De twee nieuwe Fuji's worden overal afgekraakt, en dat zal wel niet zonder reden zijn (of zou dat zijn omdat Phil op dpreview ermee begon?

). Ik heb de S602Z nu een jaar en ben er heel erg tevreden mee. Hier heb je verder geen reet aan omdat het mijn enige ervaring met een prosumercam is. Ik ga één dezer dagen een betere flitser kopen (Metz 36 C2 ofzo) en een teleconverter (Olympus TCON 1.7), misschien wel gecombineerd met een wide-angle lens (WCON 1.7) in één koop, dat is 300 euro bij
www.d95.nl en je krijgt de uh, 55mm opschroefkoker (hoe heet dat) er bij dan. Is geen slechte prijs.
Grote nadeel is de relatief eenvoudige flitsvoet. Ik weet niet of dat op de twee nieuwe Fuji's ook zo is. Maar daardoor heb je geen TTL, wat dat is weet ik niet maar het komt erop neer dat je cam niet communiceert met de flitser en je dus dingen handmatig moet instellen (brandpuntsafstand etc) en dat moet je een beetje op gevoel doen omdat je nergens het aantal mm dat je bent ingezoomd af kan lezen (het is wel te schatten als je het min en max weet).
Ook zorgt dit gebrek ervoor dat flitsers met een AF-assist lampje (

) niet werken.
Dit is eigenlijk wel nodig want anders kan je totaal geen foto's maken in het pikkedonker, maar goed, dat kan met geen enkele cam zonder AF-assistlampje (soort mini-maglite die het onderwerp belicht zodat je cam beter of ueberhaupt kan focusen en je geen onscherpe foto's krijgt).
Je moet echt voor jezelf beslissen of het wat voor je is. Dat je voor en prosumer cam kiest betekent dat je de huistuinenkeukencams al achter je hebt gelaten en wat manual instellingen wilt enzo. Dat is één. Je kan ook doorsparen voor een Canon EOS nogwat, dat zijn spiegelreflexcamera's en eigenlijk gewoon digitale equivalenten van bestaande, analoge topmodellen, waar ook gewoon allerlei normale objectieven en flitsers op passen. Als ik nu iets zou kopen zou ik zo'n ding kopen maar dan praat je over het dubbele bedrag zo'n beetje. Deze Fuji inruilen voor zo'n Canon SLR doe ik niet, hij doet alles wat ik wil en maakt gewoon mooie foto's.
Oja, het is absurd dat je je alleen maar richt op wat
www.kamera-express.nl te bieden heeft. Er zijn meer en betere shops, check eens de pricewatch/shopsurvey op de tweakers.net frontpage, veel zaken doen niet moeilijk met garantie en dergelijke. Maar alleen doen als het echt scheelt, ik heb hem bij Mediamarkt gekocht en heb nog kunnen afdingen ook (gratis lader+batterijen twv 35 euro erbij). Dit omdat het elders wel 30 euro goedkoper kon destijds, maar nu heb ik eigenlijk ongeveer dezelfde prijs en als er iets met de cam is is de Mediamarkt op 10 minuten afstand.
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 02-11-2003 19:31
]