Toon posts:

In access meer op meer relatie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal...

Heb momenteel een probleem waar ik na enkele uren nog steeds niet uit ben. DB structuur is beetje moeilijker dan standaard want ik heb in totaal 4 tabellen die allemaal voornamelijk een meer op meer relatie hebben.

In PHP zou ik dit na veel moeite wel kunnen doen, maar weet iemand hoe dit in access moet? Ik moet het namelijk in access doen.

Voorbeeld, auto heeft meerdere onderdelen (bijv lampenset) die op hun beurt weer meerdere onderdeelnummers hebben (lampenset kan bijv m 44 zijn of m47). En daarnaast heb je dus ook het aantal onderdelen per auto

Dus
auto M:N onderdeel
onderdeel 1:N onderdeelnr
en tenslotte het aantal per onderdeel (per auto).

Ik heb de 4 basistabellen, daarnaast nog 2 tabellen voor meerdere relaties (bijv tabel auto-onderdeel en tabel onderdeel-onderdelnr).

Maar het is voor mij iig soweiso al vrij ingewikkeld dus ik vroeg mij af of er iemand is die mij misschien kan helpen. Zo niet, dan toch bedankt voor het lezen.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Wat wil je nu precies dan? Je zegt dat je dit in PHP wel zou kunnen; maar PHP is helemaal geen database! En Access is weer geen programmeertaal.

Anyway voor een N:M-relatie definieer je een koppeltabel.
Voor een 1:N-relatie kan je gewoon een foreign key in een tabel opnemen.

Siditamentis astuentis pactum.

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
moet je dan geen tussen tabel maken, waar allebei de id's in zitten, en daar de

auto->relatie meer op 1-< tussentabel> 1- meer<auto onderdelen

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je nu precies dan? Je zegt dat je dit in PHP wel zou kunnen; maar PHP is helemaal geen database! En Access is weer geen programmeertaal.
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik dit kan invoeren. Ik zou niet weten hoe dit als access formulier in de tabellen ingevuld kan worden.

Loran

Dat heb ik al gedaan, maar wil weten hoe ik gegevens invoer.

Excuses als ik in de first post niet duidelijk genoeg ben geweest.

Om de vraagstelling een beetje simpeler te formuleren.

Stel je moet een db maken waarbij je nieuwe auto's kan invoeren + de bijbehorende "onderdelen".

Je hebt dus in principe 2 standaardtabellen: auto en onderdeel. Daarnaast een tussentabel auto-onderdelen.

Vraag: hoe kan je in Access 1 formulier ontwerpen waarbij je een auto(naam) kan aanmaken + de bijbehorende onderdelen aan relateren?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 15:06 ]

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Zorg dat de relaties op orde zijn (in het menu: Extra -> Relaties...) en gebruik de formulierwizard om het formulier te maken. Vul bij Selecteer de tabel of query met de gegevens voor het object de tussentabel in. De rest zou een eitje moeten zijn. Zo niet, dan op F1 drukken.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Verwijderd

Topicstarter
Ben aan het experimenteren met de subforms (dat ik die niet eerder heb gezien zeg, doh).

Bedankt voor de input, denk wel dat ik het nu red :)
Pagina: 1