[xp] encrypted files recovery

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Edsger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
1) Ja, dit is een veel besproken onderwerp. Ik heb een dag gezocht in google (web/directories) en hier wat topics doorgenomen. Allen bevatten echter lange verhalen en het kost dagen, zo niet weken, om alles door te nemen.

Mijn probleem: Ik heb 2 windows installaties (oorzaak crash). De eerste installatie is niet meer te booten maar verder kan ik wel alles lezen. Vanuit de 2e installatie probeer ik nu alles van de eerste installatie te backuppen. Hier zitten echter encrypted files tussen.
Vraag: Hoe kan ik deze bestanden decrypten? Desnoods via omwegen of het kopieren van user profiles ed.

Extra info: Ik heb geen certificaten gebackupt.

Bvd

All your quantifications are belong to me!

• stylezzz99
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-12-2022
Ik ken het probleem. Ik kon niet meer bij mijn favorieten. Volgens mij kun je fluiten naar je bestanden. Deze zijn versleuteld met een 128 bits encryptie en daar kom je naar mijn weten niet meer achter. :((((

Maar volg het topic en wacht even af, doe ik ook :)

THUNDERDOME TILL WE DIE !!!

• Compubiter
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

De enige mogelijkheden hiervoor staan genoemd in de Windows Operated Systems - FAQ
Andere mogelijkheden worden op GoT liever geweerd, omdat wij vanaf hier niet kunnen zien of het wel jouw bestanden zijn. En zelfs al zijn het wel jouw bestanden, dan nog kunnen er mensen met minder goede bedoelingen meekijken. Een dergelijke encryptie zit er natuurlijk niet voor niets op ;).

• stylezzz99
  • Laatst online: 08-12-2022
Maar daar heeft hij niks aan aangezien hij waaarschijnlijk de sleutel en de floppy niet heeft, toch?

THUNDERDOME TILL WE DIE !!!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Bestanden decrypteren is niet mogelijk - zie hiervoor ook deze informatie.

De meeste / enige kans die je hebt om je data terug te krijgen is het herstellen van je kapotte Windows installatie.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

elevator schreef op 03 november 2003 @ 21:36:

De meeste / enige kans die je hebt om je data terug te krijgen is het herstellen van je kapotte Windows installatie.
Tenzij je een data recovery agent hebt aangewezen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

elevator schreef op 03 november 2003 @ 21:36:

Om dit maar even te ondersteunen. De enige mogelijkheid is inderdaad je gecrashte windows 2000 aan de praat krijgen encrypty eraf halen of certificate op flop zetten en dan data recoveren. Andere manier is er gewoon NIET.

• Edsger
Wat denken jullie van de volgende optie.

Ik back de data up, gewoon inpakken van bestanden en verplaats die naar een andere computer. Vervolgens maak ik mijn pc schoon, gooi een nieuwe installatie erop. Daarna gooi ik de data die ik gebackupt had, er weer overheen (dit vanuit mijn 2e installatie uiteraard). Zou ik dan gewoon kunnen inloggen als mijn oude gebruiker? (met als gevolg dat ik de bestanden kan decrypten?)

(De bedoeling hiermee is dat ik dus de user data daarmee backup, inclusief rechten certificaten ed. Voor zover ik weet worden die allemaal opgeslagen in de windows directory en de doc & settings directory, dit is toch het geval niet?
Omdat ik de precieze bestanden locaties niet ken back ik gewoon de hele directories op )

[ Voor 37% gewijzigd door Edsger op 03-11-2003 22:06 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Edsger schreef op 03 november 2003 @ 21:59:
Wat denken jullie van de volgende optie.

Ik back de data up, gewoon inpakken van bestanden en verplaats die naar een andere computer. Vervolgens maak ik mijn pc schoon, gooi een nieuwe installatie erop. Daarna gooi ik de data die ik gebackupt had, er weer overheen (dit vanuit mijn 2e installatie uiteraard). Zou ik dan gewoon kunnen inloggen als mijn oude gebruiker? (met als gevolg dat ik de bestanden kan decrypten?)

(De bedoeling hiermee is dat ik dus de user data daarmee backup, inclusief rechten certificaten ed. Voor zover ik weet worden die allemaal opgeslagen in de windows directory en de doc & settings directory, dit is toch het geval niet? )
Nope, elke gebruiker heeft een uniek ID; aan de hand waarvan er ge-encrypt/decrypt mag worden...

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Edsger
Maar neem ik die dan niet mee met zo'n copy?

(zoals vermeld heb ik de originele directories nog)

[ Voor 42% gewijzigd door Edsger op 03-11-2003 22:07 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Nee, elk profiel heeft een unieke SID (Security Identifier) welke gerelateerd moet zijn aan een user account.

Nu kan je met trucen wel van een bestaand profiel de SID wijzigen (iirc) en op deze manier je profiel laadbaar krijgen, maar daarmee heb jij je data niet terug, omdat er bij EFS vziw een koppeling zit naar de registry van de PC (zeg maar het HKEY_LOCAL_MACHINE gedeelte).

Zoals ik al eerder aangaf zal je je toch echt moeten richten op het proberen te herstellen van je 'kapotte' Windows configuratie. Overigens zijn dit soort vragen ook wel terug te vinden op Microsoft.com - o.a. in de link die ik hier boven al aanhaalde.

• Edsger
Excuses dat ik hierop doorhamer, maar ik begrijp het niet helemaal.

Welk verschil zit er tussen de huidige installatie en die ik zou kopieren en weer terug?
- de registry is hetzelfde, het zijn uiteindelijk niet meer dan losse bestanden (Toch)?
- de profilen zijn hetzelfde, plus SID, want ik kopieer ALLE user data
- de windows instellingen zijn hetzelfde...

ik niet snappe..

(ik ben dus van plan, handmatig met bestanden, een image te maken van mijn HD, vanuit het niveau van bestanden is dat toch een image niet?).

[ Voor 16% gewijzigd door Edsger op 03-11-2003 22:18 ]

• Edsger
Btw. Mijn probleem is dat ik een MFT corrupted heb, en daar zijn voor zover ik weet geen oplossingen voor als al chkdsk aangeeft dat het unrecoverable is.

Gek genoeg kan ik van een tweede installatie wel alle data lezen :s

• elevator
  • Niet online

elevator

Jouw PC heeft een SAM waarbij een relatie username <-> SID koppeling is. Ook heb je een Protected Storage systeem, waarin ge-encrypteerd met installatie/pc specifieke informatie de EFS decryptie keys e.d. opgeslagen worden.

Zonder je huidige Windows insatllatie te herstellen ga je je gegevens niet terugkrijgen. Ik raad je sterk aan je te focussen op het herstellen van je Windows configuratie.

Mocht je toch willen proberen uit te voeren wat je in gedachte hebt, dan moet je in ieder geval zorgen, dat:

• De files van je %systemroot%\system32\config door je nieuwe windows gebruikt worden
• De files van je "\Documents and Settings\" gebruikt worden.

Deze files maken (o.a.) het hart uit van je Windows configuratie. Overigens zie ik niet in waarom je niet probeert je huidige Windows configuratie te redden - eventueel door te beginnen met een ghost image van je PC en vervolgens voor te borduren op deze Ghost image :)

• Edsger
elevator schreef op 03 november 2003 @ 22:21:
....
Deze files maken (o.a.) het hart uit van je Windows configuratie. Overigens zie ik niet in waarom je niet probeert je huidige Windows configuratie te redden - eventueel door te beginnen met een ghost image van je PC en vervolgens voor te borduren op deze Ghost image :)
Omdat het een hopeloos geval is :(
Termen als "unrecoverable error"
"corrupt Master file table"
en meer van dat soort berichten doen de moed je in de schoenen zakken.
(zie ook mijn bericht hierboven)

Ik vermoed dat het komt door een verwijderde linux partitie. Grub vond dat niet zo leuk... gek genoeg moet dat probleem op te lossen zijn door een fixmbr (evt fixboot), maar dat hielp niet.

Informatie die ik vind op internet hierover is vooral in de richting van format..

Toch bedankt voor alle moeite en uitleg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Edsger op 03-11-2003 22:28 ]

• Edsger
In de moed der wanhoop geef ik nog wat extra informatie over die Corrupt MFT, mss dat er mensen zijn die dit hier eerder hebbe meegemaakt

Een nieuwe XP installatie op dezelfde HD mislukte omdat de computer gewoonweg niet meer van de HD wilde booten. De C - schijf geeft een error en de D - schijf niet (waarop ik de andere installatie eerst probeerde voordat ik een 2e schijf eraan koppelde). De MFT van de C is blijkbaar beschadigd in een bootsector gedeelte en dat verklaart dat ik van een andere schijf wel nog alle gegevens kan lezen.

Maar dat is echt gokwerk van mij want echt veel ervaring heb ik er niet bij (slechts lezen uit Minasi's boeken is niet voldoende ;( ).

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:27

momania

iPhone 30! Bam!

Ljikt me verder duidelijk:
Die ge-encrypte files: pech hebben.
De problemen met je HD die je nu hebt: OM FAQ/Beleid :Y)
Daar staat alles in over partitioneren, formatteren en recoveren ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.