[mobo] fan wel of niet

Pagina: 1
Acties:

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
Het is misschien beetje rare titel, maar ik zit met een klein probleempje.
Een fannetje op de chipset van t moederbord van kennissen van mij is dusdanig onstabiel dat hij begint te ratelen, en dus niet echt lekker geluid maakt om naast te zitten. Nu ben ik vandaag terug naar de winkel geweest, en die zeggen heel vrolijk dat ik dan t mobo 3 weken kwijt ben. Aangezien die mensen echt niet zonder kunnen (word wel erg he, die jeugd van tegenwoordig met die verslaving aan pc's :o ;)), heb ik het mobo dus weer mee terug genomen.

Nu zit ik alleen te denken aan een paar opties, en daar wilde ik even jullie mening over hebben.

1. Fannetje compleet uitschakelen, ik heb geen idee hoe warm die chipset dan gaat wordne met alleen een passief koel blok, lijkt mij dat t fannetje er niet voor niets zit.

2. Koelblok eraf halen, en compleet nieuwe erop zetten, maar mijn probleem is dat het koelblokje er waarshcijnlijk op is gelijmd, en ik heb geen zin om t moederbord/chipset te beschadigen door het eraf te breken

3. originele fannetje uitschakelen, en er een nieuw fannetje bovenop zetten. Wel natuurlijk het oude fannetje zo vastzetten dat het niet mee gaat draaien door de lucht die er bovenop word geblazen, wat weer als reactie kan hebben alsnog meer lawaai teweegbrengen

Graag jullie meningen hierover......

Mijn Systeem Specs

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 13:32
TheWarden schreef op 03 november 2003 @ 19:02:
1. Fannetje compleet uitschakelen, ik heb geen idee hoe warm die chipset dan gaat wordne met alleen een passief koel blok, lijkt mij dat t fannetje er niet voor niets zit.

2. Koelblok eraf halen, en compleet nieuwe erop zetten, maar mijn probleem is dat het koelblokje er waarshcijnlijk op is gelijmd, en ik heb geen zin om t moederbord/chipset te beschadigen door het eraf te breken

3. originele fannetje uitschakelen, en er een nieuw fannetje bovenop zetten. Wel natuurlijk het oude fannetje zo vastzetten dat het niet mee gaat draaien door de lucht die er bovenop word geblazen, wat weer als reactie kan hebben alsnog meer lawaai teweegbrengen
1. Op mijn A7V133 doet het fannetje het al sinds 2 maanden na aanschaf niet meer, het ding is prima stabiel.
2. Oplossing is in een anti-statische zak (goed dicht met tape!) eerst in de koeler daarna in de vriezer leggen. Dan haal je hem er zo af.
3. Fannetje bovenop heeft weinig zin, omdat het overdragen van warme lucht tussen koeler en chipset minimaal is.

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:10

DkF

Moet gewoon kunnen zonder fannetje zolang je niet overklokt,
maar euhm dit is echt wel een search-vraagje denk ik... ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Ligt eraan wat je er mee doet, je kan er ook meteen een (grote) heatsink op plakken, ben je er gelijk helemaal van af. Maar als je er mee wilt overclocken dan lijkt me dat geen goede oplossing ;)

edit:
Ik ben nog steeds van mening dat het eraf slopen van een heatsink het beste gaat door dit te verwarmen met een föhn of zo, dan wordt de pasta zacht

[ Voor 30% gewijzigd door Turkish op 03-11-2003 19:15 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

laat ik het zo stellen: Alle moderne Asus mobo's hebben een vrij grote koelblok erop, maar GEEN fan...

9800x3d

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik heb hier een asus a7v133 en een a7v266 en bij bijde ging het fannetje een ongelofelijke tering herrie maken. Gewoon er af gehaalt, zat bij de a7v133 zelfs geen koelpasta onder en een zalman chipset blokje er op gezet van 5 euro :D
Temp. was daarna nog lager ook. Kon ik er weer een paar Mhz extra uit persen :D

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
Hmm t fannetje wat erop zit is niet zo gigantisch groot. Het gaat trouwens over een aopen ak77-333.
Afbeeldingslocatie: http://www.hw.by/images/AK77/_view.jpg
deze dus. En het is dat kleine 4 cm fannetje.
Dat is dus geen GROOT koelblok, en jah, wil natuurlijk wel zo goedkoop mogelijk uitkomen, maar denk dat ik gewoon de stroomkabel van dat fannetje eruit laat halen, en als ie onstabiel word ,toch maar risico aangaan van nieuw koelblok erop zetten.....

Mijn Systeem Specs

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Gewoon zo'n koelblokje van zalman erop zetten. Heb ik laatst ook gedaan en de oude koeler zat niet vast gelijmd, maar gewoon met pinnetjes vast.
Pagina: 1