Toon posts:

TX Collisions en DHCP configuratie op CopperJet 810*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk reageren de echte experts na de ietwat prikkelende topictitel >:)

Ik heb mijn problemen echt superhelder geformuleerd, alle gegevens opgenoemd die maar van belang kunnen zijn. Heeft iemand desondanks nog vragen dan zal ik ze proberen te beantwoorden....

Probleem 1

Ik heb soms Tx Collisions (in Ports - Ethernet op de webinterface vd CopperJet 810 router).

- Hoe kan ik dat voorkomen of iig verminderen ?

Ik heb ze een paar procent van al het verkeer.

Ik heb een 3com OfficeConnect 5 Plus Switch
SFTP Bekabeling
Allemaal 3Com NICs
De CopperJet 810 router uiteraard

Kortom: goede hardware, geen hub.

Eigen indruk:
Na overschakeling naar Full Duplex is het veel minder (misschien verdwenen, kheb geen betrouwbare stats nu).

edit:

Stats:
Rx Ok 164551
Rx Watchdog Timeouts 195
Rx Short Packets 3
Rx Overlong Packets 755
Rx Late Collisions 0
Rx8023Frames 7
Rx MIIErrors 0
Rx Dribble Nibbles 1431
Rx CRCErrors 2058
Rx VLAN1Frames 0
Rx VLAN2Frames 0
Rx Length Errors 0
Rx Control Frames 0
Rx Unsup Control Frames 0
Rx Multicast Packets 47
Rx Broadcast Packets 4748
Rx Filter Failures 0
Rx Pkt Filter Passes 167370
Rx Missed Frames 0
Rx Overruns 0
Rx Sync Error 3
Rx Soft Sync 3
Rx Error Packets 2816
Tx Ok 219189
Tx Aborts 0
Tx Jabber Timeouts 0
Tx No Carrier 0
Tx Carrier Loss 0
Tx Excessive Deferrals 0
Tx Late Collisions 0
Tx Excessive Collisions 0
Tx Underrun 0
Tx Deferred 0
Tx Late Collision Retry 0
Tx Collisions 0
Tx Heartbeat Failures 0
Tx Retried Packets 0
Max Filter Entries 8
Tx Error Packets 0
Tx After One Collision 0
Tx After More Collision 0

Geen collisions meer dus op full duplex. De verbinding van mijn switch naar de router is geen Full Duplex, krijg dat nog niet aan de praat maar toch geen collisions meer. Kan iemand uit deze gegevens analyseren hoe ik die andere (vooral Rx) fouten oplos ?

Zoeken levert op:
Collisions zijn botsingen van pakketjes die optreden wanneer punt B niet goed heeft ingeschat wanneer punt A antwoord en daardoor botsen beide pakketjes omdat ze tegelijkertijd zenden. (Is misschien niet op de letter correct, maar zo kan ik het het beste omschrijven wat ik heb gelezen)

Dit was mij ook wel bekend.

Probleem 2

edit:
Ik heb dus een bridging router nu

Ik wil al mijn ip adressen uit mij /29 subnet via DHCP toegewezen laten worden
Dit lukt op alle 4 de pc's met uitzondering van 1.

Deze pc heeft een verse installatie Windows 2000 Pro, nieuwe 3com SOHO NIC (zelfde als andere, werkende bak), volledige werkende drivers, zelfde Firewall/Antivirus software etc.

De foutmelding die ik krijg na ipconfig /release:
"All Adapters bound to DHCP do not have DHCP Adresses. The Adresses were automatically configured and cannot be released."

De foutmelding die ik krijg na ipconfig /renew:
"DHCP Server Unreachable."

( ^ Na lange tijd wachten ^ )

Ik heb de bak al een paar keer gereset.
Een statische instelling werkt wel.
Voor alle duidelijkheid: Ik krijg nu een adres toegewezen in de standaard thuisnetwerkrange (169.*).

Het MAC adres is wel zichtbaar na het telnet commando
"dhcpserver list leases" *op de CopperJet*. Er staat ook een (geldig) IP-Adres bij (router doet dus zijn werk). Sinds vandaag staat er achter "Expired". Logisch ook want gisteren was de lease toegewezen voor 13 uur en nu is ie expired.

Het telnet commando "dhcpserver update" wijst weer een ip-adres toe, echter dit lijkt nog steeds niet door te komen tot de bewuste pc ;(...

Ik heb het ook geprobeert met de firewall (Outpost 2 Pro) af. Hielp niks.

Ik heb hem ook een (onzin & werkend) statisch adres gegegeven en toen weer op dynamisch gezet, hielp niks.

Ledje brand op de achterkant van de NIC en de switch geeft ook aan dat er een werkende verbind is.

De verbinding verschilt niet van anderen: 100 Mbit, Full Duplex.

Ja, ik heb het ook op Half-Duplex geprobeerd, maakt geen verschil.

Zoals al duidelijk zou moeten zijn werkt de NIC correct, want statisch werkt ie prima.

Opties bij apparaatbeheer staan bij mijn weten exact hetzelfde als bij de ander SOHO NIC PC's.

Eigen indruk:
Het ligt aan iets in win2k...

Andere vragen

Hoe kan ik het broadcast-IPadres instellen bij de CopperJet 810 (of switch weet ik niet) bij een /29 subnet ?

DHCP leases, geen probs na expiry (ip adres veranderd toch of iig word er een nieuwe toewijzing uitgevoerd dus de verbinding op IP-niveau word ff onderbroken) bij lopende datatransfers (zoals mijn FTP servertje waar dat best wel langdurig voor kan komen) ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 16:56 . Reden: Update, typo's, verduidelijking ]

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 23:33

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Alle NIC's fixed op 100 Mbit instellen.

Miscien kijken voor een firmware update

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:26

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
wedervraag op probleem 1:
hoeveel meter utp kabel heb je ertussen hangen, en heb je nog dingen als subwoofers, tv's, luidsprekers of andere dingen die een elektromagnetisch veld opwekken vlak langs je utp kabel lopen? Als dat het geval is moet je ff proberen of je je utp kabel kan verleggen zodat ie niet meer door het magnetisch veld loopt

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

geheid dat je router geen 100Mb poort heeft en alleen maar half duplex kletst waardoor je snelheid naar beneden gaat en collisions krijgt. Heb hetzelfde gehad met een printer op zo'n switch

Enneh... 169.254 krijg je toegewezen indien je GEEN DHCP adres krijgt

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 16:56 ]

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

I&T -> NT

Titelfix:
"Je bent een genie als je deze probs op kan lossen !"
->
"TX Collisions en DHCP configuratie op CopperJet 810"

Liever een duidelijke titel dan een leuke titel ;)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Ener-G schreef op 03 november 2003 @ 16:51:
hoeveel meter utp kabel heb je ertussen hangen, en heb je nog dingen als subwoofers, tv's, luidsprekers of andere dingen die een elektromagnetisch veld opwekken vlak langs je utp kabel lopen? Als dat het geval is moet je ff proberen of je je utp kabel kan verleggen zodat ie niet meer door het magnetisch veld loopt
hij zegt shielded / foiled Twisted pair kabels te hebben liggen dus de invloed van externe magnetische velden zou zeer beperkt moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Master_Egg op 03-11-2003 17:03 ]

Verwijderd

check de MTU waarde's eens na op alle PC's!

Verwijderd

Topicstarter
Alle NIC's fixed op 100 Mbit instellen.
Zoals ik zei staat alles (fixed idd) op 100 Mbit, Full Duplex

Bij een foute instelling van deze optie en wanneer dat daadwerkelijk problemen op zou leveren zou die ene PC helemaal niet kunnen communiceren ook niet via statissche ip-toewijzing.
Miscien kijken voor een firmware update
Dat zou op zich best wel kunnen ja. Het is zo'n vreemd probleem (2e)...

Helaas zijn er wel meer punten die een bugfix verdienen op die CopperJet en daar heb ik Allied Data al lang geleden over gemailt maar tot nu toe geven ze alleen workarounds...
Helaas weer een reactie die onnodig zou zijn bij goed lezen. No offense hoor, thx voor de hulp iig. Antwoord: Ik heb geen UTP maar Shielded Foiled Twisted Pair met geaarde RJ-45 connectoren. Daar heb al eens een topic over geopend en dat werd overdone geacht maar ik had al wel verwacht dat ik dit toch maar beter aan zou kunnen schaffen :)...
Met deze kabel zou ik toch geen (grote) packeterrors moeten hebben. De verbinding werkt trouwens wel hoor zo een groot probleem is het maar I was just wondering ;)..

Collisions heb ik al niet echt last meer van trouwens, post is geupdate....
geheid dat je router geen 100Mb poort heeft en alleen maar half duplex kletst waardoor je snelheid naar beneden gaat en collisions krijgt. Heb hetzelfde gehad met een printer op zo'n switch
Router kan volgens webinterface full-duplex aan. 10 mbit is geen probleem, heeft toch geen nut om op 100 mbit te zetten en kan alleen maar de router overbelasten.

Switch geeft aan
Switch - router : 10 mbit, half-duplex
Switch - pc1 : 100 mbit, full-duplex
" " 2 '' "
" " 3 '' "
" " 4 '' "
Enneh... 169.254 krijg je toegewezen indien je GEEN DHCP adres krijgt
Ja, zoals ik zelf al zeg :?
check de MTU waarde's eens na op alle PC's!
Hmm interessant...
Router MTU 1500
Mijn PC MTU 1500
Alle andere untouched dus 1500

Dat wil niet zeggen dat dit altijd klopt, het zou ergens anders kunnen zijn maar hoger dan 1500 (dat is waar jij op doelt denk ik) heb ik het nergens zelf ingesteld dat weet ik zeker.

Maar welk probleem wou je hiermee oplossen, het eerste neem ik aan ?
Het zijn vooral data-corruptie errors en errors die voortvloeien uit 'mismatches' zal ik maar zeggen. Nogmaals dramatisch is het niet hoor, dat zie ik ook wel in ;)...

Verwijderd

Topicstarter
:( Aaaaaargh !!! :(

Ik heb het inmiddels opgelost....

Het lag weer aan een van die vervelende Windows bugs

In het kort de normale logica uitgelegd
- Er is een systeem, en dat heeft opties
- Als er een optie ontbreekt (de instelling daarvan dus) werkt het hele systeem niet meer
- Het systeem geeft aan de gebruiker aan wat er dan mist en waar de optie voor dient
- De opties van het systeem hebben ook allemaal nut

In het kort de Microsoft logica :r uitgelegd
- Er is een systeem, en dat heeft de meestgebruikte opties die MS wil invoeren
- Die opties zijn meestal waardeloze en onveilige opties, over door MS bedachte technieken (kenmerk: ''automatisch'')
- Ontbreekt er een toewijzing van een waarde van een optie ? Vervolg de werking van het systeem dan met een standaardinstelling
- Vul hierbij de waarde van die optie niet in in het systeem (dus in dit geval de standaardwaarde), zodat de gebruiker hem weer kan veranderen ivm troubleshooting
- Geef de gebruiker ook geen bericht dat er een standaardwaarde word aangenomen
- Beschrijf nergens welke opties er zijn er waar ze voor dienen zodat de gebruiker het mogelijk zelf uit kan zoeken

Lees:
http://support.microsoft.com/?kbid=255836

En het word je duidelijk wat ik bedoel... Het gaat hier dus over probleem 2: DHCP...
Ook weer typisch MS dat er dan zo'n klein artikeltje aan word besteed in een vage uithoek :(

OK een update over probleem 1:
Ik heb het een en ander uitgezocht en die Rx erroneous packets kunnen wel eens heel goed met de duplexinstelling te maken hebben. Alle NIC's staan nu op 100 mbit full duplex en die router op 10 mbit half duplex....

Weet er iemand hoe ik die CopperJet op Full Duplex kan krijgen ??? 10 mbit is ok dat maakt me niet uit....

In de webinterface heb ik alles op Full Duplex ingesteld, maar bij de statustekstjes staat doodleuk "full duplex: false" terwijl bij een optie die wel instelbaar is staat "full duplex : true" 8)7 !

Het lijkt er dus op dat de router niet in full duplex wil gaan...

Die switch heeft MDI/MDX autonegotiation en ik kan daar niet iets van force full duplex per poort instellen want hij is niet manageable...

Ook staat er in de webinterface van mijn router "100base: false" als statustekst terwijl hij helemaal geen 100mbit zou moeten kunnen, ik kan het iig ook niet instellen.

Ik heb vervolgens maar het hele profile gedownload met de CopperJet Monitor tool en daar handmatig alles naar full duplex aangepast. Toen kwam ik ook meteen tegen dar RIP op de Ethernet poort helemaal afstaat, terwijl daar in de webinterface niks over word gezegd (je kan het alleen bij WAN-poort instellen of andersom kweenie) 8)7 !

Ik dus RIP v1 en v2 enablen overal, en full duplex bij een paar opties op true zetten.

Profile uploaden en ook flash goed saven etc, en dan modem resetten...

Resultaat: webinterface geeft aan bij een instelbare optie full duplex: true, bij de status tekst full duplex: false :'(..

Mods: Die topictitel is nu geheel outdated : Tx collisions zijn opgelost en DHCP ook. Daarnaast is het nou niet echt een titel die tot lezen aanspoort...

Kan dat niet naar een interessantere titel met daarin "Full duplex op een copperjet 810 router & packeterrors ?" oid ??
Pagina: 1