• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-02 09:06
Ik ben van plan om mijn 3 jaar oude HP315 in een stoffig hoekje te schuiven en over te gaan op iets nieuws. Het liefst ga ik voor een een Sony F717 of F828 maar deze liggen gewoon ver boven m'n budget. Een tijdje geleden keek ik altijd naar een G3 en nu deze grotendeels uit de handel is de G5. Maar de G5 heeft weer een mindere beeldkwaliteit dan de G3.

In september werd de HP 945 als opvolger van de 850 (welke ik enkele dagen met veel plezier heb gebruikt) op de markt. De camera heeft enkele nieuwe features die ontbraken op de 850 (o.a. meer controle over f waarden en sluitertijd).
Hij is voor zo'n 500 euro te koop wat echt niet duur is. OK, de kwaliteit van de foto's zal misschien niet de beste zijn maar de prijs/kwantiteit/kwaliteit verhouding is heel goed.

Ik dacht daarom dat er wel veel vraag naar zou zijn maar tot nu toe heb ik geen topics op GoT gezien en zijn er ook nog geen uitgebreide reviews verschenen..
Heb jij deze camera al en zo ja, wat zijn je ervaringen? Ik ben erg benieuwd!

Afbeeldingslocatie: http://img.dpreview.com/reviews/images/hp_945.gif

Enkele links:

Dpreview aankondiging

User opinions Dpreview

Review van een pre-productie exemplaar door Bob Atkins

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:53

ko9

Hmm heeft idd mooie specs!
Misschien dat ie (mede dankzij zn prijs) de strijd aan kan gaan met de Minolta Z1 en de Panasonic FZ-serie...
Die laatste hebben echter het grote voordeel van image stabilistation, maar alles wat ik tot nu toe heb gelezen over deze camera is dat ie zo goed in de hand ligt. Hiermee voorkom je natuurlijk ook een hoop bewogen foto's

Ook het gebruik van penlites ipv een dure accu vind ik een enorm voordeel...

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:05
Wat minder enthousiaste review

.... maar inderdaad een camera die velen aan zal spreken.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:42
Geen interesse in een 2dehands 850?
Heb je geprobeerd een mail te sturen, maar je hotmail adres werkt niet.

• Artz
wezep schreef op 03 november 2003 @ 07:31:
Geen interesse in een 2dehands 850?
Heb je geprobeerd een mail te sturen, maar je hotmail adres werkt niet.
De 850 is een leuke camera maar ik heb toch liever net die extra functies die de 945 heeft. M'n mail adres klopte inderdaad niet, heb em nu veranderd, bedankt ;)

• Artz
Dringt dit ding dan tot weinigen door?
Ik heb toch al het idee om hem toch maar gewoon te kopen. Ík zal er zowiezo geen spijt van hebben..

• Artz
Heb een gekocht! :)
Ben wat foto's wezen maken, komen in het volgende mapje terecht. Ik zal er de komende tijd meer posten..

http://www.xs4all.nl/~ghmiddel/stuff/hp945/

[ Voor 4% gewijzigd door Artz op 21-01-2004 16:24 ]

Verwijderd

Foto's zien er goed uit.
Heb je al wat meer ervaring met de camera, ik ben vooral geinteresseerd hoe snel de AF is. De fuji is een prachtige camera maar prut foto's.
Dus op zoek naar alternatief misschien de 945?

• Artz
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 19:10:
Foto's zien er goed uit.
Heb je al wat meer ervaring met de camera, ik ben vooral geinteresseerd hoe snel de AF is. De fuji is een prachtige camera maar prut foto's.
Dus op zoek naar alternatief misschien de 945?
Om maar het topic nieuw leven in te blazen. AF is niet al te snel. Wanneer je focust hapert het beeld eventjes. Bewegende objecten zijn dus moeilijk te fotograferen. Batterijduur is een pro. Heb een 500 tal foto's en een aantal lange filmpjes gemaakt met, een kwart met flits en LCD. Ik zit nu aan de derde herlaade setje NiMH batterijen. Mooie foto kwaliteit, goede kleuren en een perfecte whitebalance. In sommige omstandigheden kan je de schaduw van de lens zien wanneer je flits. Dit is vooral het geval bij het fotograferen van een object op kleine afstand. Een rare designfout.. Heb eigenlijk geen problemen met blurry plaatjes door een falende AF.
Ik prefereer deze camera boven bv de Panasonic FZ10 vanwege de slechte foto's van de Panasonic in donkere omstandigheden. Dat kan ik echt niet gebruiken. Ik fotografeer zelf bijna nooit bewegende objecten dus heb ik geen last van de problemen die hier optreden. Ik moet nog veel meer fotograferen met de HP zodat ik weet hoe de camera reageert onder bepaalde omstandigheden maar voor nu ben ik nogsteeds tevreden.
Enkele samples kan je hier vinden: http://www.xs4all.nl/~ghmiddel/stuff/hp945/

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 10:45
Anticipation_AJT schreef op 19 januari 2004 @ 20:16:
[...]

Om maar het topic nieuw leven in te blazen. AF is niet al te snel. Wanneer je focust hapert het beeld eventjes. Bewegende objecten zijn dus moeilijk te fotograferen. Batterijduur is een pro. Heb een 500 tal foto's en een aantal lange filmpjes gemaakt met, een kwart met flits en LCD. Ik zit nu aan de derde herlaade setje NiMH batterijen. Mooie foto kwaliteit, goede kleuren en een perfecte whitebalance. In sommige omstandigheden kan je de schaduw van de lens zien wanneer je flits. Dit is vooral het geval bij het fotograferen van een object op kleine afstand. Een rare designfout.. Heb eigenlijk geen problemen met blurry plaatjes door een falende AF.
Ik prefereer deze camera boven bv de Panasonic FZ10 vanwege de slechte foto's van de Panasonic in donkere omstandigheden. Dat kan ik echt niet gebruiken. Ik fotografeer zelf bijna nooit bewegende objecten dus heb ik geen last van de problemen die hier optreden. Ik moet nog veel meer fotograferen met de HP zodat ik weet hoe de camera reageert onder bepaalde omstandigheden maar voor nu ben ik nogsteeds tevreden.
Enkele samples kan je hier vinden: http://www.xs4all.nl/~ghmiddel/stuff/hp945/
ik wil het topic ook nog een keer nieuw leven inblazen

ik zit te twijfelen tussen deze camera en de Minolta 7Hi
natuurlijk zal iedereen de Minolta aanraden, maar de portemonee wil ook wat he ;)

je beweerde dat je lange filmpjes hebt gemaakt met deze camera maar er zit toch een max op van 60 seconde?
ik zou ook graag nog wat meer nachtfotos/fotos in het donker zien, want die kleine foto's die in die map staan zien we natuurlijk niet veel op 8)7 daarbij horend zou ik ook graag wat foto's zien of ervaringen horen van de 'digital flash' functie die deze cam heeft
ik heb namelijk ook gelezen dat deze camera behoorlijk veel noise heeft bij foto's van >iso 200, wat zijn jou ervaringen daarmee?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Ik heb een 850i gehad en heb deze de deur gewezen omdat het eeuwen duurt voordat de camera een foto maakt (het schieten dus). Ik weet niet of dat bij deze camera ook het geval is?

DIT IS MIJN WEBSITE

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 10:45
havana schreef op 07 februari 2004 @ 08:04:
Ik heb een 850i gehad en heb deze de deur gewezen omdat het eeuwen duurt voordat de camera een foto maakt (het schieten dus). Ik weet niet of dat bij deze camera ook het geval is?
daar lijken meerdere mensen last van te hebben (zie deze, deze (punt 6) en deze thread op het dpreview forum)
hmm, das toch wel een nadeel...

Verwijderd

Hier nog een review van de 945:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/hp945.html

Steve is er aardig positief over, maarja, over welke cam is hij niet positief? 8)

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-01 18:02
Zit ook zwaar te dubben tussen de hp 945 en de fuji fp s5000..

Verschil is wel.. hp heeft 5.4 mp.. en fuji 3.1 mp..
Maar nu vraag ik mij af.. Zou je echt een MERKBAAR verschil krijgen in je foto's met de hp of de fuji??

Verwijderd

Denk je echt dat je 5 MP nodig hebt? Ik heb maar 2 MP en dat vind ik al genoeg... Maarja, 't is maar net waar je je cam voor gebruikt...

Verwijderd

Een goede lens en instelmogelijkheden is bij dat soort camera's belangrijker dan het aantal MP. Als de CCD sensors in de cams even groot zijn heeft de 3mp misschien zelfs wel een voorkeur ivm minder ruisgevoeligheid.

Verwijderd

Ik heb deze camera geruime tijd en heb er echt schitterende foto's mee gemaakt. Ik heb echter ontdekt dat de camera geen kaarten groter dan 256 aankan. Ik heb bijv een 512mb kaart en halverwege (dus na 256mb gebruikt te hebben) zijn de fotos corrupt. Ik heb HP gevraagd om opheldering maar het enige wat ik krijg te horen is dat "wij geen support verlenen bij kaarten groter dan 128mb" :?

Ik vind het vrij kwalijk dat een 5mp camera niet met grote kaarten overweg kan.

Zijn er meer mensen die deze problemen hebben? (of juist niet?)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 07:44 ]

• Artz
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 07:43:
Ik heb deze camera geruime tijd en heb er echt schitterende foto's mee gemaakt. Ik heb echter ontdekt dat de camera geen kaarten groter dan 256 aankan. Ik heb bijv een 512mb kaart en halverwege (dus na 256mb gebruikt te hebben) zijn de fotos corrupt. Ik heb HP gevraagd om opheldering maar het enige wat ik krijg te horen is dat "wij geen support verlenen bij kaarten groter dan 128mb" :?

Ik vind het vrij kwalijk dat een 5mp camera niet met grote kaarten overweg kan.

Zijn er meer mensen die deze problemen hebben? (of juist niet?)
Helaas kan ik je er niks over zeggen, sowieso vind ik de support van HP maar matig. Na zoveel tijd nogsteeds geen firmware update. Hetzelfde deden ze bij de 850 die maar één firmware update had. Ze gooien (te vroeg) een camera die toch nog wel wat aanpassingen had kunnen hebben op de markt en vervolgens gaan ze verder met een volgend model..

Heb inmiddels meer dan 3000 foto's gemaakt (heb em sinds begin van het jaar, daarvoor eentje met een stofje achter de lens moeten terugsturen) en daar zitten zeker prachtige plaatjes tussen. OK, er zijn wat tekortkomingen, maar voor het geld toen (en nu nogsteeds) heb je een prachtcamera.
Pagina: 1