Toon posts:

[XP] thumbnails maken explorer erg traag (cache?)

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een redelijk aantal foto's op mijn computer staan afkomstig van mijn digitale camera. Om het bekijken gemakkelijk te maken zet ik explorer op view > thumbnails, maar explorer wordt hier ontzettend(!) traag van. Op zich zou dit ook wel begrijpelijk zijn, elke keer als ik een map open dan moet hij een tig-tal foto's van elk 600k resizen naar een thumbnail en aangezien de foto's op het netwerk staan kan dit nogal wat tijd kosten.
Ik dacht alleen dat Windows de thumbnails de thumbnails cached en in mijn mappen staat ook een thumbs.db. Dit zou het proces toch moeten versnellen, lijkt mij.
Waarom duurt het dan altijd zo vreselijk lang voordat ik de inhoud van een map met foto's in thumbnail formaat te zien krijg? Waar kan dit aan liggen?

Ik heb overigens ook nog even ACDSee en IrfanView geprobeerd, in de hoop dat zij beter cachen, maar ook dit is hopeloos.
Tevens kon ik nergens op internet iets over dit probleem vinden. Ik zal toch niet de enige zijn?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Omdat je pc thumbs.db moet openen, en dan de goeie thumb bij de goeie pic moet plaatsen, duurt idd heel erg lang met een grote foto map

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 22:32
Bij Folder Options->View staat "don't cache thumbnails" wel uitgeschakeld?

Mijn fotografie en videografie

Verwijderd

Topicstarter
Het idee van thumbs.db is toch juist dat het allemaal sneller zou moeten gaan?
Dit zou je toch in elk geval denken als je een map vol met foto's hebt staan.

En ja, ik heb "don't cache thumbnails" niet aan staan.
Dit blijkt volgens mij ook wel uit het feit dat alle mappen die ik open een thumbs.db komt te staan, ook nieuwe mappen.

Als Explorer een probleem lijkt te zijn, is er dan een programma waarmee ik wel snel mijn foto's kan bekijken? Zoals ik reeds vertelde zijn zowel ACDSee als IrfanView ook erg traag.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja maar die thumbs.bd moet ook weer over de relatief lanzame usb naar binnen gehaald worden .... want die blijft ook bewaard op de camera

Iperf

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

hebben we het hier over jpg's op je camera of staan ze al op je hardeschijf?

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

Topicstarter
De foto's staan op een netwerkdrive in een 100Mbit netwerk.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou kunnen proberen een aantal factoren uit te sluiten - is het met dezelfde map bijvoorbeeld aanzienlijker sneller als je het (tijdelijk) lokaal copieert? Zo ja - zou het eventueel een netwerk probleem kunnen zijn.

Ook kan je de kwaliteit van de thumbnails verkleinen - zie bv. dit eens: http://www.winguides.com/registry/display.php/1066/

Er is ook ergens nog een setting iirc die het maximaal aantal thumbnails bepaalt.

Verwijderd

Topicstarter
Het verlagen van de kwaliteit scheelt wel iets. Maar nog steeds hangt explorer enige tijd als ik een folder met foto's open om alle thumbnails aan te maken.
(Plus dat thumbnails wel erg lelijk worden bij 50%, maar dat is niet zo erg.)

Waarom staat alle informatie over de thumbnails niet normaal in de folder en is deze niet meteen beschikbaar??? In een map van 17Mb staat een thumbs.db van minder dan 200Kb, dus dat zou héél snel moeten kunnen worden geladen., toch?

Ik kan nog steeds nergens extra informatie vinden over dit probleem. Ben ik dan echt de enige? :?

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
ik heb net ff getest
een mapje op een netwerkdrive met 300 foto's van allen zo rond de 750-1000 Kb

eerste keer duurt het lang omdat ie overal thumbnails van moet maken maar als ie klaar is en daarna opnieuw de map opent dan zie je de plaatjes nadrukkelijk sneller. Dit is uiteraard logisch omdat daar de thumbnails voor zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog eens uitgeprobeerd en je hebt gelijk, MAAR....

Als ik een map open dan maakt mijn computer overal thumbnails van. Ik ga naar een andere map, sluit explorer, o.i.d. Als ik dan terug kom in deze map dan gaat alles lekker snel en gebruikt mijn computer dus op de juiste manier de Thumbs.db.

MAAR nu herstart ik mijn computer, ik log weer in en open dezelfde map als hiervoor. Nu gaan het wéér heel langzaam en moeten alle thumbnails opnieuw worden opgebouwd!

Dat is het probleem.

Ik begin het idee te krijgen dat het probleem niet echt een oplossing heeft...
Of kan iemand mij toch nog helpen?
Anders kunnen we dit draadje beter stoppen. :X

Verwijderd

Topicstarter
Waarbij ik nog wel even op wil merken dat ik er helemaal gestoord van wordt!
Mijn explorer staat regelmatig gewoon stil als ik mijn foto's probeer te ordenen.

|:( 8)7 ;( :( ;( 8)7 |:(

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 17:55:

Als ik een map open dan maakt mijn computer overal thumbnails van. Ik ga naar een andere map, sluit explorer, o.i.d. Als ik dan terug kom in deze map dan gaat alles lekker snel en gebruikt mijn computer dus op de juiste manier de Thumbs.db.

MAAR nu herstart ik mijn computer, ik log weer in en open dezelfde map als hiervoor. Nu gaan het wéér heel langzaam en moeten alle thumbnails opnieuw worden opgebouwd!

Dat is het probleem.

kan het misschien zijn dan de thumb cache bij een reboot wordt weggegooid als het om een netwerkshare gaat? ik den kdat dat namelijk het geval is.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 16:56
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 17:55:

Dat is het probleem.

Heb hier hetzelfde met mijn picture map (momenteel 19008 bestanden in 367 mappen, oftewel erg traag bij de 1e keer openen) ... Denk dat dit standaard :'( in XP zo is en dat er weinig aan te doen is.

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik al bang voor. ;(
Bedankt. |:(

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Heb je misschien een virusscanner draaien?

Bij mij ging het thumbnail maken sneller als ik Auto-Protect uitzette :)
Pagina: 1