Toon posts:

[EAX] Center kanaal zeer zacht geluid.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een SB LIVE! Platinum 5.1.

In diverse spellen merk ik dat het geluid van het centre kanaal zeer zacht is.

In Max Payne 2 hoor ik Max bijna niet als hij wat zegt. En ook als ik schiet hoor ik het geluid van de guns zeer zacht. Terwijl de overige ingame geluiden zeer goed hoorbaar zijn. (Tegenstanders en ambient)

Ook met de Call of Duty demo's het zelfde probleem. Je eigen geweer hoor je bijna niet terwijl de rest van de geluidseffecten oorverdovend zijn.
Er zijn nog tal van games waarmee ik dit probleem heb.

Dit probleem ontstaat alleen als ik EAX aanzet. Als ik dit uitzet dan hoor ik alles duidelijk. Maar in de meeste games heb je dan geen 3D audio.

Wat opvalt is dat dit alleen gebeurd in vrij recente games.

Heb de laatste nieuwe drivers van Creative al geinstalleerd en DirectX 9 opnieuw geinstalleerd na de driver update. Dit helpt niet.

Of wordt er niet meer gesleuteld aan de drivers van de SB Live! series? De laatste driver is van 10/03/2003.

Misschien word het tijd om te "upgraden" naar een SB audigy 2 ofzo.....

Verwijderd

EAX is een bepaalde manier van digitaal geluid. Zoals DTs en Dolby Digital, maar dan een uitbreiding.

Weet je zeker dat je SB LIVE! 5.1 überhaupt wel de spullen in huis heeft om EAX weer te geven.
Ik denk van niet, daarom weet de kaart niet echt wat hij ermee aan moet. (EAX is volgensmij 6.1 en jij hebt 5.1)

Verwijderd

Sorry, lees net dat hij EAX support.... |:(

Dan houd het bij mij op. :)

Verwijderd

EAX is geen soort digitaal geluid (EAX is maar 16bits 48Khz analoog geluid)
EAX heeft niets te maken met de speaker set-up, met een 2.1 set-up kan je net zo goed EAX draaien als met een 7.1 speaker set-up
EAX is gewoon een aanvulling op het al bestaande geluid

heb je in de control panel en windows de goede speaker set-up gekozen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe heb je je receiver ingesteld? OP DPL of DPL II, dan is dat wel logisch lijkt mij. AEX probeert het geluid berder te maken door faseverschillen in het geluid te brengen. Hierdoor zal het center kanaal dus nauwelijks te horen zijn!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 20:39:
EAX is een bepaalde manier van digitaal geluid. Zoals DTs en Dolby Digital, maar dan een uitbreiding.

Weet je zeker dat je SB LIVE! 5.1 überhaupt wel de spullen in huis heeft om EAX weer te geven.
Ik denk van niet, daarom weet de kaart niet echt wat hij ermee aan moet. (EAX is volgensmij 6.1 en jij hebt 5.1)
Oja, waarom zit op de eerste generatie SB Lives dan al EAX :)

Je kan gamen met je center maar ik vind dat klote. Ik hoor geluid over fronts en rears en ik zou in jouw plaats de center gewoon uitzetten, ik snap ook niet hoe het kan dat die gebruikt wordt.

En wat voor speakers hebbie en hoe hebbie dat aangesloten? Want Deepspace heeft het ineens over een receiver terwijl dat nergens stond :?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2003 21:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb een Cambridge DTT 3500 5.1 speakerset. Aangesloten met Digital DIN (SPDIF) kabel, Heb ook al de 4 polige jack plug geprobeerd en de dubbele analoge jackpluggen.

Het probleem doet zich alleen voor bij recente spellen zoals Call of Duty Demo, Max Payne 2, Unreal 2, GTA vice city...etc.

Het geluid wat normaliter uit je centerspeaker moet komen n.l. het geluid van je geweer of het openen van een deur... dus geluiden wat recht voor je vandaan komen, die hoor je dus heel zacht als ik EAX inschakel. Als ik EAX uitschakel dan hoor ik het desbetreffende geluid wel goed. Maar bij o.a. de Call of Duty demo en GTA Vice City houd dat dus in dat het maar 2D geluid is. Dan word er ook geen gebruik gemaakt van 3D geluid. (duidelijk hoorbaar omdat de achter speakers geen geluid geven)

Terwijl bijv. Battlefield 1942 het prima doet, daar hoor ik dus als ik schiet het geluid van het geweer uit mijn centre speaker komen. En als achter me iemand schiet dat ik dit ook achter me hoor. Met het verschil dat je in deze game alleen Hardware Acceleration kan inschakelen.

De speaker instellingen in Windows staan op 5.1 (misschien dat sommige spellen daar naar kijken) daar ligt het dus niet aan.

In de Max Payne 2 readme staat als je problemen met geluid hebt dan moet je EAX uitschakelen. (duh... daar heb je toch geen EAX geluidskaart voor)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 00:01 . Reden: aanvulling ]

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
eax en 5.1 hebben niks met elkaar te maken, eax komt alleen voor op computers en is een manier om 'ruimtelijk' geluid te creeren, en wordt ook gebruikt voor plaatsbepaling door delay.
Ook is Eax maar 4 kanalen doorgaans, het is dus wel logisch dat de center het niet doet, het geluid gaat alleen naar links en rechts voor -en achter, is in principe ook genoeg bij unreal om te horen waar die luitjes vandaan komen.

Op mijn nforce2 soundstorm heb ik de optie 'create center channel' en dat werkt prima, of dat op de Live! zit weet ik niet maar wellicht wel?

[ Voor 17% gewijzigd door BuG2FiX op 03-11-2003 10:55 ]

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 20:59
Als je geluidsproblemen heb in Max Payne 2 hoeft dit niet perse aan je computer te liggen aangezien veel mensen hier last van hebben.
Daarvoor is er een patch v1.1 en die heeft veel mensen van het "multi chanel" probleem geholpen. ;) Mischien werkt het ook bij jou.
Pagina: 1