Automatisch multi-volume backuppen naar DVDR

Pagina: 1
Acties:

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 15:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik werk bij een bedrijf waar we een Linux-server hebben staan met een 40GB mirrorred RAID-opstelling, voor als er een schijf stuk zou gaan. De data die op deze server staat is erg belangrijk, dus wil ik er als bescherming tegen brand, overstromingen en andere zaken die beide HD's trashen (human errors bijvoorbeeld) een backup-mogelijkheid aan toevoegen waarmee de backups op een andere plaats zijn dan de server zelf. Omdat er lekker veel opkan en omdat die dingen vrij goedkoop en 'sturdy' zijn heb ik besloten om de backups op DVD+R's te doen. Het schema is als volgt: Eens per dag wordt er op een DVD (uit een set van 2; om de dag wordt de andere meegenomen) een cumulatieve backup geschreven en eens in de 2 maanden wordt er een complete backup van de HD naar een stuk of 9 DVD's geschreven. Omdat ik geen programma's gevonden heb die dit deden, ben ik zelf maar eens in Bash aan het schrijven gegaan. De cumulatieve backup-code heb ik al compleet werkend (doet het prima) maar ik zit in mijn maag met de code om de complete backup te maken.

- Tar heeft een multi-volume-optie, maar die kan niet goed overweg met het schrijven naar een fifo (iig in mijn ervaring niet, hij sluit de fifo na de eerste volume en that's it)

- Rauwe partitie in stukkies van 4.4GB op de HD zetten is lastig ivm. terugzoeken enkel bestand

- Met het als een Rockridge iso naar DVD schrijven krijg ik problemen met lengte van paden, bovendien is splitten over meerdere volumes een probleem.

Ik heb bij al deze opties als brandprogramma growisofs in gedachten, dit programma werkt prima, het DVD-branden op zich is geen probleem dus. Ow, de HD heeft trouwens niet standaard >4G aan ruimte vrij dus even snel een image wegschrijven is niet echt een optie.

Ik ben lichtelijk ten einde raad (zit al een paar dagen met het scriptje te worstelen) en ik vroeg me af of jullie misschien nog ideeen hadden? Om wat terug te doen zal ik een eventueel werkend backupscriptje hier posten, voor andere zoekenden.

Ik heb trouwens al gezocht, zowel hier als op Google, maar veel meer dan DVD-films kopieeren kwam ik niet tegen...

Iig alvast bedankt voor het doorlezen van deze lap tekst en het meedenken ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik weet wel dat je in Windows het programma Genie Backup Manager kunt gebruiken. Werkt prima. Maar om nou DVD's te gebruiken voor een professioneel (zakelijk) backup systeem ... :?

Misschien een idee om het vanuit Windows te doen? Of is dat geen optie?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 15:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Neen, Windows gebruiken is om meerdere redenen geen optie inderdaad. En (gewoon nieuwsgierig, niet insinuerend) wat is er mis met DVDR als backup? Er past lekker veel op, het is goedkoper dan tapes en bovendien schijnt het ook nog es wat betrouwbaarder dan tapes te zijn.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• klaasbaas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02-2024
volledige backup kan je doen met bv Mondoarchive.
Incrementele backup met tar/mkisofs/cdrecord-prodvd.