Toon posts:

PC bouwen -> ????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk zelf eens een PC in elkaar zetten, van de grond af. Ik heb al meerdere malen een nieuwe cd-writer/harddisk/etc. in mijn huidige PC gezet en dat is allemaal geen probleem. Maar het probleem van mij zit hem meer in het moederbord en de processor.

Kan ik die gewoon kopen en in elkaar klikken, en dan alle andere hardware toevoegen en een OS erop zetten? Of moet ik eerst gaan Lopen klooien met de BIOS, of andere software?:?
Ikzelf denk dat ik gewoon een nieuwe kast kan kopen daar een passend moederbord en processor in zetten en het zooitje draait. :)

Help me ff, alvast bedankt!

PS: wat is het beste moederbord voor een AMD??

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Opzich is het makkelijk. Hou er wel rekening mee dat je idd dingen in het bios moet veranderen. Nieuwe HD moet fdisken en formatten. En Goed opletten hoe je een MOBO in een kast schroeft. Verder is het idd een kwestie van in elkaar klikken.

Beste Mobo voor amd is er niet meer... kiezen tussen
-Abit KT7(-raid)
-Asus A7V
-Msi K7T pro2 (a)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
goed, omdat ik toch niks te doen heb.

zorg dat je een kast heb met voldoende voeding
koop een abit KT7
koop je AMD
zet alles erin, hdd + fdd kabels worden meegeleverd met mobo
zet je softmenu goed
fdisk, format, windows (of linux ofzo)
klaar is klara

probeer zo antistatisch mogelijk te werken (niet op hoogpolig tapijt e.d.)
als je de stekker in de voeding steekt (vanaf een geaard stopkontakt), en even met je hand de kast aanraakt ben je iig gelijk geaard met de kast

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Topicstarter
Maar de BIOS zit standaard al op het moederbord?:? Ben echt een newbie!!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

het is: het BIOS :)
maaruh, een bios is gewoon een chippie die op je moederbord zit geprikt, waarmee je computer zegmaar 'opstart' en zit inderdaad al standaard erop, maar het kan zijn dat je daarin wat moet veranderen, maar als je een goed merk moederbord koopt (abit,asus enzo) zit er altijd een boekje bij je moederbord waar ook het BIOS in staat beschreven met bij elke optie wel een kleine uitleg over wat het doet/is

\o/

Verwijderd

't Is heel goed te doen, zelf een pc in elkaar zetten. Ben je niet zeker van je zaak, vraag dan iemand om je te helpen (om te gillen als je iets fout doet :)).

Verder zit er waarschijnlijk wel een goed boekie bij je mobo. Lukt iets niet (misschien is er iets stuk) dan is het makkelijk om een werkende pc bij de hand te hebben (liefst met inet).

Verwijderd

Topicstarter
Thankzzzz *D

Ik zal vandaag eens gaan kijken en hoop dat HET BIOS :9 geen problemen gaat opleveren. Ik heb wel eens meer met het bios zitten klooien maar ik wist niet dat dat een chipie is, ik dacht dat het gewoon een stukje software was:?

Maar puur ff omdat ik het wel interresant vind :7 Wat is dan precies een Flash BIOS?? Want dat heb ik meerdere malen gedownload voor mijn huidige PC (compaq). Ik denk zelf nu dat het dus nieuwe "software" (of noem je dat zo niet) is voor het chipie?? Klopt dat:?

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
echt een newbie, en dan toch al SuSe expert, knap hoor ;)

maarre, op t moederbord zit idd alles wat je nodig hebt om te kunnen beginnen (bios, hdd/fdd/com poorten)

kwestie van een paar instellingen, tegenwoordig meestal allemaal vanuit het bios te regelen.

de twee belangrijkste instellingen:
processor snelheid instellen
harddisk instellen, meestal is daar een "hdd autodetect" optie voor.

er zitten bij alle (merk) moederborden een goed boekje waar het bios duidelijk stap voor stap uitgelegd wordt.

Hoe kom ik in't bios? even [del] indrukken bij 't opstarten.

update:

een flash bios: dat chippie is in principe een stukje "harde" software, dwz dat het de software die je nodig hebt om je computer te kunnen gebruiken er in gebakken zit. Dit kan je met specifiek voor dat chipje geschreven updates waarmee je je "ingebakken" software volgens de nieuwste standaards kan upgraden.
Let hierbij wel op, als je hem verkeerd "flashed" is je moederbord onbruikbaar, en dat is niet meer om te draaien.

systeem

Verwijderd

let bij het bouwen er ook goed op dat de cooler goed op de Proc zit, anders doet ie het niet lang =) en bij de flatcables zit een roode draad. die moet aan de kant van het 1tje op de aansluiting van je MB en apparaat zitten. Verder is het ook belangrijk dat wanneer je HD ultra/ATA is dat je de speciale flatcable gebruikt. en ook de speciale connectors op je MB. de voedingsstekkers passen er maar op 1 manier op, dus dat kan bijna niet verkeerd.(of je moet een hamer gebruiken)
als je goed oplet en in je MB boekje staat ook nog genoeg dan moet het wel lukken.
Suc6 *D

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 december 2000 12:22 schreef zion het volgende:
echt een newbie, en dan toch al SuSe expert, knap hoor ;)
Ik ben geen expert in SuSE! Maar ik kan me de weg er goed in vinden!! Mischien nog wel beter dan ik ooit in window$ heb gekunt. Kijk, ik vind software nou eenmaal leuk en SuSe heeft bijna alles in huis (MYSQL, PHP, Apache, etc) wat ik nodig heb, alleen Dreamweaver en Flash mis ik nog maar wine is al goed op weg!>:)

Ik ben inderdaad alleen een newbie op het gebied van het bouwen van een compleet nieuw systeem en dan vooral op het gebied van het moederbord. Kijk voor het plaatsen van een nieuwe harddisk en zo doe ik niet moeilijk :7
Maar over een moederbordje wil ik graag wat meer info hebben voordat ik alles in de soep draai :')

Maar als het niet lukt dan mag ik jouw wel meelen denk ik of niet? Of een ander van jullie? ik ben toch altijd online :7

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 23:34

BNX

ik ben van menig dat IEDERE zelfrespecterende tweakers een PC vanaf de grond moet kunnen opbouwen, dus het is een goede zet om hier aan te beginnen.

Ik heb al 100-den PC's inelkaar gezet (stage) en deze verschillen van 2e hands Pentium 75-ers tot heuse Thunderbirds van Athlon. :)

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Op woensdag 06 december 2000 12:22 schreef zion het volgende:
[...]
een flash bios: dat chippie is in principe een stukje "harde" software, dwz dat het de software die je nodig hebt om je computer te kunnen gebruiken er in gebakken zit. Dit kan je met specifiek voor dat chipje geschreven updates waarmee je je "ingebakken" software volgens de nieuwste standaards kan upgraden.
Let hierbij wel op, als je hem verkeerd "flashed" is je moederbord onbruikbaar, en dat is niet meer om te draaien.
das niet helemaal waar...mocht dit gebeuren, dan kan je je bios-chip eruit trekken en een nieuwe kopen (wel de goede!) en die er terug in prikken...moet je wel opnieuw alle instellingen doen...het zou lullig zijn als je mobo anders verrot zou zijn niet ;)

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
dit is niet helemaal waar, er zijn zat (of in ieder geval waren) zat mobo's waar bios onboard zat/zit niks geen los eeprommetje, gewoon vastgesoldeerd

systeem

Verwijderd

Ik heb vorige maand nog mijn eerste PC van de grond af in elkaar gezet. Daarna meteen nog een voor een vriend.

Het is veel makkelijker dan dat je denkt dat het is. Dat vond ik althans.

Ik had een tbird900 met msi-k7tpro-2
1) Backplate uit de kast gehaald
2) Afstandbusjes uitgemeten met mobo(vraag om koperkleurige die zijn makkelijk.
3) Hendeltje naast de socket a omhoog doen
4) Proc erop gezet (die valt er gewoon in)
5) Hendeltje naar beneden gedaan.
6) Cooler geplaatst (pasta ertussen)
7) Cooler aangesloten (never forget)
8) Sdrammetjes geplaatst
9) Mobo op backplate gezet
10) backplate in kast gezet.
11) AGP geplaatst
12) PCI Geplaatst
13) HD, DVD, Burner, ZIP, A: geplaatst
14) Stroomkabel van voeding op mobo
15) HD, Power kabeltjes etc op het mobo geplaatst
16) DMA Kabels en stroom kabels geplaatst
17) Fan onderin gezet
18) Fan achterin gezet
19) Monitor aangesloten
20) Bios instellingen optimaal aangepast (zie mobo boekje)
21) Hd gepartitioneerd (makkelijk met fdisk)
22) HD geformateerd
23) Windows of wat dan ook installeren
24) Benchmarken
25) Nog wat optimale instellingen veranderen en drivers installeren en

KLAAR!!!!
Pagina: 1