Toon posts:

[idee] GPL'ed linksys WRT-54G uitbreiden

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor hier en daar klachten over de functionaliteit van de WRT-54G netwerkrouter (http://www.linksys.com/Pr...?grid=33&scid=35&prid=508)

Zo zou je te weinig portforwards kunnen instellen, en wat meer features ontbreken die ik verder in dit stukje nog wel noem.

Wat minder mensen weten is dat de firmware hiervan is gebaseerd op Linux. Deze is als hercompileerbaar pakket (inclusief toolchain meen ik) te vinden op de LinkSys site zelf.

Is er wellicht iemand geinteresseerd in een projectje om te linksys firmware te extenden? Het is in principe gewoon gebaseerd op linux:
http://www.linksys.com/support/gpl.asp

Dingen die ik graag zou zien zijn
- meer portforwards
- dhcp server die 'fixed' IPs kan uitdelen aan bepaalde MAC adressen (en via ARP zorgt dat andere MAC adressen deze IPs niet kunnen innemen)
- dnsmasq mini-nameserver voor intern netwerk integreren (desnoods gekoppeld aan vorige functie)
- mogelijkheid tot ssh shell
- VPN (of zelfs ipv6 tunnels?)
...

Allemaal met redelijk weinig programmeerwerk te doen omdat we gebruik kunnen maken van generic linux spul.

Is er iemand geinteresseerd in hieraan mee te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Op zich een leuk idee waar ik wel aan mee zou willen werken, 't probleem is echter dat ik geen draadloos netwerk heb, zelf geen antenne in m'n laptop.
Maar je DHCP-feature (fixed-adres per MAC-adres) zit toch gewoon al standaard in de dhclient?
Tevens misschien een idee om er zeroconf mogelijkheden aan toe te voegen? Helemaal mooi lijkt me. Als ik het goed begrepen heb zou je daarmee van zero-conf enable AP naar AP kunnen wandelen, terwijl je IP-adres steeds automatische wordt aangepast :P.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajvdvegt schreef op 03 november 2003 @ 13:39:
Als ik het goed begrepen heb zou je daarmee van zero-conf enable AP naar AP kunnen wandelen, terwijl je IP-adres steeds automatische wordt aangepast :P.
Meestal zal ie hetzelfde kunnen blijven :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is heel leuk, maar het streeft iets anders na dan wat ik wil:

Al dit soort projectjes gebruiken de zogeheten 'ping exploit' om code te uploaden naar te router. Deze exploit in de httpd daemon zorgt ervoor dat een gebruiker met admin privileges alles kan uitvoeren. Niet erg netjes om dit te gebruiken vind ik zelf, verder is het in recentere firmwares 'opgelost'.

Verder moet je dat uploaden dus na elke router reboot opnieuw doen. Ik heb juist een dedicated router in de plaats van een computer om zo snel mogelijk na een stroomuitval weer te kunnen (inter)netten. Zit je programmatuur netjes in de flash image dan gaat dit gelijk goed.

Wat ik op het oog heb is gewoon een echte eigen firmware bakken. Zo moeilijk is het niet aangezien de 'tools' door Lnksys zelf worden geleverd, dus waarom die exploit gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op 03 november 2003 @ 13:39:
Op zich een leuk idee waar ik wel aan mee zou willen werken, 't probleem is echter dat ik geen draadloos netwerk heb, zelf geen antenne in m'n laptop.
Er zit ook een vier-poorts draadvolle switch op. Ik heb ook nog niet echt een draadloos netwerk hier (wat gepruts) maar dat is in de toekomst wel de bedoeling.
Maar je DHCP-feature (fixed-adres per MAC-adres) zit toch gewoon al standaard in de dhclient?
Het gaat hier niet over de client, maar over de server. Ik wil dat mijn PC een vast IP adres krijgt zonder op die PC (client side) iets te hoeven configureren. Edit: de reden hiervoor is dat ik portforwards ernaartoe heb
Het zit ook al standaard in de DHCP server by the way, maar er is geen configuratie optie in de webadmin van deze router om daarbij te kunnen. Dat wil ik dus toevoegen.
Tevens misschien een idee om er zeroconf mogelijkheden aan toe te voegen? Helemaal mooi lijkt me. Als ik het goed begrepen heb zou je daarmee van zero-conf enable AP naar AP kunnen wandelen, terwijl je IP-adres steeds automatische wordt aangepast :P.
Ik heb niet helemaal een idee hoe zit in zijn werk gaat, ik vermoed ala GSM? (meerdere access points hun signaal sterkte meten, en overschakelen op de sterkste) In combinatie met ip-tunneling zou je dan zelfs een vast IP kunnen houden

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Laatst online: 13-08 16:01
Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 15:02:
[...]

Er zit ook een vier-poorts draadvolle switch op. Ik heb ook nog niet echt een draadloos netwerk hier (wat gepruts) maar dat is in de toekomst wel de bedoeling.
Ok, da's dus geen belemmering, mooi. Ik zal eens kijken hoeveel zo'n ding hier kost.
Het zit ook al standaard in de DHCP server by the way, maar er is geen configuratie optie in de webadmin van deze router om daarbij te kunnen. Dat wil ik dus toevoegen.
Dat lijkt me dan verder los staan van van het linksys-project :). Niet minder nuttig hoor, maar gewoon een patch voor webmin.
Ik heb niet helemaal een idee hoe zit in zijn werk gaat, ik vermoed ala GSM? (meerdere access points hun signaal sterkte meten, en overschakelen op de sterkste) In combinatie met ip-tunneling zou je dan zelfs een vast IP kunnen houden
Nee, je wisselt niet tussen twee netwerken (of-of), maar je bevindt je in beide netwerken (en-en). Hoe dingen als default-route dan worden geregeld weet ik niet, maar als je ip-conflicten krijgt moet je automatisch een nieuw adres krijgen/kiezen. Het mooie is echter dat dat al bestaat: zcip. Enkel DHCP hoeft dus een beetje (?) gehackt te worden voor het IP-adres stuk.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op 03 november 2003 @ 20:12:
[...]

Ok, da's dus geen belemmering, mooi. Ik zal eens kijken hoeveel zo'n ding hier kost.
Zo'n 114 euro de laatste keer dat ik keek.
Dat lijkt me dan verder los staan van van het linksys-project :). Niet minder nuttig hoor, maar gewoon een patch voor webmin.
Nee je onderschat het iets, je moet de instellingen ook nog uit NVram halen en daar naartoe wegschrijven. (het apparaat heeft immers geen harddisk maar een soort eeprom)
edit: dus als je instellingen alleen in /etc tieft dan zijn ze na volgende reboot weg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, wat nieuws hier. Ik heb de patch in kwestie inmiddels afgerond en gesubmit aan sveasoft en linksys.
Verder is hij hier te vinden
http://www.fmf.nl/~orion/wrt54g-staticdhcp+dns.patch

Ik werk samen met sveasoft nog aan een web interface voor dit gedeelte.
http://www.sveasoft.com/forum6.html

[ Voor 2% gewijzigd door moto-moi op 26-12-2003 22:40 . Reden: ff link gefix0rs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Hier hebben ze het ook over een gemodde firmware :
http://forum.wirelessnederland.nl/viewtopic.php?t=1674

Misschien een idee om de krachten te bundelen ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Pagina: 1