[Advies]Aanleg schoolnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Update

Zie onder aan dit topic, situatie hieronder is niet meer relevant

Dag mede tweakers, ik vraag jullie om wat hulp aangezien het uitbesteden aan een bedrijf niet echt binnen het budget valt.

De situatie :

Basisschool, met 10-20 pc's (p3 t/m xp 2000+ systemen) hebben tot nu altijd 2 tal pc's gebruikt voor een internet verbinding dmv isdn.

Werkt allemaal netjes, maar we willen meer. En we willen elke klas voorzien van internet.

Een adsl/school kpn verbinding is onderweg, en zal tegen het eind van het jaar werkend zijn. Echter moet er wel een netwerk komen. Nu komt het punt waarbij ik jullie om hulp vraag :

We hebben 2 24 poorts 10mbit hubs van 3com tot onze beschikking (gekregen).

En we zitten nu met de vraag of dit wel genoeg is? Ik zou de school liever van een 100mbit netwerk voorzien, gewoon omdat het me geen goed plan lijkt om "oudere" infrastructuur te gaan gebruiken.

Normaal bepaal je dus waar het netwerk voor gebruikt gaat worden, nou dat is nog een beetje de vraag. We hebben naast de hubs nog een Compaq Server gekregen, wat scsi schijfjes er in en linux als operating system. Een novel of webserver opzetten is allemaal overdreven lijkt mij. Pc's worden alleen gebruikt voor text verwerken, internet en wat simpele software en daarnaast zijn het allemaal jonge leerlingen en dat inloggen per gebruiker lijkt mij wat overdreven en te ingewikkeld.

Doelen wat het netwerk betreft.

-Internet delen over de pc's. (Het is een basis school, er zal beperkt brandbreedte gebruikt worden, en er word zoiezo nooit allemaal tegelijkertijd geinternet.) Kunnen we volstaan met een kpn/speedtouch router en deze te koppelen aan een switch/hub?

-Bestanden van de leerlinggegevens (dus niet de word documents door de leerlingen zelf) en andere belangrijke gegevens niet meer lokaal opslaan. (denk hier aan word documenten, en excel databases). Iets waar we wat aan hebben aangezien bepaalde leerkrachten wel is hier en daar in moeten kunnen kijken zonder op een lokale pc van de administratie dat te gaan bekijken.

Software pakketen voor de leerlingen en de daarbij behorende databases via het netwerk gebruiken. Licenties hebben we.. maar om er nou meer aan te gaan schaffen voor elke pc is een beetje overdreven? Zoiezo de inlog gegevens voor de leerlingen voor de software pakketen. Deze lokaal beheren en opslaan is een hoop gedoe. Resultaten centraal bijhouden zou perfect zijn.

Ik blijf er bij dat we beter een 100mbit netwerk kunnen opzetten, en een switch aan moeten schaffen. Zijn jullie hier mee eens? Zo ja.. dan ook weer de vraag of ik kan volstaan met een vrij simpele switch. (office connect?)

Dus even op een rij zetten wat ik nou eigenlijk aan jullie wil vragen :

10mbit hubs van 3com? Volstaan deze voor het netwerk op school? (van wege collisions lijkt mij dit helemaal niks, en dan heb ik het nog niet eens over de snelheid?)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken kwa software? Kan ik volstaan met een windows 2000 server, en wat shares? (Wat hier wel het probleem is, dat alle pc's zijn voorzien van windows 98.. licenties zijn nog bespreekbaar voor win2000 voor de clients.. maar kunnen we ook zoiets realiseren met win98se clients? Hoofdoel voor ons is zoiezo internet delen en gegevens op de server opslaan ipv lokaal.

Ik hoop wat advies van jullie te mogen ontvangen, liever geen reacties van vraag/huur iemand in die er wel kennis van heeft. Dat zit er gewoon even niet in kwa budget als we ook nog alle hardware en licenties aan moeten schaffen. Daarnaast is en blijft het een basischool, waarbij het allemaal erg simpel is.. en er eigenlijk maar 10-12 pc's gebruikt worden door de leerlingen in de klassen.

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 14-11-2003 09:05 ]

Mijn V&A

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor internet en word bestanden centraal opslaan is 10mbit genoeg. Je kunt natuurlijk ook zorgen dat je bekabeling en nics allemaal 10/100 zijn en als je het netwerk echt te langzaam vind, kun je makkelijk upgraden.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
oeps, dubbelpost

[ Voor 90% gewijzigd door Noork op 03-11-2003 15:33 ]

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:25
Er zijn een paar moeilijkheden :

1- Je wilt precies een 100Mbit netwerk, maar zou je niet beter de kat uit de boom kijken en eerst zien dat het netwerk traag gaat?

2- Als je naar een 100Mbit netwerk overstapt doe dat dan met deftig materiaal en niet de 3com officeconnect, ga dan naar bv Allied Telesyn of andere

3- Als je Windows 2000 Server installeert , vergeet dan niet dat je de CAL ( Client Access Liscences ) er nog moet bijkopen, dit geld ook voor db's zoals SQL!

4-Je kan Windows 98 SE gebruiken maar vergeet ook weeral niet dat deze momenteel officieel niet meer bestaan in het woordenboek van Microsoft, en dat hulp daarbij zeer moeilijk te verkrijgen zal. Misschien beter de pil doorslikken en ineens overal Windows 2000 pro installeren?

5-Windows 98SE kan alle shares zien als ze maar niet te lang zijn en geen spaties hebben.

6-Waarom spreek je ineens van een Linux server dat later een Windows 2000 server word? Met linux ben je beter af qua kostprijs.

voila

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

wat Noork zegt.
zolang je niet bezig gaat met novell of andere servers waarbij de programma's op een server staat is 10 mbit echt veel meer dan genoeg.

• Workaholic
  • Niet online
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Er komt zoiezo cat5e bekabeling, en er zijn 10/100 nics aanwezig. Dus met 10mbit beginnen zou inderdaad geen slecht idee zijn. Maar ik zit meer met het feit dat het hubs zijn. Krijgen we hier niet problemen mee?

Linux staat nu op de server geinstaleerd.. toch heb ik voorkeur naar een win platform server aangezien deze makelijker te beheren is.

Wat dat upgraden naar win2000 betreft, tja makelijker gezegt dan gedaan. Software van de leerlingen, is allemaal vrij oud (win 3.1 software..diskettes.. enz)en zal hoogst waarschijnlijk veel problemen geven op de nt architectuur. Verder zijn de pc's niet zo zwaar uitgerust kwa RAM. De pentuim 3's zulen waarschijnlijk niet meer zo soepeltjes lopen met 64mb ram in windows 2000 lijkt mij..

Daarnaast is het niet echt gemakelijk om voor elke aparte pc een licentie te hebben, software werkt met licentie diskettes. Software moet worden un-installed om de licentie terug te krijgen. Terwijl er niet altijd gebruik gemaakt word van de software, er bestaan netwerk versies.. het lijkt me dan makelijker om het van de server af te draaien ipv lokaal overall te installeren. Dus in andere woorden of een soort (cdrom?)server te gebruiken en via het netwerk de software te draaien. Zoiezo omdat de resultaten dan ook via het netwerk kunnen worden bijgehouden, niet alle producten hebben de mogelijkheid om een output dir in te stellen..

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 03-11-2003 15:51 ]

Mijn V&A

• eejee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-06 11:32
Gezien de software waar je het over hebt -zal wel OWG en NIC- zijn zou ik zeker bij W98 blijven! Wel is het te overwegen van deze software echte netwerk versies aan te schaffen. Van veel van deze software is dat er. Heb ik ook gedaan en scheelt je klauwen met tijd!

• luckyme_
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik begrijp best dat je diep in je tweakerhart het liefst een 100 mbit switched netwerk wilt hebben, maar in dit geval lijken me die hubs prima te kunnen voldoen hoor.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

10 mb hub zal prima werken. (de snelste adsl is 8Mbit)
en die drie bestandjes die je overzet .. neh dat merk je ook niet.

En toch zou ik zelf een 100Mb switch kopen (principekwestie :P )

Overweeg de aanleg van een eenvoudig patchkast stuctuur als je toch aan de toekomst denkt

Iperf

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
ik zou bij die 10mbit hub blijven denk alleen dat je voor alle lokalen mischien poorten tekort komt ? maar dat is voor later.

Verder geloof ik dat die kpn aanbieding 2mbit per locatie is. (dus zou je best een aardige verbinding krijgen. Geloof dat daar ook een router bij zit)

Je kan dus beginnen om je router direct aan je hub te knopen en deze dhcp te laten uitdelen. Later kan je de server nog installeren met win2k / winnt of mischien toch instaleren met linux (gratis) en deze laten filesharen printersharen.

En eventueel firewall ( zit ook in een router ) en internet URL filter.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 08:27
Neem voor je eventuele Windows software en licenties eens contact op met APS. Hier kan het goedkoper (veel?) ingekocht worden.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Workaholic
  • Niet online
Hmm dus 10mbit, is toch voldoende...ik denk dat we het gewoon even aankijken.
Ik wou ook nog ghost achtige images via de server gaan terugplaatsen, deze zijn wel +-700mb.. dus dit lijkt me vrij groot voor een 10mbit netwerk. Reborn kaarten zijn eventueel ook nog een optie... kinderen willen wel is met de pc's rommelen.. uiteraard niet met opzet..

Wat de licenties betreft, daar komen we wel uit.

En de gehele infrastructuur, dacht ik aan : Router -> hub -> Server (nog geen dhcp toepassingen, file en print server dus)

Vanaf die zelfde hubs naar alle mountable modular wallplates (CAT5E)? Ik heb eventueel nog een hp hub naar me beschikking. Heeft het zin om deze aan de 3com te koppelen, om zo de brandbreedte te verdelen over de twee hubs? Of krijg ik hierdoor juist meer collisions?

[ Voor 55% gewijzigd door Workaholic op 04-11-2003 07:48 ]

Mijn V&A

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Met 2 hubs krijg je inderdaad mee collisions het zou wel helpen als er een switch tussen de 2 hubszit en dan daar je router en je server aan. (soort backbone switchje)

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

als je verschillende software pakketten vanaf de server wilt gaan draaien (netwerkversies van die software dus, ik neem aan dat je rekenspelletjes enzo bedoeld), raad ik aan om windows op de server te zetten. uit ervaring kan ik je vertellen dat veel netwerk-software-pakketten die als client-versie voor windows bedoeld zijn, als netwerk-versie niet lekker vanaf een linux-server draaien (lange en moeilijke zin, sorry).
daarbij komt dat je waarschijnlijk niet veel zin hebt om linux te leren kennen voor het opzetten van een enkele server. windows is dan echt makkelijker. (let op, ik zeg niet: beter, ik zeg: makkelijker)

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Workaholic
  • Niet online
Update

We zijn nu ons boodschappenlijstje aan het maken, want we willen toch gebruik gaan maken van een 10/100 switched netwerk.

Ik had het volgende in gedachten.
code:
1
2
3
24 poorts switch (backbone?)-> servers (dc/applicatieserver/ics) 
                            -> wallmount -> 8 poort switch (12x, 1 per klaslokaal)
                            -> netwerkprinter(s)

Mijn vraag is, is het bovenstaande mogelijk en ook verstandig?

Het schoolnetwerk is vrij simpel, server word voorzien van win2000 server (active dir etc). Een managable switch leek me wat overdreven, netwerk word zelden tot nooit zwaar belast.

Met het bovenstaande in gedachte zijn we dus opzoek naar de backbone switch(als ik het zo mag noemen?). Kan ik hiervoor gewoon opzoek gaan naar een 24 poorts cisco/3com/hp switch? en hiernaast de wat budget switches uitzoeken voor de klaslokalen?

[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 14-11-2003 09:13 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Wat betrefd de switches zou je dit gewoon kunnen doen zou geen problemen mogen leveren.

Al zou ik wel voor een managed switch gaan B.V. de 3com SS3 4226 (3c17300),
en dan voor een stel baseline SS2 switches 16 poorts 1 voor 2 klassen.

Wat betrefd de server gewoon aan de SS3 koppelen d.m.v. 1000Mbit (genoeg voor etelijke jaartjes).

Wat betrefd de ossen kan ik je niet helpen al heb ik daar wel mijn mening over...

• Workaholic
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 november 2003 @ 09:25:
Wat betrefd de switches zou je dit gewoon kunnen doen zou geen problemen mogen leveren.

Al zou ik wel voor een managed switch gaan B.V. de 3com SS3 4226 (3c17300),
en dan voor een stel baseline SS2 switches 16 poorts 1 voor 2 klassen.

Wat betrefd de server gewoon aan de SS3 koppelen d.m.v. 1000Mbit (genoeg voor etelijke jaartjes).

Wat betrefd de ossen kan ik je niet helpen al heb ik daar wel mijn mening over...
Bovenstaande is vrij prijzig, managed switches nemen nogal toe aan prijs. Daarnaast willen we echt één switch per klas, we gaan uit van max 4 pc's per klas. Met 3 extra als oog op de toekomst. (nieuwe switches kunnen ook altijd nog worden geplaatst)

Daarnaast vraag ik me af, waarom je een managed switch zou aanraden voor deze situatie.

Nogmaals het netwerk word zelden zwaar belast, 's avonds worden er misschien enkele pc's ge-backupped.

doel van het netwerk :

PC's van internet voorzien
Backup mogelijkheden (server met raid en tapestreamer al aanwezig)
Centrale opslag van leerlingen gegevens
Applicatie/File server (in de toekomst)

Budget wouden we ook zo laag mogelijk houden, maar alsnog een stabiel netwerk hebben.

100mbit was een must, we wouden niet aan 10mbit hubs beginnen, of een combinatie van swithces/hubs.

Verder nog de vraag, hoe werken die wallmounts precies? Komt er tussen de walmount en de switch een cross of een straight cable? Als die cross is, dan zouden we toch 12 uplink ports nodig hebben? Of kan de switch -> wallmount-> client/straight cable worden gebruikt?

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 14-11-2003 09:42 ]

Mijn V&A

Verwijderd

OC-Addict schreef op 14 november 2003 @ 09:39:
[...]

Bovenstaande is vrij prijzig, managed switches nemen nogal toe aan prijs. Daarnaast willen we echt één switch per klas, we gaan uit van max 4 pc's per klas. Met 3 extra als oog op de toekomst. (nieuwe switches kunnen ook altijd nog worden geplaatst)

Daarnaast vraag ik me af, waarom je een managed switch zou aanraden voor deze situatie.

Nogmaals het netwerk word zelden zwaar belast, 's avonds worden er misschien enkele pc's ge-backupped.

doel van het netwerk :

PC's van internet voorzien
Backup mogelijkheden (server met raid en tapestreamer al aanwezig)
Centrale opslag van leerlingen gegevens
Applicatie/File server (in de toekomst)

Budget wouden we ook zo laag mogelijk houden, maar alsnog een stabiel netwerk hebben.

100mbit was een must, we wouden niet aan 10mbit hubs beginnen, of een combinatie van swithces/hubs.

Verder nog de vraag, hoe werken die wallmounts precies? Komt er tussen de walmount en de switch een cross of een straight cable? Als die cross is, dan zouden we toch 12 uplink ports nodig hebben? Of kan de switch -> wallmount-> client/straight cable worden gebruikt?
ja dat is het enige nadeel van alles de algehele prijs zou ergens rond de 1500 euro zijn incl btw maargoed.

tussen de doosjes en de wallmounts moet gewoon straight worden gelegd en geen crossed..

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
Ik hoop voor je dat de school hier een redelijk groot budget voor heeft.

Echt goede/snelle switches zijn niet goedkoop.
En nog per klaslokaal een kleine switch zal ook niet goedkoop uitvallen.

Als je toch een Windows server wilt, neem dan Windows 2003. Die is nieuwer en heeft langer support. Zelf zou ik voor de school Linux genomen hebben, want dat is vele malen goedkoper. OK, is in het begin wat moeilijker, maar met een goede documentatie en uitleg hoe je hem in de toekomst moet opzetten kom je al heel ver. Trouwens, je moet het wel zowiezo documenteren, anders hebben ze bij de eerstvolgende probleem al een kleine ramp.

Die spellen draaien volgens mij vanaf de client, dus daar zou je niet zoveel problemen mee moeten hebben.

Als je toch bezig bent om nieuwe dingen te kopen, waarom koop je dan ook geen nieuwe clients met XP erop, dan ben je gelijk klaar voor de komende paar jaar :)

[edit]
Oei, je budget gezien.

Kleine schatting:
1x 24 poorts switch: € 300,-
12x 8 poorts switch a €45,-: € 540,-
1x Windows 2000 server: € 2000,- !!
zou dus: € 2840,- Dus ongeveer 3000 euro kosten !!
100mbit was een must
Waarom? Als er alleen een paar kleine bestanden over heen gaan?
En een backup draai je meestal op je server (dus niet via het netwerk) als je alle bestanden op de server gaat opslaan.

Als je gebruik maakt van Hub's of switches, dan zijn de kabels die je moet gebruiken gewoon straight (en niet scross).

Ik zou dan de volgende schets gebruiken.
code:
1
2
3
ADSL router met 4 poorts 10/100 switch ---> Hub      ---> Clients (PC & printers)
                                                                ---> Hub      ---> evt. kleine switch, hoewel niet nodig.
                                                                ---> Server

Het is een school, geen bedrijf. Ze kunnen op deze manier goed internetten en bestanden naar de server verzenden. De kosten zijn alleen voor de ADSL router en de bekabeling. Deze zijn dan wel te doen.

[ Voor 39% gewijzigd door SPee op 14-11-2003 09:59 ]

let the past be the past.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:49

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarom doe je niet een hubje per lokaal / 2 lokalen aangelosten op een switch? Als je je zo veel zorgen maakt over de omvang van het verkeer: houdt rekening met de doelgroep, een basisschool zal het netwerk minder gebruiken / belasten dan een middelbare school / hogere school waar de leerlingen 24x7 aan het downloaden zijn. Maak goede afspraken over het gebruik van de omgeving.

Je geeft zelf het volgende al aan: "Pc's worden alleen gebruikt voor text verwerken, internet en wat simpele software en daarnaast zijn het allemaal jonge leerlingen".

Volgens mij wil je te snel een technische oplossing terwijl je "het probleem" en een mogelijke oplossing nog niet goed hebt doorgedacht.

Hoe groot is de school (leerlingen en personeel). Hoeveel mensen denk je dat er gelijktijdig van het netwerk gebruik gaan maken?

Dat de adsl school verbinding van KPN online is eind dit jaar kun je vrees ik wel op je buik schrijven nu het aanbod door de rechter is verboden. KPN komt pas eind november met een nieuw en betaald aanbod en ik vrees dat ze iedereen nooit in een maand kunnen aansluiten.

[ Voor 122% gewijzigd door Bor op 14-11-2003 09:58 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Workaholic
  • Niet online
SPee schreef op 14 november 2003 @ 09:46:
Ik hoop voor je dat de school hier een redelijk groot budget voor heeft.

Echt goede/snelle switches zijn niet goedkoop.
En nog per klaslokaal een kleine switch zal ook niet goedkoop uitvallen.
Valt mee, 41 euro p.stuk 8 poorts. Zo'n 250-300 euro voor een 24 poorts 3com?

Als je toch een Windows server wilt, neem dan Windows 2003. Die is nieuwer en heeft langer support. Zelf zou ik voor de school Linux genomen hebben, want dat is vele malen goedkoper. OK, is in het begin wat moeilijker, maar met een goede documentatie en uitleg hoe je hem in de toekomst moet opzetten kom je al heel ver. Trouwens, je moet het wel zowiezo documenteren, anders hebben ze bij de eerstvolgende probleem al een kleine ramp.
Ik heb totaal geen kennis wat linux betreft, en volgens mij is dat niet zo makelijk te leren en of te beheren. Het is de bedoeling dat we het installeren en het dan zo veel mogelijk zelfstandig laten draaien.

2003 is duurder, en de functies zijn overbodig wat betreft deze school.

Die spellen draaien volgens mij vanaf de client, dus daar zou je niet zoveel problemen mee moeten hebben.

Als je toch bezig bent om nieuwe dingen te kopen, waarom koop je dan ook geen nieuwe clients met XP erop, dan ben je gelijk klaar voor de komende paar jaar :)
Er zijn ook oudere pc's aanwezig, p2 400 mhz 64mb ram. Die draaien niet al te soepel op xp (te weinig ram). En daarnaast ook het belangrijkste, onze leerlingen software hebben niet allemaal xp support. Veel daarvan is zelfs zo oud dat we met licentie diskettes werken en dat de programma's zelf niet groter als 5mb zijn. Deze programma's worden echter niet meer geupdate, en worden wel veel gebruikt.
[/quote]

[edit]
Oei, je budget gezien.

Kleine schatting:
1x 24 poorts switch: € 300,-
12x 8 poorts switch a €45,-: € 540,-
1x Windows 2000 server: € 2000,- !!
zou dus: € 2840,- Dus ongeveer 3000 euro kosten !!
Bepaalde licentieafspraken/regeling voor basisscholen, nog uit te zoeken.. maar ben er verzekerd zijn dat we niet zo veel kwijt zijn voor win2000.

[ Voor 99% gewijzigd door Workaholic op 14-11-2003 10:40 ]

Mijn V&A

Verwijderd

linux is best te leren, zeker als je eerst thuis in een testfase draait.. en de werkwijze goed documenteert. Een Linux systeem dat voor de kabel zeer geschikt is, is E-Smith (SME). ASDL kan ook hiermee, maar heb ik geen ervaring mee.
Voor de kabel kost de installatie op een PI @ 200 MHz / 32 MB .....me ca 1 uur en het configureren de 1e keer een kwartier, maar nu ca 5 minuten. het optimaliseren kost meer tijd maar gaat ook steeds sneller, zeker als je het vast legt. E-Smith (SME) is op basis van RH 7.x en is al aardig compleet (met firewall) en de iso is rond de 300 MB groot (=installatie CD). Probeer maar eens uit...
http://www.e-smith.org/
PS: ik draai hier een netwerk op waar 8 pc's bijna contininu met het internet verbonden zijn (veel surfen, af en toe wat mp3, geen films, geen "Cd-handel")
oja, via de 10Mbit netwerk, de kabel kan maar 1,5Mbit (ca 165kbytes/s) leveren...
zit wel snor dus, en die enkele keer dat je lokaal wat groots overpompen wilt doe je op een rustig tijdstip. we werken er al >3 jaar mee.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 12:53 ]

Verwijderd

Als router zou ik ook een pctje inrichten met een linux prog.
Beter/veiliger en betrouwbaarder als windows2000 met een of ander winproxy verhaal.

Ik heb hier in een studentenhuis van 19 man een IPCOP router zoemen.., doet het nu al 11 maanden >100% uptime (veel data verkeer...zowel intern als extern)
Zelfs als de stroom uitvalt gaat ie vanzelf weer aan
PCtje van 150 mhz is genoeg (al zou ik iets sneller nemen)

Bekabeling leggen, switchs/hubs installeren en lopen met die hap (alles DHCP instellen)
Firewall is niet nodig.., die van IPCOP laat niets door (wat niet mag dan he ;) )

check www.ipcop.org (programma is zelfs in het nederlands!)

suc6

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 08:27
En hoever ben je nu met je inrichting van je netwerk en de kosten er van. Ben wel benieuw eigenlijk..

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Pagina: 1