mijn modem gecopy/paste:

Showtime Firmware Version: 3.27
Line State: SHOWTIME
Modulation: G.dmt
Annex Mode: ANNEX_A
Startup Attempts: 1
Max Tx Power: -38 dBm/Hz
CO Vendor: GLOBESPAN
Elaspsed Time: 0 days 0 hours 19 minutes 14 seconds

Downstream Upstream
SNR Margin 4.3 6.0 dB
Line Attenuation 51.3 23.0 dB
Errored Seconds 449 0
Loss of Signal 0 0
Loss of Frame 0 0
CRC Errors 671 0
Data Rate 6912 864 kbps
Latency INTERLEAVED INTERLEAVED

Zoals je kuint zien heb ik met m'n KPN splittertje errors in de lijn. Ik merk er gelukkig niks met downloaden enzo, dus laat ik het maar.

100K meer is toch wel ff een Volle KPN abbo.

PS. Het is een Etech modem/4 poorts router v2.

[ Voor 63% gewijzigd door XthinkZ op 04-11-2003 01:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat op router modus maar ik kan volgens mij ook op bridged modus dit soort waardes uitlezen.

Ik heb 5 verschillende firmware versies geprobeerd en de nieuwste geeft me wel 1mbit extra, vreemd genoeg geeft de splitter me ook 1 mbit extra. Als ik hem er tussenuit haal krijg ik 4mbit als max. Ik heb al geprobeerd om het modem direct na binnenkomst van de telefoonlijn aan te sluiten maar dat maakt geen verschil. Het is hier een redelijk oude wijk, ik denk dat dat het probleem zal zijn. Helaas, maar ik ben ook wel tevreden met mijn 5mbit eigenlijk.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34
XthinkZ schreef op 04 november 2003 @ 01:13:
....
Heb ook nog een ISDN spliiter gebprobeerd, maar toen haalde ik 140K.
....
Dat klopt helemaal want ADSL over ISDN (annex-B) heeft een iets anders frequentie spectrum.
Bij analoog is het telefoon/voice gedeelte ca 4-5kHz terwijl ISDN op het 'telefoon/data' gedeelte zo'n 80kHz inneemt.

Dit betekent dat wanneer je een ISDN splitter gebruikt voor ADSL over een analoge lijn (Annex-A), je een behoorlijke bandbreedte verliest. Dus niet gaan mixen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1