[NF7-S] Opstartprobleem...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Hoi

mijn specs:

Abit NF7-S V2.0
Amd 2500+
2X256mb ddr400 (twinmos)
GF4 Ti4200
WD 80gig

Ik moet wel zeggen dat mijn systeem net gebouwd is...
Mijn probleem is dat als ik mijn pc aandoe dat hij dan na een paar minuten ineens uitgaat en dat ik dan een 'sirene' hoor... Ik heb gelezen op andere forums dat dit aan je temp of aan je voltages zou kunnen liggen maar deze zijn bij mij allemaal goed... Sinds dit een nieuwe mobo is probeerde ik windows er opnieuw op te installeren maar dat lukte ook niet want dan gaat de pc ook weer uit en sirene gaat aan.... En ik krijg ook deze probleem te zien wanneer hij opstart:
'Primary IDE Channel no 80 conductor cable installed'

Mijn geheugen wordt ook op ddr333 gezet als ik het op dual channel zet maar ik geloof dat dit niet de oorzaak is van mijn probleem... Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen want ik ben ten einde raad.... :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Kijoki op 03-11-2003 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=nf7 sirene]
Probeer eens de aldaar gevonden tips en suggesties :)

Wat betreft de 80-conductor cable melding; heb je al nagekeken of je ook daadwerkelijk een 80-polige kabel hebt gebruikt op de primary IDE..? En zo ja, zit de kabel wel goed aangesloten? (check de mobohandleiding) :)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 02-11-2003 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal krijg je de sirenes alleen als je overklokt... Flash de nieuwste bios er eens in (Bios D19, NIET 1.9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijoki
Hmm over die kabels die had ik er vroeger ook in en daar was niks mis mee.... En die sirene is dus dat de pc gewoon uitgaat en dat het enige manier om die sirene uit te doen is om de voedingkabel eraf te halen... Misschien ook een n00b vraag maar als ik de laatste bios erin flash update hij dan ook al die ouwe problemen die ze hebben gefixt in vorige updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijoki schreef op 02 november 2003 @ 19:58:
Hmm over die kabels die had ik er vroeger ook in en daar was niks mis mee.... En die sirene is dus dat de pc gewoon uitgaat en dat het enige manier om die sirene uit te doen is om de voedingkabel eraf te halen... Misschien ook een n00b vraag maar als ik de laatste bios erin flash update hij dan ook al die ouwe problemen die ze hebben gefixt in vorige updates?
uuuhmm denk het niet, volgens mij moet je alle bios updates achter elkaar erin flashen :+

nee joh gewoon de nieuwste erop dan heb je alles in 1 keer :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijoki
Aha tnx ik zal maar ff kijken of ie et dan wel doet.. Heb ook het gevoel dat het iets met temp te maken heeft.. Hij stopt bij ong iets van 50 graden.... (dat ding wordt snel warm :S )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mijn Barton trekt 52 graden... En kunnen, volgens AMD, tot ergens in de 70... Dus qua temps zal het denk ik niet zijn...
Ik heb een keer in de zoveel tijd, ook een vastloper... En wat daar de oorzaak van is, is mij eigenlijk ook een raadsel. En nee, ik ga de nieuwe bios er niet in flashen, zoveel extra's voegt ie toch niet toe, als je de vorige bios erin heb laten zetten, na een verkeerde flash...

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 02-11-2003 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijoki
Nieuwe bios erop en hoopte dat fout niet meer zou komen maar tevergeefs.... steeds weer die stomme fout... Dat is toch alleen voor oc ofzo? Ik heb em nog nooit overclocked (heb wel andere dingen aan mijn hoofd) en hij is nog maar een paar dagen oud.... :'( En ik heb andere IDE-kabels erop gegooid en krijg nog steeds zelfde fout.... Is mijn mobo nou defect???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Die foutmelding heeft betrekking tot de primairy controller he? Als je nou eens de HD op de Secundaire zet. Dan zou hij daar toch geen last van moeten hebben? Laat de primairy controller desnoods leeg...
Heb je al eens getest zonder overbodige hardware? Dus eerst alleen processor en geheugen, daarna grafische kaart erbij, vervolgens de HD erbij? Stopt ie als je de HD er aan hang dan moet je die eens aan de secundaire controller hangen :) .
Veel suc6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijoki
LoL makkelijk praten... Ik heb nog een brander en een dvd-speler waar moet ik die dan aanhangen? Dus het kan zijn dat me primary controller ding kapot is?.... Maar ik zal wel ff testen met dat secundary controller spul dan... Alleen die sirene is zo irri en me ma slaapt nu :P *edit* Owk heb em nu op secondary staan maar krijg nog steeds die foutmelding en hij gaat nog steeds uit............ :'( :'(

[ Voor 19% gewijzigd door Kijoki op 02-11-2003 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Dat zou heel goed kunnen ja, kreeg je ook de piep-foutmelding toen je niks aan de IDE-controllerd had hangen? Hoe is die piep eigenlijk? Volgens mij kan je ergens zoeken wat het betekend. Kort-lang-lang betekende dat de CPU kapot was (verschilde per moederboard).

Trouwens: Je geheugen loopt standaard op 333 omdat je cpu dat ook loopt.

Heb je eventueel de winkel waar je hem hebt gekocht opgebeld? Je kan hem RMA'en. Je krijgt dan een nieuw mobo en dan zou het probleem zeker verholpen moeten zijn. Anders vrees ik toch dat het één van de andere hardware is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja lekker dan , als je vroeger een ata33 schijf erin had zitten dan werkte dat destijds goed hoor
maar sinds ata 66 moet je een 80 pins kabel gebruiken en gebruik gewoon de kabel die bij het mobo zat, niet die oude die het vroeger zo mooi deed.

wat die sirene betreft je systeem slaat uit met sirene's ?
dan is het 99% zeker je voeding had ik namelijk ook , gewoon zwaardere kopen. 300 watt trekt het niet bij nf7-s.

als het bij een cold boot is met sirene's dan moet je de shutdown if cpu fan fail op disabled zetten(in je bios), dan is dat ook opgelost of flashen naar biossen boven de 1.4

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2003 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

MaDLiVe

.-Observer-.

50 graden is al best warm hoor. Die van mij flikkerde er ook uit bij ~50 graden. Waarschijnlijk zit de coretemp dan al stukken hoger.

Ik heb gewoon het gevoel dat de nf7-s gewoon een beetje paranoia is :P (heb dit probleem nog nooit eerder gehad met andere mobo's).

En dat over de voeding zoals hierboven vermeldt: het kan maar de sirene heeft ook veel andere oorzaken (this dus eigelijk een beetje onzin).

[ Voor 23% gewijzigd door MaDLiVe op 02-11-2003 22:17 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
dan is het 99% zeker je voeding had ik namelijk ook , gewoon zwaardere kopen. 300 watt trekt het niet bij nf7-s.
Waar haal je die theorie nou weer vandaan? Een 300 watt trekt dat prima. Het ligt trouwens niet alleen aan het moederboard, maar ook aan de hoeveelheid geheugen, cpu, grafische kaart, aantal harde schijven en case-fans. Zie mijn specs eens voor de grap, zelfs dat kan getrokken worden door een noname 300 watt voeding :Y) .
Het kan wel de voeding zijn (vraag niet waarom), maar dan ligt het niet aan de hoeveelheid watt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Word je Cpu niet standaard overklokt ? Bij die NF7 borden worden ze met de oudere biossen als XP 3200+ gezien (je 2500+) als je dan al geen goeie koeling hebt knalt ie er snel uit :)
Check effe de laatste bios update en kijk of je koeler er goed op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Nieuwe bios erop en hoopte dat fout niet meer zou komen maar tevergeefs.... steeds weer die stomme fout... Dat is toch alleen voor oc ofzo?
Lezen is ook een vak, lees eerst even het hele topic. De TS heeft zn bios dus al geflashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijoki
Ik heb een 350 watt voeding dus daar kan het niet aan liggen. Deze voeding heb ik al eerder gebruikt bij een p4 mobo en daar was nix mis mee... En nee mijn cpu wordt niet standaard overclocked.... Alle shutoff temp dingen zijn DISABLED... En die sirene is gewoon iets van taaa-tuuu :p... Het is niet hoge toon lage toon ofzo gewoon een irri sirene.. Heb ook ergens anders gelezen waar mensen deze probleem hebben maar die komen er ook niet uit en hebben niet helemaal hetzelfde probleem.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 17:18

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 22:14:
ja lekker dan , als je vroeger een ata33 schijf erin had zitten dan werkte dat destijds goed hoor
maar sinds ata 66 moet je een 80 pins kabel gebruiken en gebruik gewoon de kabel die bij het mobo zat, niet die oude die het vroeger zo mooi deed.

als het bij een cold boot is met sirene's dan moet je de shutdown if cpu fan fail op disabled zetten(in je bios), dan is dat ook opgelost of flashen naar biossen boven de 1.4
Als 300W niet genoeg is. Is 550W Antec Truepower dan wel genoeg?

Ik zit namelijk spontaan met hetzelfde probleem. Hij liep een tijd goed en als ik nu een tijdje me pc aan heb staan valt ie ook gewoon uit en begint het alarm te loeien. Geen bijzonder hoge temperatuur en in het bios heb ik al die warningtemperaturen en zuut al hoog of uit gezet.

Specs.

Amd Athlon XP2700+
Abit NF7-S rev. 2
2 x Corsair pc3200 512 MB Twinx
Antec Truepower 550W
Zalman koeler (weet type niet uit me hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

MaDLiVe

.-Observer-.

MixingMastersM schreef op 03 november 2003 @ 14:12:
[...]

Ik zit namelijk spontaan met hetzelfde probleem. Hij liep een tijd goed en als ik nu een tijdje me pc aan heb staan valt ie ook gewoon uit en begint het alarm te loeien. Geen bijzonder hoge temperatuur en in het bios heb ik al die warningtemperaturen en zuut al hoog of uit gezet.

Specs.

Amd Athlon XP2700+
Abit NF7-S rev. 2
2 x Corsair pc3200 512 MB Twinx
Antec Truepower 550W
Zalman koeler (weet type niet uit me hoofd)
Voltages zijn neem ik aan wel stabiel. Gaarne alleen nog je temp te vermelden bij punt van uitval.

Die core temp heeft een maximum van 90 graden in de bios (dus niet surface maar core-core). Die kon vroeger op 110, toen had ik er ook geen problemen mee. Maar als ik die ouwe bios (14) er weer opzet dan loop ik weer te kutten met mijn adjustable fans.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
300 watt is genoeg hoor, mijn specs worden makkelijk getrokken. Een 350 moet dan helemaal genoeg zijn. Net als wat de TS zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

MaDLiVe schreef op 03 november 2003 @ 14:31:
[...]

Voltages zijn neem ik aan wel stabiel. Gaarne alleen nog je temp te vermelden bij punt van uitval.

Die core temp heeft een maximum van 90 graden in de bios (dus niet surface maar core-core). Die kon vroeger op 110, toen had ik er ook geen problemen mee. Maar als ik die ouwe bios (14) er weer opzet dan loop ik weer te kutten met mijn adjustable fans.
Durf ik niet precies te zeggen maar echt veel is het niet. Ik denk dat het in de buurt van de 60 graden komt.

Ik snap dus echt niet hoe dit zo opeens maar kan gebeuren. Heb nu al me fans voluit staan (1 cpu + 4 case) me deur eruit gehaald en nu is die 44 graden. normaal draaien al me fans op laagst mogelijke snelheid. Ik word er een beetje gek van, ik heb niks gedaan en opeens begint dat ding kuren te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Dat soort problemen komen niet door een voeding.
Ik denk dat TS gewoon een oudere computer met een ATA33 kabel had die die nu weer gebruikt. Koop ff een níeuwe in de winkel (wel ATA100/133) en kijk eens wat ie dan doet...
Dat denk ik ...

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

jotheman schreef op 03 november 2003 @ 14:45:
Dat soort problemen komen niet door een voeding.
Ik denk dat TS gewoon een oudere computer met een ATA33 kabel had die die nu weer gebruikt. Koop ff een níeuwe in de winkel (wel ATA100/133) en kijk eens wat ie dan doet...
Dat denk ik ...
Er zijn 2 problemen waar hij mee kampt. De suggestie over de voeding slaat dus op dat andere probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijoki
Nee man die kabels heb ik onlangs gekocht bij een winkel..... Het lijkt mij een veel voorkomende nf7-s probleem nu ik zie dat het vaker voorkomt en abit zou er een bios-update voor moeten maken om het te repareren...? Het is wel makkelijker praten dan gedaan dat moet ik wel toegeven maar dit valt toch wel te fixen geloof ik?
*edit* net ff gebeld naar abit-nederland.. een van de medewerkers daar zegt dat het aan de temp van mijn cpu ligt die te hoog is.. Ik zeg van maja als ik aflees bij welke temp hij stopt is dat ong 50 graden... Zegt hij jah maar dat is de externe temp er is nog een interne die door een pinnetje wordt doorgegeven dat ong 10~12 graden hoger is.. Zeg ik dus bij 60 graden stopt zo'n ding?? Als antwoord jah misschien ligt het aan je cooler wat voor een is het? Een coolermaster? Jah daar hebben we problemen mee die kunnen hele rpm gezeik wijzigen en dan krijg je ook weer heel veel gezeik.. Probeer es om je cpu fan direct aan te sluiten op voeding misschien komt er te weinig voeding in je mobo.. Jah maar je moet je cpu fan toch aansluiten op cpu-fan aansluiting anders denkt je mobo dat je geen cpu-fan hebt en dan gaat ie ook uit?? Ook geen normale antwoord op alleen maar probeer het maar op een andere fan aansluiting, heb je trouwens nog andere fans in je pc? Jah nog 2 casefans erin... Ow nou het kan zijn dat ze ook weer foute rpm'tjes sturen en al dat gezeik... Oftewel geen normaal antwoord..
Word ik doorverbonden met rma-dienst. Zegt ie jah je moet gewoon ff je cpu op andere mobo testen om te kijken of hij misschien te warm wordt??... :S vage mensen hoor ze weten gewoon geen antwoord en dit is een vaker voorkomend probleem en ik geloof dat ze dat weten maar ze houden zich erbij dat de temp te hoog is.......

[ Voor 69% gewijzigd door Kijoki op 03-11-2003 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Hij viel net weer uit. Ik was rustig bezig me fan's weer langzaam te zetten en hield goed de temperatuur in de gaten. bij 52 graden viel hij dus uit en begon het alarm te loeien. echt veels te vroeg ook. nu draait ie dus weer met de fans zo hard mogelijk en de deur er weer uit. Nu is hij 40,5 graad. Het blijft een probleem uit het niets, ik hoop dat het ook weer uit het niets weg gaat :x. want zoals ik hierboven lees heeft Abit Nederland ook geen zinnig antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijoki
Jammer man geloof dat het aan de mobo ligt en dus echt niet aan de cooler of processor.. Ik heb op een andere forum (forum.abit-usa.com) gelezen dat er ook andere zijn met dit probleempje.... Zal wel liggen aan een of andere type van nf7-s'tjes die toen uitkwamen en dat wij daar de dupe van zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Mjah, lijkt me redelijk lullig als dat het geval is. Daarnaast is het een paar dagen geleden op komen zitten, dus een beetje raar ook nog. Het is dus rot als ik er geen oplossing voor vind ook. Heb het als ie vaker gehad, maar toen heb ik zolang gerommeld tot het weer weg was. Tijdelijk dus zoals nu blijkt.
Pagina: 1