[HD] Tik en crash

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-03 15:29

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Sinds een paar dagen heb ik ineens een probleem met een van m'n HD's (ik weet niet welke, heb wel een vermoeden). Uit het niets hoor ik ineens een tik met daarbij het geluid wat ie maakt als je je PC afsluit. Daarna heb ik nog een aantal seconden voordat het hele systeem crashed. Alles staat stil en ik kan helemaal niets meer.

Uit navolging van een aantal topics hier, meteen PowerMax gedownload en gedraaid. Zowel de quick test als de advanced test feliciteren mij met het hebben van een schijf in perfecte conditie. Iets zegt mij dat dit niet helemaal klopt of dat PowerMax een sarcastische bui heeft.

Sindskort heb ik America's Army: Operations geinstalleerd en daarbij gaat het bijna gegarandeerd fout. Deze staat op m'n D schijf, onderdeel van de HD waar ook C op staat waar ik van boot. Dat is een Maxtor 60Gb 7200rpm. De andere schijf, Maxtor 80Gb 7200rpm heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Zo'n tik is natuurlijk niet gezond, maar m'n systeem draait eigenlijk altijd goed. Ik kan overal bij, alles lezen (ook die dir van AAO), dus ik weet niet precies meer waar ik 't moet zoeken.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heb je de schijven op de IDE poorten van je moederbord aangesloten, of door middel van een PCI IDE controller?
En hoe heb je de schijven precies staan? Dan bedoel ik master of slave.

Je kan het eens proberen door de schijf op een andere IDE poort aan te sluiten.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:19

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Gare Molex stekkertjes misschien?

Even controleren of je power kabeltjes naar je HD er wel goed in zitten.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Primary Master: Maxtor 60Gb
Primary Slave: Maxtor 80Gb
Secondary Master: CD-Rom
Secondary Slave: Toaster

Maxtor 60:
C - Windows en meuk
D - Games

Maxtor 80:
F - Goodies (downloads, iso's etc.)

AAO staat op D, dezelfde fysieke schijf als m'n bootschijf. Als er dus iets mis was geweest met m'n IDE controller en/of kabel, had ik dat al veel eerder gezien binnen m'n OS (WinXP) lijkt me. Alles werkt echter vlekkeloos totdat ik een game start. Tot nu toe alleen echt zeker fouten met AAO, maar ook UT wilde niet helemaal lekker. Momenteel draait er nog een downloadproces wat ik liever even laat gaan zonder crashes :) dus ik probeer daarna wel wat meer met software.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Hmm, ik heb een donkerbruin vermoeden dat je voeding niet helemaal lekker zou kunnen zijn.
Zodra jij dus een game opstart, gaat je videokaart meer vermogen vragen. De voeding kan dit niet lekker leveren, de hardeschijf waar je OS op staat, start opnieuw en je PC hangt.

Je zou hem eens door kunnen meten. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hmmm daar zeg je me wat... het is een omweg maar heeft inerdaad hetzelfde resultaat. Ik heb overigens SpeedFan even gecontroleerd en deze komt bij SMART check ook zonder errors terug. Wel geeft deze aan dat HD1 (ik vermoed dus die 60Gb) 57 graden is... lekker warrrmmm ;)

Hoe zou ik dit overigens door kunnen meten zonder de zooi uit te zetten? Dan moet ik met die pennetjes in een molex gaan zitten die op dat moment in de HD moet zitten, aangezien ik anders niets kan starten :|

[ Voor 29% gewijzigd door Kaastosti op 03-11-2003 13:28 ]

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Kaastosti schreef op 03 november 2003 @ 13:17:
Hmmm daar zeg je me wat... het is een omweg maar heeft inerdaad hetzelfde resultaat. Ik heb overigens SpeedFan even gecontroleerd en deze komt bij SMART check ook zonder errors terug. Wel geeft deze aan dat HD1 (ik vermoed dus die 60Gb) 57 graden is... lekker warrrmmm ;)

Hoe zou ik dit overigens door kunnen meten zonder de zooi uit te zetten? Dan moet ik met die pennetjes in een molex gaan zitten die op dat moment in de HD moet zitten, aangezien ik anders niets kan starten :|
Dan moet je je ATX stekker even hotwiren. Kun je doen door middel van een paperclip.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb al eens m'n ATX kabeltjes allemaal ingekort en gemeshed, dus ik weet hoe die dingen zitten, maar wat bedoel je met hotwiren.. gewoon kijken of er nog spanning van af komt?

De vraag is of de voeding er in dit geval helemaal mee zou stoppen of alleen te weinig power afgeeft om de apparaten werkend te houden. In het laatste geval wordt het lastig(er), aangezien ik niet weet hoeveel power ze nodig hebben...

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Kaastosti schreef op 03 november 2003 @ 13:37:
Ik heb al eens m'n ATX kabeltjes allemaal ingekort en gemeshed, dus ik weet hoe die dingen zitten, maar wat bedoel je met hotwiren.. gewoon kijken of er nog spanning van af komt?

De vraag is of de voeding er in dit geval helemaal mee zou stoppen of alleen te weinig power afgeeft om de apparaten werkend te houden. In het laatste geval wordt het lastig(er), aangezien ik niet weet hoeveel power ze nodig hebben...
Je hebt op je ATX connector een 2-tal aansluitpunten die je met elkaar kan verbinden, zodat de voeding aangaat zonder dat hij daarvoor een moederbord nodige heeft. Dan moet je een 0-lijn hebben en de PSU-ON. Deze 2 punten moet je dan met elkaar verbinden, door bijvoorbeeld een paperclip.

Heb je anders nog een andere voeding liggen? Of dat iemand er eentje over heeft? Dan kun je het daarmee een dagje testen. Dat zal ongetwijfeld wat makkelijker gaan.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Tjah da's nou net een beetje jammer... ik heb geen voedingen meer over. En de draadjes die je dan moet verbinden zijn de groene (is er maar 1) en een willekeurige zwarte. Dat geintje heb ik bij m'n tweede voeding (jaja, er zitten er 2 in) ook gedaan. Die tweede is voor al m'n mods, de eerste om het systeem zelf draaiende te houden.

Als ik nou alleen de benodigde HD en videokaart op die voeding laat zitten en de rest van de apparaten er af haal. Dan zou er in ieder geval voldoende spanning moeten zijn voor een game lijkt me zo... de rest van de apparaten is er dan iig niet meer. Zou dat ook een testmogelijkheid zijn?

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Kaastosti schreef op 03 november 2003 @ 13:45:
Tjah da's nou net een beetje jammer... ik heb geen voedingen meer over. En de draadjes die je dan moet verbinden zijn de groene (is er maar 1) en een willekeurige zwarte. Dat geintje heb ik bij m'n tweede voeding (jaja, er zitten er 2 in) ook gedaan. Die tweede is voor al m'n mods, de eerste om het systeem zelf draaiende te houden.

Als ik nou alleen de benodigde HD en videokaart op die voeding laat zitten en de rest van de apparaten er af haal. Dan zou er in ieder geval voldoende spanning moeten zijn voor een game lijkt me zo... de rest van de apparaten is er dan iig niet meer. Zou dat ook een testmogelijkheid zijn?
Zou je inderdaad kunnen doen, zo kaal mogelijk.
Maar het zou ook al kunnen dat een van de lijnen van de voeding niet helemaal lekker is.

Het is in ieder geval de moeite waard. :)

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 23:21
Als je toch 2 voedingen hebt kun je ook proberen ze om te draaien.
De voeding die je mods verzorgde nu als gewone voeding gebruiken en andersom...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Naah dat gaat niet meer echt.. die tweede voeding was al niet helemaal lekker, maar voldoende voor de mods. ook zit daar geen ATX stekker meer aan, alleen nog maar een paar molexjes ;)

Verwijderd

Ik heb hier ook last van gehad, na een eerste boot, pc boot na koude start, en meteen in windows gaat ie weer resetten, ik scannen op virussen en spyware, virussen geen resultaat, spyware stond er genoeg op, ik spyware verwijderen en pc'tje liep weer goed (tot nu toe).

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mjah maar jij hebt het waarschijnlijk over spontane reboots.. niet over een tik in je hd waarna een crash volgt. Ik kan me niet voorstellen dat spyware dat kan veroorzaken...

Pagina: 1