Toon posts:

[Excel] Verticaal zoeken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over excel: ik heb een werkblad gemaakt waarin ik alle mutaties op mijn bankrekening bijhoud.

Ik heb 5 kolommen: A:categorie, B:datum, C:omschrijving, D:bedrag, E:volgnummer.
Nu wil ik in een nieuw werkblad een overzicht krijgen van alle mutaties van een bepaalde categorie. en daar wordt het voor mij even te lastig...

Ik kan werken met "als, dan": in elke cel krijg ik dan dit soort formules:
=ALS(Mutatieoverzicht!A2="X";Mutatieoverzicht!B2)

Maar dan krijg ik dus een werkblad met heel veel nutteloze informatie (allemaal cellen met ONWAAR). Ik wil juist een werkblad met alleen DIE rijen onder elkaar van die bepaalde categorie.

Een andere mogelijkheid is de "verticaal zoeken" functie. Maar omdat de categorie, niet een unieke waarde is werkt dit volgens mij niet.

Hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd... Iemand die me kan helpen?

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:15

Dielie

*BURP!*

Maak een draaitabel! Als je dan een drilldown doet, krijg je precies wat je hebben wil. :)

Of een autofilter. Dat werkt ook en gaat nog sneller.

[ Voor 25% gewijzigd door Dielie op 02-11-2003 19:32 ]

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik vraag mij af of een autofilter zijn werk goed zal doen in deze kwestie. Immers, de waarden waarop de TS wil gaan sorteren zijn de namen v/d kolommen, en niet de waarden van de cellen, waarop een autofilter (en eigenlijk ook een draaitabel) wel sorteert.

------
Ik zie net dat het al laat wordt, en ik soms niet goed zit te lezen. TS wil dus sorteren op bepaalde waarden van een categorie of op een bepaalde datum.

In dat geval is een autofilter het simpelste te realiseren. Voor een beter resultaat en betere analyse mogelijkheden is het aan te raden een draaitabel op te zetten.

[ Voor 41% gewijzigd door Leut op 02-11-2003 23:14 ]

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 11:14

Korakal

Up up up!

Volgens mij is idd autofilter de juiste tool, alleen blijf je dan op hetzelfde werkblad ipv een nieuwe.
Leuty: hij wil toch niet sorteren op de namen van de kolommen, maar gewoon op de inhoud?

[edit]
Themis: als je vaker van dit soort 'filters' erop wilt loslaten, is dat Access niet beter geschikt? Kun je allerlei soorten queries maken... inclusief bijvoorbeeld een "like" query (vb: alle omschrijvingen waarin 'studie' voorkomt).

[ Voor 39% gewijzigd door Korakal op 02-11-2003 23:14 ]