Koolance waterkoeling 2 cpu's

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008

• Icetree
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04-2022
Ik ben in het bezit van een koolance PC2-601BLW (plaatje hieronder) en nu zat ik me af te vragen als ik een dual cpu systeem in die kast inbouw en de proccesors allebij koel via het zelfde koelingsysteem als dat goed gaat of zou als het water dan eerst langs de eerste cpu gaat zo warm zijn dan het de 2e cpu niet meer koelt ?

Afbeeldingslocatie: http://www.koolance.com/products/images/r-ccs-a07_02.jpg

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-01 01:28

Hazuki

On my Suzuki

Lijkt mij inderdaad zo dat de 2e CPU dan minder gekoeld word. Dit is echter makkelijk te omzeilen, koop gewoon een splitsing en koel ze paralel. Sim-pel ;)
Die case, dat is trouwens toch niets meer dan een Chieftec met een waterkoeling setje erbij?

[ Voor 24% gewijzigd door Hazuki op 02-11-2003 22:46 ]

Koekie?

Verwijderd

en zet je fan die op je rad staat iets harder of zet er een rad bij dan kan het gewoon, geen probleem :)

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Het water wamt maar iets van 1c op dus het moet kunnen, maybe dat je een iets stevigere radiator nodig hebt om de warmte af te voeren.

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 09:18

IvoB

Prutst er rustig op los

Het verschil in temperatuur van het water voor en na de CPU is door de stroomsnelheid zo laag, dat dat hoogstens 1 graad kan schelen lijkt mij.

• Fuzzems
  • Laatst online: 24-08-2024
als je een 2e rad en cpu blok bij plaats kun je mischien wel gaan denken aan een iets zwaardere pomp. al weet ik niet wat vooreen standaard in zon koelance ding zit :)

/edit
maybe ff move naar doc ?

[ Voor 11% gewijzigd door Fuzzems op 02-11-2003 23:02 ]

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 13:48
Ik had een Koolance. Daarin koelde ik ook mijn 10KII schijven. Die worden vet heet. Voor en na de CPU geplaatst, scheelde mij 2 graden. Dat waren dus 2 schijven de zo heet worden dat je ze niet kunt beetpakken zonder blaren over te houden! Ik denk dus niet dat jouw opstelling problemen zal ondervinden van 1 CPU-tje meer.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

temp van het water steigt maar miniem in 1 pass dus er zal maar heel weinig verschil zitten qua temps. maar je radiator moet wel de benodigde warmte af kunnen voeren op een laag verschil in temperatuur tussen water en omgeving. dus een dikke of krachtige radiator :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Gelukkig heeft water een groot opnemend thermisch vermogen ;) In een enkele pass is het water nog lang niet hoog opgewarmd (of je water staat stil als dat wél zo is).

move CME > DOC

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 00:06 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
Het temp verschil van het water zal bij 2cpu's ipv 1cpu MAXIMAAL het temp verschil tussen het contactoppervlak voor de lucht van de radiator en de lucht zijn! (in nederlands betkend dit het verschil tussen de temp aan de buitenkant van je rad en de temp van de lucht waarmee je de rad probeert te koelen)

En om een temp verschil van max 1 graden celsius te hebben tussen het water dat je koelblok in en uit gaat heb je aan een werkelijke flow van 175L/u genoeg. (als een pomp bijv. 400L/u gespecificeerd is kan deze minder dan 175L/u doen omdat de gespecificeerde flow bij 0,0 weerstand is, daarom is het misschien wel verstandig om een parralel systeem te bouwen aangezien dit minder weerstand heeft (dit zou iets kunnen schelen))

Verwijderd

Ik heb gewoon de Chieftec uitvoering van deze kast en heb daar een dual AMD in zitten.
Dit koel ik met 2 standaard Poseidon-kitjes in serie en dat werkt perfect.
Jouw blokken in serie zetten zou dus IMHO gewoon moeten kunnen ;)

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
Een extra radiator tussen de 2 processoren is het aller beste.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Natuurkunde reply.. misschien FAQ waardig (ik doel op de formules voor temperatuursteiging water)

Q... = hoeveelheid energie van ...
T = tijd
t = Delta T(emperatuur)
F = flow (liter/uur)
4,3 * 1000 = Qwater voor t = 1 en 1 Liter

Voor delta T berekenen:
Qproc = Qwater
T*3,6*1000*P = 4,3*1000*F * t * T
T*P / (3,6/4,3) / F = t
(P * (4.3/3.6)) / F= t
of
(P * (4,3/3.6)) / t = F

P = 250 Watt MAX voor 2 zeer ver overgeklokte Xeons.
maximale delta t die je wilt hebben: 5 graden over de procs.
250 * (4,3/3,6) / 5 = 60 Liter flow per uur nodig.. in de praktijk zal de delta t niet groter kúnnen zijn omdat hij warmte 'kwijtraakt', maar de temp van je procs is wel > 5 graden hoger dan Twater.

Flow is het probleem waarschijnlijk dus niet, zeker als je de blokken parallel zet (deze formules van mij gaan dan nog op over het hele systeem. Wel is delta t tussen proc 1 en proc 2 kleiner, maar totale Q blijft gelijk)
Het vermogen dat je radiator maximaal bij een redelijke Twater af kan staan wordt het probleem dus.
Overigens is voor een pc een Tproc van 60 graden écht, écht aanvaardbaar als je niet wilt overklokken. Dit is een veilige, stabiele bovengrens.

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 03-11-2003 14:39 ]

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja... Het beste kan je een systeem met twee rad's gaan maken... Het water gaat langs de eerste cpu blok en wordt dan weer afgekoeld door een rad en daarna gaat het langs je tweede CPU en daarna wordt het weer afgekoeld.

Met de zoek functie van GoT is btw. ook het een en ander over dit onderwerp te vinden...

[ Voor 61% gewijzigd door Apen-nootjes op 03-11-2003 14:45 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hier is best wel veel over te vinden.. Dual CPU waterkoelen is geen probleem.. En de makkelijkste manier is gewoon om de blokken in serie te zetten.. Het verschil in temperatuur van het inkomende en uitgaande water is nog geen graad, dus dat lijkt me echt geen probleem :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.