Toon posts:

[oracle - access] newbie access 2 oracle

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een access database. Nu moet ik deze omzetten naar een oracle database. Ik heb oracle 8i geinstalleerd en het programma toad, welke mij in staat stelt om op een relatief eenvoudige manier een oracle database te maken.

Nou ben ik de tabellen aan het overnemen van acces in de nieuwe oracle database. Ik weet inmiddels dat er geen autonummering is maar dat ik dat met een sequence trigger moet oplossen. Wel heb ik nog enkele andere vragen:

- Wat moet ik met de primary key doen? Moet ik hier een int van maken of een number? (er komen enkele 10 duizende records in te staan)

- Ik zie 2 verschillende varchar velden (varchar en varchar2) weet iemand wat het verschil is?

- Ik heb in toad de optie indexes aan te maken. Heb ik er iets aan om van de primarykey een unieke index te maken?

- Hoe maak ik een primary key aan?

Allemaal zeer eenvoudige vragen denk ik voor mensen die regelmatig met oracle werken, maar voor mij helaas nog niet.
Tot slot: Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden. Dingen die in access standaard zijn maar in oracle niet. etc.
Alvast bedankt.

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
- Wat moet ik met de primary key doen? Moet ik hier een int van maken of een number? (er komen enkele 10 duizende records in te staan)
Number. Int gebruik je vrijwel nooit.
- Ik zie 2 verschillende varchar velden (varchar en varchar2) weet iemand wat het verschil is?
Gebruik varchar2, varchar is alleen voor backwards compatibility. Voordeel van varchar2 is dat de lengte van de strings variabel is, dus zelfs in een varchar(100) neemt een string van 10 karakters maar 12 bytes in beslag.
- Ik heb in toad de optie indexes aan te maken. Heb ik er iets aan om van de primarykey een unieke index te maken?
Wat je ook doet, Oracle doet dat automatisch toch al wel. Primarykey=unique.
- Hoe maak ik een primary key aan?
Hoe doe je het bovenstaande dan?!?
code:
1
ALTER TABLE tablenaam ADD CONSTRAINT keynaam PRIMARY KEY (veldnaam1,veldnaam2)
Allemaal zeer eenvoudige vragen denk ik voor mensen die regelmatig met oracle werken, maar voor mij helaas nog niet.
Ja. Heel basic. Je weet dat de handleiding van Oracle gewoon online staat? Je moet wel een keertje registreren, maar al deze vragen zijn met behulp van de handleiding zo opgelost...
Tot slot: Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden. Dingen die in access standaard zijn maar in oracle niet. etc.
Ja. Queries zien er anders uit, met name de joins.

Leven is meervoud van lef