Toon posts:

Hidden image in nieuwsbrief?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met het maken van een 'nieuwsbrief'-module in ASP. Nu wil m'n opdrachtgever graag weten wanneer een email wordt ge-opend bij de client. Nou dacht ik dat dat gewoon via zo'n 'secret' image in je nieuwsbrief kon, echter ik krijg dit toch niet helemaal werkend.

Als ik bijv. dit in een html pagina zet:
[img]"http://localhost/testsite/test2.asp?id=bladiebla61"[/img]

Met een gewone browser wordt het test2.asp script keurig uitgevoerd als je de html pagina laad. Prima dus!

Echter als ik dit als html email verstuur dan werkt dit niet. Ik vermoed dat dit komt omdat email clients perse een .gif of .jpg extensie voor afbeeldingen willen zien. Weet iemand of dit zo is, of hoe ik dit op een andere manier is op te lossen?

Als ik de webserver zou kunnen aanpassen, zodat bijv. .gif files ook worden ge-parse'd als ASP dan is het probleem misschien ook opgelost zat ik te denken, alleen kon'k die instelling nergens vinden (Server is Windows XP).

Alle hulp is welkom! :)

NB. het betreft hier geen spam o.i.d., puur alleen opt-in email (of zelfs dubbele opt-in).

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 08:13
[img]"http://[b]localhost[/b]/testsite/test2.asp?id=bladiebla61"[/img] misschien?

[ Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2003 14:42 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:30
Probeer eens
code:
1
[img]"http://website/testsite/test2.asp?id=bladiebla61&ext=.gif"[/img]

^ hmmz dat ook ja

[ Voor 54% gewijzigd door Eskimootje op 03-11-2003 14:44 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

HTML bij de buren, * curry684 trapt over de schutting :)

Professionele website nodig?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

niet alle email clients staat images toe die op een internet server staan (als er al plaatjes weergegeven worden...)

Verwijderd

Topicstarter
Groentenboer schreef op 03 november 2003 @ 14:42:
[img]"http://[b]localhost[/b]/testsite/test2.asp?id=bladiebla61"[/img] misschien?
Ja maar ik heb het getest op m'n eigen pc, dus dan dat gewoon moeten werken toch? (webserver is m'n localhost...)

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-08 08:13
Dan is t goed, t zou kunnen natuurlijk :) Probeer inderdaad anders de extensie mee te geven, alhoewel ik denk dat het daar niet aan zal liggen

Sometimes you need to plan for coincidence

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

overigens stuur je je mail wel als html en niet als plain text?

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 18:45

bakkerl

Let there be light.

Niet alles email clients staan toe dat er plaatjes van internet geladen worden als de email bekeken wordt.
Dit wordt vaak gebruikt voor spammers, om zo te controleren of een email werkt (of de mail gelezen wordt, net zoals jij wilt).

Met welk email programma probeer je dus de mail te lezen.
Outlook 2000 (met laatste updates), Outlook XP, Outlook 2003 en Outlook Express (met updates) staan het dus niet toe.

Evolution staat het standaard ook niet toe.

• peli
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:45
Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 14:46:
[...]Ja maar ik heb het getest op m'n eigen pc, dus dan dat gewoon moeten werken toch? (webserver is m'n localhost...)
Jup, en er zijn vele bedrijven die hun netwerken beschermen door externe plaatjes en html in e-mails te weigeren aan de (post)deur.
En daar gaat je test ;)

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 03 november 2003 @ 14:49:
overigens stuur je je mail wel als html en niet als plain text?
Ja ik stuur het als html, tekst bold maken etc. werkt gewoon :)

Verwijderd

Topicstarter
bakkerl schreef op 03 november 2003 @ 14:49:
Niet alles email clients staan toe dat er plaatjes van internet geladen worden als de email bekeken wordt.
Dit wordt vaak gebruikt voor spammers, om zo te controleren of een email werkt (of de mail gelezen wordt, net zoals jij wilt).

Met welk email programma probeer je dus de mail te lezen.
Outlook 2000 (met laatste updates), Outlook XP, Outlook 2003 en Outlook Express (met updates) staan het dus niet toe.

Evolution staat het standaard ook niet toe.
Ik heb het getest met outlook express en outlook 2003. In outlook 2003 kan je zeggen of je de plaatjes wel of niet geladen wilt hebben. Volgens mij willen die clients alleen plaatjes met .jpg of .gif hebben? (Waarmee ik dus m'n webserver echt anders zou moeten instellen zodat die ook .gif als een asp file parsed).

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 14:55:
Ik heb het getest met outlook express en outlook 2003. In outlook 2003 kan je zeggen of je de plaatjes wel of niet geladen wilt hebben. Volgens mij willen die clients alleen plaatjes met .jpg of .gif hebben? (Waarmee ik dus m'n webserver echt anders zou moeten instellen zodat die ook .gif als een asp file parsed).
je kan ook http://localhost/image.jpg?id=<id> in je mail zetten.
Dit is een plaatje die je opvraagd en in je (iis)logfiles kun je dan kijken wie heb wel/niet gelezen heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Eskimootje schreef op 03 november 2003 @ 14:43:
Probeer eens
code:
1
[img]"http://website/testsite/test2.asp?id=bladiebla61&amp;ext=.gif"[/img]

^ hmmz dat ook ja
Hmm nee heb het net getest, maar dat lijkt geen verschil te maken. Ik heb het geprobeerd met

&ext=.gif

en

&ext=.gif

• Folkert
  • Laatst online: 10-07 07:58
Als ik het goed begrijp wil je asp code uitvoeren bij de client?????
Dat kan natuurlijk nooit....
Als je het in je browser parsed, wordt dit uitgevoerd door je localhost. Alles dat per mail wordt verstuurd is client side.... de mail client zelf kan natuurlijk nooit deze scripts uitvoeren. Volgens mij kan je zelfs geen javascript gebruiken...

Je kan wel een form maken maar daarin moet de ontvanger een handeling uitvoeren om op een knop de drukken waarna je een asp pagina op het net kan inschakelen...

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed nieuws: het werkt inmiddels! :)

Helemaal begrijpen doe ik het niet, maar ik denk toch dat ik ergens gewoon een stomme fout heb gemaakt, want ik heb weer dezelfde code terug als waar ik mee begon :?

Het werkt nu dus door als img src gewoon een ASP file mee te geven.

Bedankt voor jullie (buitengewoon snelle) reacties in ieder geval!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:35

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

overigens zullen veel mailclients dit gebruik specifiek blokken (verwijzingen naar externe sites binnen een html-nieuwsbrief) en is dit in amerika zelfs verboden (ook al zijn je doeleinden goed, het gebruik van third-party trackers is daar illegaal an sich).
het is een veelgebruikte techniek van spam-verstuurders om de response van mailadressen te controleren.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf schreef op 03 november 2003 @ 15:45:
overigens zullen veel mailclients dit gebruik specifiek blokken (verwijzingen naar externe sites binnen een html-nieuwsbrief) en is dit in amerika zelfs verboden (ook al zijn je doeleinden goed, het gebruik van third-party trackers is daar illegaal an sich).
het is een veelgebruikte techniek van spam-verstuurders om de response van mailadressen te controleren.
Hm, ja daar heb je gelijk in. Ik had er ook al een spam-email bijgepakt om te kijken hoe hun dat deden :)

Overigens stuur ik altijd html nieuwsbrieven dmv. de afbeeldingen gewoon van de webserver te halen. Hierdoor hoef ik niet van die grote emails te versturen (en hebben de clients de 'vrijheid' zelf te kiezen of ze de afbeeldingen wel of niet willen downloaden).

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 15:56:
Overigens stuur ik altijd html nieuwsbrieven dmv. de afbeeldingen gewoon van de webserver te halen. Hierdoor hoef ik niet van die grote emails te versturen (en hebben de clients de 'vrijheid' zelf te kiezen of ze de afbeeldingen wel of niet willen downloaden).
[offtopic]
Heeft de subscriber van de nieuwbrief ook de mogelijkheid om mail te ontvangen in plain tekst?

Verwijderd

Je kunt er ook een iframe erinzetten, die je weer iets laats doen..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 17:42:
Je kunt er ook een iframe erinzetten, die je weer iets laats doen..
ja, als je daar geen patch voor had geinstalleerd wel, er zit nl een security risk aan, dat al door de meeste email-clients (en spamfilters) wordt geblokkeerd:

http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

Verwijderd

Topicstarter
bakkerl schreef op 03 november 2003 @ 16:03:
[...]

[offtopic]
Heeft de subscriber van de nieuwbrief ook de mogelijkheid om mail te ontvangen in plain tekst?
Ja die mogelijkheid is er bij het versturen.
Pagina: 1