[PHP] Hogere wiskundige berekeningen *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In hoeverre is PHP in staat complexe wiskundige formules te verwerken?
Ik zit er aan te denken een applicatie voor het uitrekenen van natuurkunde practicum resultaten in php op te zetten.

De formules waar ik mee te maken krijg bevatten onder andere:
- logarithmische/exponentiele bewerkingen
- geometrische bewerkingen
- sommaties
- diferentialen/integralen
- diverentiaalvergelijkingen
- statistische bewerkingen

iemand die weet of PHP met dit soort bewerkingen overweg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 12:39:
http://www.php.net/manual/en/ref.bc.php

De meeste andere wiskundige zaken zitten standaard in PHP, of d'r is wel een extensie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:51
Ik weet verder niet zoveel van wiskunde af hoor, maar als je een beetje logisch gezocht had: www.php.net/math dan had je hier toch wel het antwoord kunnen vinden lijkt mij zo.
edit:
natuurlijk is er weer iemand sneller :( binnen dezelfde minuut zelfs...

[ Voor 20% gewijzigd door djluc op 03-11-2003 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Logaritmische en exponentiële bewerkingen, geometrie en sommaties kan PHP sowieso. Differentiëren/integreren, differentiaalvergelijkingen en statistiek zover ik weet niet, dus die zul je zelf moeten implementeren of een library voor moeten zoeken.
Ik denk overigens niet dat er talen zijn (behalve talen die onderdeel zijn van mathematische programma's als Matlab en Maple) die laatstgenoemde bewerkingen ingebouwd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik eventuele extensies vinden voor deze niet ondersteunde gebieden?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralluph
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:46

Ralluph

Aus der Reihe...

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 12:39:
Ik zit er aan te denken een applicatie voor het uitrekenen van natuurkunde practicum resultaten in php op te zetten.
Dit klinkt mij een beetje in de oren als: 'ik heb toevallig een hamer liggen, laat ik daarmee deze plank proberen door te zagen'. Uiteindelijk zal het wel lukken, maar niet van harte. Verschillende problemen vereisen verschillende gereedschappen. Een scripttaal voor webapplicaties is doorgaans niet het juiste gereedschap voor het uitwerken van een natuurkundig practicum.
De formules waar ik mee te maken krijg bevatten onder andere:
- logarithmische/exponentiele bewerkingen
- geometrische bewerkingen
- sommaties
- diferentialen/integralen
- diverentiaalvergelijkingen
- statistische bewerkingen

Natuurlijk kan PHP daarmee overweg, al zul je de meeste functies zelf moeten implementeren, waarbij je gebruik maakt van 'lagere' native functionaliteit van PHP. Wellicht dat er op internet libraries beschikbaar zijn die doen wat jij wil. Toch zijn er legio tools die meer geschikt zijn voor jouw beoogde doel. Kijk bijvoorbeeld eens naar Matlab. Ik weet niet wat voor soort opleiding je volgt, maar jouw onderwijsinstituut zal dit soort software ongetwijfeld beschikbaar stellen wanneer je dat nodig hebt. Ook met Excel kun je vaak al een heel eind komen.
Een practicum van de middelbare school laat zich doorgaans ook heel goed met de hand uitwerken. Vroeger deden wij dat soort zaken met een rekenmachine en millimeterpapier. En dat is nog niet eens zo heel lang geleden. Waarom zou die tool nu niet meer voldoen?

Als je doel is om een webapplicatie te klussen waarmee ook je vriendjes hun practicum snel op de automatische piloot kunnen uitwerken, zou ik je willen vragen om toch nog eens goed na te denken over het doel van zo een practicum... zou dat niet zijn dat ook zij leren hoe je het moet uitwerken?

[ Voor 3% gewijzigd door Ralluph op 03-11-2003 13:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023

kvdveer

Z.O.Z.

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 13:08:
Waar kan ik eventuele extensies vinden voor deze niet ondersteunde gebieden?
Dat lijkt verdacht veel op een scriptrequest.
Algabraische bewerkingen zijn in beginsel in geen enkele procedurele taal mogelijk. Functionele talen lenen zich hier meer voor, vooral de talen die hiervoor ontwikkeld zijn.
PHP is vrij goed in het uitvoeren van berekeningen, maar algebra is niet mogelijk. Tenzij je het zelf schrijft uiterraard, maar daartoe lijk je niet erg bereid. Bij mijn weten bestaan er geen libs die dat al kunnen, dit kom voornamelijk omdat er geen vraag naar is.
Ergens in de PHPdocs staat ook: "Een zinnig mens zal geen hogere wiskundige bewerkingen doen in PHP". (quote uit het hoofd, plz don't shoot me)

edit:
Het stond op http://nl.php.net/en/levenshtein , maar is inmiddels verwijderd.
De zin was iets als "No sensible person would do DNA analysis in PHP anyway". Oftewel, mijn quote hierboven was 62% geblaat

[ Voor 14% gewijzigd door kvdveer op 03-11-2003 13:42 ]

Localhost, sweet localhost

Pagina: 1