Hopelijk reageren de echte experts na de ietwat prikkelende topictitel 
Ik heb mijn problemen echt superhelder geformuleerd, alle gegevens opgenoemd die maar van belang kunnen zijn. Heeft iemand desondanks nog vragen dan zal ik ze proberen te beantwoorden....
Probleem 1
Ik heb soms Tx Collisions (in Ports - Ethernet op de webinterface vd CopperJet 810 router).
- Hoe kan ik dat voorkomen of iig verminderen ?
Ik heb ze een paar procent van al het verkeer.
Ik heb een 3com OfficeConnect 5 Plus Switch
SFTP Bekabeling
Allemaal 3Com NICs
De CopperJet 810 router uiteraard
Kortom: goede hardware, geen hub.
Eigen indruk:
Na overschakeling naar Full Duplex is het veel minder (misschien verdwenen, kheb geen betrouwbare stats nu).
Zoeken levert op:
Collisions zijn botsingen van pakketjes die optreden wanneer punt B niet goed heeft ingeschat wanneer punt A antwoord en daardoor botsen beide pakketjes omdat ze tegelijkertijd zenden. (Is misschien niet op de letter correct, maar zo kan ik het het beste omschrijven wat ik heb gelezen)
Dit was mij ook wel bekend.
Probleem 2
Ik wil al mijn ip adressen uit mij /29 subnet via DHCP toegewezen laten worden
Dit lukt op alle 4 de pc's met uitzondering van 1.
Deze pc heeft een verse installatie Windows 2000 Pro, nieuwe 3com SOHO NIC (zelfde als andere, werkende bak), volledige werkende drivers, zelfde Firewall/Antivirus software etc.
De foutmelding die ik krijg na ipconfig /release:
"All Adapters bound to DHCP do not have DHCP Adresses. The Adresses were automatically configured and cannot be released."
De foutmelding die ik krijg na ipconfig /renew:
"DHCP Server Unreachable."
( ^ Na lange tijd wachten ^ )
Ik heb de bak al een paar keer gereset.
Een statische instelling werkt wel.
Voor alle duidelijkheid: Ik krijg nu een adres toegewezen in de standaard thuisnetwerkrange (169.*).
Het MAC adres is wel zichtbaar na het telnet commando
"dhcpserver list leases" *op de CopperJet*. Er staat ook een (geldig) IP-Adres bij (router doet dus zijn werk). Sinds vandaag staat er achter "Expired". Logisch ook want gisteren was de lease toegewezen voor 13 uur en nu is ie expired.
Het telnet commando "dhcpserver update" wijst weer een ip-adres toe, echter dit lijkt nog steeds niet door te komen tot de bewuste pc
...
Ik heb het ook geprobeert met de firewall (Outpost 2 Pro) af. Hielp niks.
Ik heb hem ook een (onzin & werkend) statisch adres gegegeven en toen weer op dynamisch gezet, hielp niks.
Ledje brand op de achterkant van de NIC en de switch geeft ook aan dat er een werkende verbind is.
De verbinding verschilt niet van anderen: 100 Mbit, Full Duplex.
Ja, ik heb het ook op Half-Duplex geprobeerd, maakt geen verschil.
Zoals al duidelijk zou moeten zijn werkt de NIC correct, want statisch werkt ie prima.
Opties bij apparaatbeheer staan bij mijn weten exact hetzelfde als bij de ander SOHO NIC PC's.
Eigen indruk:
Het ligt aan iets in win2k...
Andere vragen
Hoe kan ik het broadcast-IPadres instellen bij de CopperJet 810 (of switch weet ik niet) bij een /29 subnet ?
DHCP leases, geen probs na expiry (ip adres veranderd toch of iig word er een nieuwe toewijzing uitgevoerd dus de verbinding op IP-niveau word ff onderbroken) bij lopende datatransfers (zoals mijn FTP servertje waar dat best wel langdurig voor kan komen) ?
Ik heb mijn problemen echt superhelder geformuleerd, alle gegevens opgenoemd die maar van belang kunnen zijn. Heeft iemand desondanks nog vragen dan zal ik ze proberen te beantwoorden....
Probleem 1
Ik heb soms Tx Collisions (in Ports - Ethernet op de webinterface vd CopperJet 810 router).
- Hoe kan ik dat voorkomen of iig verminderen ?
Ik heb ze een paar procent van al het verkeer.
Ik heb een 3com OfficeConnect 5 Plus Switch
SFTP Bekabeling
Allemaal 3Com NICs
De CopperJet 810 router uiteraard
Kortom: goede hardware, geen hub.
Eigen indruk:
Na overschakeling naar Full Duplex is het veel minder (misschien verdwenen, kheb geen betrouwbare stats nu).
edit:
Stats:
Rx Ok 164551
Rx Watchdog Timeouts 195
Rx Short Packets 3
Rx Overlong Packets 755
Rx Late Collisions 0
Rx8023Frames 7
Rx MIIErrors 0
Rx Dribble Nibbles 1431
Rx CRCErrors 2058
Rx VLAN1Frames 0
Rx VLAN2Frames 0
Rx Length Errors 0
Rx Control Frames 0
Rx Unsup Control Frames 0
Rx Multicast Packets 47
Rx Broadcast Packets 4748
Rx Filter Failures 0
Rx Pkt Filter Passes 167370
Rx Missed Frames 0
Rx Overruns 0
Rx Sync Error 3
Rx Soft Sync 3
Rx Error Packets 2816
Tx Ok 219189
Tx Aborts 0
Tx Jabber Timeouts 0
Tx No Carrier 0
Tx Carrier Loss 0
Tx Excessive Deferrals 0
Tx Late Collisions 0
Tx Excessive Collisions 0
Tx Underrun 0
Tx Deferred 0
Tx Late Collision Retry 0
Tx Collisions 0
Tx Heartbeat Failures 0
Tx Retried Packets 0
Max Filter Entries 8
Tx Error Packets 0
Tx After One Collision 0
Tx After More Collision 0
Geen collisions meer dus op full duplex. De verbinding van mijn switch naar de router is geen Full Duplex, krijg dat nog niet aan de praat maar toch geen collisions meer. Kan iemand uit deze gegevens analyseren hoe ik die andere (vooral Rx) fouten oplos ?
Stats:
Rx Ok 164551
Rx Watchdog Timeouts 195
Rx Short Packets 3
Rx Overlong Packets 755
Rx Late Collisions 0
Rx8023Frames 7
Rx MIIErrors 0
Rx Dribble Nibbles 1431
Rx CRCErrors 2058
Rx VLAN1Frames 0
Rx VLAN2Frames 0
Rx Length Errors 0
Rx Control Frames 0
Rx Unsup Control Frames 0
Rx Multicast Packets 47
Rx Broadcast Packets 4748
Rx Filter Failures 0
Rx Pkt Filter Passes 167370
Rx Missed Frames 0
Rx Overruns 0
Rx Sync Error 3
Rx Soft Sync 3
Rx Error Packets 2816
Tx Ok 219189
Tx Aborts 0
Tx Jabber Timeouts 0
Tx No Carrier 0
Tx Carrier Loss 0
Tx Excessive Deferrals 0
Tx Late Collisions 0
Tx Excessive Collisions 0
Tx Underrun 0
Tx Deferred 0
Tx Late Collision Retry 0
Tx Collisions 0
Tx Heartbeat Failures 0
Tx Retried Packets 0
Max Filter Entries 8
Tx Error Packets 0
Tx After One Collision 0
Tx After More Collision 0
Geen collisions meer dus op full duplex. De verbinding van mijn switch naar de router is geen Full Duplex, krijg dat nog niet aan de praat maar toch geen collisions meer. Kan iemand uit deze gegevens analyseren hoe ik die andere (vooral Rx) fouten oplos ?
Zoeken levert op:
Collisions zijn botsingen van pakketjes die optreden wanneer punt B niet goed heeft ingeschat wanneer punt A antwoord en daardoor botsen beide pakketjes omdat ze tegelijkertijd zenden. (Is misschien niet op de letter correct, maar zo kan ik het het beste omschrijven wat ik heb gelezen)
Dit was mij ook wel bekend.
Probleem 2
edit:
Ik heb dus een bridging router nu
Ik heb dus een bridging router nu
Ik wil al mijn ip adressen uit mij /29 subnet via DHCP toegewezen laten worden
Dit lukt op alle 4 de pc's met uitzondering van 1.
Deze pc heeft een verse installatie Windows 2000 Pro, nieuwe 3com SOHO NIC (zelfde als andere, werkende bak), volledige werkende drivers, zelfde Firewall/Antivirus software etc.
De foutmelding die ik krijg na ipconfig /release:
"All Adapters bound to DHCP do not have DHCP Adresses. The Adresses were automatically configured and cannot be released."
De foutmelding die ik krijg na ipconfig /renew:
"DHCP Server Unreachable."
( ^ Na lange tijd wachten ^ )
Ik heb de bak al een paar keer gereset.
Een statische instelling werkt wel.
Voor alle duidelijkheid: Ik krijg nu een adres toegewezen in de standaard thuisnetwerkrange (169.*).
Het MAC adres is wel zichtbaar na het telnet commando
"dhcpserver list leases" *op de CopperJet*. Er staat ook een (geldig) IP-Adres bij (router doet dus zijn werk). Sinds vandaag staat er achter "Expired". Logisch ook want gisteren was de lease toegewezen voor 13 uur en nu is ie expired.
Het telnet commando "dhcpserver update" wijst weer een ip-adres toe, echter dit lijkt nog steeds niet door te komen tot de bewuste pc
Ik heb het ook geprobeert met de firewall (Outpost 2 Pro) af. Hielp niks.
Ik heb hem ook een (onzin & werkend) statisch adres gegegeven en toen weer op dynamisch gezet, hielp niks.
Ledje brand op de achterkant van de NIC en de switch geeft ook aan dat er een werkende verbind is.
De verbinding verschilt niet van anderen: 100 Mbit, Full Duplex.
Ja, ik heb het ook op Half-Duplex geprobeerd, maakt geen verschil.
Zoals al duidelijk zou moeten zijn werkt de NIC correct, want statisch werkt ie prima.
Opties bij apparaatbeheer staan bij mijn weten exact hetzelfde als bij de ander SOHO NIC PC's.
Eigen indruk:
Het ligt aan iets in win2k...
Andere vragen
Hoe kan ik het broadcast-IPadres instellen bij de CopperJet 810 (of switch weet ik niet) bij een /29 subnet ?
DHCP leases, geen probs na expiry (ip adres veranderd toch of iig word er een nieuwe toewijzing uitgevoerd dus de verbinding op IP-niveau word ff onderbroken) bij lopende datatransfers (zoals mijn FTP servertje waar dat best wel langdurig voor kan komen) ?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 16:56 . Reden: Update, typo's, verduidelijking ]