Toon posts:

[SCSI] Interne brander extern gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik wil graag een interne scsi cd-brander (RICOH MP6200S) extern gaan gebruiken. Waarom? Omdat ik hier een harddisc-recorder (professioneel audio-apparaat van AKAI) heb liggen die via scsi-aansluiting cd´s kan wegfikken naar cd´s 8)

Op de HD-rec zit een 50 pins klein connectortje (HPDB 50F) en op de interne scsi-brander een gewone brede platte connector (die standaarddingen, 50pins).

Normaal sluit ik, als er wat weggebrand moet worden, de HD-rec aan op een pci-scsi-kaartje, die weer in verbinding staat met de brander. (volgen jullie het nog? :+ ) Maar om de brander extern te gaan gebruiken wil ik eigenlijk proberen die interne brander zonder dat kaartje direct aan te sluiten op de HD-rec.

Voor de voeding van de brander heb ik al een voeding gevonden, dus dat is geen probleem.

Ik heb inmiddels een kabel gevonden die van intern (breed plat) naar extern (dat mooie HPDB-5-F connectortje) gaat, maar kan nu zelf niet testen of het (zonder pci-scsi-kaart) werkt omdat ik nu het apparaat niet bij de hand heb. (maar zou nu wel al erg graag weten of het werkt omdat ik die externe brander als kado wil maken voor mijn pa, het is ook zijn HD-rec, zodat hij overal kan branden en niet de pc hoeft op te starten om dat te doen).

Mijn vraag is dus: Kan je die interne brander via die kabel (dus zonder de pci-scsi-kaart ertussen) direct aan de HD-rec aansluiten (en cd´s branden) :?

PS fysiek kan het dus: heb scsi kabel en een voeding, maar denken jullie dat die scsi kaart nodig is om tegen de HD-rec te vertellen dat er een brander aan hangt?

PS2 Ik heb wel al een test gedaan: pci-scsi-kaart uit het pci slot getrokken, dan met de kabels aangesloten over dat kaartje en dat werkt! Maar goed, dan is de pc dus niet aangesloten, maar zit de kaart er nog wel tussen....

Hopelijk ter verduidelijking:

Nu (werkt):

HD-rec --> Pci-scsi-kaart --> Burner Met kaart in pc

Dit werkt dus ook:

HD-rec --> Pci-scsi-kaart --> Burner Met kaart uit pc, los op de grond

En hiervan wil ik het dus weten:

HD-rec --> Burner Met dus enkel een verloopkabel ertussen...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als die harddisk recorder een SCSI-aansluiting heeft, neem ik aan dat er een SCSI-controller in zit, dus dan kun je de brander direct op de SCSI-poort van de harddisk record aansluiten mits de termination ok is (hoogstwaarschijnlijk kun je dat op de brander instellen).

Een elegantere oplossing is om de brander in een behuizing (met voeding) te stoppen en dan met het juiste type kabel op de harddisk recorder aan te zetten. Wat je nodig hebt is dit ding + de juiste kabel:

http://www5.alternate.nl/...zingen%20extern%20SCSI%20

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op 03 november 2003 @ 17:44:
Als die harddisk recorder een SCSI-aansluiting heeft, neem ik aan dat er een SCSI-controller in zit, dus dan kun je de brander direct op de SCSI-poort van de harddisk record aansluiten mits de termination ok is (hoogstwaarschijnlijk kun je dat op de brander instellen).

Een elegantere oplossing is om de brander in een behuizing (met voeding) te stoppen en dan met het juiste type kabel op de harddisk recorder aan te zetten. Wat je nodig hebt is dit ding + de juiste kabel:

http://www5.alternate.nl/...zingen%20extern%20SCSI%20
Bedankt voor die link en je reactie, maar ik ga geen 40 pleuro uitgeven voor iets wat ik nu al in elkaar heb gesoldeerd (Voeding van E 3.50, max 25 Watt, en een fannetje a 6 euro, scsi kabel 12,50). Houten kastje maak ik zelf (met metalen frame), en heel wat mooier (minder lelijk) ook!

Maar goed, het ziet er dus naar uit dat het zou moeten werken. :D

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm zit nu zelf meer en meer te lezen over scsi (weet ik geen reet van af), maarre zou het kunnen dat ik problemen krijg met (actieve) terminering ofzow? Hellup, rare termen.... :X

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:09
Die MP6200S (da's een ouwetje!) heeft zelf terminators op de achterkant zitten, twee van die blauwe strippen. Als je geen andere apparaten wilt aansluiten op de externe bus zou dat voldoende moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Marcel schreef op 04 november 2003 @ 11:03:
Die MP6200S (da's een ouwetje!) heeft zelf terminators op de achterkant zitten, twee van die blauwe strippen. Als je geen andere apparaten wilt aansluiten op de externe bus zou dat voldoende moeten zijn.
Is inderdaad bejaard (Bj: 1996, met een enorme 2x 2x 6x performance!)
Ben nu thuis, heb het zootje aangsloten, maar krijg niets op de cd...
Ook als ik probeer de cd te wissen (is een cd-rw) krijg ik een error, heb nu twee varianten gehad:

SCSI ERROR=2 (ID:4) - 05 2400
en
SCSI ERROR=2 (ID:4) - 04 1500

Best wel irri, bedankt dat je wist dat die blauwe dingen terminators zijn, dat wist ik niet...

PS3 Ejecten werkt wel vanaf de HD-rec

Ik heb een jumpertje achterop verplaatst om de scsi-id te veranderen, maar dat bracht geen oplossing :'(

Iemand die een idee heeft?

PS ik ga zo nog ff proberen of het aan de rw ligt (is 700mb nashua, misschien dat die ouwe brander daar nix mee kan?).

PS2 ik lees net hier wat over dat terminaten http://easyweb.easynet.co.uk/~gadget/cdrw.html en begrijp dat de burner geterminate moet worden (hij is de laatste aan de ketting). Maar, hoe doe ik dat?

EDIT: hij is al geterminate (das vast geen hollands), dus daar ligt het niet aan, iemand nog andere ideeen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 18:28 ]

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:09
Misschien dat Akai je wegwijs kan maken over eventuele ondersteunde branders en/of scsi foutmeldingen? Ik heb m'n oude mp6200 aan een Akai MPC2000 hangen, maar dan puur om cd's te lezen. Geeft geen enkel probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcel op 04-11-2003 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hm, inmiddels wel een cd weten te branden: 2 nummers en daarna de cd closen, maar na dat closen kreeg ik weer zo´n foutmelding.... cd doet het wel in cd-speler.

Snap er helemaal niets meer van. 8)7
Pagina: 1