Toon posts:

Flash MX alpha-effecten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb hulp nodig, dit leek me de goeie plek.

Ik ben bezig met een intro voor me website, de intro probeer ik te maken in flash. Nu heb ik een plaatje gemaakt in photoshop van een lijn (een omgekeerde U, het moet een deur voorstellen) en nu wil ik dit plaatje dus van niet zichtbaar naar wel zichtbaar laten gaan. Niet dat het plaatje HELEMAAL van 0% naar 100% fade...maar het lijntje zelf, beginnend linksonder, dat ie rechtsonder eindigt...ik heb het plaatje in kwestie erbij gedaan...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~laport/flash-logo.jpg

iemand enig idee hoe ik het net kan laten lijken dat dit lijntje vanzelf ontstaat (dus van linksonder naar boven naar rechtsonder)

(tips: ik zoek dus iets van een gradient fader ofzo...iets wat onderaan begint met faden en dan in het midden en dan bovenaan pas fade...ipv in 1 keer het hele blok)

edit:
als iemand dit plaatje wil gebruiken om het te maken voor me is ook goed, graag wel in .fla bestand posten dan :P hehe _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2003 17:11 ]

Verwijderd

Misschien dat je een tweede layer kunt maken die eerst het hele plaatje onzichtbaar maakt en bij afspelen steeds meer laat zien?

Dus een tweede layer maakt de U helemaal zwart, naarmate de movie afspeeld zorg je ervoor dat de U steeds meer zichbaar word.

Lijkt mij een simpele, maar doeltreffende oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 17:26:
Misschien dat je een tweede layer kunt maken die eerst het hele plaatje onzichtbaar maakt en bij afspelen steeds meer laat zien?

Dus een tweede layer maakt de U helemaal zwart, naarmate de movie afspeeld zorg je ervoor dat de U steeds meer zichbaar word.

Lijkt mij een simpele, maar doeltreffende oplossing
**great minds think alike**

dat d8 ik dus ook, maargoed, maar dan kom je dus in de knoop, want je kan wel met alpha (opacity whatever) werken, maargoed, die waarde geld ten alle tijden (zo goed?) voor het gehele plaatje, je kan niet instellen (of althans ik niet), dat je een bepaald traject volgt, dus dat je zegt, begin onderaan met het plaatje weg te laten faden en dan iets hoger dat weglaten faden en dan weer wat hoger...enz. enz....

de enige manier die ik daarmee kan bedenken is om een HELEBOEL kleine rechthoekjes steeds weg te laten faden, maar hoe minder je er doet, des te schokkeriger (ofzo) de animatie is...dus als je het vloeiend wilt hebben, dan moet je een heleboel rechthoekjes gebruiken...

(sorry als jullie het niet snappen maar ik ben al 3 uur hiermee bezig ofzo, dus ik heb al allemaal dingen geprobeerd, als ik iets zeg dan zie ik dat gelijk voor me...en jullie niet...sorry :P)

Verwijderd

Pffff... het is inderdaad moeilijker dan dat ik had gedacht! Ben net zelf ook ff bezig geweest met het testen. De enige oplossing lijkt me toch echt dat je met een viertal layers werkt... waarbij het geheel eerst onzichtbaar is, en dankzij shape of motion tweens het geheel steeds zichbaarder wordt.

De twee verticale lijnen van de deur vormen geen probleem, de boog deste meer. En je moet dmv Trial and Error een zo vloeiend mogelijk beeld proberen te krijgen.

Een beeld maken op een path kan ook niet, want als je het path van de U naar een stip gaat maken, dan gaat hij automatisch het centrum opzoeken. Dit wordt handwerk! Succes ermee!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Kan je niet een mask gebruiken en ipv een vlak een gradient? Welke MX versie gebruik je (MX / MX2004)?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 02 november 2003 @ 18:19:
Kan je niet een mask gebruiken en ipv een vlak een gradient? Welke MX versie gebruik je (MX / MX2004)?
ik heb geen flauw idee hoe je dat moet doen met mask en/of gradient

(mx versie)

Verwijderd

Volgens mij kan je het het makkelijkst met masks doen. Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets.

Je kan hier de FLA file downloaden.

De bitmap is lelijk omdat ik hem in Flash zelf geresized heb, voor het mooiste resultaat kan je de bitmap het beste in Photoshop resizen naar de goede grootte.

Succes!

[edit] Het voorbeeld is ter demonstratie, door de shape tweens aan te passen kan je zorgen dat het allemaal wat vloeiender gaat. Ook staan de masks nog niet helemaal goed, maar dat is ook zo opgelost. Succes weer! ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ah kijk dat is handig thank you

ik kreeg vandaag op school ook opeens een ingeving..
ga proberen er zwarte blokjes over te doen en die dan met shape
tween laten veranderen...hopelijk lukt het (denk het wel)

iig allemaal bedankt voor de hulp. stel ik op prijs :)

Verwijderd

Layer3: een blokje met een gradient van zwart alpha0 naar zwart alpha100
Layer2: mask
Layer1: het originele plaatje

Met Layer2 maak je een motion tween die Layer1 zichtbaar maakt, Layer3 maakt dezelfde beweging hierdoor lijkt Layer1 in te faden.

Maakt het wel wat zwaarder voor de bezoeker maar is toch net het kleine detail dat het mooi maakt lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 19:53 . Reden: Lagen op de juiste volgorde gezet ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 19:52:
Layer3: een blokje met een gradient van zwart alpha0 naar zwart alpha100
Layer2: mask
Layer1: het originele plaatje

Met Layer2 maak je een motion tween die Layer1 zichtbaar maakt, Layer3 maakt dezelfde beweging hierdoor lijkt Layer1 in te faden.

Maakt het wel wat zwaarder voor de bezoeker maar is toch net het kleine detail dat het mooi maakt lijkt me.
dat is nog allemaal te moeilijk voor me :P
ben echt nog maar een beginner met flash,
dit is wat ik er nu van gemaakt heb (met blokjes van dezelfde kleur van shape te laten veranderen dus)

http://www.xs4all.nl/~laport/intro.swf

Verwijderd

tis misschien irritant he, maar als je nou eens een mask maakt en deze mask een gradient (kleurovergang) geeft en deze via een motion path laat bewegen (dezelfde 'lijn' als die deur van je) dan LEER je echt een heleboel van dit probleempje.. is nu ff @#$%, maar zul je op den duur zeker terugverdienen!

volgens mij hebben de laatste Flash-versies hier standaard al tutorials voor, en anders is het internet een aardig medium om hier meer informatie over te vinden :P

btw, een en ander iets vloeiender laten lopen kan met het aanpassen van de framerate (staat standaard op 12 geloof ik, probeer eens 20 ofzo)

edit: 'deur' moest toch echt 'duur' zijn 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 01:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 01:12:
tis misschien irritant he, maar als je nou eens een mask maakt en deze mask een gradient (kleurovergang) geeft en deze via een motion path laat bewegen (dezelfde 'lijn' als die deur van je) dan LEER je echt een heleboel van dit probleempje.. is nu ff @#$%, maar zul je op den duur zeker terugverdienen!

volgens mij hebben de laatste Flash-versies hier standaard al tutorials voor, en anders is het internet een aardig medium om hier meer informatie over te vinden :P

btw, een en ander iets vloeiender laten lopen kan met het aanpassen van de framerate (staat standaard op 12 geloof ik, probeer eens 20 ofzo)

edit: 'deur' moest toch echt 'duur' zijn 8)7
nahja, ik ga het gewoon proberen, want ik heb nu iig iets wat ik als intro voor me website kan gebruiken. En dat kan eigenlijk alleen maar mooier gemaakt worden

Verwijderd

Ik snap alleen niet waarom je de Shape tweening die ik gebruikte in mijn voorbeeld niet hebt gebruikt, aangezien de stappen tussen de keyframes dan gecalculeerd worden.
Nu heb je namelijk een erg hakkerig effect door al die blokjes. Onnodig als je het mij vraagt.
Pagina: 1