Toon posts:

[algemeen] Onzekerheid betreffende mijn kennis van linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik word zo langzamerhand gek van mezelf. Ik drijf mijzelf haast tot waanzin. Help..

Op het moment werk ik als (niet lachen) verkoper in een computershop. De bedoeling was dat ik deze baan voor ongeveer een jaar aan zou houden, en vervolgens op zoek zou gaan naar iets beters. Dit om de reden dat ik in dat jaar meer dan genoeg tijd zou hebben om veel te leren. Het jaar is inmiddels verstreken (op 31 oktober j.l.), echter werk ik nog steeds bij deze computershop (waar ik het totaal _niet_ naar mijn zin heb, dat komt er ook nog eens bij).

Na de afgelopen dagen monsterboard en diverse sites van bijvoorbeeld internet en hosting providers afgestruind te hebben, heb ik een aantal vacatures gevonden die mij zeer sterk aanspreken. Alle vacatures zijn vacatures voor systeembeheerder of een soortgelijke functie, welke zich grotendeels bezig zal houden met het beheren van linux servers. Precies wat ik wil.

Maar, dan mijn 'probleem'. Ik ben een twijfelaar. Ik ben ontzettend onzeker betreffende mijn kennis van linux. Ik _denk_ dat ik voldoende kennis van linux in huis heb om goed te kunnen functioneren in de door mij gevonden vacatures, maar zeker weet ik het niet.
Ik heb totaal geen werkervaring met linux, en heb alles thuis geleerd... uit boekjes, van internet en simpelweg door te oefenen. Ik heb thuis een server draaien, gebaseerd op crux linux 1.2 (zeer basic distro). Ik heb een webserver opgezet met apache, ik heb een ftp server opgezet met proftpd.. en dat is het wel (betreffende het opzetten en beheren van servers wel te verstaan). De server is tevens een router en firewall (iptables), en een soort van 'dns server' (hoewel hij eigenlijk niets 'serveert' (dns forwarding)).

Wie helpt mij van die onzekerheid af?
Wie kan mij ongeveer vertellen wat een systeembeheerder ongeveer moet weten (er van uitgaande dat het puur om het beheren van linux systemen gaat)?

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik heb de indruk dat je vooral een gebrek aan zelfvertrouwen hebt,
en een zekere faalangst.
Als ik je post lees dan krijg ik toch de indruk dat je een meer dan behoorlijke kennis van linux hebt en je je wel zeker zal kunnen redden als systeembeheerder.
(Mind you: ik ben zelf slechts een nederige informaticastudent, dus misschien ben ik ook niet in de beste positie om te oordelen. Professionals hier die me kunnen beamen?)
Mijn redenering is: het gaat niet zozeer om wat je KAN, het gaat om hoe goed en hoe snel je iets LEERT.
Je zal misschien wel zaken tegenkomen waar je weinig of niks van kent,
maar als je de nodige basiskennis hebt (en dat lijkt me in jouw geval wel zo),
dan koop je gewoon een boek of schuim je wat rond op het internet en LEER je gewoon wat je nodig hebt.

Natuurlijk moet je de werkgevers daar ook wel van kunnen overtuigen ;) .
Maar als ik jou was zou ik er in ieder geval voor gaan!
Wat heb je tenslotte te verliezen?

Succes!

PS: Heb je eigenlijk een relevant diploma ivm informatica of zo?

[ Voor 4% gewijzigd door DieterVDW op 03-11-2003 02:41 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

"het beheren van linux servers." is nogal vaag. Beheer je dan een fileserver? Backup server? Webserver? Terminal server?

Afgezien daarvan, of je wel of niet zult volstaan zal waarschijnlijk vooral aan je eigen vindingrijkheid liggen. Hoe ga je om met een probleem dat je nog niet eerder hebt gezien? Als je eerste ingeving 'een oplossing vragen aan iemand anders' was, zit je denk ik fout.

Hoe lang draai je thuis linux? Hoe veel moeite kost het je om iets nieuws te leren? Bijvoorbeeld toen je voor het eerst iets van sources moest installen, of toen je voor het eerst apache installeerde? (Ik ken Crux Linux niet, geen idee of dat automatisch ging.) Ga je om een probleem (vb: DNS doet het weer eens niet) op te lossen voor de meest gangbare oplossing (BIND maar weer opnieuw installeren), of zoek je een betere? (Andere DNS server software zoeken).

Mijns insziens zijn dat enkele dingen die je jezelf af moet vragen. Aan de andere kant kun je jezelf gerust stellen met het feit dat er al ontzettend veel incomptente losers rondlopen ;)

(Overigens ben ik ook maar student, maar zo zou ik er tegenaan kijken)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Hmm ja je weet dus wel hoe je dingen installeert enzo, maar of je genoeg kennis hebt blijkt volgens mij vooral zodra iets niet werkt zoals het hoort te werken en je moet uitzoeken hoe dat komt... en heb je ook 'genoeg' verstand van beveiliging trouwens?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:25
Ik denk dat het ook geen kwaad kan eens te lezen wat men vraagt voor een certificering, ik ben zelf bezig met LPI (linux certificering) en hoewel ik het meeste wel wist vond ik zon cursus (ongeacht of je de examens wilt maken) zeer mooi om eventuele lacunes in mijn kennis te dichten..

Zelf proberen en natuurlijk kennis van belangrijke distributies (met name redhat en debian) is natuurlijk wel van belang.

En tja, als je soms ziet hoe het er in bedrijven aan toe gaat mbt systeembeheer dan zul je vanzelf van dat gevoel van onzekerheid afraken ;) (waarschijnlijk heeft de gemiddelde systeembeheerder er geen voordeel bij dat alles goed werkt, dan heeft ie niets meer te doen)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
I 'm with stupid ^^^ :)

Schaf eens een goed LPI boek aan O'Reilly of een ander boek, en ga eens lezen. Je ziet dan vanzelf hoeveel je écht weet (en waarschijnljk leer je nog een hoop ook). De boeken zijn als naslagwerk hun geld al waard.
Je kunt dan altijd besluiten je te certificeren; lees de examaneeisen maar eens goed door op LPI.org. LPI is niet zo duur (125 € per examen).
Als je zo'n examen hebt, kun je niet alleen voor jezelf, maar ook naar de buitenwereld toe bewijzen wat voor linux kennis je in huis hebt.

Er zijn nog wel meer relevante boeken die ik even wil noemen:

Rute: een geweldig online (html/pdf] boek, dat dieper gaat dan LPI/RHCT .
* AlterEgo vindt dat deze een plaatsje in de NOS FAQ verdient.

Als je het LPI pad op gaat, zijn ook de LPI exam prep/tutorials van Daniel Robbins op IBM Developerworks niet te versmaden: hierzo en hierzo
Let erop dat je de release 2 docs doorneemt als je voor het examen gaat (en niet de release 1). Het zijn 4 docs voor lpi101 en 4 voor lpi 102.

Er zijn ook zat proefexamens te vinden (Google).

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:43
DieterVDW schreef op 03 november 2003 @ 02:38:
Ik heb de indruk dat je vooral een gebrek aan zelfvertrouwen hebt,
en een zekere faalangst.
Als ik je post lees dan krijg ik toch de indruk dat je een meer dan behoorlijke kennis van linux hebt en je je wel zeker zal kunnen redden als systeembeheerder.
(Mind you: ik ben zelf slechts een nederige informaticastudent, dus misschien ben ik ook niet in de beste positie om te oordelen. Professionals hier die me kunnen beamen?)
Mijn redenering is: het gaat niet zozeer om wat je KAN, het gaat om hoe goed en hoe snel je iets LEERT.
Je zal misschien wel zaken tegenkomen waar je weinig of niks van kent,
maar als je de nodige basiskennis hebt (en dat lijkt me in jouw geval wel zo),
dan koop je gewoon een boek of schuim je wat rond op het internet en LEER je gewoon wat je nodig hebt.

Natuurlijk moet je de werkgevers daar ook wel van kunnen overtuigen ;) .
Maar als ik jou was zou ik er in ieder geval voor gaan!
Wat heb je tenslotte te verliezen?

Succes!

PS: Heb je eigenlijk een relevant diploma ivm informatica of zo?
Het is natuurlijk wel handig dat je snel nieuwe dingen leert, maar parate kennis is in mijn optiek een ernstig pluspunt.. Ik heb in het verleden net iets teveel mensen meegemaakt die claimden snel dingen te leren, maar het gevolg was dat ze alles maar half konden en zich puur focusten op het op te lossen probleem en de grotere context totaal niet begrepen...
Ik doe nu een vervolgopleiding Informatica (universiteit, heb hiervoor HBO Elektrotechniek gedaan) en ik kom hier mensen tegen waarvan het net lijkt of ze alleen de spulletjes van hun school beheersten (dus de theoretische verklaringen van alles) maar totaal niet de technische plus en min-punten kenden van bepaalde praktische implementaties en systemen met als gevolg dat ze soms gewoon zulke enorme onzin uit zaten te kramen dat ik het idee kreeg dat m'n vader (die alleen wat thuiscursussen van de LOI in de richting van informatica heeft gevolgd) wat betreft informatica kennis meer weet dan deze toekomstige ingenieurs... en dat vind ik vrij triest.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
doe een linux certificering. goed voor je zelfvertrouwen en staat leuk op je cv.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
Wat men hierboven al zegt: Probeer jezelf LPI te laten certificeren. Het kost wat, maar als je dat hebt ben je:

1. zelf van je onzekerheid af
2. heb je een papiertje dat je evt. toekomstige werkgever zwart op wit toont dat je inderdaad dat kan wat je zegt te kunnen (nou ja goed.. zo'n cert. zegt ook niet alles natuurlijk, maar het helpt ZEKER wel).

Als je in die job adverts rondbladert zul je de term LPI ongetwijfeld al tegengekomen zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 03-11-2003 14:57 ]

Verwijderd

Daarnaast is het beheren van bedrijfsservers heel wat anders dan eens een keer met Apache/Samba gespeeld te hebben.

Een gedegen scripting/sql/ldap/beveligings kennis, komt dan heel erg goed van pas ;)

Gezien je twijfels is het denk ik verstandig om inderdaad iets aan een cursus cq certificering te doen. Die twijfels zijn er niet voor niks namelijk :)

Verwijderd

pas als je in je zelf gelooft zal een ander dat ook doen! ;)

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Een linux server beheren is niet zo'n kunst, net zo min als een windows server beheren heel moeilijk is. Op het moment dat je een netwerk gaat beheren wordt het toch een ander verhaal, en gaat schaal meespelen. Hetzelfde geldt voor pc's.
Kun je je pc/server morgen binnen 2 uur opnieuw installeren?
Kun je er ook 30 installeren in een dag?
Ken je tcp/ip door en door? Weet je met welke tools je naamresolutie troubleshoot?
Wel eens een mailtje verstuuurd met telnet?

Ik noem maar wat dingen op, wat er echt belangrijk is ligt erg aan het bedrijf waar je gaat werken. Maar ik kan niet genoeg benadrukken dat een (beetje groot) netwerk heel iets anders is dan 3 of 4 pctjes en een server thuis.

Als je twijfelt (en als je de mogelijkheid hebt) zou ik overwegen om een opleiding te doen met een flinke stage bij een middelgroot bedrijf (klein genoeg zodat je alles kan zien/doen, groot genoeg om een 'echt' netwerk te hebben).

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Pinball schreef op 03 november 2003 @ 19:28:
Een linux server beheren is niet zo'n kunst, net zo min als een windows server beheren heel moeilijk is.
En dat vind ik dus onzin.

Als ik zie hoevaak je wel niet tamelijk grove fouten uit configuraties/machines haalt bij mensen die van zichzelf zeggen het beheren wel te verstaan, dan kan ik dat niet rijmen met bovenstaande qoute. Netwerk staat er helemaal los van, maar het beheren van een Linux en/of een Windows server is helemaal niet zo'n eitje.

Van jou weet ik wel dat je het verstand ervan hebt, maar vaak wordt een dergelijke uitspraak gedaan door iemand die nog niet zo lang met een OS bezig is en denkt alles wel gezien te hebben. Men heeft dan echter nog lang niet door, wat er zich allemaal achter de schermen afspeelt. Pas als je dat zo goed als allemaal begrijpt kun je succesvol machines beheren en dan zul je ook niet snel zeggen dat het een eitje is.

Zoals ik zo vaak gezegd heb: De veiligheid van een machine is rechtevenredig met de OS/software kennis van haar beheerder.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Je hebt helemaal gelijk, ik zie (net als meer mensen hier) dagelijks de gevolgen van slecht beheerde servers in verschillende mail- en webserver logs.
Ik bedoelde dan ook "niet zo heel moeilijk" vooral in verhouding tot het beheren van een netwerk: dat apache en proftp draaiend hebben niet noodzakelijk wil zeggen dat je ook goed bent in in een produktieomgeving.

edit:

misschien had ik dan ook 'installeren' moeten zeggen ipv 'beheren'

[ Voor 13% gewijzigd door pinball op 03-11-2003 20:37 ]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Het is toch de tak van de (eventueel) toekomstige werkgever om te bepalen of jij geneog kennis hebt? Schrijf eens een brief, doe eens een sollicitatie gesprek. Weet je gelijk waar je staat.

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 07:18
Ik beheer op dit moment zelf 4 webservers die in een bedrijfsomgeving draaien (waar het bedrijf dus ook afhankelijk van is), toch vind ik van mezelf dat ik véél te weinig kennis heb van linux. Zie mijn andere post hier in NOS.

Begin met linux, stel jezelf een doel, en zorg ook dat je dat doel haalt (bijv, een live webserver incl mail / mysql / php en de nodige scripts draaiend), en zorg dat je dan weer verder gaat. Bijt je er in vast, zo is het met mij ook gegaan.

Ik ben in een half jaar van linux groentje (1x geinstalleerd) naar serverbeheerder gegaan. Kwestie van willen, en door blijven gaan. Werkt het niet op die manier? Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden..

Succes ermee!! En ga gewoon eens op sollicitatiegesprek, ben niet bang om op je bek te gaan, je kunt want je kunt, is dit niet genoeg voor hun, jammer, volgende! De kennis die je hebt, is wat je hebt, als hun een betere nodig hebben, neem dit dan niet persoonlijk op. Verschillende bedrijven, verschillende eisen..

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24
Je moet je ook afvragen: "wat is beheren?"

Beheren is meer dan alleen maar installeren en zorgen dat het werkt.
Je moet ook naar de "omgeving" kijken;
-wat willen de gebruikers
-wanneer en waarom moet je een nieuw systeem kopen
-welke problemen ga je in de toekomst krijgen en hoe kun je ze omzeilen

Voor de technische kennis is een certificaat wel goed, maar ze willen ook weten of jij dingen/problemen kan anticiperen en al vooraf kan oplossen.
Je bent zo met een cursus weer bij met je technische kennis dus dat moet niet zo'n al te groot probleem zijn.

let the past be the past.

Pagina: 1