Toon posts:

Als ik _alles_ aansluit heb ik minder geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een probleem, of eigenlijk niet eens maar het is wel vaag. Ik heb een Soundblaster live 5.1 geluidskaart en daarbij een multimedia speaker system (MMS206) van Philips. Hartstikke cool en ik heb dat nu al een jaartje. Alleen nu ik dit forum ontdekt heb wil ik wel eens weten WAAR DIE ORANJE PLUG IN MOET?? :o

Ik zal het uitleggen. Ik heb alles aangesloten zoals in de gebruikershandleiding staat (1 velletje;)). Toen had ik slecht geluid (geen bass). Toen heb ik de oranje plug eruit gehaalt die bij mijn geluidskaart uit "digital output" komt en naar mijn subwoofer: "center/sub in" gaat. Dan heb ik prima geluid!!!! Maar ik snap er niks van....kan iemand me het aub vertellen? Of heb ik toch iets verkeerds gedaan? Het lijkt me simpel; kleurtje bij kleurtje. Heb al verschillende combinaties geprobeerd maar niets lijkt het te verbeteren.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

controleer eens of je de sblive wel hebt ingesteld op suboowfer kanaal en niet op digi-out.
Als je setje wel iets van input binnenkrijgt via het subkanaal dan mixt ie dat waarschijnlijk zelf niet meer uit de voorste kanalen.

controleer dus de instellingen van de sblive maar eens :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb nu helemaal niets dat de "center/sub in" kanaal binnen gaat (op de subwoofer). Dat is toch niet goed? Ook al heb ik digitaal aanstaan. Of moet ik "center/sub in" alleen gebruiken als ik digital output aan heb staan?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 19:31 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 19:30:
Maar ik heb nu helemaal niets dat de "center/sub in" kanaal binnen gaat (op de subwoofer). Dat is toch niet goed? Ook al heb ik digitaal aanstaan. Of moet ik "center/sub in" alleen gebruiken als ik digital output aan heb staan?
in dat geval kan het nog te maken hebben met het feit dat een geluidkaart zich aanpast aan hoeveel weerstand er aan een uitgang hangt. (if I am not mistaken)

Wat doet die kabel dan als ie niet eens naar de sub/center gaat ?
als ik dit zo zie: http://shop.store.yahoo.com/jinco/philmm51spea.html
dan heeft het setje idd geen apart sub/center kanaal. Zet dan je geluidskaart op 4 speakers (quadrafonisch) en laat de kabel voor center/sub gewoon weg :)

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:44
Als ik het goed begrijp is dit dus de 2e analoge uitgang (ook wel als digitale uigang te gebruiken). Op de SB Live! moet je die eerst instellen (helaas in windows). Open je configuratie scherm even en ga naar de geluidsconfiguratie van jou besturingssysteem (Windows neem ik aan, maar welke?). Hier kan je de speakerinstelling veranderen: zet hem op 4 (of hoeveel je er hebt). Dan moet je bij je volumeinstelling nog even de 'advanced controls' (geavanceerde nogwat in het nederlands ;)) aanzetten, dat zit onder het menuitem 'opties' (2e in de lijst).

Nadat je dit aangezet hebt krijg je een extra knop onder je hoofdvolume, als je hierop klikt kan je 'digital only' ofzo aanzetten, kijk daar ook even naar, want die moet dus uit staan.

waarschijnlijk is dat laatste standaard al goed, maar standaard gebruikt je SB Live! wel maar 2 kanalen, dus zet hem even op 4 (of hoeveel jij er dus hebt).

Verwijderd

Topicstarter
Die set heb ik idd, alleen met design van vorig jaar, maar technisch is ie hetzelfde. Maar waar die kabel heen gaat. idd die gaat nergens heen die hangt er gewoon los bij :) Is toch vaag! Maar net wat je zegt, laat 'm gewoon weg. Dat heb ik dus, en dan heb ik prima geluid. Maar de oorzaak is dus dat ik een digitaal setje moet hebben ???

Verwijderd

Topicstarter
_BRAINLESS schreef op 03 november 2003 @ 19:38:
Als ik het goed begrijp is dit dus de 2e analoge uitgang (ook wel als digitale uigang te gebruiken). Op de SB Live! moet je die eerst instellen (helaas in windows). Open je configuratie scherm even en ga naar de geluidsconfiguratie van jou besturingssysteem (Windows neem ik aan, maar welke?). Hier kan je de speakerinstelling veranderen: zet hem op 4 (of hoeveel je er hebt). Dan moet je bij je volumeinstelling nog even de 'advanced controls' (geavanceerde nogwat in het nederlands ;)) aanzetten, dat zit onder het menuitem 'opties' (2e in de lijst).

Nadat je dit aangezet hebt krijg je een extra knop onder je hoofdvolume, als je hierop klikt kan je 'digital only' ofzo aanzetten, kijk daar ook even naar, want die moet dus uit staan.

waarschijnlijk is dat laatste standaard al goed, maar standaard gebruikt je SB Live! wel maar 2 kanalen, dus zet hem even op 4 (of hoeveel jij er dus hebt).
Uhm ok, dat is duidelijk. Alleen je aanname...ik gebruik Gentoo Linux ;) Ik zal eens kijken hoe ik het daar op kan instellen. Maar ik kan het ook wel eens in Windows proberen, die heb ik ook nog op een partitie staan.
Echter heeft het geluid dezelfde symptonen in windows als in linux.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 19:40:
Die set heb ik idd, alleen met design van vorig jaar, maar technisch is ie hetzelfde. Maar waar die kabel heen gaat. idd die gaat nergens heen die hangt er gewoon los bij :) Is toch vaag! Maar net wat je zegt, laat 'm gewoon weg. Dat heb ik dus, en dan heb ik prima geluid. Maar de oorzaak is dus dat ik een digitaal setje moet hebben ???
De oorzaak zit em in t feit dat dit geen echt 5.1 setje is. Die heeft namelijk wel 6 discrete kanalen waar de jouwe er maar 4 heeft :)

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 03 november 2003 @ 19:54:
[...]

De oorzaak zit em in t feit dat dit geen echt 5.1 setje is. Die heeft namelijk wel 6 discrete kanalen waar de jouwe er maar 4 heeft :)
Tss dus ze hebben me mooi voor de gek gehouden :P.
Pagina: 1