[Win98]Boot meestal traag

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:19

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Mijn win98 machine boot meestal heel traag. Vanaf het moment dat de wallpaper in beeld komt lijkt het net alsof de computer een hele tijd staat te wachten.

Een paar zaken vooraf
* De PC zit op de LAN met DHCP; de DHCP server zit in de ADSL modem (ST-510 v4). Die staat 24/7 aan.
* Verder op de LAn: een backup-server. Die staat meestal uit
* Als ik de backup-server aan heb staat start ie wel snel door.
* Ook als de server uitstaat start de PC heel soms snel door.
* Er staan default geen drivemappings van de PC naar de server.

Mijn theorie
Voor mij lijkt het erop dat, bij een uitgeschakelde server, de PC met het netwerk zit te violen. Uiteindelijk loopt ie op een time-out en dan start de PC op (werkbalk komt in beeld, desktop icons verschijnen, startup sound etc.)

Mijn vraag
Kan je bij Win98 dit gedrag eigenlijk beinvloeden door bv default time-out waardes aan te passen?

De PC specs staan in de sig.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 03-11-2003 13:41 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
hmz, kan dit te maken hebben met de zoektocht naar een browser master op het netwerk?

offtopic:
zomaar iets wat me te binnen schiet bij het lezen van je probleem

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 18:52

cor-gijs

Dig further for bigger hole

probeer eens je ip en dns-gegevens statisch in te stellen (dus niet via dhcp binnen te halen)

het kan wel eens een probleem van je dhcp-server zijn. dit zou ook kunnen verklaren dat hij wel lekker doorstart als de backup-server aan staat (als dit tenminste een backupserver is in de zin van: reserve-server met een dhcp-server geinstalleerd dus) en als de beide servers uit staan (kan geen dhcp-server vinden, dus gaat niet wachten op lease)

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
bit-slave schreef op 03 november 2003 @ 23:24:
probeer eens je ip en dns-gegevens statisch in te stellen (dus niet via dhcp binnen te halen)

het kan wel eens een probleem van je dhcp-server zijn. dit zou ook kunnen verklaren dat hij wel lekker doorstart als de backup-server aan staat (als dit tenminste een backupserver is in de zin van: reserve-server met een dhcp-server geinstalleerd dus) en als de beide servers uit staan (kan geen dhcp-server vinden, dus gaat niet wachten op lease)
dit lijkt mij ook de oplossing, zo hoeft dat ding niet te zoeken en stelt hij het gewoon in. als die server dan niet aanstaat maakt het em niks uit, hij boot gewoon door. Zo hoef je dus niet te wachten op de DHCP time-out, omdat hij DHCP de instellingen niet laat retrieven...

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
bit-slave schreef op 03 november 2003 @ 23:24:

Fixed IP kan natuurlijk altijd nog, maar ik vind DHCP wel zo makkelijk.

Backup-server wil zeggen: een server om backups op te maken. Dat gaat dan zo: server aan, batch draaien (drive mapping maken, files kopieeren naar de server, drive mapping deleten), server down. Het is géén alternatieve DHCP server; alleen de Steedtouch modem fungeert als DHCP server.

Daarom vind ik het toch vreemd. De DHCP server is altijd aanwezig. Het DHPC proces zou toch onafhankelijk moeten zijn van het feit of er computers wel of niet zijn ingeschakeld in het netwerk.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 18:52

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Dan zou ik als ik jou was de instellingen van die speedtouch even nakijken. Is de dhcp-server op dat ding wel goed geconfigureerd? Natuurlijk is dhcp wel makkelijk, maar als het niet goed werkt met win98, denk ik dat je toch meer plezier zult beleven met de statische gegevens ;).

als je pc uit staat en je start de backup-server op, doet deze dan ook lang over het booten?

misschien zou je kunnen proberen je ip-range te veranderen. die speedtouch dingen zitten toch op 10.0.0.X?
probeer eens 192.168.0.X
(dit kan ik niet onderbouwen, maar ik ben dol op niet onderbouwde oplossingen, out of the blue. als ze maar werken) :D

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
bit-slave schreef op 04 november 2003 @ 11:51:
Dan zou ik als ik jou was de instellingen van die speedtouch even nakijken. Is de dhcp-server op dat ding wel goed geconfigureerd? Natuurlijk is dhcp wel makkelijk, maar als het niet goed werkt met win98, denk ik dat je toch meer plezier zult beleven met de statische gegevens ;).
De instelling van de speedtouch en de PC zijn gedaan met de setup-CD van KPN ADSL.
als je pc uit staat en je start de backup-server op, doet deze dan ook lang over het booten?
Dat zou ik eens kunnen proberen. Ik denk het eerlijk gezegd niet; de server draait nl. Linux ;)
misschien zou je kunnen proberen je ip-range te veranderen. die speedtouch dingen zitten toch op 10.0.0.X?
probeer eens 192.168.0.X
(dit kan ik niet onderbouwen, maar ik ben dol op niet onderbouwde oplossingen, out of the blue. als ze maar werken) :D
lol :)

Pagina: 1