Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn
Is nog een stuk beter ook dan de gratis paketjes
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Maar goed gaan die ook dingen als openssh/apache enzo supporten als RedHat dat niet meer doet?
Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn
Kun je dat nog wat meer onderbouwen?PhoneTech schreef op 03 november 2003 @ 17:30:
Gewoon een paar euro betalen voor Linux Enterprise...
Is nog een stuk beter ook dan de gratis paketjes
Verwijderd
Zoals het er nu uitziet gaat de thuisgebruiker versie naar Fedora.
http://www.fedora.us/
De versie 10 (Severn) van RH Linux heet ook zo hier en daar Fedora Linux ....
http://fedora.quicknet.nl...at/0.95/i386/base/release
http://fedora.redhat.com/What is The Fedora Project?
The Fedora Project is a Red-Hat-sponsored and community-supported open source project. It is also a proving ground for new technology that may eventually make its way into Red Hat products. It is not a supported product of Red Hat, Inc.
The goal of The Fedora Project is to work with the Linux community to build a complete, general purpose operating system exclusively from free software. Development will be done in a public forum. The project will produce time-based releases of Fedora Core about 2-3 times a year with a public release schedule. The Red Hat engineering team will continue to participate in the building of Fedora Core and will invite and encourage more outside participation than was possible in Red Hat Linux. By using this more open process, we hope to provide an operating system that uses free software development practices and is more appealing to the open source community.
To learn more about the process, refer to About, the Objectives, and the FAQs.
Redhat zelf lijkt zich te gaan concentreren op bedrijfsmatige Linux versies.....
Red Hat Enterprise Linux
The Fedora Project is one of the sources for new technologies and enhancements that may be incorporated into Red Hat Enterprise Linux in the future. Red Hat Enterprise Linux is the solution that provides a robust, stable operating system supported by Red Hat, Inc. and a wide variety of independent software vendors (ISVs). For production use, support, service level agreements (SLAs), and ISV support, we proudly ask that you look at Red Hat Enterprise Linux.
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 18:17 ]
Verwijderd
Met (zoals al eerder genoemd werd) apt-get 4 rpm kun je momenteel een RH 6.2 systeem nog up to date houden. Dus voor RH 9 zal het nog wel even doorlopen.
Als je Red Hat 9 wil installeren, kun je beter Fedora Core 1 installeren. De stabiele versie verscheen oorspronkelijk vandaag, maar door problemen is dit uitgesteld tot woensdag of donderdag waarschijnlijk. Hopelijk zal er dan ook een review op t.net van verschijnen.master_artech schreef op 03 november 2003 @ 17:27:
Krijg ik net een email van RedHat network, dat de support voor RedHat 9 volgend jaar april afloopt, d.w.z. vanaf die tijd geen patches etc. meer. De support voor 7&8 loopt zelfs al eerder af (december). Ik heb nog een bak staan waar ik eigenlijk Redhat 9 op wilde installeren, maar dat *lijkt* mij nu niet zo handig meer. Weet iemand of er misschien al een community bestaat, cq. gepland staat om te ontstaan die RedHat 9 (en 7/8) blijven voorzien van (rpm)-updates? Of kan ik toch maar beter Debian gaan gebruiken?
Fedora Core 1 is gewoon de opvolger van Red Hat 9 met alle voor- en nadelen die Red Hat met zich meebrengt dus: Gnome 2.4 met bluecurve theme (zowel KDE als Gnome). KDE 3.1.4, OpenOffice.org 1.1 Evolution 1.4.5 enz. Er komen gewoon security updates voor Fedora Core 1 tot een half jaar na verschijning ofzo. Ik heb hier de final versie al draaien op m'n laptop, en alles draait als een zonnetje. Er is nu ook, net als bij SuSE, een fancy grafisch bootscherm (RHGB).
De kernel is voorzien van nptl (native posix tread library) en er is prelinking ingeschakeld waardoor het hele systeem vrij snel is. Ook is er nu ondersteuning voor yum en apt-get repositories met up2date, waardoor het dus mogelijk is om ook niet-redhat/fedora updates te installeren. De repositories kun je instellen in /etc/sysconfig/rhn/sources
Voor thuisgebruikers en niet-kritische systemen is dit een uitermate geschikt product. Voor bedrijfskritische systeme is er Red Hat Enteprise Linux (workstation en server) die alleen tegen betaling beschikbaar zijn (of in broncode). Je krijgt daar wel support van Red Hat bij.
Bovenstaande is uit m'n hoofd opgetypt, maar waarschijnlijk wel 100% correct, omdat ik laatste weken er nogal mee in de weer ben geweest
[ Voor 13% gewijzigd door Martin Sturm op 03-11-2003 19:11 ]
Enterprise is mij *net* iets te duur en Fedora lijkt mij net iets te bleeding-edge en dus niet een echt stabiele distributie.Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 18:02:
(Enterprise versie kost ca.200 Euro/jaar ..)
Zoals het er nu uitziet gaat de thuisgebruiker versie naar Fedora.
http://www.fedora.us/
De versie 10 (Severn) van RH Linux heet ook zo hier en daar Fedora Linux ....
http://fedora.quicknet.nl...at/0.95/i386/base/release
[...]
http://fedora.redhat.com/
Redhat zelf lijkt zich te gaan concentreren op bedrijfsmatige Linux versies.....
[...]
Draai je dit dan in een bedrijf ofzo?Enterprise is mij *net* iets te duur en Fedora lijkt mij net iets te bleeding-edge en dus niet een echt stabiele distributie.
Anders zou ik mij niet zo druk maken over support (daar versta ik onder die support contracten die je afsluit naast een enterprise versie)
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Universiteit. Dus niet veel (geen) geld maar moet wel stabiel & secure zijn (ook in de toekomst)....blouweKip schreef op 03 november 2003 @ 19:18:
[...]
Draai je dit dan in een bedrijf ofzo?
Anders zou ik mij niet zo druk maken over support (daar versta ik onder die support contracten die je afsluit naast een enterprise versie)
Zijn toch beide ook alweer een redelijke tijd uit en 'stable' verklaard.
En OpenOffice 1.1 werkt alleen maar beter dan 1.0.1 and the like, ik zie geen reden waarom je dat niet zou doen.
Tja
Het is geen X/Desktop systeem, is een server....MadEgg schreef op 03 november 2003 @ 19:42:
Gnome2.4 en KDE3.1.4 zijn toch geen bleeding edge meer?
Zijn toch beide ook alweer een redelijke tijd uit en 'stable' verklaard.
En OpenOffice 1.1 werkt alleen maar beter dan 1.0.1 and the like, ik zie geen reden waarom je dat niet zou doen.
Mmmkay, dat scheelt weer.master_artech schreef op 03 november 2003 @ 19:46:
[...]
Het is geen X/Desktop systeem, is een server....
Maar de support lijkt me geen probleem; de meeste projecten leveren zelf ook wel RPM's en lang niet iedereen zal hals over kop overstappen op RH10, dus er zal genoeg interesse blijven in een zelf-onderhoudende community die security-updates en support levert.
Tja
Ik neem aan dat feodora die taak wel overneemt, anders is het misschien geen slecht idee om over te stappen op iets als debian (imho ideaal voor linux servers, makkelijk up2date te houden)Universiteit. Dus niet veel (geen) geld maar moet wel stabiel & secure zijn (ook in de toekomst)....
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Fedora is niet meer bleeding-edge dan Red Hat 9 hoor. Het is gewoon Red Hat 10 in feite, alleen heet het anders en is het ontwikkel model iets aangepast (meer open, dus in de regel resulteert dat dus in een betere stabiliteit, omdat ik het idee hebt dat Fedora Core 1 beter en meer getest is dan voorgaande RHL-versies. Als je er normaliter RH9 zonder betaalde support op zou zetten, is er geen enkel geldig argument om niet Fedora Core 1 te gebruiken. De service en support van FC1 is identiek aan gratis RH9. Evenals de stabiliteit.master_artech schreef op 03 november 2003 @ 19:12:
[...]
Enterprise is mij *net* iets te duur en Fedora lijkt mij net iets te bleeding-edge en dus niet een echt stabiele distributie.
Maar is het bijvoorbeeld verstandig om RH9 te installeren en die up-2-date te houden met Fedora-RPMS? Of zeg ik nu iets stoms?Martin Sturm schreef op 03 november 2003 @ 23:29:
[...]
Fedora is niet meer bleeding-edge dan Red Hat 9 hoor. Het is gewoon Red Hat 10 in feite, alleen heet het anders en is het ontwikkel model iets aangepast (meer open, dus in de regel resulteert dat dus in een betere stabiliteit, omdat ik het idee hebt dat Fedora Core 1 beter en meer getest is dan voorgaande RHL-versies. Als je er normaliter RH9 zonder betaalde support op zou zetten, is er geen enkel geldig argument om niet Fedora Core 1 te gebruiken. De service en support van FC1 is identiek aan gratis RH9. Evenals de stabiliteit.
Wel kan ik het een en ander vinden over projecten die debian geschikt willen maken voor de athlon. Maar al deze projecten lijken nogal in een beginfase te zitten.
Is er toevallig iemand die in de praktijk weet wat Debian doet met bijvoorbeeld een athlon smp kernel?
En ja, ik weet dat ik hem natuurlijk ook zelf zou kunnen compileren.
None
T.net draaide met Athlon duals, vraag het eens aan Kees zou ik zeggenreddevil001 schreef op 04 november 2003 @ 12:28:
Is er toevallig iemand die in de praktijk weet wat Debian doet met bijvoorbeeld een athlon smp kernel?
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Ziet er inderdaad goed uit. In ieder geval Athlon support en SMP. Ik kan alleen niets vinden over updates en errata. Doen ze daar niet aan?Webgnome schreef op 04 november 2003 @ 12:32:Reddevil001 gentoo heeft een speciale uitgave voor ahtlons is dat niks?
Van Debian heb ik altijd begrepen dat ze een goede manier van update hebben. Redhat had dat ook. Van Fedora kreeg ik alleen de indruk dat ze ook updates en errata willen maken.
[ Voor 37% gewijzigd door reddevil001 op 04-11-2003 12:49 ]
None
Het enige 'nadeel' is dat Debian programma's nog steeds voor i386 woden gecompileerd, voor compatibiliteit. Alle nieuwerwetse features (3dnow, SSE, etc) worden dus niet gebruikt. Nu zullen die instructies ook zelden nuttig zijn voor 'normale' programma's, maar er zou nog wel iets kunnen gewonnen door register-toewijzing optimalisatie e.d. De effecten ervan zijn echter marginaal voor 99% van de software, enkel multimedia programma's hebben er voordeel van, en van mplayer is er dus ook een athlon versie krijgen
Wil je zeker zjin dat elke procent performance gebruikt wordt, dan kan je bv. Gentoo kiezen, of Debian zelf her-compileren. Nadeel hiervan is natuurlijk dat het allebei uren gaat duren
I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum
Dat heb ik geprobeerd met de wat verouderdehttp://fedora.redhat.com instructies (en de aldaar genoemde repositories) met yum en apt.master_artech schreef op 04 november 2003 @ 09:23:
[...]
Maar is het bijvoorbeeld verstandig om RH9 te installeren en die up-2-date te houden met Fedora-RPMS? Of zeg ik nu iets stoms?
Maar ik kwam niet verder dan een up2date RH9.
http://fedora.redhat.com Blinkt nog niet uit in duidelijkheid m.b.t. upgraden.
Ik heb trouwens gisteren nomaals geconcludeerd dat RH9, en eigenlijk alle grote distro's (met versienummers) de afgelopen jaren onwijs snel verouderd zijn.
Voorbeeld: RH9 even installeren en er gelijk bijna 100Meg aan updates overheen gooien en dan had je nog niet eens kde 3.1.4 en Ooo 1.1 .
Oftewel: de ontwikkelingen in linuxland gaan errug snel
En een distro kopen heeft daarom slechts beperkt nut, tenzij je smalbander bent.
Op het werk heb ik twee nieuwe Tyan Tiger MPX-werkstations (met dual Athlon MP's) samengesteld en opgetuigd met Debian (Woody).reddevil001 schreef op 04 november 2003 @ 12:28:
Het werkte standaard weliswaar niet in SMP-modus, maar ik heb na de installatie zelf de 2.4.22 sources opgehaald en daarmee een (SMP-)kernel gecompileerd.
En wordt nu totaal ge / .Hark schreef op 05 november 2003 @ 22:36:
Fedora 1 is er nu overigens (net een paar minuten).
Torrents doen het wel aardig: http://torrent.dulug.duke.edu/
[ Voor 13% gewijzigd door AlterEgo op 05-11-2003 22:52 ]
via ftp://ftp.mirror.nl/disk2...prise/3/en/os/i386/SRPMS/
(en elke andere redhat mirror)
kan je nml gewoon (alle?) srpms downloaden
voorlopig draai ik zelf trouwens nogsteeds redhat 6.2 op een hoop servers
(met alle updates ed gewoon als rpm gerebuild voor 62)
inmiddels ook een paar redhat 8 servers, die ook weer lange tijd gewoon zo zullen blijven draaien
(en tzt dus ook srpms van redhat as 3)
Verwijderd
Flip, 1.0 is net uit nu ..? Heb ik net vandaag maar eens 0.95 zitten instellen, heh...
Verwijderd
Over de GPL: als ik Red Hat Enterprise Server koop, mag ik daar dan dus vrijelijk extra installaties van uitvoeren en iemand anders een kopie geven? Zo ja, dan blijft het toch gratis als je kunt leven zonder support (behalve dan dat ik het 1 keer betaal?)
If you can't beat them, try harder
In unstable zit al wel een kernel 2.4.22 package voor dual AMD k7.reddevil001 schreef op 04 november 2003 @ 12:28:
Wel kan ik het een en ander vinden over projecten die debian geschikt willen maken voor de athlon. Maar al deze projecten lijken nogal in een beginfase te zitten.
En in testing zit 2.4.21 met dual AMD k7 support. Begin december meen ik (was de verwachting) zou die (testing) stable gaan worden.
Mij lijkt dat als je van plan was Redhat 9 te gaan draaien dat je zo naar Debian Unstable kan verhuizen.
[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 06-11-2003 18:00 ]
Dit vraag ik mij dus ook al een tijdje af, en niemand weet er echt concreet antwoord op te geven..dingstje schreef op 06 november 2003 @ 12:35:
Je mag die idd kopiëren maar de apps die niet onder de GPL licentie vallen niet (en in RH ES zullen er wel een aantal van die apps zitten)
Fedora is idd gewoon Redhat 10, ik heb 'em net geinstalleerd, en 't ruikt, proeft en voelt gewoon als redhat..
Maar op 't werk is het wellicht niet handig om na elke x aantal maanden geen officiele patches meer uit te krijgen, dus vroeg ik me ook al af, dat stel ik koop de ES/WS pakketten 1x, of ik ze op net zoveel servers kan installeren als ik wil.., de support van redhat kan me aan m'n reet roesten, 't gaat mij alleen om de software
Kan iemand verklaren waarom ik in USA $ 299,- betaal voor de WS standard version en in Europa € 347,-.
Dich bis echt unne foëzen haas
Ik heb nu een testbak draaien met Debian Woody. Het is wel wennen en af en toe flink zoeken naar dingen maar het lijkt wel aardig te werken. Ik heb zelfs mijn SoftRAID-1's, waar ook van geboot wordt, goed aan de praat gekregen, al ging dit niet zo makkelijk als met RedHat7.3+KewlKiddo schreef op 05 november 2003 @ 21:30:
Wat men ook kan doen is overschakelen naar Debian! 't Werkt perfect, alleen het installeren is zoals beschreven in de Computer!Totaal (die gaf slechte cijfers, maar goede review) vrij moeilijk voor de doorsnee newbie. Ik gebruik zelf Debian nu al een tijdje en 't heeft bij mij, in tegenstelling tot Red Hat en SuSE nog geen problemen gegeven. Je kan ook in de setup i.p.v. dselect dus tasksel gebruiken, aangeven wat je in grote lijnen erop wil (webserver, printerserver, compilers etc). Maarja, ik zou Debian i.p.v. RoodHoed gebruiken, maar da's mijn mening.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
En de support is goed. en gebruik vrij gemakkelijk
Fedora heeft een andere doelgroep: in een klein half uurtje heb je een behoorlijk geconfigureerde en prettig vormgegeven machine, lekker standaard.
In datzelfde halfuur ben je bij het installeren van Gentoo net bezig met de bootstrap
Zelfs met GLIS, genkernel en GRP vraagt Gentoo een andere, meer diepgaande instelling van de gebruiker. In ruil daarvoor krijg je wel een omgeving die je 100% zelf kan inrichten.
daar zit de kracht van Gentoo.
Mijn gespeel met Fedora van de laatste week heeft dat weer eens bevestigd: het ziet er goed uit, bijna alles werkt zo ongeveer out-of-the-box, maar zodra je je machine gaat aanpassen ben je wel een hoop extra tijd kwijt om uit te vogelen hoe Fedora zaken net even anders doet dan je zou verwachten. Dat is de prijs van de integratie en de voorgedefinieerde configuratie.
Voorbeeld: antialiasing uitgooien. Stappen:
Freetype hercompileren met bytecode interpreter (bleek niet te lukken door rebuilden van de source-rpm, maar dat terzijde); msttcorefonts installeren; fonts in gebruik nemen in de applicaties; gnome-control-center preloaden als je KDE gebruikt (!) en tot slot openoffice verwijderen en de standaard versie installeren. Dan ziet het er weer goed uit.
Dan nog even alsa en de nvidia driver aan de gang krijgen. Dat zijn de dingen waar de winst te behalen is door Gentoo te gebruiken.
Gentoo is voor de meer gevorderde gebruiker met gevorderde wensen en eisen.
En waar Wica het over support heeft: bij mijn weten heeft Gentoo goede docs en een goed forum/IRC. RedHat/Fedora heeft dat eveneens (andere doelgroep = andere vragen).
Op linuxiso is zelfs al een fedora forum met een hoop info en gebrukers.
Dat is echter niet wat ik onder "corporate" support versta.
Verwijderd
wat je niet allemaal losmaakt met een RedHat onderwerp..
Ondertussen heb ik Fedora Core eens zitten testen, zowel los als upgtade voor mijn bestaande RH9 installatie. Maar deze versie is toch nog wat buggy vind ik.
1 - Er zit een syntax error in de kernel source. (Gevonden door de KDE kernel beheer.) Regel 84 in /drivers/net/wan/Config.in de source.
"then" is op de volgende regel terecht gekomen, maar had een spatie achter de ";" aan het eind van de vorige regel moeten blijven staan.
Editten, opslaan, klaar.
2 - Een bootflop maken mislukt omdat de initrd te groot wordt om op de flop te passen (1.4 Mb disc). Je kunt de initrd weg laten of zelf eentje maken met b.v.
mkinitrd <bestandsnaam> <kernelversie> --no-scsi-modules
3 - De X server versie van XFree86 die er bij zit werkt niet lekker met NVidia kaarten. Wat je kunt krijgen zijn onterechte "no XFree86-DRI extension on display 0,0" fouten. De enige oplossing die ik daarvoor heb kunnen vinden is doodleuk de versie van RH9 er weer op te zetten, dat gaat prima..
4 - up2date.. Vreemd genoeg gaat die nog steeds naar RHN toe. Terwijl de data/bestanden van fedora komen. Je hebt dus geen RH licenties nodig, maar hij zeurt er wel om. Beetje overbodig dus. Oplossing : gewoon apt-get en Synaptic gebruiken in plaats van up2date.
Verder, schijnt de interne naam core 1-3 te zijn, wat aansluit bij de twee andere Release Candidates 0.95 en 0.94. Ik vind deze meer een te vroeg uitgebrachte release namelijk, in mijn ogen hadden ze deze vrolijk beter versie 0.96 kunnen noemen.
Ik ga maar wachten op de volgende release denk ik.
PS
O, denk niet dat het allemaal negatief is. Ik zie met teruglezen dat het een afkeur lijkt van mij. Toch is dat niet zo.
Op zich gaat de installatie vlekkeloos. En wat voor mijn nog veel belangrijker is, de upgrade van een systeem met bijna 8 GByte aan RH9 ook.
Alleen vind ik dat ze er net nog niet helemaal klaar voor zijn. Ze willen zich misschien aan een strak tijdschema houden, en hebben zich laten verleiden tot het releasen van deze versie voordat de ontwikkel fase klaar was.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 13:22 ]
Ik heb nu eens een vraag waar ik niet echt een oplossing voor wil maar nu wel eens de mening wil hebben van mede tweakers.
Op ons bedrijf heb ik een dikke server draaien waarop ik Redhat 9 + plesk administrator heb draaien.
Wij gebruiken deze config slechts om onze eigen interne applicaties te draaien.
Ik heb gekozen voor RH vanwege de reuze makkelijke manier van onderhouden.
Nu heeft RH ervoor gekozen om vanaf april volgend jaar de support en security berichten stop te zetten.
Je kunt dan betaald overstappen op de enterprise edition.
Nu is mijn vraag wat moet ik doen? Blijf ik bij redhat en migreer ik volgend jaar de boel naar de enterprise edition (betaald) of ga ik weer verder zoeken naar een andere distro.
Thuis draai ik al jaren slackware (servertje)...ik hou van moeilijk doen...en ik blijf maar plakken aan die 2.2.19
ook draai ik op de bak ernaast nu Mandrake 9.1 desktop achtige + XP
ook free bsd heb ik al een tijdje lekker draaien gehad.
Heeft iemand nu eens een nuttige tip.
Laat ik er duidelijk over zijn dat dit voor mijn bedrijf is en ik dus ook gewoon zou willen betalen voor support en security bullitens.
Dus ook overstappen naar de RH enterprise edition is een goede optie.
Natuurlijk heb ik een aantal andere distro's bekeken..maar het gaat mij dus niet zo om die desktop kant.....meer om de server kant.
Als het echt niks wordt installeer ik gewoon weer slack hoor
[ Voor 2% gewijzigd door vorlox op 13-11-2003 22:37 . Reden: typo's typo's en nog eens typo's ]
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Ik heb hier al even gelezen dat ik dus niet de enige ben die me dit afvroeg?
Die fedora kende ik nog niet?
Ik zal eens even een testservertje prikken.
thanks
Hello Jeroen,
Thank you for your inquiry.
The license for RHEL is per install, since it includes support and
maintenance on a per installation basis. Replicating an installation for
multiple machines is prohibited under the terms of Red Hats subscription
agreement.
However,I would be able to provide some discount if you could provide me
with an indicative number of licenses required.
Kind Regards,
Gavin.
Dus per server een licentie, voor ons word het nog even wachten wat de webpanel devs gaan doen (Plesk, HSphere, Directadmin) met ondersteuning hiervoor.., als die met z'n allen naar een andere distributie overgaan, zullen wij dat waarschijnlijk ook moeten gaan doen
Verwijderd
Aangezien een goed voorbeeld (financieel voor hun dan) goed doet volgen, kun je in de komende tijd dit misschien van meer distro's verwachten...
Daar zit ik dus eigenlijk ook op te wachten idd. Al onze servers zijn uitgerust met Plesk (PSA 6.2) wat op RedHat draait en op FreeBSD. Nu wil ik eigenlijk (vanwege kennis) toch op linux blijven en ben dus ook benieuwd welke kant de maker van Plesk (SW Soft) op gaat. Het lijkt mij niet al te moeilijk Plesk te porten naar een andere distributie die qua opbouw en binaries veel op RedHat lijkt.Wunk schreef op 17 november 2003 @ 12:55:
Dus per server een licentie, voor ons word het nog even wachten wat de webpanel devs gaan doen (Plesk, HSphere, Directadmin) met ondersteuning hiervoor.., als die met z'n allen naar een andere distributie overgaan, zullen wij dat waarschijnlijk ook moeten gaan doen
Anderzijds, als die panels allemaal bij Redhat blijven en die enterprise versies gaan ondersteunen dan zal je een algehele prijsverhoging zien bij de up-to-date bedrijven, dus erg veel zal er niet veranderen denk ik. Je moet je aanbod echter wat beter afstemmen op wat de klant wil: al dan geen panel en evt. ondersteuning.
.