Kom via windows niet op samba share

Pagina: 1
Acties:

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 17:36
Ik zit al te hele tijd ermee te klooien, ben het beetje zat nu :(

In linux zelf via smbclient kom ik wel op de sambashare die ik gemaakt heb, maar via windows (op meerdere pc's geprobeerd) kom ik er niet op.

Windows komt dan met de melding "U heeft niet de juiste permissies".
Hoe kan dat? Wat ik me nog kan herinneren van vroeger toen ik nog wel eens samba had gebruikt is dat ik dan gewoon een username + pass moest invullen en klaar. Maar zoeits doet ie dus nu niet.

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Controleer op de Linux machine eens wat er gebeurd door te kijken in de logfiles. Eventueel kun je de huidige situatie snel analyseren dmv smbstatus. Overigens kun je dit toch zelf ook wel vinden :?

[google=windows samba linux permissions]:?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

- encrypted passwords op yes ?
- smb users aangemaakt ?

• RooT
Spider.007 schreef op 02 november 2003 @ 21:23:
Controleer op de Linux machine eens wat er gebeurd door te kijken in de logfiles. Eventueel kun je de huidige situatie snel analyseren dmv smbstatus. Overigens kun je dit toch zelf ook wel vinden :?

[google=windows samba linux permissions]:?
jij dacht dat ik nog niet gezocht had zeker?

Die logfiles kan ik wel eens in kijken ja, maar ik kom gewoon niet in de hele tree zegmaar.
Ik zie de shares niet eens.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
zet je security model van samba anders eens op shared ipv op user.....

• RooT
komakeef schreef op 02 november 2003 @ 21:30:
Heb ik ook al geprobeerd

• cavey
weirdness.

hmmm

hoe ziet je [globa] sectie er dan uit van je smb.conf?

• cavey
en owz

had ik zelf ook eens een keer.......

kon wel lokaal op m'n sambadoos, maar kon er gewoon niet meer remote bij:

was m'n netwerk keer down geweest (ifdown -a && ifup -a, herladen van m'n firewall script...).

Toen werkte Samba dus niet meer...... en ik kon eens een keer niet meer remote connecten omdat m'n local interface down was (geen idee hoe dat kwam, maar niks werkte eigenlijk meer omdat 127.0.0.1 er niet meer was... :-\ )

probeer dus eens een keer je smbd en nmbd opnieuw op te starten... kunnen ze rebinden aan je interfaces en misschien dat het dan wel gaat...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

RooT schreef op 02 november 2003 @ 21:28:
[...]

jij dacht dat ik nog niet gezocht had zeker?
Jouw post bewijst niet het tegendeel :? Sterker nog; je post lijkt te zeggen dat je na een standaard Linux installatie niet binnen vijf minuten erop kunt komen. Mocht dit niet het geval zijn is het wellicht handig om in het vervolg even te melden wat je geprobeerd hebt en niet.
Die logfiles kan ik wel eens in kijken ja, maar ik kom gewoon niet in de hele tree zegmaar.
Ik zie de shares niet eens.
Tot nu toe lees ik alleen het probleem vanaf de windows kant; bekijk het eens van de serverkant en begin met het lezen van de logfiles. Verder zou je een deel van je configuratie hier kunnen posten; plus wellicht de dingen die je al geprobeerd hebt :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• RooT
Spider.007 schreef op 02 november 2003 @ 21:42:
[...]

Jouw post bewijst niet het tegendeel :? Sterker nog; je post lijkt te zeggen dat je na een standaard Linux installatie niet binnen vijf minuten erop kunt komen. Mocht dit niet het geval zijn is het wellicht handig om in het vervolg even te melden wat je geprobeerd hebt en niet.
Geloof me, ik heb genoeg geprobeerd. Ben de hele dag er al mee bezig geweest, dus ik ga niet zomaar wat jij zegt na 5 minuten installeren een topic openen. Ik heb ook al gezocht op internet, en van alles in de configuratie gerotzooid, maar het werkt niet. En het probleem zal vast wel ergens op internet staan, maarja als je zo moet denken kan je beter nooit een topic openen, want alles zal al wel een keer geweest zijn... Maarja dat gaat ff offtopic ;)
Tot nu toe lees ik alleen het probleem vanaf de windows kant; bekijk het eens van de serverkant en begin met het lezen van de logfiles. Verder zou je een deel van je configuratie hier kunnen posten; plus wellicht de dingen die je al geprobeerd hebt :)
De configfile:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[global]
        log file = /var/log/samba/%m.log
        smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
        load printers = yes
        netbios name = samba
        server string = Samba Server
        socket options = TCP_NODELAY
        default = global
        workgroup = workgroup
        os level = 20
        null passwords = yes
        encrypt passwords = yes
        security = shared
        passwd program = /usr/bin/passwd %u

[emule]
        valid users = gueston,nobody
        public = yes
        path = /mnt/hdb/emule

Logfile:
code:
1
2
3
4
5
6
[2003/11/02 19:08:00, 0] smbd/service.c:make_connection(252)
  samba (192.168.1.4) couldn't find service 
[2003/11/02 19:08:01, 0] smbd/service.c:make_connection(252)
  samba (192.168.1.4) couldn't find service 
[2003/11/02 19:28:52, 0] smbd/password.c:domain_client_validate(1556)
  domain_client_validate: could not fetch trust account password for domain WORKGROUP

• cavey
denk dat ten eerste je nmbd niet lijkt te draaien ofzo?

ps afxuw | grep nmbd

en verder.....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
[global]
   workgroup = workgroup
   netbios name = samba
   server string = lalala
   guest account = nobody

log file = /usr/local/samba/var/log.%m
   max log size = 50

preserve case = yes
   short preserve case = yes
   case sensitive = no

# make sure only localnetwork can connect to us
   bind interfaces only = yes
   interfaces = eth0

socket options = TCP_NODELAY
   local master = yes
   os level = 50
   domain master = yes
   preferred master = yes
   time server = true

security = share
   encrypt passwords = yes

domain logons = no
   wins support = yes
#== global meuk af
[dump]
        path = /home/dump
        browsable = yes
        guest ok = yes
        writable = true
        comment = nopez

Dat is in een notedop mijn config file, works for me... iedereen kan overal bij... doe er je voordeel mee :) (Ben nog bezig om m'n samba server om te bouwen tot PDC, maar niet zo'n haast mee....)

sparse comments, maar works for me....

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Je samba config ziet er goed uit
Hoe zit het met de rechten op /home/dump en op de inhoud van de map?

Wat mij verder raar klinkt is dit:
[2003/11/02 19:28:52, 0] smbd/password.c:domain_client_validate(1556)
domain_client_validate: could not fetch trust account password for domain WORKGROUP
Trustaccounts zijn voor zover ik weet machine accounts (en ja die hebben een wachtwoord, namelijk de machinenaam) maar daar heb je niks mee te maken op share level, alleen op user level security
dus check dat eens, of je wel de samba server gerestart hebt en of je de juiste config gebruikt (bij mij /etc/samba/smb.conf, zoals normaal, kan je wel checken met testparm)

Verwijderd

Zoals hierboven al gemeld wordt, ziet dit er typisch uit als een server op user level security, waarbij er geen machine account aangemaakt is en men toch met windows 2K/XP erop probeert te komen. Staat in elke samba HOWTO die je maar kan vinden.

Ik zie dat hij inmiddels op "share" staat zoals voorgesteld. Ik neem aan dat er geen verdwaalde draaiende daemons meer zijn :?

Verder valt me op dat je socket bind tight aan hebt staan, maar dat je vervolgens de loopback interface weglaat bij de interfaces. Dat lijkt me een wat minder verstandig plan :)
edit:
En dat was dus niet de config van RooT Nelske :P

Verder is het wel handig een WINS server van samba te maken, als je niet wil gaan klooien met (lm)hosts files en/of dns.
komakeef schreef op 02 november 2003 @ 21:30:
Hallo :? Wat is dat nou voor een tip. Dat is hetzelfde als zeggen zet Windows er maar op, omdat iemand iets niet aan de gang krijgt in Linux.

Het feit dat het niet werkt heeft een oorzaak. Die probeer je op te sporen en vervolgens te verhelpen. Je gaat dan niet ineens zitten spelen met instellingen, waardoor het gedrag van de samba-server ineens compleet veranderd en deze een andere rol gaat spelen.

Verder heb ik absoluut het gevoel niet dat RooT ook maar iets gedaan heeft (zie ook trust-accounts etc). Sorry, maar log-files, samen met het omhoog schroeven van de debug-levels moet het eerste zijn wat je doet als het niet werkt. Als je er daarna nog niet uitkomt dan kun je het gaan vragen ja. Dat is namelijk de aanpak die een *nix "beheerder" in 99,9% van de gevallen volgt en die meestal tamelijk succesvol is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 15:19 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
[quote]RooT schreef op 02 november 2003 @ 22:00:
[...]
[...]

De configfile:
code:
1
2
[global]